Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2119522_0001.png
Status
Signalprogrammet
November 2019
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0002.png
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0003.png
Status for udrulningen af Signalprogrammet
Baggrund og formål
Banedanmark gennemgår planen for den videre
proces
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0004.png
5,0%
Andel med ERTMS
påvirkning
4,0%
3,0%
2,0%
1,0%
0,0%
okt-18 nov-18 dec-18 jan-19 feb-19 mar-19 apr-19 maj-19 jun-19
jul-19 aug-19 sep-19 okt-19
ERTMS’ påvirkning af tog til
tiden på fjernbanen
Grafen viser, hvor stor en procentdel, det nye signalsystem ERTMS
har forstyrret togpunktligheden på strækningen Lindholm-
Frederikshavn
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0005.png
0,0%
1,0%
2,0%
3,0%
4,0%
5,0%
6,0%
CBTC’s
påvirkning af tog til
tiden på S-banen
Grafen viser, hvor stor en procentdel, det nye signalsystem CBTC
har forstyrret togpunktligheden på CBTC-strækninger
2016-03
2016-04
2016-05
2016-06
2016-07
2016-08
2016-09
2016-10
2016-11
2016-12
2017-01
2017-02
2017-03
2017-04
2017-05
2017-06
2017-07
2017-08
2017-09
2017-10
2017-11
2017-12
2018-01
2018-02
2018-03
2018-04
2018-05
2018-06
2018-07
2018-08
2018-09
2018-10
2018-11
2018-12
2019-01
2019-02
2019-03
2019-04
2019-05
2019-06
2019-07
2019-08
2019-09
2019-10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0006.png
Status på infrastrukturprojekterne - Vest
Den første ERTMS-strækning Lindholm-Frederikshavn
blev planmæssigt sat i drift 21. oktober 2018
Driften med det nye signalsystem er tilfredsstillende
Næste strækning Struer
Thisted forventes ibrugtaget 1.
kvartal 2020
Arbejdet på de efterfølgende strækninger, der skal
sættes i drift, forløber planmæssigt
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0007.png
Status på infrastrukturprojekterne
Øst
Fokus er på at sætte den første strækning mellem
Roskilde-Køge i drift med det nye signalsystem i december
2019
Arbejdet frem mod ibrugtagning af strækningen forløber
planmæssigt
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er
fremsat i Anlægsplanen
Planen genbesøges i øjeblikket med prioritering af Køge-
Næstved og Næstved-Nykøbing F., så sidstnævnte kan
elektrificeres, og elektriske tog indsættes
Arbejde i gang på følgende strækninger:
EDL (ex. Roskilde)
(ex. Næstved)
R1 (ex. Vigerslev)
(ex. Ringsted)
R10 (ex. Odense)
Svendborg
R7b (ex. Næstved)
Rødby
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0008.png
Hvor langt er Signalprogrammet i dag med at udruste togene?
Medio november 2019 er 59 tog blevet udrustet med det nye signaludstyr
i regi af Signalprogrammet:
IC3:
6 tog (inkl. FoC)
DSB MQ:
12 tog (inkl. FoC)
Arriva Lint 41:
30 tog (inkl. 2 FoC)
Lokaltog Lint 41:
1 FoC
Nordjyske Desiro:
8 tog
DSB ABs:
1 FoC
BDK-arbejdskøretøj / gule maskiner:
1 FoC
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0009.png
Nyt signalsystem på S-banen
Jægersborg–Hillerød blev ibrugtaget i februar 2016
Svanemøllen-Jægersborg og Ryparken-Klampenborg blev
ibrugtaget i maj 2019
Driften på strækningerne er tilfredsstillende
Med den plan, som projektet arbejder ud fra, og som
forventes formaliseret i løbet af november, er det nye
signalsystem udrullet på alle strækninger i 2022;
RO Nord: Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn samt
Ringbanen.
