Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2118282_0001.png
Proces for tils
ed ejerforhold i
forhold til Ta ilove
Følgende begivenheder og beslutninger afdækker den foreløbige proces for omgørelse af
Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold jf. Taxiloven og den foreløbige proces.
25. september 2018
Vejledning om fortolkning af krav til ejerkreds efter taxiloven fra Færdselsstyrelsen godkendes
i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Færdselsstyrelsen orienterer:
Styrelsen skal i forbindelse med denne og fremtidige lignende henvendelser samt
i forbindelse med den løbende administration af området have fastlagt en
praksis for, hvordan kravet til, at ejerkredsen skal have bopæl i EU eller EØS,
anses for at være opfyldt. Styrelsen vil i den forbindelse henholde sig til
Erhvervsstyrelsens vejledning om krav til registrering af ejerforhold.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har den 20. september 2018 fået tilsendt notat om
fortolkning af taxilovens § 5, stk. 2, nr. 2, samt oplysninger om Dantaxi. Fem dage senere
kvitterer embedsmand i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
ed ”så
er jeres notat
godkendt her i huset”.
27. september 2018
Færdselsstyrelsen udsender den af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet godkendte
vejledning om fortolkning af krav til ejerkreds efter taxiloven til bl.a. Triton. Af vejledningen
fremgår følgende:
Styrelsen vil i vurderingen af, hvorvidt kravet om, at ejerkredsen har bopæl i EU
eller EØS er opfyldt, henholde sig til Erhvervsstyrelsens vejledning om krav til
registrering af ejerforhold. Af Erhvervsstyrelsens aktuelle vejledning om krav til
registrering af ejerforhold fremgår, at legale ejere er personer eller
virksomheder, der direkte har mindst 5 % ejerskab eller stemmerettigheder, og
reelle ejere er personer, der direkte eller indirekte har mere end 25 % ejerskab
eller stemmerettigheder eller har en afgørende kontrol, fx vetoret, ret til at
udpege bestyrelsesmedlemmer el.lign. En virksomhed skal registrere legale
ejere, der har 5 % eller mere af virksomhedens kapitalandele eller
stemmerettigheder samt reelle ejere.
10. oktober 2018
Triton køber Dantaxi, bl.a. på baggrund af Færdselsstyrelsens vejledning.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0002.png
16. januar 2019
Radio 24/7 bri ger historie ”Da
medier følger op på historien.
arks største ta ifir a ejes af kapitalfo d i skattel ”.
Andre
22. januar 2019
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet beder Færdselsstyrelsen tjekke Dantaxis ejerkreds på
baggrund af radio 24/7-sag vedr. opstart af mange iværksættervirksomheder. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet skriver:
Der er en del historier i pressen pt om Dantaxi og som i kan se i vedhæftede mail
har vi bedt Skatteministeriet om hjælp til at forklare skattereglerne. Burde nok
have henvist til § 5, stk. 2 i stedet, men nuvel reglerne er jo langt hen ad vejen
ens. Jeg skal anmode jer om kort at redegør, hvordan i har tjekket at Dantaxi
opfylder kravene til at få en tilladelse, herunder kravene om, at ejerkredsen har
bopæl i EU eller EØS. Jeres svar er i første omgang til internt brug og vi vender
tilbage, såfremt der kommer flere pressehenvendelser. Radio 24-7 har bedt om
et interview med ministeren, bl.a. også fordi vi bruger Dantaxi, men ministeren
agter ikke at stille op til interview.
20. februar 2019
Styrelsen igangsætter en tilsynssag og anmoder Dantaxi om yderligere indsigt i Dantaxis
ejerkreds. Der er tale om et målrettet tilsyn, som er oprettet på baggrund af oplysninger
styrelsen har modtaget fra
www.biq.dk
(BiQ er Danmarks største erhvervsopslagsværk) om
ændringer i ejerforholdet, samt på baggrund af flere publicerede artikler om Dantaxi, hvoraf
det blandt andet fremgår, at Dantaxi nu ejes ultimativt af virksomheder i henholdsvis
Luxembourg og Jersey. Færdselsstyrelsen beder Dantaxi om at fremsende en redegørelse, der
belyser, at kravet til, at virksomhedens ejerkreds skal have bopæl i et EU eller EØS-land er
opfyldt.
