Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2119804_0001.png
FRI MENER
OM BÆREDYGTIG TRANSPORTINFRASTRUKTUR
December 2019
FRI’s
Infrastrukturudvalg
Foto: i dag.dk
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 106: Henvendelse af 4/12-19 vedrørende bæredygtig og grøn omstilling af transportinfrastrukturen, fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
2119804_0002.png
FORORD
Danmark og resten af verden står over for massive udfordringer. For at
overholde Parisaftalen, skal Danmark reducere sit udslip af drivhusgasser
med 70 pct. i 2030 i forhold til 1990-niveau. Det kræver en bred involvering
af fagfolk, der kan komme med konkrete bud på, hvordan man løser
klipmaudfordringerne uden at kompromittere samfundets sociale og
økonomiske bæredygtighed.
Ib Enevoldsen
Formand for Foreningen af Rådgivende
Ingeniører
Adm. dir., Rambøll Danmark A/S
Foreningen af Rådgivende Ingeniører repræsenterer globalt ca. 29.000
medarbejdere med specialistkompetencer, der gør dem i stand til at bidrage
til fremtidens bæredygtige løsninger.
Denne viden forpligter, og derfor ønsker vi at bidrage proaktivt til Danmark
og verdens omstilling til bæredygtige samfund, som kan gives videre til de
næste generationer.
Til dette anbefaler vi, at man fra politisk hold styrker reguleringen af
sektoren ved f.eks. at stille krav til et fælles datagrundlag, fælles
beregningsprincipper og datamodeller til vurdering af virkninger på bl.a.
klimaet, krav til udvidelse af
VVM’en
til en Vurdering af Virkning på
Bæredygtigheden og krav om CO
2
e-reduktioner
1
, totaløkonomiske
beregninger og fair arbejdsvilkår.
I dette papir udfolder vi, hvordan man gennem regulering af sektoren kan
understøtte omstillingen til et bæredygtigt samfund og realiseringen af
regeringens mål om 70 pct. reduktion samt at blive netto-nuludleder i 2050.
2
1) CO
2
e: Kuldioxid-ækvivalenter er en betegnelse for drivhusgasser, herunder kuldioxid, metan, lattergas
mv., hvor gasserne er omregnet til den forureningseffekt, CO
2
har.
Peter Hostrup Rasmussen
Formand for Infrastrukturudvalget i
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Senior Vice President, COWI A/S
Henrik Garver
Adm. dir., Foreningen af Rådgivende
Ingeniører
Jakob Dorph Broager
Konsulent, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 106: Henvendelse af 4/12-19 vedrørende bæredygtig og grøn omstilling af transportinfrastrukturen, fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
2119804_0003.png
FRI MENER
Udledninger skal nedbringes
FRI vurderer, at regeringens ambition om at reducere udslippet af drivhusgasser med 70 pct. i 2030 og blive
netto-nuludleder i 2050 kræver, at der med det samme igangsættes tiltag, der på kort og længere sigt kan nedbringe transportinfrastrukturens
klimabelastning.
Samarbejde er afgørende
FRI vurderer, at et stærkt samarbejde mellem private og offentlige aktører i transport- og infrastruktursektoren er
afgørende for, at Danmark og resten af verden lykkes med omstillingen til bæredygtige samfund.
Regulering er en nødvendighed
FRI vurderer ikke, at det er muligt at ændre adfærden hos sektorens aktører, uden at der stilles krav.
Regulering skal tilskynde et innovativt og bæredygtigt marked
FRI vurderer, at regulering af sektoren kan bidrage til innovation af
materialer, metoder og løsninger og ultimativt til, at standardløsningen bliver den bæredygtige løsning.
Bæredygtighed skal være en central del af beslutningsgrundlaget
FRI vurderer, at bæredygtighed skal være en central del af
beslutningsgrundlaget i både større og mindre anlægsprojekter, hvis man skal nå i mål med omstillingen til et bæredygtigt samfund.
Bæredygtighed er mere end CO
2
FRI vurderer, at omstillingen til et bæredygtigt samfund er en balance mellem miljø- og klimamæssige,
økonomiske og sociale forhold, da et ensidigt fokus vil medføre utilsigtede konsekvenser.
3
FORENINGEN AF RÅDGIVENDE INGENIØRER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 106: Henvendelse af 4/12-19 vedrørende bæredygtig og grøn omstilling af transportinfrastrukturen, fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
2119804_0004.png
HVAD ER BÆREDYGTIG TRANSPORT-
INFRASTRUKTUR?
”BÆREDYGTIGHED”
FRI forstår bæredygtighed ud fra FN’s bæredygtighedsdefinition defineret i
Brundtlandrapporten, 1987, Rio-erklæringen,
99 , og FN’s 7 Verdensmål,
5.
