Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2125934_0001.png
Analyse af udviklingsspor for
videreudvikling af rejseplan-
og rejsekortsystemet
Af Deloitte, Incentive Partners og Struensee & Co.
17. december 2019
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
1
1.1
1.2
1.3
1.4
Baggrund, formål og tilgang
Baggrund
Opgavens omdrejningspunkt
Konklusioner
Analytisk tilgang
3
3
3
3
3
2
2.1
2.2
2.3
2.4
Målbillede for fremtidens MaaS-løsning
Forbedringer for kunderne
Tekniske forudsætninger for udveksling af data samt tredjepartsvideresalg af billetter
Primære tekniske løft, som er nødvendige for at realisere målbilledet
Omkostningsreduktion på driftssiden
4
4
6
7
7
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
Tre udviklingsspor til at realisere målbilledet for fremtidens
7
8
8
9
10
10
Udviklingssporene repræsenterer forskellige grader af udskiftning
Fastholdt grundstruktur
Greenfield
Hybridmodel
Tilgang til betjening af ikkedigitale borgere
mobilitetsløsning
4
4.1
4.2
4.3
4.4
Skønnet businesscase
Potentialeberegning ud fra nettoændring i udgifts- og indtægtsprofil
Gennemslag af investering i økonomien for ejerne af Rejsekort & Rejseplan A/S
Uddybning af effekt på salg af billetter
Andele af udviklingsomkostninger og billetindtægter med afsæt i lovkrav
11
11
13
14
15
5
5.1
5.2
Vurdering af risikoprofil for de tre udviklingsspor
Greenfield repræsenterer den største risiko
Risikoeksponeringen i Fastholdt grundstruktur og i hybridmodellen er jævnbyrdige
16
16
17
6
7
7.1
7.2
7.3
7.4
7.5
Perspektiver for nye aktører på MaaS-området
Næste skridt for Rejsekort- og Rejseplan A/S
Målbillede og scope
Markedsdialog og RFI
Afklaring af eventuelle indkøbsjuridiske begrænsninger
Afklaring af behov for validering på perroner og i busser
Mulighed for kortere migrering/periode med dobbeltdrift
17
18
18
18
18
19
19
8
Bilag
20
20
21
22
8.1
C entrale principper og skøn for businesscasen
8.2
Indtægts- og udgif tsprofil for hybridmodellen og Greenfield
8.3
Finansieringsbidraget fra ejerne af Rejsekort & Rejseplan A/S for henholdsvis
hybridmodellen og Greenfield
Side
2
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0003.png
1
1.1
Baggrund, formål og tilgang
Baggrund
Folketinget har med vedtagelse af
lov om ændring af lov om trafikselskaber (Fremme af digitale
mobilitetstjenester, forenkling af afstandskrav til fjernbuskørsel m.v.)
etableret grundlaget for
udviklingen af fælles digitale mobilitetstjenester i både offentlig t og privat regi. Med én fælles digital
mobilitetstjeneste forstås en løsning, der muliggør planlægning, booking og betaling på tværs af private
og offentlige transporttilbud (en såkaldt Mobility-as-a-Service-løsning).
KL og Danske Regioner har i deres tilbagemeldinger på loven fremhævet de forventede øgede
omkostninger til videreudvikling af rejseplan- og rejsekortsystemet til en MaaS-løsning samt de
forventede øgede driftsomkostninger. KL og Danske Regioner har desuden i høringssvarene efterspurgt
en nærmere analyse af netop omkostningerne forbundet med udviklingen af MaaS-løsningen. Derfor er
nærværende analyse blevet igangsat af Transport- og Boligministeriet (TBM).
1.2
Opgavens omdrejningspunkt
Med afsæt i et visionært og fremtidsorienteret målbillede for MaaS-løsningen skitseres tre tekniske
udviklingsspor for etableringen af en MaaS-løsning i regi af det nye selskab Rejsekort & Rejseplan A/S .
Udviklingssporene repræsenterer alternative scenarier for, hvordan udviklingen af MaaS -løsningen kan
tilrettelægges. For hvert udviklingsspor er det tekniske udviklingsbehov, de økonomiske forhold ,
implementeringshorisonten og risikoprofilen blevet afdækket og opsummeret i en samlet businesscase.
1.3
Konklusioner
Analysen kan overordnet opsummeres i følgende fem hovedkonklusioner:
1) Analysen baserer sig på et målbillede, som rækker ud over lovgivningens minimumskrav og
skitserer en MaaS-løsning på niveau med finske Whims løsning (anerkendt som et
verdensledende koncept).
2) Udviklingen af MaaS-løsningen kan tilrettelægges i tre alternative tekniske udviklingsspor, der er
økonomisk sammenlignelige, men som har væsentligt forskellige risikoprofiler.
3) MaaS-løsningen vil realisere en mindre vækst i den kollektive trafikefterspørgsel, som kan
oversættes til en indtægtsstigning i de kollektive billetindtægter.
4) Businesscasen for MaaS-løsningen skønnes overordnet at være positiv, og ejerne af Rejsekort &
Rejseplan A/S kommer samlet set økonomisk styrket ud af investeringen sammenlignet med
situationen i dag.
5) De dele af målbilledet og fremtidens løsning, som er afledt af lovkrav, udgør cirka 60 procent af
de skønnede udviklingsomkostninger (200 mio. kr. ud af cirka 350 mio. kr.). Den af loven
direkte afledte funktionalitet skaber fundamentet for cirka to tredjedele af de øgede
billetindtægter (50 mio. kr. ud af cirka 75 mio. kr. om året).
1.4
Analytisk tilgang
Analysen er opbygget af fire centrale elementer:
1. Etablering af målbillede og udviklingsspor for udviklingen af én samlet mobilitetstjeneste (jf.
afsnit 2 og 3 nedenfor)
2. Vurdering af udviklingskapaciteten i Rejsekort & Rejseplan A/S
3. Vurdering af effekt på indtægterne i den kollektive trafik som følge af impleme nteringen af
MaaS-løsningen (jf. afsnit 4.3)
4. Samlet businesscase for hvert udviklingsspor (herunder udviklings - og implementerings-
omkostninger samt nettoændringer i driftsomkostninger, indtægter og afskrivninger ); se afsnit 4
og 5 nedenfor.
I nærværende notat er der særligt fokus på element 1 (etablering af målbillede og udviklingsspor) og
element 4 (samlet businesscase).
Analysen beror samlet set på input fra centrale nationale og internationale aktører og eksperter :
Side
3
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0004.png
Interviews og workshops med centrale medarbejdere i Rejsekort & Rejseplan A/S
1
Interviews med Deloittes internationale eksperter
Leverandørdialog
(særligt
i
forbindelse
med
omkostningsskøn
af
udviklings-
og
implementeringsomkostninger)
Input fra ejerkredsen af det tidligere Rejsekort A/S, herunder Movia, DSB, Metroselskabet,
Sydtrafik, Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab og Fynbus.
Informationer fra internationale sammenlignelige selskaber med et rejsekortsystem.
Undervejs i projektforløbet er der afholdt et følgegruppemøde med KL og Danske Regioner samt ejerne
bag Rejsekort & Rejseplan A/S med det primære formål at introducere målbilledet for MaaS-løsningen
samt de foreslåede udviklingsplaner. Et yderligere følgegruppemøde er planlagt i forlængelse af
afslutningen af projektet med henblik på at fremlægge den samlede businesscase på tværs af de tre
udviklingsspor.
Analysen blev gennemført i perioden marts til november (2019) og forankret i en styregruppe under
ledelse af TBM.
2
Målbillede for fremtidens MaaS-løsning
Målbilledet bygger på Deloittes internationale rammeværktøj for MaaS-løsninger og indeholder en række
kerneområder, som kort beskrives i indeværende afsnit. Tilsammen tegner områderne et strategisk
målbillede af en MaaS-løsning, der er skræddersyet til danske forhold. Yderligere giver målbilledet et
fikspunkt for analysens udviklingsspor, omkostningsskøn, vurdering af indtægtseffekter og tidshorisont.
2.1
Forbedringer for kunderne
Med en MaaS-løsning vil kunderne opnå en forbedret digital brugeroplevelse før, under og ef ter rejsen,
herunder lettere adgang til mobilitetstilbud. Disse forbedringer er opsummeret i en kunderejse nedenfor.
Figur 1. Kunderejsen med den fremtidige mobilitetstjeneste
1
Rejsekort A/S og Rejseplan A/S fusionerede per 1. juli 2019.
Side
4
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0005.png
Baseret på brugeradfærd og andet input, eksempelvis lokation
og vejr, danner
app’en
en forventning til brugerens næste rejse
Før
rejse
Baseret på brugerens
adfærdsmønster danner
appen en forventning til
brugerens næste rejse
Notifikation: Såfremt bruger ikke starter rejse som forventet,
sendes en notifikation med påmindelse om afgang og forslag til
hurtigste rute, fx bycykel for at nå andet transportmiddel
Notifikation: Vejrforhold ændrede + information om ændret
rute
Automatisk start på rejse
Oplås transportmiddel i app, eksempelvis bycykel eller delebil
Under
rejse
Kunden tjekkes ind og
rejsen trackes for at
sikre serviceniveauet
Notifikation: Transportmiddel forsinket + forslag om alternativ rute
Automatisk registrering af afstigning
Automatisk check ud
Notifikation: Rejse afsluttet + samlet pris for rejsen
Efter
rejse
Kunden modtager en
notifikation med den
samlede pris og beløbet
trækkes automatisk
Kvittering for rejsen kan findes i appen
Automatisk udregning og tilbagebetaling af eventuel
rejsegaranti baseret på rejsedata
Kræver handling fra bruger
Notifikation
Udføres af appen uden involvering af bruger
Sammenlignet med de nuværende adskilte rejseplan- og rejsekortløsninger tilbyder den nye løsning
følgende forbedringer for kunderne:
Rejsekort som app:
I stedet for et kort samles rejsekortfunktionaliteten i en app, som gør det
muligt at planlægge og købe billetter, optanke konto og vedligeholde brugerprofil samme sted.
Flere transportformer ét sted:
Udover kollektiv trafik vil det være muligt for private
mobilitetsudbydere (for eksempel elcykler, delebil, løbehjul, indenrigsfly og taxiselskaber) at
tilbyde deres ydelser og modtage betaling gennem appen.
Planlægning, der tager højde for personlige præferencer samt vejr data:
Kunder kan
angive fortrukne transportmidler, herunder eksempelvis cykel, tog eller delebil. Herefter vil
løsningen prioritere ruter med disse. Gennem brug af vejrdata kan løsningen foreslå cykelruter,
når vejret er til det (hvis brugeren foretrækker dette).
Booking af transportmiddel:
For at sikre en smidig rejseoplevelse kan systemet hjælpe med
at booke transportmidler. Således kan man gennem appen sikre, at der står en taxi eller elcykel
klar, eller at der er reserveret plads på toget.
Betaling gennem app:
Når en rejse er planlagt, kan den betales gennem appen, uanset
hvilken transportudbyder der anvendes.
Automatisk ind- og udtjekning:
Appen er i stand til at opfange, om brugeren befinder sig i et
af de transportmidler, der er omfattet af platformen, og kan automatisk tjekke brugeren ind og
ud.
Forbedret realtidsinformation:
Aflyste ruter, vejarbejde og trængsel på vejene kan forringe
brugerens transport. Platformen kan notificere brugere om ændringer i deres nuværende
rejseplaner. Eksempelvis kan det være, at bussen er forsinket. Baseret på brugerens lokation
kan appen anbefale en anden nærliggende busrute, så brugeren kan nå frem med færrest
mulige forsinkelser. Yderligere skaber realtidsinformation et grundlag for at forbedre
transporttjenesterne ved for eksempel at indsætte ekstra busser ved trængsel, omdirigere taxier
eller sikre optimal ruteplanlægning i forbindelse med etablering af nye ruter.
Abonnement:
Kunden kan kombinere produkter fra offentlige og private mobilitetsudbydere
(for eksempel kombination af et pendlerkort med 20 timers taxikørsel).
Deling af data og mulighed for tredjepartssalg af udvalgte kollektive billetter er også en del af målbilledet
(se afsnit 2.2 nedenfor). Det giver potentielt, hvis andre aktører benytter muligheden, kunderne flere
valgmuligheder og øget fleksibilitet i forbindelse med billetkøb.
Side
5
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0006.png
2.2
Tekniske forudsætninger for udveksling af data samt tredjepartsvideresalg af billetter
I
lov om ændring af lov om trafikselskaber (Fremme af digitale mobilitetstjenester, forenkling af
afstandskrav til fjernbuskørsel m.v.)
er der i § 27a og § 28 beskrevet en række krav til udveksling af
data, samt at salg af udvalgte kollektive transportbilletter skal stilles til rådighed for tredjeparter.
Målarkitekturen indeholder derfor en dataudvekslingsmekanisme (en såkaldt integrationsplatform), som
skal gøre det muligt at udveksle data og stille funktionalitet til rådighed for tredjeparter .
Integrationsplatformen sikrer, at der er ét sted og én måde at udveksle data på, og kan desuden hjælpe
med at sikre, at der kun gives dataadgang til autoriserede tredjeparter. Denne tilgang er en udbredt
metode til dataudveksling og ses som god praksis.
De forskellige systemer i målarkitekturen har hver deres ansvarsområde (for eksempel billetterings-,
betalings- og planlægningskomponenten nedenfor i figur 2). Via integrationsplatformen sikres
dataudveksling med tredjeparter således, at systemerne stiller funktionalitet og data til rådighed, som
vedrører deres ansvarsområde.
Figur 2. Koncept for udveksling af data samt videresalg af billetter
For planlægningskomponenten kan dataudveksling og brug af platformens funktionalitet omkring
rejseforslag til kunden bestå i dataoverførsel af dato, start- og slutdestination samt foretrukket
transportmiddel og returnering et antal mulige rejser. Tilsvarende vil priskomponenten kunne svare på,
hvad en given rejse koster. Nedenstående arbejdsproces angiver et eksempel på tredjepartssystemets
samarbejde med mobilitetsplatformens komponenter via integrationsplatformen :
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Tredjepartsystem
kontakter integrationsplatformen, og logger ind.
Integrationsplatformen
tjekker sikkerhed, og logger under hele forløbet udveksling af data
samt brug af funktionalitet.
Tredjepartsystem
forespørger planlægningskomponenten om en rute fra Kolding til Vejle
mellem kl. 10-12 d. 10-08-2021 med tog som foretrukket transportmiddel.
Planlægningskomponenten
returnerer 7 mulige ruter.
Tredjepartsystem
forespørger
Priskomponenten
om pris på en specifik rute udvalgt blandt
de 7, der blev fundet i det tidligere trin.
Priseberegner
returnerer prisen på den angivne rute.
Tredjepartsystem
udnytter funktionalitet i
Billetteringskomponenten
”Book Billet” og
modtager et identifikationsnummer på den bookede billet.
Tredjepartsystem
udnytter funktionalitet i Betalingskomponent til betaling af billet og angiver i
denne forbindelse identifikationsnummeret på billetten.
Betalingskomponenten
fortæller
Billetteringskomponenten
at den pågældende billet er
betalt.
