Fra:
Sendt:
6. december 2019 11:25
Til:
Emne:
Brev til Transportminister Benny Engelbrecht
Kære Transportminister Benny Engelbrecht
Cc:
Skatteminister Morten Bødskov
Justitsminister Nick Hækkerup
Folketingets skatteudvalg
Folketingets retsudvalg
Folketingets transportudvalg
På
FDL´s
vegne tak for det uddybende svar, som bekræfter et tidligere svar,
FDL
fik mundtligt hos
Skatteministeriet omkring proceduren.
Svaret giver mig anledning til at stille endnu et for mig, og erhvervet, logisk spørgsmål, uden at
kende den juridiske del af midt spørgsmål til bunds, drejer det sig om nummerplade skanner
muligheden.
Vi fik hos Rigspolitiet, i forbindelse med opstarten af nummerplade scanning systemet, information
om, at det skulle bruges til efterforskningsarbejde. Eksempelvis manglende indbetaling af
forsikring, vægtafgift og lignende.
Nu har vi så beviset på at efterforskning af fire bestemte udenlandske lastbilers nummerplader,
afslørede ulovlig cabotage transport over en periode på 60 dage. I den periode afslørede skanneren
120 cabotage overtrædelser på de fire lastbiler. Efterfølgende blev det afsløret, hvilken
dokumentforfalskning af fragtbrevene, der var brugt for at skjule overtrædelserne ved
vejsidekontroller.
Ud fra den viden, kan
FDL´s
ledelse simpelthen ikke forstå, at Færdselsstyrelsen skal bruge så
mange ressourcer på detektivarbejde og efterfølgende skal inddrivningskontoret også bruge
ressourcer på opgaven.
Derfor ville det være positivt med en klar politisk tilbagemelding om, hvorfor systemet ikke for længst er
gearet til en mere effektiv kontrol.
Det ville være simpelt at lægge registreringsnummeret på nummerplade skannings-systemet, så man
fanger vogntoget, når indbetalingen ikke er sket rettidigt samtidigt med, at den juridiske varsling er
overskredet.
Udenlandske biler skal kontant betale bøder, udstedt af dansk politi. Men det er desværre ikke
muligt med parkeringsbøder og overtrædelser, der er registreret af ATK fotovognene.
Hovedparten af de udenlandske lastbiler, som får parkeringsbøder på de danske rastepladser, færdes
jævnligt i Danmark. Rigtigt mange af dem har moderselskaber i Danmark, hvorfra man dagligt
disponerer bilerne. Præcis som en dansk vognmand med danske registrerede lastbiler, gør.