7. maj 2019
Folketingsvalg udskrives
5. juni 2019
Folketingsvalg
28. juni 2019
Ny regering
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2. juli 2019
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet sender følgende til Færdselsstyrelsen:
Hermed sendes et præciserende notat indeholdende departementets holdning til
fortolkning af ejerkredsbegrebet i taxiloven. Notatet er godkendt af
departementschefen.
I bør bede Dantaxi om inden for ca. en måned at levere dokumentation for
opfyldelse af ejerkredskravet. Hvis virksomheden ikke tilfredsstillende
dokumenterer, at ejerkredskravet efterleves, bør Dantaxi meddele et passende
tidsrum, fx seks måneder til at bringe forholdene i overensstemmelse med loven.
Konklusionen i den nye fortolkning:
Taxilovens krav om, at en taxivirksomhed/et kørselskontor skal have en
ejerkreds, der har bopæl i EU eller EØS bør fortolkes ud fra en ordlydsfortolkning.
Det indebærer, at der stilles krav om, at alle fysiske personer, der, direkte eller
indirekte, ejer en taxivirksomhed/et kørselskontor skal bo i EU eller EØS.
Den uddybende fortolkning lyder:
Bopælskravet i §§ 3 og 5 medfører dermed, at de fysiske personer, der ejer eller
har en ejerandel i en taxivirksomhed eller et kørselskontor, skal have bopæl i EU
eller EØS. Baggrunden for, at der skal være tale om fysiske personer er
a ve delse af ter e ”bopæl” i ordl d af § , stk. , r. . I ta ilove s
terminologi er det fysiske personer, som har en bopæl, hvorimod en juridisk
perso so f et selskab, har et ”forret i gssted” på e give adresse, jf. f . § ,
stk. 2, nr. 3.
Der vil som udgangspunkt være tale om alle ejere i alle led af en ejerkæde. Ved
indgivelse af en ansøgning eller i forbindelse med en tilsynssag, skal
virksomheden afgive oplysninger om, hvor de fysiske personer, der har en
ejerandel i taxivirksomheden eller kørselskontoret, har bopæl.
Det vil således være underordnet, hvor stor en del af taxivirksomheden, den
pågældende person ejer. Alle ejere, der har investeret direkte eller indirekte i
virksomheden, skal have bopæl inden for EU eller EØS.
27. august 2019
Færdselsstyrelsen laver en foreløbig afgørelse i tilsynssagen, hvor de nu bruger den nye
fortolkning af ejerkreds og konkluderer, at man ikke længere lever op til reglerne.
Færdselsstyrelsen kræver, at man inden for 9 måneder bringer ejerskabsforholdene i
overensstemmelse med loven. Hvis dette ikke sker, vil Dantaxi uden varsel få inddraget sine
taxilicenser.
Den foreløbige afgørelse lyder:
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at kravet i taxilovens § 3, stk. 2 nr. 2 og § 5,
stk. 2, nr. 2, indebærer, at samtlige fysiske personer, der indirekte er ejere af
Dantaxi-selskaberne, skal have bopæl i EU eller EØS.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
Færdselsstyrelsen finder det ikke godtgjort, at Dantaxi-selskaberne opfylder
dette krav.
Henset til sagens særlige karakter indrømmer Færdselsstyrelsen Dantaxi-
selskaberne en frist på 9 måneder fra datoen for denne afgørelse til at bringe
ejerforholdene til Dantaxi-selskaberne i overensstemmelse med taxilovens § 5,
stk. 2, nr. 2, og indsende dokumentation herfor til Færdselsstyrelsen.
Konklusion
Færdselsstyrelsen udarbejder oprindeligt en vejledning om, hvordan kravet til ejerkreds efter
taxiloven skal fortolkes. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet godkender denne og Triton
får den tilsendt.
Efterfølgende køber Triton, Dantaxi.
Mere end 8 måneder senere ændrer Transport-, Bygnings- og Boligministeriet fortolkningen og
fremsender til Færdselsstyrelsen. Den ny fortolkning går stik imod den oprindelige.
Præmissen for Tritons køb af Dantaxi ændres dermed, hvilket efterlader selskabet uden
mulighed for at leve op til kravene i den nye fortolkning. De levede op til kravene i den
oprindelige (af ministeriet godkendte) fortolkning, hvorfor de netop købte Dantaxi.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
Juridiske op ærkso hedspu kter
I forbindelse med sagen har Dantaxi fået udarbejdet to juridiske notater.