Denne måde at udveksle data og bruge funktionalitet på er moden og velafprøvet. Der anvendes som
regel en række åbne og standardisere de dataformater, som gør det let for tredjeparter at anvende data
Side
6
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0007.png
og funktionalitet. Det er endvidere vigtigt, at tredjeparter har adgang til dokumentation for anvendelse
af integrationsplatformen, så det sikres, at data fortolkes korrekt, og at funktionaliteten benyttes i den
rigtige rækkefølge.
Bemærk, at ovenstående præsenterer mulighederne set fra et teknisk perspektiv, men ikke forholder sig
til forretnings- eller aftalemæssige samt juridiske forhold omkring udstilling af data til tredjepart.
2.3
Primære tekniske løft, som er nødvendige for at realisere målbilledet
For at realisere målbilledet er det især følgende elementer i de eksisterende systemer, som skal
forbedres:
Rejsekortets eksisterende platform:
Det fysiske rejsekort skal erstattes af et virtuelt kort, en
softwareversion af kortet, som kan opbevares på en mobiltelefon. Den nuværende platform skal
tilpasses, så eksterne parter får adgang til at sælge billetter. Desuden skal den nuværend e
løsning laves om, så det ikke er kortet, der bruges til at opbevare brugerens oplysninger, men at
disse oplysninger i stedet opbevares centralt i en bagvedliggende konto.
Rejseplanens eksisterende platform:
Rejseplanen skal udvides, så den kan inkludere endnu
flere private mobilitetsudbydere i rejseplanlægningen samt vejr- og trafikdata og personlige
rejsepræferencer.
Rejsekortets selvbetjeningsløsning:
Den eksisterende løsning skal udvides til at håndtere
personlige præferencer for rejseplanlægning samt mulighed for at genbruge brugeroplysninger
til medlemskaber hos flere operatører (for de kunder, som ønsker disse muligheder). Desuden
skal den fremtidige løsning kunne håndtere abonnementer, hvor mobilitetsydelser indkøbes som
et månedskort på tværs af mobilitetsformer.
Dataopbevaring og avanceret databehandling:
Data skal opsamles på en måde, der gør
dem tilgængelige for anvendelse af avancerede databehandlingsværktøjer såsom kunstig
intelligens og mønstergenkendelse. Denne funktionalitet er primært nødvendig for at give
kunderne en bedre realtidsinformation (se afsnit 2.1).
Dataudveksling:
Platformen skal gøre det muligt for eksterne parter at benytte
rejseplanlægningen og sælge billetter. Dette vil ske gennem etablering af en teknisk
grænseflade, som gør det muligt at udveksle data.
Indtægtsfordeling:
I takt med, at platformen udbygges, og nye mobilitetsoperatører bliver
tilknyttet, skal den eksisterende indtægtsfordeling ændres , så betalingen bliver formidlet til de
rette operatører.
2.4
Omkostningsreduktion på driftssiden
På driftssiden er det værd at bemærke, at målbilledet understøtter en model, hvor den nuværende
fysiske infrastruktur i form af ind-
og udtjekningsstandere (de ’blå
punkter’) på stationer og i
busser/lokaltog ikke længere er nødvendig. Det betyder, at driftsomkostningerne i fremtidens løsning
kan reduceres.
Det betyder samtidig, at fremtidens løsning kræver en smartphone eller lignende. I analyse n og i
businesscasen er der foreslået en løsning til betjening af ikkedigitale borgere, når ind- og
udtjekningsstandere udfases (se senere i afsnit 3.5).
3
Tre
udviklingsspor
mobilitetsløsning
til
at
realisere
målbilledet
for
fremtidens
Et udviklingsspor beskriver en fremgangsmåde med tilhørende systemarkitektur, tidsplan og økonom i for
at realisere målbilledet. Udviklingsspor vil således være alternative måder at etablere/udvikle en MaaS-
løsning på, som realiserer det samme målbillede.
Side
7
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0008.png
3.1
Udviklingssporene repræsenterer forskellige grader af udskiftning
Det er Deloittes erfaring, at det centrale, ledelsesmæssige beslutningspunkt i analyser vedrørende
modernisering af større it-løsninger, er, om det er økonomisk og teknisk holdbart at videreudvikle på de
eksisterende systemer, eller om det vil være fordelagtigt med en gennemgribende ud skiftning.
Derfor er udviklingssporene i indeværende analyse designet med et spor, hvor en stor del af det
eksisterende systemlandskab og dets grundstruktur fastholdes (kaldet
Fastholdt grundstruktur).
I
modsætning hertil er der desuden opstillet et spor, hvor størstedelen af den eksisterende løsning
erstattes af nyt(e) system(er). Dette spor er benævnt
Greenfield.
Udover disse to spor har vi en
hybridmodel, hvor der arbejdes med en udskiftningsgrad, som placerer sig mellem de to førstnævnte
tilgange. Figur 3 skitserer princippet bag de tre udviklingsspor.
Figur 3. Principskitse til forklaring af Fastholdt grundstruktur, Greenfield og hybridmodellen
Erstattes
Erstattes
Videreudvikles
Videreudvikles
Erstattes
Fastholdes
Fastholdes
Fastholdes
Eksisterende løsning
Fastholdt grundstruktur
Hybridmodel
Greenfield
De tre udviklingsspor uddybes nedenfor.
3.2
Fastholdt grundstruktur
I udviklingssporet Fastholdt grundstruktur fastholdes væsentlige dele af de eksisterende systemer,
herunder Rejsekortets prisberegner, som håndterer den danske zonemodel, samt rejseplanens
ruteplanlægningskomponent. Komponenter til selvbetjening og kundepræferencer, komponenter til
dataopbevaring, databehandling og dataudveksling samt overgangen fra fysisk til virtuelt rejsekort på
mobilen videreudvikles eller erstattes af leverandørerne af de eksisterende løsninger (Thales og HAC ON)
indenfor rammerne af de eksisterende aftaler. Antagelsen om udnyttelse af de eksisterende aftaler har
ikke været underlagt en formel juridisk vurdering i regi af denne analyse. Deloitte anbefaler, at en sådan
juridisk vurdering foretages.
Det er Deloittes vurdering, at forløbet omkring Fastholdt grundstruktur kræver en samlet
udviklingsperiode på op til 3,5-4 år (jf. figur 4 nedenfor). Forløbet består af en række delprojekter, som
er vist til venstre i figur 4 nedenfor.
Figur 4. Tidsplan for Fastholdt grundstruktur
Foreslået udviklingsplan
Udviklingsprogram
A) Dataudveksling med Rejsekort-system
D) Virtuelt Rejsekort
Rejsekorts-
løsningen
B) Kundeprofil data (CRM system)
J) Bookingkomponent
K) Abonnementsløsninger
F) Private mobilitetstjenester
C) Data Lake
Data
I) Streaming analytics
E) Brugergrænseflade og web
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Kundeperspektiv
2021/22 Rejsekort som App
Betaling gennem App
2022 Flere transportformer ét sted
Samlet
MaaS-
løsning med
planlægning
og betaling
ét sted
2024 Planlægning der tager højde for personlige præferencer samt vejr- og trafik data
2024 Forbedret realtidsinformation - Automatisk ind- og udtjekning
2024 Booking af transportmiddel
2024 Abonnement
Front-end
G) Justering af Rejseplan systemer
Rejseplans-
løsningen
H) Videreudvikling af algoritme
Side
8
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0009.png
I højre side af figur 4 fremgår de funktionalitetsforbedringer (med tilhørende ikoner), som kunderne vil
opleve. Ikonerne er indlagt i venstre side af figuren ved de delprojekter, som de udvikles og lanceres i.
Det vil sige, at kunderne i Fastholdt grundstruktur oplever en løbende introduktion af ny funktionalitet
henover udviklingsperioden startende med Rejsekortet som en appløsning efter cirka et års udviklingstid.
Bemærk, at den samlede projektpakke for alle tre udviklingsspor også indeholder aktiviteter såsom
programledelse og samlet systemtest, nedtagning og bortskaffelse af ind- og udtjekningsstandere samt
etablering af løsning for ikkedigitale borgere. De er ikke illustreret i ovenstående plan, som fokuserer på
anskaffelse og udvikling af den nye løsning.
3.3
Greenfield
I Greenfield-sporet opbygges en helt ny løsning, og stort set alle de eksisterende komponenter, på nær
dataudvekslinger med de eksisterende transportudbydere samt nogle få perifere støttesystemer såsom
sagsstyring i forbindelse med klager, udfases. Den nye løsning anskaffes gennem et udbud af en MaaS-
løsning.
Side
9
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0010.png
Figur 5. Tidsplan for Greenfield
Deloitte vurderer, at tidsbehovet for Greenfield-tilgangen er op til fire år. Heraf går cirka ét år til
gennemførelse af et udbud af den fremtidige løsning. Idet den samlede funktionalitet etableres som en
samlet platform, vil kunderne først opleve den nye funktionalitet i år 4. Her vil løsningen til gengæld
indeholde alle løsningselementer.
3.4
Hybridmodel
I
hybridmodellen
fastholdes elementer fra Rejseplanens ruteplanlægningskomponent, som
videreudvikles, samt dataudvekslinger med de eksisterende transportudbydere. Den resterende
funktionalitet indkøbes gennem systemkomponenter til billet og betaling, booking, indtægtsfordeling
samt ny selvbetjeningsløsning.
Figur 6. Tidsplan for hybridmodellen
Hybridmodellen er også vurderet til en tidshorisont på op til fire år. Også her bruges cirka et år på
udbud, mens de kundevendte forbedringer leveres ved udgang af år 2 samt år 3 og 4.
Indeværende analyse forholder sig ikke til, hvorvidt ejerne af Rejsekort og Rejseplan videreudvikler på
de nuværende systemer frem mod lanceringen af den nye platform. Hvis ejerne gør det, vil kunderne på
de eksisterende systemer kunne opleve løbende forbedringer ; også i udviklingsperioden for den nye
løsning.
3.5
Tilgang til betjening af ikkedigitale borgere
Hvis rejsekortet udfases, og den primære betaling for rejser bliver via smartphone eller billetautomater,
er der behov for en løsning til personer, der ikke har en smartphone. Dette forventes primært at være
skolebørn og pensionister.
Side
10
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0011.png
Løsningen kan bestå i et plastikkort med en unik QR-kode, som kan scannes ved kontrol, så kontrolløren
kan se, om kortet er gældende i den kontrollerede zone, og om kortet er gyldigt i perioden. Produktet
svarer til et pendlerkort, hvor kunden hver måned betaler for at rejse frit i et bestemt antal zoner.
Kunden skal kunne modtage forskellige priser på kortet i forhold til, om de er 1) skolebørn, 2) almene
borgere eller 3) førtidspensionister eller pensionister. Løsningen skal endvidere kunne udveksle data med
et sagshåndteringssystem for at sikre overblik over kontakt med kunden, over betalingsservice til
automatisk optankning og over den eksisterende løsning til kontrol af rejsehjemmel.
4
Skønnet businesscase
For hvert udviklingsspor er der skønnet en samlet businesscase i en 15-årig periode fra 2021-2035.
Businesscasen for hvert udviklingsspor dækker dels en økonomisk potentialeberegning baseret på
nettoændringer i udgifts- og indtægtsprofilen samt en simulering af gennemslaget af investeringen i
økonomien for ejerne af Rejsekort & Rejseplan A/S.
Businesscasen berører overordnet de følgende komponenter:
Investeringer til udvikling og etablering af ny løsning
Afskrivninger som følge af udvikling af ny løsning
Nettoændringer i driftsudgifter
Nettoændringer i indtægter (i forbindelse med billetsalg og salg af rejsekort)
Det antages, at det MaaS-appen er gratis at downloade for forbrugeren (genererer ingen indtægter), og i
businesscasen tages der ikke højde for den potentielle indtægt, som vil følge af, at private udbydere
potentielt skal betale for at få vist deres transporttilbud på appen. For yderligere uddybning af centrale
principper/antagelser for businesscasen henvises til bilag 1.
Bemærk desuden, at der i businesscasen er antaget en migreringsperiode med dobbeltdrift af den
eksisterende og den nye løsning. Dette er almindelig praksis for billetløsninger i den kollektive trafik, idet
det giver mulighed for udslusning af tekniske fejl i den nye løsning samt for en rolig migrering af kunder
over på den nye løsning. Længden på migreringsperioden er i udgangspunktet antaget relativt
konservativt som værende fem år, hvilket er praksis i Holland
2
. Der vil imidlertid være væsentlige
besparelser at realisere, hvis perioden med dobbeltdrift af det gamle og nye system kan reduceres,
hvorfor scenariet med en kortere migreringsperiode på tre år også præsenteres i gennemgangen af
businesscasen nedenfor.
4.1
Potentialeberegning ud fra nettoændring i udgifts- og indtægtsprofil
Figur 7 viser udgifter og indtægter for udviklingssporet Fastholdt grundstruktur i de år, som de optræder
(pengestrøm per år). Det er antaget, at igangsætning af etableringen af den nye løsning sker fra 2021.
De primære elementer i businesscasen er:
Samlede udviklings- og implementeringsomkostninger på cirka 390 mio. kr.
Et fald i driftsomkostningerne på cirka 114 mio. kr. om året, når de eksisterende løsninger er
udfaset
En positiv nettoændring i billetindtægterne på cirka 75 mio. kr. om året, når løsningen er fuldt
indfaset (ens på tværs af udviklingsspor)
H olland udvikler den kontobaserede billettering, s om muliggør et s åkaldt
open loop,
hvor de fys is ke s tandere kan håndtere
eks empelvis kontaktøse kreditkort eller mobilbetalingsløsninger (G oogle pay, A pple Pay mv.) til betaling for rejs en med den
kollektive trafik.
2
Side
11
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0012.png
En fald i indtægter fra salg af rejsekort på cirka 28 mio. kr. om året
3
, når det fysiske kort er
udfaset (ens på tværs af udviklingsspor)
Den sorte linje i figuren nedenfor repræsenterer nettopotentialet/påvirkningen for året. Det
akkumulerede nettopotentiale i perioden 2021-2035 er omkring 260 mio. kr. Såfremt migreringsperioden
reduceres til tre år, vil nettopotentialet stige til omkring 590 mio. kr . drevet af yderligere
driftsbesparelser.
Figur 7. Udgifts- og indtægtsprofil for Fastholdt grundstruktur (mio. kr.)
Nettopotentiale
Nettoændringer i billetindtægter
Nettoændringer i indtægter fra kortsalg
U dviklings- og implementeringsomkostninger
Nettoændring i driftsomkostninger
Primært udvikling
300
200
100
0
Migrering/dobbeltdrift
111
75
161
75
MaaS
161
75
161
75
161
75
161
75
-47
-195
-7
-203
-42
-25
-63
-51
13
-100
-200
-300
-55
-25
-48
-72
-79
-90
25
38
-65
-68
-40
-30
114 114 114 114 114 114
63
-15
-50
-28
-28
-28
-28
-28
-28
-75
-15
-93
-40
-45
50
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
De to andre udviklingsspor har en lignende profil med nettopotentialer på henholdsvis 260 mio. kr.