Når vi i holdningspapiret taler om bæredygtighed, taler vi om tre ligevægtige forhold:
Miljø/klima, det sociale og økonomien. Et bæredygtigt samfund er i
FRI’s
optik et
samfund, hvor der er balance mellem de tre forhold.
”INFRASTRUKTUR”
FRI forstår infrastruktur som den fysiske transportinfrastruktur i Danmark, herunder
veje, broer, jernbaner, havne og lufthavne m.m., og
FRI’s
holdningspapir fokuserer på,
hvordan eksisterende og nye anlæg kan blive mere bæredygtige.
FRI’s
holdningspapir omfatter således ikke de brugere og disses transportmidler, der
benytter de fysiske anlæg, ligesom der heller ikke udtrykkes holdning til mikset mellem
transportformer.
4
FORENINGEN AF RÅDGIVENDE INGENIØRER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 106: Henvendelse af 4/12-19 vedrørende bæredygtig og grøn omstilling af transportinfrastrukturen, fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
2119804_0005.png
EKSEMPLER PÅ SEKTORENS POTENTIALE
Transportinfrastruktursektoren
forbruger store mængder af materialer, der belaster klimaet, miljøet og folkesundheden og dermed også samfundsøkonomien. Som
rådgivende ingeniører har vi mulighed for at anvise mere bæredygtige og genanvendelige materialer, og vi har mulighed for at anvise alternative linjeføringer, anlægsprocesser
og løsninger
alle dele har central betydning for klima og miljø, sikkerhed og sundhed for dem, der udfører arbejdet, og for dem, der bruger eller bor ved de færdige anlæg, og for
den endelige økonomi i anlæggene. Her er en række eksempler på, hvilket potentiale sektoren kan være med til at realisere, hvis og såfremt der stilles en række krav til sektoren:
Beton:
I Danmark bruges der 8 mio. tons beton hvert år, hvilket svarer til 3,5
Storbæltsbroer. Produktionen af beton står i dag for ca. 5 pct. af den globale CO
2
-
udledning. Ifølge innovationskonsortiet Grøn Beton II kan man med ”grøn beton”
opnå en CO
2
-besparelse på op til 30 pct. ift. almindelige betonbyggerier.
2
Asfalt:
Ifølge Vejdirektoratet, der bl.a. tester en mere klimavenlig asfalt på 10,5 km.
af Sydmotorvejen, kan man reducere CO
2
-udledningen med 143.000 tons om året.
Det giver potentielt set en besparelse på 40 mio. kr. for hver mio. kr., der investeres i
”grøn asfalt”.
3
Stål:
Ifølge EU Kommissionen står stålindustrien for mellem 7-9 pct. af den globale
udledning af CO
2
.
4
Forskning peger på, at man bl.a. kan spare mellem 20-25 pct. CO
2
i
smeltningsprocessen ved at omsætte restkul fra produktionen til gas, som kan
producere varme eller elektricitet ift. den konventionelle smeltningsproces.
2) Grøn Beton II, 2019:
Grøn cement kan begrænse byggeriets CO2-udledning
3) Vejdirektoratet, 2018:
Vejdirektoratet tester klimavenlig asfalt på Sydmotorvejen
4) EU Kommissionen, 2012:
Energy Efficiency in the Iron and Steel Industry: Technology Information
Sheet
+ s. 758 i IPCC, 2014:
Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of
Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change
Genanvendelse af materialer:
Ellen MacArthur Foundation anslår, at man frem
mod 2050 kan reducere CO
2
-udslippet med op til 40 pct. ved at anvende cirkulære
økonomiprincipper for bl.a. cement og stål.
5
I Danmark har Miljøstyrelsen undersøgt,
at man med cirkulær asfaltproduktion kan spare mellem 14-22 pct. CO
2
sammenlignet med konventionel asfaltproduktion.
6
Alternative metoder:
Life Cycle Assesment, Life Cycle Cost, Natural Capital
Accounting
7
m.fl. er forskellige metoder til at beregne belastningen af klima/miljø,
sociale og økonomiske forhold. Med disse metoder kan de rådgivende ingeniører
skabe beslutningsoplæg til bygherrer, hvor bæredygtighed spiller en fremtrædende og
central rolle.
5) Ellen MacArthur Foundation, 2019:
Completing the Picture: How the Circular Economy Tackles
Climate Change.
6) Miljøstyrelsen, 2018:
Cirkulær Asfaltproduktion i Danmark
7) LCC, Life Cycle Cost: En metode til at beregne anlæggets omkostninger inkl. drift, vedligehold,
udskiftning og evt. nedrivning over hele dets levetid. LCA, Life Cycle Assessment: En metode til at
beregne produkter og processers miljøomkostninger over deres levetid. Der er flere indikatorer,
heriblandt CO
2
-udledning og indlejret energi. Natural Capital Accounting: En metode til at tilskrive
miljøpåvirkningen af et givent produkt eller proces en monetær værdi.