RO Center: Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn
RO Syd: Sydhavn-Køge og Carlsberg-
Frederikssund/Høje Taastrup
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0010.png
Der skal være opnået ibrugtagningstilladelse for
signalløsningen på den nye bane København-Ringsted,
og banen skal være sat i drift med konventionelle
signaler
Der skal være udrustet 6 IC3-tog ved udgangen af 2019
Milepæle 2019
(
) Ibrugtagningstilladelse (APIS) for prototypen (First of
Class) for DSB’s
ABs styrevogne skal være opnået
Gennemførelse af design af IR4 med henblik på
stillingtagen om igangsættelse af serieudrustning af IR4-
tog
(
) Strækningen Roskilde-Køge skal være overgået til
ERTMS (ibrugtages medio december)
Undersøgelse af alternativerne til den materielbaserede
udrulningsstrategi (Plan B / delvis signalfornyelse)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0011.png
Status for
ibrugtagning EDL
Øst (Roskilde-
Køge)
18. november: Ansøgning til Trafik, - Bygge, - og
Boligstyrelsen om ibrugtagningstilladelse af
strækningen afsendt
Banedanmark, DSB og øvrige parter øver nu brugen
af det nye system under driftslignende forhold
Planen frem mod ibrugtagning er stram og følges
tæt
men Banedanmark er på sporet og forventer
fortsat at kunne ibrugtage strækningen 15.
december
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0012.png
Det er besluttet, at Banedanmark udruster First of
Class for IR4-tog
Udrustning IR4
Denne beslutning blev truffet ud fra et princip om at
skabe et supplement til IC3, der kunne bidrage til
yderligere robusthed i planen
Erfaringer med udrustningen af IR4 First of Class
viser at udrustningen af denne togtype
umiddelbart
er forbundet med lav risiko
Derfor indstiller Banedanmark, at man går videre
med serieudrustningen af IR4-togene
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0013.png
Delvis signalfornyelse blev foreslået som forsikringsprincip i
tilfælde af, at ombordudrustningen ikke skred frem som planlagt
De første analyser af delvis fornyelse viser;
Overlap mellem centrale ressourcer for arbejdet med delvis fornyelse og
udrulningen af ERTMS i Øst- og Vestdanmark
Arbejdet med delvis signalfornyelse kan blive en forsinkende faktor for
hele ERTMS-udrulningen i både Øst- og Vestdanmark
Status for delvis
signalfornyelse
Delvis signalfornyelse er et kompliceret udviklingsprojekt
vil have stor
risikoprofil
Risiko for markante fordyrelser af såvel overslaget på
udviklingsløsningen (0,5 mia. kr.) og det samlede signalprogram
Ombordudrustningen skrider så planmæssigt frem, at det ikke er
nødvendigt med alternativer
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0014.png
Udrustningen af tog forløber planmæssigt, og strækningen
Roskilde-Køge forventes ibrugtaget 15. december 2019
Udrustningen af IC3-tog er foran Anlægsplanen
Signalprogrammet
udrulles på både
fjern- og S-banen
Udrulningen af ERTMS på de eksisterende strækninger i
Danmark forventes nået iht. den samlede plan frem mod 2030
Pba. udskydelsen af Roskilde-Køge fra maj til december 2019
konsolideres planen for den efterfølgende udrulning i
Østdanmark
Det er en stram tidsplan og det er tydeligt, at leverandørernes
kapacitet er udfordret
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0015.png
KORT OPDATERES
Særligt om Roskilde-
Holbæk
Strækningen Roskilde-Holbæk, med option til
Kalundborg, blev besluttet immuniseret til
Holbæk, så der kan elektrificeres, før udrulning
af nye signaler
Første runde indkomne tilbud viste en
prisstigning på 138 pct. i forhold til den
forventning, markedet opstillede i 2017
Immunisering vil trække på de samme
begrænsede validatorressourcer, der er
nødvendige for at udrulle Signalprogrammet
Immunisering: Dyrt, teknisk kompliceret og
ressourcemæssigt urealistisk
Banedanmark og DSB har derfor sammen lavet
en plan, hvor ellokomotiver bruges på andre
strækninger, mens IC4 og IC3 bruges
Signalsystem og elektrificering udrulles tidligst
ultimo 2024