(hybridmodellen) og 40 mio. kr. (Greenfield). Reduceres migreringsperioden til tre år i disse to
udviklingsspor, vil den opnåede besparelse være større end i udviklingssporet Fastholdt Grundstruktur,
og nettopotentialet vil nå et niveau på henholdsvis 750 mio. kr. for hybridmodellen og 550 mio. kr. for
Greenfield.
Årsagen til, at Greenfield og hybridmodellen relativt præsterer bedre med kun tre års dobbeltdrift, er
todelt. For det første er besparelsen ved at forkorte migreringsperioden og dobbeltdriften større med
hybridmodellen og Greenfield, idet der i mindre omfang end i Fastholdt grundstruktur bygges videre på
eksisterende systemer, hvorfor et større antal delsystemer skal dobbeltdriftes. For det andet vil der med
en kortere periode med dobbeltdrift være flere år med driftsbesparelser, som er større for
hybridmodellen og Greenfield. Det skyldes, at disse to udviklingsspor har et mere moderne
systemlandskab med billigere driftsmuligheder.
I bilag 2 findes yderligere information om udgifts- og indtægtsprofilerne for hybridmodellen og
Greenfield.
I tabel 1 nedenfor fremgår en opsamling og sammenligning af de skønnede potentialer på tværs af de tre
udviklingsspor ved henholdsvis fem og tre års migrering. Bruttopotentialet opgøres som frafaldne
driftsomkostninger (årene 2030-2035) samt tilvækst i offentlige billetindtægter som følge af MaaS -
løsningen (2025-2035). Omkostningerne opgøres som udviklings- og implementeringsomkostninger i
forbindelse med etableringen af MaaS-løsningen, tilkomne driftsomkostninger i perioden med dobbeltdrift
af MaaS-løsningen og de gamle systemer (2021-2029) samt faldet i indtægter som følge af udfasning af
salg af rejsekort (2030-2035). Nettopotentialet beregnes som forskellen mellem bruttopotentialet og
omkostningerne.
3
Faldet i indtægter mods vares af et tils varende fald i omkos tninger til produktion af kort, s om er medtaget i de reduc erede
drifts omkostninger.
Side
12
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0013.png
Tabel 1. Opsummering af de totale skønnede potentialer over perioden 2021-2035 (mio. kr.)
Udviklingsspor 1: Fastholdt
grundstruktur
Kategori
(mio. kroner)
Bruttopotentiale
Udviklingsspor 2: Hybrid-model
Udviklingsspor 3: Greenfield
3 års
5 års
3 års
5 års
3 års
5 års
migreringsperiode migreringsperiode migreringsperiode migreringsperiode migreringsperiode migreringsperiode
med dobbeltdrift med dobbeltdrift med dobbeltdrift med dobbeltdrift med dobbeltdrift med dobbeltdrift
1.322
1.550
1.589
1.882
1.487
1.746
Omkostninger
1.056
960
1.328
1.132
1.452
1.199
Nettopotentiale
266
590
261
750
36
547
4.2
Gennemslag af investering i økonomien for ejerne af Rejsekort & Rejseplan A/S
I figur 8 nedenfor fremgår påvirkningen på ejernes samlede betaling til Rejsekort og Rejseplan A/S for
udviklingssporeret
Fastholdt
grundstruktur.
Ejernes
samlede
betaling
består
både
af
abonnementsbetaling og købte ydelser i forbindelse med drift og vedligehold af udstyr (for eksempel
reparation/udskiftning af ind- og udtjekningsstandere).
Beregningen af ændringer i ejernes finansieringsbidrag tager afsæt i den nuværende abonnementsmodel
for Rejsekort A/S. Sammenligningsgrundlaget for udregningen af nettoændringen i finansieringsbidraget
er et gennemsnit af den forventede betaling i årene 2019-2020, inden udviklingen af MaaS-løsningen
påbegyndes. I beregningen er det antaget, at renten på det ansvarlige lånekapital og ejerafkastet
bibeholdes på 2019-niveau i hele perioden. Det vil sige, at ejernes samlede betaling simuleres ud fra
følgende komponenter:
Nettoændring i afskrivninger
Nettoændring i driftsomkostninger
Nettoændring i anden omsætning, herunder kortsalg og salg af ydelser i forbindelse med drift og
vedligehold af udstyr.
Det bemærkes, at ejerne vil skulle finansiere et højere bidrag i 2021-2029 drevet af tilkomne
afskrivninger og driftsomkostninger i forbindelse med udvikling og implementering af MaaS-løsningen,
mens ejerne i perioden 2030-2035 modsat vil have et lavere finansieringsbidrag som følge af faldende
driftsomkostninger ved udfasning af den eksisterende løsning samt frafald af afskrivninger i det
nuværende rejsekortsystem (fuldt afskrevet i 2029). Samlet set er den gennemsnitlige påvirkning en
forbedring på i gennemsnit 8 mio. kroner om året i sammenligning til 2019/2020 (se stiplet linje med
8
i figur 8 nedenfor). Tillægges det derudover, at der også tilfalder ejerne en øget billet- og
kortudstedelsesindtægt på gennemsnitligt 42 mio. kr. om året (~ 637,5 mio. kr. i perioden
4
), vil
påvirkningen på ejernes økonomi samlet set være positiv med omkring 50 mio. kr . per år sammenlignet
med 2019/2020-niveau.
Figur 8. Påvirkning af ejernes samlede betaling til Rejsekort & Rejseplan A/S for Fastholdt grundstruktur (mio.
kr.)
Abonnemntsbetaling
79
79
Salg af drift, vedligeholdelse og udstyr + salg af varelager
86
95
95
Primært udvikling
30
30
50
50
Migrering/dobbeltdrift
110
101
98
98
MaaS
96
96
-56
-25
-81
-95
-56
-151
2031
86
101
110
-99
-56
-155
2032
-103
-56
-159
2033
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
-106
-56
-162
2034
-106
-56
-162
2035
G ns. -8
4
Se mere om billetindtægter i afs nit 4 .3 .
Side
13
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0014.png
Det skal nævnes, at hvis migreringsperioden reduceres til tre år, vil det årlige gennemsnitlige
finansieringsbidrag fra ejerne ligge 30 mio. kr. under 2019/2020-niveau i perioden 2021-2035. Tilføjes
billetindtægterne hertil, vil den gennemsnitlige påvirkning på ejernes økonomi være positiv med omkring
72 mio. kr. om året sammenlignet med 2019/2020-niveau (sammenlignet med et gennemsnit på cirka
50 mio. kr. om året med fem års dobbeltdrift).
I udviklingsspor 2 (hybridmodellem) vil nettopåvirkningen på ejernes finansieringsbidrag ligeledes i
gennemsnit ligge 8 mio. kr. lavere årligt sammenlignet med 2019/2020-niveau, mens
finansieringsbidraget for Greenfield i gennemsnit vil ligge 7 mio. kr. over 2019/2020-niveau. Korrigeres
der for, at ejerne også modtager en billetindtægt, vil den gennemsnitlige påvirkning på ejernes samlede
økonomi også være lavere i disse to udviklingsspor sammenlignet med 20 19/2020-niveau. Se yderligere
om finansieringsbidraget fra ejerne i hybridmodellen og Greenfield i bilag 3. I tabellen nedenfor
opsummeres gennemslaget på ejernes økonomi på tværs af udviklingsspor og migreringsperiode.