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 106: Henvendelse af 4/12-19 vedrørende bæredygtig og grøn omstilling af transportinfrastrukturen, fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
2119804_0006.png
FRI’S
PLAN FOR BÆREDYGTIG
TRANSPORTINFRASTRUKTUR
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 106: Henvendelse af 4/12-19 vedrørende bæredygtig og grøn omstilling af transportinfrastrukturen, fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
2119804_0007.png
FRI’S AMBITIONER: VI VIL…
ANVISE VEJEN TIL DET BÆREDYGTIGE SAMFUND
Rådgivende ingeniører besidder specialistkompetencer, der kan understøtte omstillingen til det bæredygtige samfund. Denne viden forpligter. Derfor vil de rådgivende
ingeniørvirksomheder anvise vejen til det bæredygtige samfund, herunder bidrage til, at Danmark reducerer udslippet af drivhusgasser med 70 pct. i 2030 og bliver netto-
nuludleder i 2050.
INVESTERE I INNOVATION
De ambitiøse klimamål kræver løsninger, som ikke er kendt i dag. Rådgivende ingeniører spiller en central rolle i at udvikle disse løsninger, og derfor forpligter
FRI’s
medlemsvirksomheder sig til at investere i innovation af processer, løsninger og materialer, så vi også i fremtiden kan spille en aktiv rolle i omstillingen til det bæredygtige
samfund.
SKABE FUNDAMENTET FOR MÅLING AF REELLE FREMSKRIDT
Et solidt datagrundlag og ens beregningsprincipper og datamodeller gør det muligt og mere effektivt at måle og handle på bl.a. klimabelastningen på tværs af sektorer og projekter.
FRI ønsker derfor at opnå enighed om et fælles datagrundlag og en fælles værktøjskasse til brug for måling af anlægsprojekters bæredygtighedsbelastning. De rådgivende
ingeniørvirksomheder forpligter sig til at bidrage til at etablere et fælles datagrundlag og en fælles værktøjskasse.
OPSÆTTE KONKRETE MÅL FOR BÆREDYGTIGHED
Målinger alene realiserer ikke
FRI’s
overordnede ambition om at anvise vejen til det bæredygtige samfund. De rådgivende ingeniørvirksomheder skal aktivt bidrage til reelle CO
2
e-
reduktioner uden at skade samfundets økonomiske og sociale bæredygtighed. Derfor forpligter
FRI’s
medlemsvirksomheder sig til aktivt at arbejde for konkrete målsætninger for
reduktioner af drivhusgasser og belastningen af samfundets miljømæssige, økonomiske og sociale bæredygtighed.
7
FORENINGEN AF RÅDGIVENDE INGENIØRER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 106: Henvendelse af 4/12-19 vedrørende bæredygtig og grøn omstilling af transportinfrastrukturen, fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
2119804_0008.png
FRA AMBITIONER TIL VIRKELIGHED
FRI anbefaler,
at man udarbejder og indarbejder nedenstående krav i den kommende branchespecifikke klimahandlingsplan og i investeringsplanen i forbindelse med
det kommende infrastrukturforlig og på længere sigt formaliserer disse i relevant lovgivning.
FRI mener,
at der først og fremmest er brug for et fundament baseret på fælles data, beregningsprincipper og datamodeller, der vil gør det muligt at måle, om vores
transportinfrastruktur bliver mere bæredygtig (fase
1).
Det skal danne grundlag for en egentlig vurdering af virkning på bæredygtigheden i alle anlægsprojekter, så
bæredygtighed kommer til at være en central del af beslutningsgrundlaget ved etablering af nye anlæg (fase
2).
Senere skal der stilles konkrete krav til reelle reduktioner
af drivhusgasser og miljømæssigt, økonomisk og socialt bæredygtige anlæg for at nå reduktionsmålene i 2030 og 2050 (fase
3)
og derved realisere de rådgivende
ingeniørvirksomheders ambition om at anvise vejen til det bæredygtige samfund.