De to juridiske notater konkluderer følgende:
Det er ikke i overensstemmelse med lovens formål at kræve, at alle fysiske personer
med direkte eller indirekte ejerskab til et kørselskontor skal være bosiddende i
EU/EØS.
Færdselsstyrelsens vejledning af 27. september 2018 er i overensstemmelse med
loven og dennes forarbejder og er udtryk for en korrekt fortolkning.
Færdselsstyrelsen kan ifalde erstatningsansvar for den fejlagtige vejledning og
rådgivning, der er ydet vedr. fortolkning af loven dels i dialogen med virksomheden,
dels i styrelsens vejledning af 27. september 2018, hvis det viser sig, at retsstillingen er
anderledes end vejledningen er udtryk for.
En fortolkning af taxilovens § 5, stk. 2, nr. 2, hvorefter 100 % af de fysiske personer,
der direkte eller indirekte ejer det selskab, som driver virksomhed som kørselskontor i
Danmark, skal have bopæl i EU eller EØS, udgør en restriktiv national foranstaltning i
henseende til såvel artikel 49 TEUF som artikel 63 TEUF, der dels går videre end
nødvendigt, dels ikke er egnet til at sikre opfyldelsen af det tilsikrede formål.
En fortolkning af bopælskravet i taxilovens § 5, stk. 2, nr. 2, som den, der er lagt op til
med Færdselsstyrelsens forslag til afgørelse af 27. august 2019, er utvivlsomt
uforeneligt med gældende EU-ret.
Bilag 1, Notat om taxilovens bopælskrav til ejerkreds af professor Ph.D. Sten Bønsing
Bilag 2, Notat om EU-retlige problemstillinger i relation til taxilovens § 5, stk 2, nr. 5 af
professor Søren Friis Hansen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
Bilag 1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0007.png
HjulmandKaptain
123-221889 S60/nva
24.09.2019
Østre Havnegade 12
Postboks 1440
DK-9100 Aalborg
Tel. + 45 7015 1000
[email protected]
www.hjulmandkaptain.dk
Advokatpartnerselskab
CVR-nr. 32 33 7120
Bank 9035 4561456866
NOTAT
vedrØrende taxilovens bopælskrav til ejerkredsen
Efter aftale har vi gennemgået udkast til afgørelse fra Færdselsstyrelsen af 27. august 2019 med henblik på
afgrænsning af lovens krav til ejerkredsens bopæl for taxiselskaber (herefter kaldet tilknytningskravet).
Konklusion
Vores konklusioner i forhold til udkastet er
Det er ikke i overensstemmelse med lovens formål at kræve, at alle fysiske personer med direkte
eller indirekte ejerskab til et kørselskontor skal være bosiddende i EU/EØS.
Færdselsstyrelsens vejledning af 27. september 2018 er i overensstemmelse med loven og dennes
forarbejder og er udtryk for en — efter vores opfattelse — korrekt fortolkning.
ƒ
Færdselsstyrelsen kan ifalde erstatningsansvar for den fejlagtige vejledning og rådgivning, der er
ydet vedr. fortolkning af loven dels i dialogen med virksomheden, dels i styrelsens vejledning af 27.
september 2018, hvis det viser sig, at retsstillingen er anderledes end vejledningen er udtryk for.
O€
IN; t liN/\I
,
~C,~NM1I
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0008.png
2.
Begrundelse
Spørgsmålet i sagen angår taxilovens' § 3, stk. 2, nr. 2 og § 5, stk. 2, nr. 2. Disse har følgende ordlyd:
§ 3. Der kræves tilladelse til at udføre erhvervsmæssig persontransport i biler.
S tk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren udsteder efter ansøgning tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport til virksomheder, der
1. har en godkendt ansvarlig leder, der faktisk og vedvarende skal forestå virksomhedens drift,
2. har en ejerkreds, som har bopæl i EU eller EØS,
§ 5. Der kræves tilladelse til at drive et kørselskontor.
