Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 110
Offentligt
2122063_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Dato 4. december 2019
J. nr. 2019-5613
Att.: Jens Groot
Frie Danske Lastbilsvognmænd
Transitvej 10
7100 Vejle
[email protected]
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Opkrævning og inddrivelse af ubetalte p-afgifter pålagt udenlandske
lastbiler
Kære Jens Groot
Tak for din henvendelse af 2. oktober 2019 til skatteministeren, justitsministe-
ren og undertegnede. Det er aftalt, at jeg svarer på vegne af mine ministerkolle-
gaer. Jeg skal beklage det sene svar.
Siden 1. januar 2019 har Færdselsstyrelsen forestået parkeringskontrollen på
de statslige motorvejsrastepladser. Fokus for kontrollen er overholdelse af tids-
begrænsningen på 25 timer, men kontrollen retter sig også mod trafikanternes
øvrige parkeringsforseelser. Kontrollen er rettet mod såvel danske som uden-
landske køretøjer.
Færdselsstyrelsens opgørelser over udstedte p-afgifter viser, at størstedelen
pålægges udenlandske lastbiler. Den hyppigste overtrædelse af parkeringsreg-
lerne er parkering uden for afmærkningen eller parkering på reserverede p-
pladser.
Hvis Færdselsstyrelsens ikke modtager betaling for udstedte p-afgifter, igang-
sættes en rykkerprocedure. I første omgang sendes en betalingspåmindelse til
skyldneren (ejeren af køretøjet), og hvis p-afgiften fortsat ikke betales, sendes i
anden omgang en rykkerskrivelse.
Færdselsstyrelsen er i mange tilfælde udfordret ift. at kunne identificere de
udenlandske køretøjers ejere, hvortil kravet om manglende betaling skal rettes.
Styrelsen oplever desuden, at det kan være vanskeligt at få udenlandske myn-
digheder til at hjælpe med at fremskaffe de nødvendige oplysninger på ejeren af
køretøjet. Det betyder samlet set, at gennemførelsen af Færdselsstyrelsens ryk-
kerprocedure kan være ganske langstrakt. Det er en udfordring, som der arbej-
des på at få løst, da jeg er meget optaget af, at p-afgifterne til udenlandske køre-
tøjer bliver betalt, da jeg er enig i, at det er helt uacceptabelt, at man løber fra
regningen.
I de tilfælde, hvor Færdselsstyrelsen afslutter deres rykkerprocedure, uden at
der er modtaget betaling inden for fristen, følger det af reglerne, at fordringen
overdrages til inddrivelse hos Gældsstyrelsen med henblik på, at Gældsstyrel-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 110: Opfølgende henvendelse af 6/12-19 vedrørende forskelsbehandling i forbindelse med opkrævning af bøder til danske og udenlandske vognmænd/chauffører, fra Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
2122063_0002.png
Side 2/2
sen inddriver restancen (det følger af § 3 i bekendtgørelse nr. 1696 af 20. de-
cember 2018 om Færdselsstyrelsens parkeringskontrol på statslige veje).
Skatteministeriet er anmodet om bidrag til besvarelse af den del af din henven-
delse, der vedrører inddrivelse af p-afgifter. Skatteministeriet har oplyst føl-
gende:
”Gældsstyrelsen kan inddrive p-afgifter
med de almindelige inddrivelsesskridt
her i landet. Det kan fx være gennem udlæg i aktiver, som befinder sig i Dan-
mark eller via lønindeholdelse, hvis skyldneren har A-indkomst i Danmark.
Gældsstyrelsens muligheder for at inddrive gæld hos en skyldner, som er bo-
siddende i udlandet, er derimod begrænsede, fordi Gældsstyrelsen ikke har
kompetence til at foretage myndighedsudøvelse i udlandet. Det betyder, at
Gældsstyrelsen fx ikke kan foretage udlæg i en skyldners aktiver, hvis aktiverne
befinder sig i udlandet. Gældsstyrelsens egne inddrivelsesmuligheder består i
denne situation i at tage kontakt til skyldneren for at opnå frivillig betaling.
Hvis en skyldner har bopæl i en anden EU-medlemsstat, kan Gældsstyrelsen
anmode denne stat om bistand til at inddrive skyldnerens gæld. Der gælder dog
en bagatelgrænse på 1.500 euro i sager om gensidig bistand til inddrivelse. Det
betyder, at det afhænger af den enkelte medlemsstat om denne ønsker at yde
bistand til inddrivelse af gæld over for en skyldner i den pågældende medlems-
stat, hvis der er tale om en gæld, der beløbsmæssigt ligger under 1.500 euro.
Gældsstyrelsen undersøger i sådanne sager, hvilke inddrivelsesmuligheder der
er mulige og relevante, fx om det er muligt at bede om bistand fra skyldnerens
bopælsland til at inddrive gælden.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht