Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
DSB - Klage vedr. 23.09.2019 - Hedensted station
Som følge af en personpåkørsel mellem Horsens og Vejle blev alle passagerer i
tog ICL 326 sat af på Hedensted station ca. kl. 10, og toget returnerede tomt mod
Århus.
Beskeden fra togpersonalet var, at der ville komme togbusser og transportere os
videre mod Fredericia.
Der kom efter et stykke tid to togbusser med retning mod Århus – og på
mobilapp’en Landets Puls kunne jeg se, at 3 togbusser kørte forbi Hedensted
station i retning mod Fredericia – formentlig ude på landevejen – vi så dem ikke.
På et tidspunkt kom der et IC-tog (?) i retning mod Vejle, det kørte lige igennem
uden at stoppe.
Det fik os til sidst til at kontakte DSB Kundeservice telefonisk og gøre
opmærksom på, at DSB havde 100+ passagerer, der nu havde ventet i ca. 2 �½
time uden brugbare informationer af nogen art. Kundeservice mente, at man nok
lige havde glemt os, og at de ville prøve at få et tog til at stoppe - og efter 3 �½
times venten stoppede et ICL-tog ekstraordinært og fik os med.
Det kan jo ikke være i orden at glemme over 100 passagerer på en station!
Heldigvis var vejret nogenlunde selv om mange folk knagfrøs. Jeg er naturligvis
klar over, at DSB ikke kan gøre for, at der jævnligt sker personpåkørsler.
Højtalerbeskederne på stationen var meget utydelige og svære at høre – også for
folk med god hørelse, men ingen beskeder vedrørte, så vidt vi kunne høre, os, der
ventede på Hedensted station..
Der er kom/eller var heller ingen DSB medarbejder til at tage hånd om
situationen på stationen.
Det må kunne gøres meget, meget bedre. Personkørsler er jo ikke usædvanlige –
jeg har inden for de sidste 3 år været ude for 3-4 stk. – så måske skulle DSB have
et bedre berdskab til at tage sig af afsatte passagerer.
Med venlig hilsen
Per Holm Knudsen
Tommesensvej 2
8450 Hammel
53 63 20 03
[email protected]