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0016.png
Trafikal betjening af
København-Køge-
Næstved (Lille Syd)
Det er i dag ikke muligt at køre direkte mellem
København-Næstved over Køge. Der er ikke
sikringsanlæg på Køge Nord Station
Der er undersøgt en række modeller for,
hvordan et anlæg kan etableres i traditionel
sikringsteknologi, der ville skulle virke indtil
Signalprogrammet rulles ud på strækningen
Etablering af et stationssikringsanlæg har vist
sig at være uforholdsmæssigt dyrt, vil lægge
beslag på pressede validatorressourcer, have
betydelig risici (tid og økonomi), og vil tage for
lang tid at etablere i forhold til at have det klart,
før Signalprogrammet udrulles
Det undersøges, om det er muligt at fremrykke
ibrugtagningen af Signalprogrammet på
strækningen København-Ringsted med et år, så
det udrulles ved udgangen af 2022 til
køreplansskift (K23)
Den trafikale betjening er en del af Lokaltog og
DSBs plan for denne strækning
KORT OPDATERES
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0017.png
Trafikplan
Der kan med de ændrede anlægsforudsætninger opstilles en trafikplan, hvor alle passagerer under ét vil
opnå forbedringer ift. den foregående trafikplan, med tilstrækkelige siddepladser til alle. Gener for nogle
passagergrupper kan dog ikke helt undgås.
ERTMS København-Ringsted forventes fremrykket fra K24 til K23. Det giver fuld funktionalitet i K23 med
direkte tog København-Køge-Næstved (i stedet for K22).
Udfasning af ME-lokomotiverne kan fremrykkes fra 2023 til 2022 med tilhørende lidt kortere rejsetider.
Ingen immunisering og senere elektrificering Roskilde-Holbæk er håndterbart. Betjeningen vil i
mellemtiden overvejende ske med IC4.
Serviceeftersyn af jernbanen vil indeholde den reviderede trafikplan.
Side 17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0018.png
Signalprogrammet følger den aftalte udrulningsstrategi
Arbejdet ed progra fase for ”delvis sig alfor yelse” stoppes,
og Banedanmark prioriterer alle ressourcer til gennemførsel af den
materielbaserede udrulningsstrategi
Anbefalinger
Arbejdet med immunisering af Roskilde-Holbæk (med option til
Kalundborg) stoppes, og Banedanmark prioriterer alle ressourcer
til gennemførsel af den materielbaserede udrulningsstrategi
Igangsættelse af serieudrustning af IR4-tog
Der etableres ikke et stationssikringsanlæg på Køge Nord Station,
der arbejdes på at fremrykke ERTMS på strækningen København-
Køge-Ringsted
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0019.png
Banedanmark har i 2020 fokus på følgende centrale milepæle
og foreslår opfølgning i november 2020:
20 IC3-tog er ombordudrustet
Nedslagspunkter
2020
10 Abs (dobbeltdækkertog) er ombordudrustet
12 Lint 41-tog hos Lokaltog er ombordudrustet
Yderligere 14 Lint 41-tog hos Arriva er ombordudrustet
Strækningen Struer-Thisted er ibrugtaget med ERTMS
Installationsarbejdet på strækningen Køge-Næstved (EDL S)
er afsluttet (strækningen ibrugtages medio 2021)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
BACK UP SLIDES
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0021.png
Den materielbaserede
udrulningsstrategi
revideret
strategi fra 2017
Udviklet pba. udfordringerne med ombordudrustning (IC3)
Formål at sikre tilstrækkeligt togmateriel til at befærde ERTMS-
strækninger. Dvs. passagerne først
dernæst infrastrukturtilpasninger
Først fokus på teststrækninger og afsætte tid til at rette de fejl, der opstår
Delelementer heri: Sikringsanlæg ved Køge Nord Station hhv. immunisering
Roskilde-Holbæk
Vest:
Første strækning Lindholm-Frederikshavn blev planmæssigt sat i drift
21. oktober 2018
Øst:
Første strækning Roskilde-Køge sættes i drift med det nye signalsystem i
december 2019
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0022.png
Oversigt over
Signalprogrammets
udrulning til og med
2020
Status på udrulning af
Signalprogrammet:
1. Frederikshavn-Lindholm
(Idriftsat oktober 2018)
2. Roskilde-Køge
(Idriftsættes december
2019)
3. Struer-Thisted
(Idriftsættes 1. kvt.
