Til
Medlemmerne af Folketingets Transportudvalg samt
Folketingets transportpolitiske ordførere
6. december 2019
Side 1 af 2
Vedrørende udarbejdelse og behandling af lovforforslag: Æn-
dring af Færdselslov om forsøgsordning for selvkørende enhe-
der (TS20000-00198)
Arbejdet med ovenstående lovforslag er blevet forlænget pga. regeringsskif-
tet og fremgår nu i ”Uddrag af regeringens lovprogram” for Transportministe-
rens ressortområde af 2. oktober 2019 som et emne der skal arbejdes med i
foråret 2020.
En række robotvirksomheder har taget kontakt til Transportministeren, for at
understrege behovet for fokus på muligheden for at igangsætte og gennem-
føre test af autonome køretøjer, så hurtigt som muligt.
Der har den 10. oktober 2019 været afholdt et indledende møde med Trans-
portministeren og der planlægges et møde med Folketingets transportpoliti-
ske ordførere.
I Aarhus Kommune vil vi gerne støtte op omkring dette arbejde og anbefale
fuld fokus på en hurtig etablering af lovgrundlaget for test.
Danske virksomheder har en styrkeposition indenfor robotter der agerer
udendørs - og der er en rivende udvikling på området. Aktørerne begrænses
imidlertid af den manglende mulighed for at opnå erfaringer med selvkøren-
de enheder.
Sammen med Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering og DTU Space,
har Aarhus Kommune etableret en testfacilitet for særdeles præcis positio-
nering
–
TAPAS - som den
eneste testbed i verden og baseret på EU’s nye
satellitprogram Galileo.
Dette er en helt unik mulighed for danske virksomheders test af selvkørende
køretøjer og robotter, da det giver mulighed for en redundant sikkerhed og
tillige også en mulighed for udenlandske virksomheder, i det omfang der
skabes lovhjemmel til at gennemføre tests jf. ovenfor.
I Aarhus Kommune er der etableret et udendørs Smart City Lab, som netop
er skabt for at give virksomheder mulighed for at teste ny teknologi i et reali-
stisk bymiljø og i samarbejde med borgere og by.
AARHUS KOMMUNE
Borgmesterens Afdeling
Teknik & Miljø
Kultur & Borgerservice