MS-X-NH-0002/AMK
Til Metroselskabets ejere:
Transportminister Benny Engelbrecht
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Simon Aggesen
Ejerorientering - M4 Nordhavnen nr. 1
Efter åbningen den 29. september 2019 af M3 på Cityringen er fokus nu rettet imod
færdiggørelse af M4 på Cityringen og afgreningen til Nordhavnen.
M4 Nordhavnen består af en ekstra linje på den østlige del af Cityringen samt af en
ny strækning fra udfletningskammeret ved Øster Søgade til den nye bydel i
Nordhavnen med en tunnelstation, Nordhavn Station, og en højbanestation,
Orientkaj Station. Færdiggørelsen af den nye linje indebærer, dels at Cityringen skal
opgraderes med en ny linje M4, dels gennemførelsen de afsluttende arbejder på
den nye strækning.
De egentlige anlægsarbejder på den nye strækning er afsluttede, og arbejdet med
de passagervendte dele på stationerne
–
Architectural Finishes (AF-arbejderne)
–
og
etablering af de elektriske og mekaniske installationer (M&E-arbejderne) forløber
som forudsat. Testningen af de enkelte tekniske systemer
–
de såkaldte SAT-tests
–
er ligeledes i god gænge, så testningen af de integrerede tekniske systemer nu kan
påbegyndes. Det indgår desuden i færdiggørelsen, at skinneslibningen skal
gennemføres inden åbning for passagerdrift. På den baggrund vurderes det, at
såvel de fysiske arbejder som de nødvendige tests af de tekniske systemer vil kunne
færdiggøres som forudsat inden for første kvartal 2020.
Fodgængertunnelen (transfertunnelen) mellem Nordhavn Metrostation og
Nordhavn S-togsstation er lidt forsinket. Såfremt tunnelen ikke skulle blive helt
færdig inden åbningen, vil den under alle omstændigheder være gjort så færdig, at
den kan anvendes som flugtvej fra stationen fra åbningstidspunktet og dermed ikke
udgøre nogen risiko for forsinkelse af åbningen.
Etablering af driften på M4 Nordhavnen kræver en opgradering af de systemer, som
styrer det førerløse metrosystem, og en test af disse systemers funktionalitet og
især sikkerhed. For at gennemføre sådanne tests vil det være nødvendigt hver aften
at lukke det nuværende styresystem ned - både centralt i kontrolcentret og i de
enkelte tog - og installere det nye styresystem begge steder forud for testningen.
Tilsvarende vil det være nødvendigt at lukke det nye system ned og geninstallere
det gamle system efter testning hver morgen.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
2019-12-10
1/3