Tabel 2. Opsummering af nettoændring i årligt gennemslag på ejernes økonomi i perioden 2021-2035
(mio. kr.) sammenlignet med 2019/2020-niveau
Udviklingsspor 1: Fastholdt
grundstruktur
Kategori
(mio. kroner)
Gennemsnitlig årlig effekt på
ejernes økonomi som følge af
nettoændring i
finansieringsbidrag
Gennemsnitlig årlig effekt på
ejernes økonomi som følge af
nettoændring i billetindtægter
5 års
migreringsperiode
med dobbeltdrift
3 års
migreringsperiode
med dobbeltdrift
Udviklingsspor 2: Hybrid
-model
5 års
migreringsperiode
med dobbeltdrift
3 års
migreringsperiode
med dobbeltdrift
Udviklingsspor 3: Greenfield
5 års
migreringsperiode
med dobbeltdrift
3 års
migreringsperiode
med dobbeltdrift
+8
+ 30
+8
+ 40
-7
+ 27
+ 42
+42
+42
+42
+42
+42
Samlet gennemsnitlig årlig
økonomiskgennemslag
+50
+72
+50
+82
+35
+69
4.3
Uddybning af effekt på salg af billetter
Med udgangspunkt i erfaringerne fra ind- og udland er effekterne af MaaS -løsningen på
trafikselskabernes indtægter estimeret. Samlet vurderes det, at en fuld udrulning af MaaS -løsningen vil
øge indtægterne i den kollektive trafik med cirka 75 mio. kr. om året, jf. tabel 4 (trin 3). Det skyldes, at
MaaS-løsningen samlet set styrker den kollektive trafik og dermed overflytter ture fra gan g, cykel og bil
til kollektiv trafik.
Tabel 3. Effekt på trafikselskabernes indtægter (mio. kr. per år ved fuld indfasning)
Trin 1
(udvikling af
integreret løsning)
Metroselskabet
Movia
DSB
3,0
5,2
10,0
Trin 2
(integrering af
bycykler og løbehjul)
3,8
5,2
11,8
Trin 3
(integrering af
delebiler og taxier)
13,6
21,4
35,5
Midttrafik
NT
Sydtrafik
Fynbus
1,5
0,3
0,2
0,2
1,5
0,3
0,2
0,2
5,2
0,3
0,2
0,2
I alt
20,4
23,0
76,4
Brugen af kollektiv trafik øges eksempelvis ved, at nogle (få) bilejere dropper bilen, hvilket øger brugen
af kollektiv transport og delebiler, samt at bycykler og løbehjul komplementerer den kollektive trafik. I
Side
14
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0015.png
vurderingerne er der taget højde for, at den kollektive trafik også kan miste et mindre antal ture som
følge af MaaS-løsningen. Eksempelvis kan nogle korte ture i København blive overtaget af
bycykler/løbehjul.
Vurderingerne af effekten på indtægterne er behæftet med stor usikkerhed. Det bemærkes således, at
angivelse af effekter med decimaler ikke er udtryk for præcisionen i beregningerne. Yderligere er
effekterne ikke korrigeret for effekten af C ityringen, der ikke vil påvirke den samlede effekt, men alene
vil forskyde indtægter fra Movia til Metroselskabet.
4.4
Andele af udviklingsomkostninger og billetindtægter med afsæt i lovkrav
Ovenstående gennemgang af businesscasen er baseret på det samlede målbillede, som rækker udover
lovgivningens minimumskrav. Betragter man udelukkende den lovbestemte del af målbilledet, så udgør
denne investeringsmæssigt en andel på 50-60 procent af det samlede målbillede på tværs af de tre
udviklingsspor (afhængigt af udviklingssporet). Dette fremgår af figur 9.
Figur 9. Lovkravenes andel af de samlede udviklings- og implementeringsomkostninger (mio. kr.)
Samlet målbillede
-151
389
238
Lovbundet del af målbilledet
-155
326
171
323
190
-133
Fastholdt Grundstruktur
(udviklingsspor 1)
Hybrid-model
(udviklingsspor 2)
Greenfield
(udviklingsspor 3)
Af elementer, der generelt indfanges af den lovbundne del af målbilledet, er eksempelvis:
Mulighed for at booke og betale både offentlige og private transportmidler på samme platform /i
samme app
Sikring af korrekt indtægtsfordeling mellem offentlige og private mobilitets udbydere
Forbedret dataudveksling med tredjeparter
En samlet hjemmeside for Rejsekort og Rejseplan A/S .
For billetindtægter vurderes det, at fuld indfasning af det samlede målbillede for MaaS-løsningen vil
medføre en samlet stigning i kollektive billetindtægter på cirka 75 mio. kr. p er år. Af figur 10 fremgår
det, at den øgede billetindtægt skyldes, at MaaS-løsningen gennem tre trin (integreret app, integration
af bycykler/løbehjul og integration af delebiler/taxier) påvirker tre drivere for ændret rejseadfærd
(integreret og personlig løsning, flere transportformer løser first/last mile-transporten for kunderne og
ændrede priser). Det er imidlertid kun en forhøjet billetindtægt på cirka 50 mio. kr. per år, der drives af
den lovbundne investering (en integreret app og integration af bycykler, løb ehjul, delebiler, taxier), mens
de resterende 25 mio. kr. per år drives af muligheden for personlige forslag til rejser baseret på data
samt abonnementsløsninger, som ikke er lovbundne.
Side
15
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0016.png
Figur 10. Lovkravenes andel af øgede billetindtægter
3 primære drivere for ændret rejseadfærd
1.
Integreret og personlig løsning
Planlægning, booking, betaling og billettering
for alle transportformer integreret i én
platform. Rejsen indrettes efter den enkelte
brugers præferencer, hvilket øger
brugervenligheden.
Dækkes af kombination af
rejsekort (plastik) og Rejseplanen (app), dvs.
løsning af ej integreret
2.
Flere transportformer løser bl.a. first/last mile
Kunderne ændrer adfærd, i takt med at flere
transportformer integreres i løsningen.
En væsentlig udfordring for kollektiv trafik er first/last
mile. MaaS kan delvist afhjælpe dette problem.
3.
Ændrede priser
MaaS kan i visse former
ændre de priser, som
kunderne præsenteres for
ved valg af
mobilitetsløsning.
Løsning i dag
Bus, tog og metro (+ info om placering af bycykler)
Nuværende prisniveau
Trin 1. Integreret app
MaaS-scenarier
Integreret i én app
Som i dag
Som i dag
Bycykler/løbehjul integreres fuldt ud
Trin 2. Fuld
Integration af
bycykler/løbehjul
Trin 3. Yderligere
integration af
delebiler/taxier
Mulighed for personlige forslag baseret
på forventninger til næste rejse
Delebiler, taxier m.m. integreres fuldt ud
Sideanalyse: + samkørsel
Abonnementsløsninger
reducerer de samlede
mobilitetsomkostninger
x
Påkrævet af lov
x
Ikke påkrævet af lov
5
Vurdering af risikoprofil for de tre udviklingsspor
I tabellen nedenfor gennemgås en vurdering af styrker og svagheder for de enkelte spor. Vurderingen er
opdelt i risikotemaer relateret til henholdsvis udvikling og implementering af løsningen, hvorvidt de n nye
løsning er baseret på moderne teknologi og dermed er bedst muligt fremtidssikret samt rammerne for en
stabil drift af løsningen. Disse elementer er typiske for valg af moderniseringstilgang og udgør en
tilpasset udgave af Deloittes rammeværk for vurdering af it-projekter. Vurderingerne er opgjort på en 1-
5-skala. Scoren 1 repræsenterer en beskeden risiko, mens scoren 5 er udtryk for en betydelig risiko.
Tabel 4. Deloittes risikovurdering af de tre udviklingsspor
I ovenstående vægtes temaerne og de underliggende beslutningsparametre jævnbyrdigt. Det er
Deloittes erfaring, at mange beslutningstagere vælger at vægte ovenstående jævnbyrdigt, men det bør
være ejernes opmærksomhed på forskellige risikoparametre, som lægges til grund for afvejningen i
forbindelse med det endelige valg af udviklingsspor.
5.1
Greenfield repræsenterer den største risiko
Med den jævnbyrdige vægtning vurderer Deloitte, at Greenfield-tilgangen samlet set repræsenterer den
største risiko. På trods af, at det kan forventes, at en anskaffelse af en samlet MaaS-løsning
tilvejebringer den mest moderne teknologi og den bedste fremtidssikring, vil en Greenfield-tilgang
medføre større risici i forbindelse med etableringen af en ny løsning og driften heraf.
Side
16
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0017.png
Den højere risiko i forbindelse med udvikling og implementering skyldes, at en stor andel af den
eksisterende løsning forventeligt udskiftes med et eller flere produkter, som ikke er afprøvet i forhold til
danske forhold, herunder særligt den komplekse danske takst- og zonestruktur (sammenlignet med
internationale normer). Dette øger risikoen for uforudsete tekniske udfordringer, som kan påvirke både
udviklingsprojekt og drift. Der er desuden en ikke uvæsentlig sandsynlighed for, at produktet leveres af
en leverandør, som ikke tidligere har leveret løsninger, som er tilpasset danske forhold. Samtidig kræver
Greenfield-tilgangen et samlet udbud, som må betegnes som komplekst på grund af omfanget af
kravspecificeringsopgaven, designet af kontrakten og selve gennemførelsen af forhandlingerne.
Sammenlignet med de andre udviklingsspor øger disse samlede forhold risikoen for tekniske,
tidsmæssige og økonomiske udfordringer.
5.2
Risikoeksponeringen i Fastholdt grundstruktur og i hybridmodellen er jævnbyrdige
Som det fremgår af tabel 1, repræsenterer Fastholdt grundstruktur og hybridmodellen samlet set et
jævnbyrdigt risikoniveau. Dette dækker over en lav risiko for driftsudfordringer, idet begge løsninger helt
eller delvist må forventes at blive leveret af kendte leverandører.
Hybridmodellen, hvor en større del af den samlede løsning formodes udskiftet med nyere teknologi end i
Fastholdt grundstruktur, scorer bedst på fremtidssikring. Til gengæld vurderes hybridmodellen at være
mere udfordrende i udviklings- og implementeringsfasen, hvilket særligt skyldes udbudsopgaven.
6
Perspektiver for nye aktører på MaaS-området
Deloitte gennemfører årligt en kortlægning af udvikling og trends indenfor Future of Mobility -området (til
internt brug). Kortlægningen fokuserer blandt andet på udbredelse af elbiler, udvikling af muligheder for
førerløse køretøjer, globale aktørers investeringer i fremtidige forretningsmodeller (f or eksempel Uber,
bilproducenter og Google) og udbredelsen af MaaS-initiativer.
Med hensyn til udbredelsen af MaaS -initiativer viser en sammenligning af kortlægningen fra sommeren
2019 og sommeren 2017 følgende trends:
Langsom vækst i antallet af kunder hos private MaaS-udbydere
Virksomheder såsom finske Whim, tyske Moovel, kinesiske DiDi og engelske C itymapper tilbyder
og udvikler dedikerede MaaS-løsninger i eget navn/under eget brand. Brugerantallet tælles
typisk i hundreder, tusinder eller titusinder i udvalgte storbyer, og ingen af virksomhederne har
endnu formået at bryde igennem til meget store kundegrupper med deres MaaS-produkter.
Interesse fra mastodonter, men fra ikke lokale og mellemstore private operatører
Google har over de seneste måneder udviklet Google Maps’ rejseplanlægger til at indeholde flere
og flere mobilitetsformer (eksempelvis bybiler og bycykler) i en række storbyer. Samtidig har
virksomheden etableret Google Pay som betalingsservice. Alt i alt er Googles løsninger i dag
væsentlig tættere på en MaaS-lignende funktionalitet end for bare to år siden. Tilsvarende
udbygger både Uber og Lyft (Ubers amerikanske konkurrent) deres løsninger med andre
transportformer såsom kollektiv trafik og bycykler. I modsætning til disse mastodonters
interesse i MaaS- eller MaaS-lignende løsninger afslører Deloittes kortlægning ingen eller kun
ganske marginale MaaS-lignende projekter hos lokale eller mellemstore private operatører (for
eksempel private tog-, bus- eller bybilsoperatører).
Markant flere initiativer blandt offentlige aktører
Indenfor de seneste to år er antallet af offentlige projekter steget. Især Europa er frontløber, og
Deloitte har kendskab til nationale MaaS-projekter i Tyskland, Østrig, Schweiz, Holland og
Portugal samt cirka 10 storbyløsninger derudover. Kendetegnende for disse projekter og
løsninger er, at de offentlige trafikselskaber og -virksomheder (svarende til ejerkredsen bag
Rejsekort og Rejseplan A/S) allerede har en stor kundebase fra de nuværende produkter og
services.
Side
17
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0018.png
Ovenstående internationale trends indikerer, at MaaS-løsninger i storskala vil skulle leveres af enten
offentlige aktører eller af de globale mastodonter. Det er Deloittes og Incentives vurdering, at
mulighederne i den nye lovgivning omkring dataudveksling og tredjepartsvideresalg af billetter ikke
rykker denne indikation i en dansk kontekst. De ovennævnte satsninger hos de store globale spillere
såsom Google retter sig primært mod større byer. Med dette in mente tegner der sig et billede af, at en
dansk landsdækkende mobilitetsplatform med overvejende sandsynlighed skal leveres af de offentlige
aktører for at blive en realitet.
7
Næste skridt for Rejsekort- og Rejseplan A/S
Som det blev præsenteret i kapitel 4, leverer den nye løsning et mindre positivt nettobidrag over
businesscasens periode på 15 år (dog afhængigt af længden på migreringsperioden med dobbeltdrift).
Da rammerne for indeværende analyse ikke muliggør et meget detaljeret design af fremtidens løsning og
dermed heller ikke et meget detaljeret økonomisk estimat, er omkostningsskønnet behæftet med en
usikkerhedsmargin på cirka plus/minus 30-40 procent.
På denne baggrund kan Rejsekort & Rejseplan A/S og ejerne heraf igangsætte en proces med henblik på
afklaring af en række særligt vigtige forhold med betydning for den samlede projektøkonomi og
risikoprofil:
1.
2.
3.
4.
5.
Afklaring af og beslutning om målbillede og dermed scope for en fremtidig løsning
Igangsætning af markedsdialog med leverandører gennem en såkaldt
request for information
Afklaring af eventuelle indkøbsjuridiske begrænsninger; særligt for udviklingsspor 1
Afklaring af behov for validering på perroner og i busser
Muligheder for kortere migrering/periode med dobbeltdrift (end fem år).
7.1
Målbillede og scope
For at sikre et solidt udgangspunkt for det videre arbejde i Rejsekort og Rejseplan A/S bør et vedtaget
målbillede være omdrejningspunktet for at skabe retning samt sikre afsæt for leverandørdialog og afsæt
for udarbejdelse af scope/kravspecificering. Et anderledes målbillede end det, som ligger til grund for
indeværende analyse, vil kunne ændre den samlede businesscase.
7.2
Markedsdialog og RFI
Deloitte har som én blandt flere metoder til udvikling af målarkitektur og omkostningsskøn brugt dialog
med leverandører, men kortlægningen har kun inkluderet enkelte leverandører. Der findes flere aktører,
som potentielt er relevante leverandører af fremtidens løsning, hvorfor afsøgning og vurdering af det
samlede
kommercielle
leverandørmarked
vil
være
relevant
forud
for
valg
af
investeringstilgang/udviklingsspor. En formel request for information giver en velstruktureret proces for
afsøgningen og vil samtidig blive oplevet som mere forpligtende for leverandørerne end den indeværende
analyses dialog.