FASE 1:
Fundament for måling af bæredygtighed
FASE 2:
Bæredygtighed som
beslutningsgrundlag
FASE 3:
Reelle reduktioner
Krav til
fælles datagrundlag
Krav til bæredygtighed som
beslutningsgrundlag i større anlægsprojekter
Krav om reduktion af CO
2
e-belastning
Krav til
anvendelse af fælles
beregningsprincipper og datamodeller
Krav om bæredygtighed som
beslutningsgrundlag i mindre anlægsprojekter
Krav om reduktion af belastningen på
miljø, økonomi og sociale forhold
Krav til
materialer
8
FORENINGEN AF RÅDGIVENDE INGENIØRER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 106: Henvendelse af 4/12-19 vedrørende bæredygtig og grøn omstilling af transportinfrastrukturen, fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
2119804_0009.png
FRI’S PLAN UDFOLDET
FASE 1:
Fundament for måling af bæredygtighed
FASE 2:
Bæredygtighed som
beslutningsgrundlag
FASE 3:
Reelle reduktioner
Krav til fælles datagrundlag:
FRI anbefaler, at der stilles krav om EPD’er
8
på materialer
for at tydeliggøre materialets klimabelastning m.m.
MÅL: I 2020 og frem vil
FRI’s
medlemsvirksomheder
bestræbe sig på udelukkende at anvise materialer med
EPD’er
i anlægsprojekter.
Krav til anvendelse af fælles beregningsprincipper
og datamodeller:
FRI anbefaler, at der stilles krav til rådgivere om
anvendelse af ens beregningsprincipper og datamodeller.
Krav om bæredygtighed som
beslutningsgrundlag i større
anlægsprojekter:
FRI anbefaler, at der stilles krav om, at
VVM’en
udvides til en Vurdering af Virkning på
Bæredygtigheden (VVB), således at analysen
bl.a. omfatter klimapåvirkninger, herunder
CO
2
e-udslip, sociale effekter og en
totaløkonomisk beregning.
MÅL: FRI vil i løbet af 2020 komme med
anbefalinger til indholdet i en VVB-analyse.
Krav om bæredygtighed som
beslutningsgrundlag i mindre
anlægsprojekter:
FRI anbefaler, at der stilles krav om, at der
foretages en bæredygtighedsscreening som en
del af den indledende rådgivning i alle
anlægsprojekter uanset størrelse.
MÅL: FRI vil i løbet af 2020 komme med
anbefalinger til indholdet i en
bæredygtighedsscreening.
Krav om reduktion af CO
2
e-belastning:
FRI anbefaler, at der stilles krav om, at der i alle
nye anlægsprojekter laves beregninger af CO
2
e-
belastningen, og at belastningen løbende
reduceres.
MÅL: FRI har som mål at anvise metoder, der
kan opfylde en reduktion af CO2e med 70 pct. i
2030.
MÅL: FRI vil i løbet af 2020 komme med anbefalinger til,
hvilke beregningsprincipper og datamodeller man med
fordel kan anvende til vurdering af anlægsprojekters
bæredygtighed.
Krav til materialer:
FRI anbefaler, at der stilles krav til bæredygtigheden i
materialers livscyklus, herunder fair arbejdsvilkår, lavest
mulige indlejrede CO
2
e-aftryk** og højest mulige
genanvendelsesgrad.
MÅL:
FRI’s
medlemsvirksomheder forpligter sig til i takt
med den teknologiske udvikling at anvise materialer med
det lavest mulige bæredygtighedsaftryk.
9
Krav om reduktion af belastningen på
miljø, økonomi og sociale forhold:
FRI anbefaler, at der også stilles konkrete krav
til miljømæssig, økonomisk og social
bæredygtighed i anlægsprojekter, herunder krav
om totaløkonomiske beregninger, sikkerhed,
arbejdsmiljø, fremkommelighed, tilgængelighed
og sundhed.
MÅL: FRI har som mål at bidrage til, at alle
fremtidige anlægsprojekter bliver
miljømæssigt, økonomisk og socialt
bæredygtige.
8) EPD, Environmental Product Declaration:
EPD’en
er en produktdeklaration med hvilken producenten kan
dokumentere en række miljøegenskaber baseret på de samlede udledninger og ressourceforbrug beregnet over produktets
livscyklus, herunder CO
2
-udledning, energiforbrug, vandforbrug, affaldsgenerering m.m. Se evt. standarden EN 15804
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 106: Henvendelse af 4/12-19 vedrørende bæredygtig og grøn omstilling af transportinfrastrukturen, fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
2119804_0010.png
FRI’S TIDSPLAN
2020
2021
2022
2025
2030
2050
Krav til fælles datagrundlag
Krav til anvendelse af fælles
beregningsprincipper og datamodeller
Krav til materialer
Krav om bæredygtighed som
beslutningsgrundlag i større anlægsprojekter
Krav om bæredygtighed som
beslutningsgrundlag i mindre anlægsprojekter
Krav om reduktion af CO
2
e-belastning
Krav om reduktion af belastningen på de
økonomiske og sociale forhold
Kontinuerlig skærpelse af eksisterende og
udarbejdelse af nye krav
10
FORENINGEN AF RÅDGIVENDE INGENIØRER