S tk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren udsteder efter ansøgning tilladelse til at drive
kørselskontor til virksomheder, der
1. haren godkendt ansvarlig leder, der faktisk og vedvarende skal forestå virksomhedens drift,
2. har en ejerkreds, som har bopæl i EU eller EØS,
Formålet med bestemmelserne i tilknytningskravet i taxilovens § 3, stk. 2, nr. 2 samt § 5, stk. 2, nr. 2, er at
give tilsynsmyndigheden mulighed at for at sikre, at lovens krav til ejerkredsen overholdes.
Således anføres i forarbejderne til bestemmelsen (lovforslag L24 fra 2017-18):
"Det foreslås i stk. 2, nr.
2,
at virksomheden skal have en ejerkreds, som har bopæl i EU eller
EØS. Ved indgivelse af en ansøgning, skal der således afgives oplysninger om, hvor
ejerkredsen har bopæl. Der sikres således mulighed for at føre tilsyn med personer med
væsentlige interesser samt bestyrelses- og direktionsmedlemmer, jf. § 3, stk. 6, i
virksomheder, som drives i selskabsform."
Bestemmelserne angiver ikke nærmere, hvad der skal forstås ved "ejerkreds".
' Lov 2017-12-19 nr. 1538.
Side 2 af 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0009.png
Det er helt fast retspraksis og entydigt antaget i den forvaltningsretlige teori, at der ved fortolkning af
offentligretlig lovgivning lægges vægt på formålsovervejelser. Således anføres f.eks. af Søren HØjgaard
MØrup i Forvaltningsret (red. Niels Fenger), 2018, s. 334: "Formålsbetragtninger spiller ofte en væsentlig
rolle ved fortolkning og udfyldning af såvel danske regler som EU-retsakter."
En sådan fortolkning er også lagt til grund i Færdselsstyrelsens vejledning af 27. september 2018, hvor det
angives, at formålet med bestemmelserne i taxiloven er, at der kan føres tilsyn med personer, der har
væ sentlige
(vores udhævning) interesser i virksomhederne.
Herefter angiver Færdselsstyrelsen, at den ved fortolkningen af, hvorvidt kravet til bopæl i EU/EØS er
opfyldt, vil henholde sig til Erhvervsstyrelsens vejledning om krav til registrering af ejerforhold.
Formålsfortolkningen er uddybet i Færdselsstyrelsens notat (udateret, men formentlig fra 30. januar 2019,
jfr. styrelsens sagsnr. TS2031499-00052):
"Kravet i taxilovens § 3, stk. 2 nr. 2 og § 5, stk. 2 nr. 2 er
begrundet i,
at det skal være muligt
at føre tilsyn med om
personer, der har væ sentlige interesser i virksomheden,
samt
bestyrelses- og direktionsmedlemmer opfylder kravene i § 3, stk. 2, nr. 7 og § 5, stk. 2, nr. 7
om
god skik indenfor branchen. I
denne vurdering kan indgå oplysninger om, om
medlemmer af bestyrelsen, direktionen eller andre
personer med væ sentlig interesse i
selskabet inden for de seneste 5 å r, enten er blevet næ gtet godkendelse som ansvarlig leder
eller har væ ret ansvarlig leder/haft væ sentlige interesser i en virksomhed, som har få et
tilbagekaldt tilladelser, har overtrå dt love og forskrifter på taxiområ det
eller har haft
Økonomiske vanskeligheder som kan tilskrives forhold den pågældende var ansvarlig for. For
at foretage denne vurdering, er det derfor
nødvendigt at personer med væ sentlige interesser
i virksomhed kan identificeres."
[vores fremhævninger]
Denne fortolkning har Færdselsstyrelsen også lagt til grund i et tidligere notat af 20/9 2018 (sagsnr.
TS20300-00025):
"Styrelsen skal i forbindelse med denne og fremtidige lignende henvendelser samt i
forbindelse med den løbende administration af området have fastlagt en praksis for,
hvordan kravet til, at ejerkredsen skal have bopæl i EU eller EØS, anses for at være opfyldt.
Side 3 af 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0010.png
Styrelsen vil i den forbindelse henholde sig til Erhvervsstyrelsens vejledning om krav til
registrering af ejerforhold.