Et særligt fokus i afsøgningen bør være kortlægning af leverandørprodukternes mulighed for at levere så
meget som muligt af et valgt målbillede som standardfunktionalitet. Derudover bør understøttelse af en
række særligt vigtige forhold såsom et produkternes fit i forhold til dansk zone- og takststruktur, niveau
for data- og cybersikkerhed samt driftsomkostninger være nøgleviden.
7.3
Afklaring af eventuelle indkøbsjuridiske begrænsninger
I en samlet vurdering af, hvilken udviklingstilgang Rejsekort og Rejseplan A/S skal forfølge, er det vigtigt
med en endelig afklaring af, om og i hvilket omfang fremtidens løsning kan anskaffes under de
eksisterende aftaler. Det har ikke været en del af scopet for indeværende analyse at vurdere dette,
hvorfor denne centrale antagelse bag udviklingsspor 1 bør afklares.
Side
18
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0019.png
Hvis det viser sig, at anskaffelsen kræver udbud, vil udviklingsspor 1, som defineret i indeværende
rapport, ikke kunne gennemføres og udgår som relevant scenarie.
7.4
Afklaring af behov for validering på perroner og i busser
Undervejs i analysen, herunder i dialogen med leverandører, har en central drøftelse været, hvorvidt der
i fremtidens løsning er behov for fysisk udstyr på perroner og i busser (ikke i form af standere til
indtjekning og udtjekning, men for eksempel i form af bluetoothpunkter). Argumentet for, at der er
behov for fysisk udstyr, er for det første, at dette giver bedre vilkår for at verificere påstigningspunktet
med mere end telefonens GPS-position, som kan manipuleres. For det andet giver fysisk udstyr mulighed
for billetkøb selv ved nedetid på mobilnet eller ved dårlig dækning.
Det har ikke indenfor rammerne af denne analyse været muligt at fastslå endeligt, om det er en
fordelagtig investering at tilføje udstyr på perroner og i busser. Et indikativt bud på en
etableringsinvestering er cirka 70 mio. kr. og årlige øgede driftsomkostninger på cirka 30 mio. kr.
7.5
Mulighed for kortere migrering/periode med dobbeltdrift
Som beskrevet i økonomianalysen ovenfor udgør et års drift af det eksisterende system en væsentlig
omkostning hvert år (i størrelsesordenen ~200-275 mio. kr. årligt afhængigt af udviklingsspor). Det vil
næppe være muligt at forkorte perioden markant, men en vis afkortning (1-2 år), samt at udvalgte
trafikselskaber/-virksomheder får en frontløberrolle med kortere migrering , er relevante muligheder.
Dette nedbringer omkostningerne og sikrer samtidig systematisk erfaring med udfasning af den
eksisterende løsning.
Ovenstående afklaringer samt en eventuel opdatering af businesscase og risikoprofil (for eksempel ved
valg af et andet målbillede) danner efter Deloittes vurdering en solid basis for det endelige valg af
udviklingstilgang.
Side
19
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0020.png
8
8.1
Bilag
Centrale principper og skøn for businesscasen
I figur 11 nedenfor opsummeres de primære forudsætninger og principper for analysens
omkostningsskøn.
Figur 11. C entrale forudsætninger og principper for skøn af businesscase
Side
20
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0021.png
8.2
Indtægts- og udgiftsprofil for hybridmodellen og Greenfield
Af figur 12 fremgår udgifter og indtægter for hybridmodellen. De primære elementer i businesscasen er:
Samlede implementeringsomkostninger på cirka 325 mio. kr.
Et fald i driftsomkostningerne på cirka 160 mio. kr . om året, når de eksisterende løsninger er
udfaset
En positiv nettoændring i billetindtægterne på cirka 75 mio. kr . om året, når løsningen er fuldt
indfaset (ens på tværs af udviklingsspor)
En fald i indtægter fra salg af rejsekort på cirka 28 mio. kr. om året, når det fysiske kort er
udfaset (ens på tværs af udviklingsspor)
Figur 12. Udgifts- og indtægtsprofil for hybridmodellen (mio. kr.)
Nettopotentiale
Nettoændringer i billetindtægter
Nettoændringer i indtægter fra kortsalg
U dviklings- og implementeringsomkostninger
Nettoændring i driftsomkostninger
Primært udvikling
300
200
100
-27
-89
-103
-110
-15
-75
-22
-132
-102
-20
Migrering/dobbeltdrift
143
75
13
-128
25
-131
38
-118
-80
208
MaaS
208
208
208
208
75
75
75
75
75
0
-100
-200
-300
-77
-97
146 161 161 161 161 161
63
-28
-28
-28
-28
-15
-28
-15
-28
-125
-143
-50
50
-116
-106
-90
-95
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
I figur 13 illustreres udgifter og indtægter for udviklingssporet Greenfield. De primære elementer i
businesscasen er:
Samlede implementeringsomkostninger på cirka 325 mio. kr.
Et fald i driftsomkostningerne på cirka 145 mio. kr . om året, når de eksisterende løsninger er
udfaset
En positiv nettoændring i billetindtægterne på cirka 75 mio. kr. om året, når løsningen er fuldt
indfaset (ens på tværs af udviklingsspor)
En fald i indtægter fra salg af rejsekort på cirka 28 mio. kr. om året, når det fysiske kort er
udfaset (ens på tværs af udviklingsspor)
Side
21
of
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125934_0022.png
Figur 13. Udgifts- og indtægtsprofil for Greenfield (mio. kr.)
Nettopotentiale
Nettoændringer i billetindtægter
Nettoændringer i indtægter fra kortsalg
U dviklings- og implementeringsomkostninger
Nettoændring i driftsomkostninger
Primært udvikling
300
200
100
-12
-57
-88
-26
-32
-111
-120
-97
-85
-101
-113
Migrering/dobbeltdrift
126
191
75
144
MaaS
191
75
144
191
75
144
191
75
144
191
75
144
75
13
-146
-133
25
-146
-121
38
-146
-108
0
-100
-200
-300
63
-15
-153
-171
-118
-124
50
129
-50
-28
-28
-28
-28
-28
-28
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
8.3
Finansieringsbidraget fra ejerne af Rejsekort & Rejseplan A/S
hybridmodellen og Greenfield
for henholdsvis
Af figur 14 fremgår påvirkningen på ejernes samlede betaling til Rejsekort & Rejseplan A/S for
hybridmodellen, mens ejernes samlede betaling til Rejsekort & Rejseplan A/S for udviklingssporet
Greenfield fremgår af figur 15. Betalingen er udregnet med afsæt i en femårig migreringsperiode med
dobbeltdrift af det nye og gamle system.
Figur 14. Påvirkning af ejernes samlede betaling til Rejsekort & Rejseplan A/S for hybridmodel len (mio.
kr.)
Abonnemntsbetaling
Salg af drift, vedligeholdelse og udstyr + salg af varelager
Primært udvikling
47
47
41
41
98
98
100
100
Migrering/dobbeltdrift
154
152
142
MaaS
138
151
151
154
142
152
138
-56
-138
-56
-122
-194
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
-66
-149
-56
-205
2032
-151
-56
-207
2033
-153
-56
-209
2034
-153
-56
-209
2035
G ns. -8
Figur 15. Påvirkning af ejernes samlede betaling til Rejsekort & Rejseplan A/S for Greenfield (mio. kr.)
Abonnemntsbetaling
Salg af drift, vedligeholdelse og udstyr + salg af varelager
Primært udvikling
59
59
47
47
64
64
123
123
168
168
Migrering/dobbeltdrift
179
169
170
169
170
179
MaaS
165
165
-129
-56
-49
-120
-135
-56
-56
-56
-105
-176
-185
-191
-136
-56
-192
2034
-136
-56
-192
2035
G ns. +7
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
Side
22
of
22