Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 109
Offentligt
Til Folketingets klima- miljø- og transportordførere
i klima- og energiudvalg, miljø- og transportudvalget
I forbindelse med den til tider, lidt for ideologisk prægede klima- og miljø debat, ville
det være interessant med klare svar på en række vigtige spørgsmål. Derfor håber jeg,
at miljø- klimapolitikerne vil bruge tid på at besvare et par relevante spørgsmål.
Spørgsmålene kommer, fordi det, lidt for ofte, virker som om politikerne ikke ved
nok om CO2, CO, NOx m.m. Jeg er helt på det rene med, at vi ikke kan forlange, at
politikere er vidende om alt, men der er altså alt for store huller i debatten.
Huller, som afslører, at kun få politikere ved nok om de konkrete forureningskilder,
og derfor tales der for ofte i overskriftsprog. Man bruger den nemme løsning med,
igen og igen, at hænge såvel transportsektoren som landbruget ud.
FDL
er absolut enig i, at vi skal gøre, hvad vi kan for at redde miljøet, for vi skal
forbedre miljøet. Men debatten og nye tiltag bør foregå efter de faktiske forhold, og
ikke kun på ideologi og politisk opfattelse uden den nødvendige dokumentation.
1.
Påvirker det din mening, når/hvis du er bekendt med flere rapporter, der fastslår, at
eldrevne biler skal køre mindst 219.000 km for at være miljø-neutrale?
2.
Hvad er din holdning til den store forurening, der er ved produktion af batterier til
eldrevne biler?
3.
Der har i mange år været talt om partikelfiltre, men ved du helt konkret, hvordan CO2
tallene ser ud for biler med partikelfiltre?
5.
Diesel- og benzinbiler tales i den grad ned, men er du klar over, hvor lidt en moderne
dieselmotor forurener?
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 109: Henvendelse af 9/12-19 om elbiler ift. klima og miljø, fra Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
6
Hvis ja, hvorfor så blive ved med at tale om en alt for hurtig udfasning af biler med
konventionelle drivmidler?
7.
Adskillige politikere udtrykker skuffelse og frustration over, at mange fortsat vælger
diesel i stedet for en benzin-model. Politikerne begrunder det med, at diesel sviner
mere end benzin, men det er notorisk, og dokumenteret, forkert.
Hvad er din kommentar til det?
8.
Hvad er din personlige tidsfrist for udfasning af biler med konventionelle drivmidler?
9.
Har du et bud på, hvordan godstransport med biler skal tackles i miljømæssig
forstand?
10.
Tør du give et bud på, hvor mange milliarder, den grønne omstilling vil koste indtil
2030?
Der er mulighed for uddybende samtaler, hvis der er noget, du kunne tænke dig at
uddybe i et mere personligt interview.
m.v.h.
Preben v. Skjoeth
FDL´s politiske sekretariat