Af Erhvervsstyrelsens vejledning om krav til registrering af ejerforhold fremgår, at legale
ejere er personer eller virksomheder, der direkte har mindst 5% ejerskab eller
stemmerettigheder, og reelle ejere er personer, der direkte eller indirekte har mere end 25%
ejerskab eller stemmerettigheder eller har en afgørende kontrol, fx veterot,[21 ret til at
udpege bestyrelsesmedlemmer el. lign. En virksomhed skal registrere legale ejere, der har 5
procent eller mere af virksomhedens kapitalandele eller stemmerettigheder samt reelle
ejere.
Ifølge samme vejledning er en person med mere end 25% af en virksomheds kapital eller
stemmeandel både en legal og en reel ejer, og en person med kun 5 — 25% af en
virksomheds kapital eller stemmeandel kan være både legal eller reel ejer, hvis
vedkommende på anden måde har afgørende kontrol, fx gennem vetoret eller ret til at
udpege bestyrelsesmedlemmer.
Alle personer og virksomheder, der råder over mere end 5% af et selskabs kapital eller
stemmeret, skal registreres."
I Færdselsstyrelsens fortolkning af loven er derfor indlagt et kriterium, hvorefter ejerkredsen skal have en
væsentlig interesse for, at kravet om bopæl finder anvendelse.
Det synes således at være i overensstemmelse med lovens formål, at der ses bort fra uvæsentlige
ejerinteresser. Som anført af Færdselsstyrelsen skyldes dette bl.a., at det skal være muligt for
Færdselsstyrelsen at føre tilsyn med, om personer med væsentlige interesser og væsentlig indflydelse på
virksomheden, har udført handlinger m.v., som kan være i konflikt med de hensyn, som begrunder
tilsynskravet, nemlig bl.a. at virksomheden kan udøves på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god
skik inden for branchen (jfr. taxilovens § 3, stk. 2, nr. 7 og § 5, stk. 2, nr. 7).
Formålet med lovens bestemmelser om bopæl m.v. kan derfor uddybes med "omgåelsesbetragtninger",
dvs. at væsentlige ejere og ledelsesmedlemmer ikke skal kunne skjule sig bag en ejerstruktur. Reelle ejere
z Der skal sandsynligvis stå "vetoret" [vores bemærkning].
Side 4 af 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0011.png
og reelle ledelsesmedlemmer, hvorom der kan være tvivl om, om de vil handle i strid med god skik og
forsvarlig handlemåde, skal kunne underlægges Færdselsstyrelsens tilsyn.
Der er ikke indsat bestemmelser, der specifikt regulerer kravene i forhold til selskaber (der er således ikke
indsat krav om selskabets hjemsted), men der synes at være enighed om, at kravene for disse skal vurderes
i forhold til ledelsesmedlemmernes bopæl.
Vi er bekendt med, at Transport-, bygnings- og boligministeriets departement i et senere notat af 2. juli
2019 (j.nr. 2018-1463) om fortolkning af bestemmelserne har givet udtryk for, at bestemmelserne om
bopæl og ejerkreds skal underlægges en strikt ordlydsfortolkning, og at der i realiteten ikke skal indgå
formålsovervejelser ved fortolkningen. Vi er ikke enige i, at der kan ses bort fra formålsovervejelser,
således som dette sædvanligvis sker.
En formålsfortolkning fører derfor efter vores opfattelse til, at bestemmelsernes formål kan indfries ved, at
væsentlige ejere har bopæl inden for EU og EØS. Der er derfor efter vores opfattelse rum for, at der
indlægges en form for bagatelgrænse eller væsentlighedsgrænse, og at denne tager udgangspunkt i
Færdselsstyrelsens oprindelige opfattelse, og som lægger sig op ad Erhvervsstyrelsens vejledning.
Heraf følger, at der skal ske registrering af legale ejere, såfremt disse har mindst 5
ejerskab/stemmerettigheder, samt af reelle ejere, såfremt disse har mere end 25
ejerskab/stemmerettigheder, eller har afgørende kontrol.
Det forekommer velbegrundet at lade afgrænsningen mellem væsentlige og mindre væsentlige
ejerinteresser følge den tilsvarende afgrænsning fra Erhvervsstyrelsen.
Vi er således af den opfattelse, at Færdselsstyrelsens vejledning af 27. september 2018 er i
overensstemmelse med såvel loven som de formål, reglerne skal varetage.