2020)
22
KORT OPDATERES
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0023.png
Den
materielbaserede
udrulningsstrategi
Strategien bygger på tre
typer strækninger:
1. De strækninger, som
befærdes af de
togtyper, der er lettest
at udruste. Disse
strækninger udrustes i
udgangspunktet først.
Odense ud plus
Titel arriva ud
Strækninger der er lette at udruste
KORT OPDATERES
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0024.png
Den
materielbaserede
udrulningsstrategi
2.
De strækninger, hvor
ERTMS-udrustningen
afventer leverancen af
Fremtidens Tog
24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0025.png
Den
materielbaserede
udrulningsstrategi
3. De strækninger, hvor
der først skal udrulles
nye signaler, før der kan
elektrificeres.
Disse strækninger er
afhængige af udrustningen
af IC3 i tiden mellem
signalprogrammet er
udrullet og elektrificeringen
kan tages i brug
KORT OPDATERES
25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0026.png
Forligskredsmøde om
Signalprogrammet
Marts 2019
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
Opfølgning fra forligskredsmødet i november 2018
På forligskredsmødet den 22. november 2018 noterede forligskredsen sig, at der var
fremdrift på en række området i Signalprogrammet og genbekræftede den aftalte
udrulningsstrategi.
Derudover noterede forligskredsen sig, at gennemførelse af immuniserings-
projekterne som en plan B ville være uforholdsmæssigt dyrt, urealistisk at
gennemføre pga. valideringsbehovet, og der ville være stor usikkerhed om
leveringssikkerhed.
På den baggrund ønskede forligskredsen, at Banedanmark skulle gå videre med:
Se på, hvad der kan gøres for at løse udfordringen med validatorer.
Indhente endeligt tilbud for totalentreprise for at immunisere Roskilde-Holbæk.
Lave en indledende screening af et scenarie, hvor Thales-komponenter bruges til
immunisering i Østjylland.
27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0028.png
Validatorer
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0029.png
Hvad er validering?
Validering handler om at sikre, at jernbanen
virker som den skal efter at vi har lavet
ændringer i infrastrukturen. Det handler om at
undgå uheld.
Ekspertisen er knyttet til de enkelte (mange
forskellige) sikringsanlægstyper.
Validering tager tid, fordi validatoren skal
gennemgå alle tekniske tegninger for alle
tænkelige fejl.
Ibrugtagning af et jernbaneanlæg kan ikke ske
før en validator har godkendt at en ændring
lever op til gældende regler og normer.
Det tager (3-4 år) at
uddanne/sidemandsoplære validatorer.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0030.png
Valideringssituationen
Der er taget en række initiativer hos både Banedanmark
og rådgiver-virksomhederne til at øge antallet af
validatorer.
Banedanmark har identificeret en række tiltag til at
reducere valideringsomfanget i de enkelte projekter her
& nu.
Banedanmark har identificeret muligheder for at foretage
den mest ressourcekrævende del af valideringen senere i
projektet, så valideringstrækket kan udskydes. Dermed
har Banedanmarks tiltag mulighed for at slå igennem.
Der gøres en stor indsats for at nedbringe antallet fejl i
projekteringen, således at der findes færre fejl i
valideringen.