Vi er derfor også af den opfattelse, at tilknytningskravet alene gælder i forhold til ejerinteresser af en vis
væsentlighed, og at det er vanskeligt at finde en bedre afgrænsning af dette begreb, end hvad der fremgår
af den tilsvarende afgrænsning i Erhvervsstyrelsen.
Side 5 af 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0012.png
Vi har gennemgået såvel lovforarbejderne som de indkomne høringssvar og kan ikke finde materiale, der
yderligere belyser formålet med bestemmelsen. Vi har dog hæftet os ved et høringssvar af 4. august 2017
fra Sammenslutningen Taxa 4x35, hvor det angives som et ønske, at (citat) "...tilknytningen til Danmark
bliver så stærk som mulig". Det ses ikke, at denne bemærkning har givet anledning til ændringer i
lovteksten eller på anden måde er kommenteret.
3.
Erstatningsansvar
En myndighed kan ifalde erstatningsansvar over for borgere og virksomheder i tilfælde af ulovlig
administration af lovgivningen, herunder urigtig regelanvendelse, jf. f.eks. U 2013.2696 H
(forudsætningsvis).
Myndigheders erstatningsansvar kan pålægges i en række situationer.
I nærværende sag vil det navnlig kunne være relevant at overveje to situationer, nemlig dels ansvar for
urigtig fortolkning af taxiloven, dels ansvar for urigtig vejledning og rådgivning.
Hvis Færdselsstyrelsens fortolkning i partshØringsskrivelsen (agterskrivelsen) ikke er korrekt, dvs. at
virksomheden under den nuværende konstruktion har krav på tilladelse, vil det relevante skridt være, at
dette statueres, f.eks. ved en retssag.
Vi tillader os ikke at gå i dybden med dette spørgsmål, idet det efter vores gennemgang ovenfor er vores
opfattelse, at der er mest, der taler for, at en korrekt fortolkning medfører, at Dantaxi har krav på
tilladelser og dermed "realudligning". Vi har ikke taget nærmere stilling til krav på erstatning for en
eventuel periode indtil dette statueres, hvis Færdselsstyrelsen fastholder, at virksomheden i denne
periode ikke har krav på tilladelsen.
Hvis Færdselsstyrelsens fortolkning i partshØringsskrivelsen er korrekt og dermed, at Færdselsstyrelsens
fortolkning i vejledningen af 27. september 2018 er forkert, er det relevant at rejse spørgsmålet, om
Færdselsstyrelsen kan blive erstatningsansvarlig for den vejledning og proces, som har ført op til
spørgsmålet om retskravet eller mangel på samme i forhold til tilladelse.
Side 6 af 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0013.png
Man kan derfor rejse det spørgsmål, om Færdselsstyrelsen kan blive erstatningsansvarlig for den fejlagtige
vejledning og rådgivning, der er ydet i forbindelse med processen op til varsling af tilbagekaldelse af
tilladelsen.
Synspunktet bliver aktuelt, hvis det måtte blive fastlagt, at Færdselsstyrelsens seneste fortolkning er
korrekt. Spørgsmål vil her være, om Dantaxi er blevet fejlagtigt vejledt i forbindelse med de indledende
drøftelser med Færdselsstyrelsen i forbindelse med koncernomdannelsen, herunder som følge af
Færdselsstyrelsens udsendelse af vejledningen af 27. september 2018 om fortolkning af taxilovens
bestemmelser om bopæl.
Om selve
ansvarsgrundlaget
kan anføres, at det er den almindelige antagelse, at der gælder et strengt
ansvar for myndigheders fejlagtige vejledning og rådgivning. Således anføres f.eks. af Vibe Ulfbech i
"Offentlige myndigheders erstatningsansvar" (red. Peter Pagh m.fl.), 2017, s. 261 ff., og navnlig
opsummerende s. 277: "... at det offentliges rådgivnings-, vejlednings- og oplysningsansvar over for
enkeltpersoner har flere lighedstræk med privates ansvar i sammenlignelige situationer. Navnlig for så vidt
angår rådgivningsansvaret, er der som udgangspunkt tale om et relativt strengt ansvar, der ofte rammende
vil kunne beskrives som et professionsansvar."
Tilsvarende anføres af Malene Værum Westmark i "Offentligretlig erstatningsansvar for skadevoldende
retsakter der lider af en væsentlig retlig mangel' (ph.d.-afhandling), 2010, s. 141.
I Steen Rønsholdt, Forvaltningsret Retssikkerhed Proces Sagsbehandling, 5. udg., 2018, s. 285 anføres: "Når
en myndighed vejleder om et retsområde, som myndigheden burde have forstand på, antages det, at
målestokken for et ansvar for manglende eller mangelfuld vejledning følger målestokken for
professionsansvar. Det betyder, at målestokken for, om der er begået fejl, er meget streng og i øvrigt
følger normerne for ansvar i forbindelse med erhvervsmæssig rådgivning, jf. FOB 1987.102, U 1985.1061 H
samt U 1991.903 H."
I den konkrete sag har virksomheden været i dialog med Færdselsstyrelsen omkring omstrukturering af
virksomheden. Færdselsstyrelsen har fastholdt den ovenfor omtalte fortolkning, men efterfølgende og
forholdsvis sent i sagsforløbet ændret denne.
Side 7 af 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0014.png
Sideløbende med dette har Færdselsstyrelsen udstedt "vejledning om fortolkning af krav til ejerkreds ..." af
27. september 2018 (jf. ovenfor).
Virksomheden vil derfor kunne sandsynliggøre, at den har handlet i tillid til Færdselsstyrelsens oprindelige
fortolkning, jf. f.eks. U 2007.1603 SH.
Færdselsstyrelsen har flere gange i korrespondancen med Dantaxi taget forbehold overfor konkret at tage
stilling til en endelig "godkendelse" af omstruktureringen af virksomheden. Det er imidlertid ikke vores
opfattelse, at dette i sig selv vil have betydning for et erstatningskrav. Således er det i sig selv af betydning
for ansvaret, at styrelsen har handlet ansvarspådragende ved udstedelse af vejledningen af 27. september
2018. Dantaxi vil kunne støtte krav på, at den har handlet i tillid til den fortolkning, som vejledningen giver
udtryk for.
Det er derfor vores opfattelse, at der vil være et godt grundlag for at rejse et erstatningsansvar overfor
Færdselsstyrelsen for den oprindelige fejlagtige fortolkning af taxiloven, hvis det måtte vise sig, at
styrelsens nuværende fortolkning er korrekt.
Det er vores opfattelse, at Færdselsstyrelsen i denne situation har handlet ansvarspådragende, idet
styrelsen har handlet culpØst.
Som sagens omstændigheder, herunder den korrespondance, der foreligger mellem Færdselsstyrelsen og
Dantaxi, er det også vores opfattelse, at der er årsagssammenhæng og en adækvat skade for Dantaxi. Vi
har dog ikke haft mulighed for at fastlægge et økonomisk tabs størrelse.
4.
Grundlag et for k onk lusionen
Vi har i vurderingen gennemgået følgende materiale
1. Forslag til taxilov af 4. oktober 2017 med tilhørende bemærkninger
2. Betænkning over forslag til taxilov af 30. november 2017
3.
4.
Tillægsbetænkning af 12. december 2017
Høringssvar forud for forslagets fremsættelse
Side 8 af 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0015.png
5. Lovforslag med tilhørende bemærkninger af 8. oktober 1997
6.
Færdselsstyrelsens Notat om tilladelse til at drive kørselskontor, krav til ejerkreds, af 20.
september 2018.
7.
Vejledning af 27. september 2018 om fortolkning af krav til ejerkreds, taxilovens § 3 stk. 2 nr. samt
§5stk2 nr. 2
8. Præsentation af 21. september 2018, "Fortroligt møde — Project Swift"
9. Email af 21. september 2018 fra Oscar Moesgaard.
10. Skematisk oversigt "Danish Ownership Structure"
11. Diverse korrespondance for perioden 20. februar 2019 —17. juni 2019.
12. Notat fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, 2. juli 2019.
Iborg den 24. september 2019
Niels Vase
Advokat, partner
i.D.
Side 9 af 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
Bilag 2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0017.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0018.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0019.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0020.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0021.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0022.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0023.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0024.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0025.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0026.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0027.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 3/12-19 vedrørende omgørelse af Færdselsstyrelsens fortolkning af ejerforhold i taxiloven, fra Dantaxi
2118282_0028.png