Ovenstående ændrer ikke på, at:
a)
Banedanmark mangler, også på trods af
ovenstående tiltag, validatorer i perioden 2019-
2021. Der bliver behov for at udprioritere vigtige
projekter i 2019 og potentielt også i 2020-2021.
b) Traditionel immunisering af både Fredericia-Aarhus-
Aalborg og Roskilde-Holbæk er urealistisk.
30
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0031.png
Projektportefølje 2019-2030 eksklusiv immunisering
Valideringsbehov vs. Validatorressourcer
30.000
25.000
Valideringsbehov [timer]
20.000
15.000
Ikke-ressourcedækket projektbehov [timer]
Ressourcedækket projektbehov [timer]
10.000
Allokerbare ressourcer [timer]
5.000
-
2019
2020
2021
2022
2023
2024
År
31
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0032.png
Projektportefølje 2019-2030 eksklusiv immunisering
Valideringsbehov og behovssammensætning
30.000
25.000
Valideringsbehov [timer]
20.000
Signalprogram
Infrastrukturprogrammer (København-Ringsted &
Ringsted-Femern)
Øvrige anlægsprojekter
Fornyelse
15.000
10.000
5.000
-
2019
2020
2021
2022
2023
2024
År
32
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0033.png
Projektportefølje 2019-2030 ved fuld traditionel immunisering i både
øst- og vestdanmark
Valideringsbehov vs. Validatorressourcer
35.000
30.000
Valideringsbehov [timer]
25.000
20.000
Ikke-ressourcedækket projektbehov [timer]
15.000
Ressourcedækket projektbehov [timer]
Allokerbare ressourcer [timer]
10.000
5.000
-
2019
2020
2021
2022
2023
2024
År
33
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0034.png
Projektportefølje 2019
2030 ved alternativ strategi for immunisering i Østjylland og
traditionel immunisering på Roskilde-Holbæk og omkring Næstved Station
Valideringsbehov vs. Validatorressourcer
30.000
25.000
Valideringsbehov [timer]
20.000
15.000
Ikke-ressourcedækket projektbehov [timer]
Ressourcedækket projektbehov [timer]
10.000
Allokerbare ressourcer [timer]
5.000
-
2019
2020
2021
2022
2023
2024
År
34
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0035.png
Immunisering
Roskilde-Holbæk
35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0036.png
Immunisering Roskilde-Holbæk-Kalundborg
Banedanmark har gennemført udbud af
en totalentreprise for immunisering af
Roskilde-Holbæk med option til
Kalundborg.
Årsagen var, at markedet selv havde
oplyst, at de kunne immunisere hele
strækningen fra Roskilde-Holbæk-
Kalundborg for omkring 100 mio. kr.
Bombardier har afgivet det bedste
tilbud.
Bombardier tilbudspris ekskl. tværgående
omkostninger og reserver
250
200
97 %
150
100
50
0
Oprindeligt overslag
Endeligt tilbud
36
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0037.png
Immunisering Roskilde-Holbæk
Totalomkostning
250.000.000
Ca. 28 %
200.000.000
Ca. 32 %
150.000.000
100.000.000
50.000.000
-
FNT Bombardier
Endeligt tilbud
BDK bevilling
FNT Bombardier er korrigeret for, at det i processen er blevet afklaret, at alle byggepladsomkostninger er inkl. totalentreprisen. Forskellen mellem det endelige tilbud i det
foregående slide og dette skyldes bl.a., at dette slide ikke indeholder strækningen Holbæk-Kalundborg.
Bombardier løser kun selv en mindre del af opgaven, og derfor må gøre brug af
en række underleverandører (Atkins til projektering, Bravida til anlægs- og
sikringsarbejde og Frauscher til akseltællersystem). Dermed bliver der i højere
grad tale om omkostninger svarende til en fagentreprise.
Totalentreprisen løser ikke valideringsudfordringen.
37
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
Behov for alternativ til traditionel immunisering
Traditionel immunisering af Roskilde-Holbæk forudsætter ca. 6.000 timers
validering.
Banedanmark har en strategi for at nedbringe valideringsbehovet, men det er langt
fra sikkert, at det vil lykkes i tilstrækkelig grad, hvorfor der er behov for et
alternativ. Dette undersøges pt.
Banedanmark behøver først at igangsætte traditionel immunisering af Roskilde-
Holbæk efter sommeren 2019. På det tidspunkt ved vi, om IC3-toget går i
serieproduktion som planlagt.
Dette giver både tid og anledning til at overveje alternative planer for afvikling af
trafikken.
38
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0039.png
Fredericia-Aarhus-
Aalborg:
Immunisering via
delvis signaludrulning
39
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0040.png
Hvorfor alternativ model?
Der er ikke valideringsressourcer nok til at
gennemføre traditionel immunisering af
Fredericia-Aarhus-Aalborg
Det er meget dyrt (anslået 1 mia. kr.) at
immunisere Fredericia-Aarhus-Aalborg
Derfor har Banedanmark undersøgt en
alternativ model
40
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0041.png
Nuværende signalsystem
Stations og stræknings-sikringsanlæg med sporisolationer, ydre signaler og ATC
Udfordringer med elektrificering:
- Sporisolationer er sårbare overfor
inducerede spændinger
- Stations- og strækningssikringsanlæg
er sårbare overfor inducerede
spændinger
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0042.png
Delvis fornyelse
Områdesikringsanlæg med akseltællere, ydre signaler og ATC
Trafiktårn
Evaluering:
- Kræver udvikling af Thales
sikringsanlægssoftware og tilpasning i TMS for
styring af ydre signaler (SR75)
- Bygger på godkendte komponenter
- Valideringsarbejde reduceret
- Dele af akseltællerne skal flyttes senere, men
de skal ikke kasseres
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0043.png
Fuld fornyelse
Områdesikringsanlæg med akseltællere og ETCS
Trafiktårn
Ved overgang fra delvis fornyelse:
- Ydre signaler og ATC nedtages
- Sikringsanlægssoftware og konfiguration i
TMS opdateres
- Dele af eksisterende akseltællerne flyttes og
nye tilføjes sammen med faste mærker
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
Immunisering af Fredericia-Aarhus-Aalborg ved todelt udrulning af Thales anlæg
Banedanmarks interne eksperter og Thales er enige om, at den tekniske løsning er
mulig. Dette er blevet eksternt gransket af den udenlandske ekspert Carsten Trog,
der finder konklusionen underbygget.
Tidsmæssigt kan løsningen være klar, så elektrificeringen kan ibrugtages som
planlagt.
Projektet kan bemandes med de nødvendige validatorressourcer
Thales vil først kunne komme med realistisk bud efter en egentlig projektafdækning.
Kan gennemføres for 1,5 mio. EUR og være klar til november 2019.
Banedanmark estimerer for nuværende, at den alternative plan B vil være på under
�½ mia. kr. (immunisering ca. 1 mia.). Thales’ indledende indikationer viser dog, at
der er meget stor usikkerhed om prisestimatet, hvorfor det kan blive markant dyrere.
Banedanmark anbefaler at gennemføre en projektafklaring med Thales for 1,5
mio. euro
44
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119522_0045.png
Beslutningstræ for Fredericia-Aarhus-Aalborg
Thales
immunisering
nov. 2019:
pris- og
projektafklaring
Q2-2020:
igangsætte
løsningsdesign
Medio 2021:
udrulning
igangsættes
Juli 2019:
Nov 2019:
4-5 IC3 udrustet
og beslutning om
IR4
ERTMS+IC3
IC3 i
serieproduktion
Traditionel
immunisering
Jan 2020:
Opstart
udbudsmateriale
Q3-2020:
Igangsætte
projektering
45