Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2082975_0001.png
Velkommen til Transportudvalget
- En guide til udvalgets arbejde
Formand:
Jeppe Bruus (S)
Næstformand:
Hans Christian Schmidt (V)
Mødetidspunkt:
Tirsdag kl. 14.00
Alternativt mødetidspunkt:
Onsdag kl. 13.00
Lokale:
2-080
Sekretariatet indkalder til udvalgsmøder via kalenderen i Outlook.
Sekretariatsbistand:
Udvalgssekretær Julie Agersnap Kristensen, tlf. 3337 5556,
[email protected]
Udvalgssekretær Lars Gerstrøm, tlf. 3337 5557,
[email protected]
Udvalgsassistent Per Movritsen, tlf. 3337 5540,
[email protected]
Herudover har Folketingssekretariatet tilknyttet et antal konsulenter, der kan bistå
udvalgene med yderligere faglig bistand i form af f.eks. mundtlige
orienteringer/uddybende skriftlige oplæg om juridiske og økonomiske problemstillinger,
EU-sager, internationale forhold og politisk aktuelle emner.
Udvalget har desuden tilknyttet en kontaktperson i biblioteket, der bl.a. udarbejder
baggrundsmateriale til lov- og beslutningsforslag og forespørgsler, som sendes på mail
til udvalget, ugen før sagen behandles i folketingssalen.
Som udvalgsmedlem er du altid velkommen til at kontakte sekretariatet om både
faglige og praktiske spørgsmål, herunder om bistand fra de tilknyttede konsulenter.
Sagsområde
Transportudvalgets sagsområde dækker følgende:
Jernbaner
Veje
Godstransport
Taxikørsel
Buskørsel
Kollektiv trafik
Faste forbindelser
Færgefart
Luftfart
Havne
Postvæsen
Færdselslovgivning m.v.
Side 1 | 1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet i Transportudvalget
2082975_0002.png
Udvalgets primære ressortministerie er Transport- og Boligministeriet. Ressortansvaret
i ministeriet er delt på to ministre, hvor transportministeren har ansvaret for
transportområdet.
Dokumenter m.v.
Alle udvalgets dokumenter f.eks. lov- og beslutningsforslag, spørgsmål og svar fra
ministre, bilag, henvendelser fra borgerne, udvalgsdagsordener, udvalgets kalender
m.v. kan findes på:
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/tru
Procedurer og praksis m.v. for udvalget
De stående fagudvalg følger i overvejende grad de samme procedurer for
udvalgsarbejdet, hvilket er beskrevet uddybende i publikationerne:
’Udvalgsvejledningen’, som kan findes her:
https://nettinget.ft.dk/udvalgsarbejde og
’Håndbog i Folketingsarbejdet’, kapitel 4, som kan findes her:
https://www.ft.dk/da/dokumenter/bestil-publikationer/publikationer/haandbog-i-
folketingsarbejdet/haandbog-i-folketingsarbejdet/kapitel-4
I nedenstående er oplistet særlige procedurer og praksis, som er gældende for
Transportudvalget.
A. Behandling af lovforslag og beslutningsforslag
De lovforslag, som regeringen forventer at fremsætte i et folketingsår, fremgår af
regeringens lovprogram. Lovprogrammet bliver normalt sendt til Folketinget i starten af
oktober og opdateres i december, februar og marts.
Lovprogrammet (lovforslag inden for Transportudvalgets fagområde) bliver sat på
dagsordenen på førstkommende udvalgsmøde. Udvalget opfordres til at drøfte
lovprogrammet og overveje, om der er behov for at bede ministeren om en teknisk
gennemgang af hele lovprogrammet eller af enkelte lovforslag.
Udvalget kan bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag,
afgrænsende politikområder m.v. Udvalget har (normalt) en fast teknisk gennemgang
af den del af finanslovsforslaget, der vedrører udvalgets område, som gennemføres
efter fremsættelsen af lovforslaget og inden finanslovsdebatten.
For uddybende beskrivelse af udvalgets behandling af forslag henvises der til
publikationen
’Udvalgsvejledningen’, kapitel 6 om ’Udvalgsbehandling af lov-
og
beslutningsforslag’,
s. 14.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet i Transportudvalget
2082975_0003.png
B. Faste orienteringer til udvalget
Efter praksis sender transportministeren bl.a. følgende:
Løbende status på Femern Bælt-projektet på baggrund af oplysninger fra
Femern A/S
Løbende status på Signalprogrammet
Løbende status for IC4
Løbende status på arbejdet med Cityringen
Halvårlig status for anlægsprojekter på Transport- og Boligministeriets område
Årlig status på kompensationskendskabet, antallet af ansøgninger om
kompensation og antal udbetalinger via basisrejsetidsgarantiordningen og
pendlerrejsetidsgarantien
Endvidere sender Færdselssikkerhedskommissionen referater fra sine møder.
Normalvis giver en af Folketingets udvalgskonsulenter udvalget en orientering om
Statsrevisorernes beretninger i forbindelse med offentliggørelsen, hvis de er relevante
for Transportudvalgets fagområde.
C. EU-sager
Transportministeren deltager i rådsmøder i EU i forhold til de sager, der falder under
ministrenes respektive ressort.
EU-konsulenten: Udvalget har mulighed for at bede en af Folketingets EU-konsulenter
om at orientere udvalget om en EU-sag/emne inden for det transportpolitiske område.
Typisk vil dette foregå på et udvalgsmøde og vare ca. 15 min.
Udvalget modtager jævnligt såkaldte komité-sager orientering fra transportministeren.
På den baggrund har udvalget vedtaget en procedure for udvalgets behandling af
komité-sager, som fremgår af bilag 1A.
Der henvises endvidere til publikationen
’Udvalgsvejledningen’,
kapitel 9
– ’Udvalgenes
arbejde med EU-politik’,
s. 30
og inspirationskataloget til behandling af EU-sager i bilag
1B.
Efter praksis har udvalget orientering om EU-sager på som et fast dagsordenspunkt for
at sikre udvalgets muligheder for at komme ind i sagerne på et tidligt tidspunkt.
D. Ministerkommentar til henvendelser
Sekretariatet stiller automatisk spørgsmål til den relevante minister om at kommentere
henvendelser vedrørende lov- og beslutningsforslag og i forbindelse med deputationer.
Sekretariatet stiller ikke spørgsmål til ministeren på henvendelser på alm. del,
medmindre et medlem anmoder om det.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet i Transportudvalget
2082975_0004.png
E. Deputationer
Udvalget modtager ofte henvendelser fra borgere, organisationer m.fl., som gerne vil
fortælle udvalget om deres holdning til f.eks. et af de emner eller forslag, udvalget
arbejder med. Dette kaldes at få foretræde for udvalget.
En anmodning om foretræde afvises sjældent. Hvis dette sker, skyldes det oftest, at
der er tale om en personsag. Såfremt der er tvivl om, hvorvidt en anmodning om
foretræde for udvalget skal imødekommes, forelægges anmodningen
formanden/formandskabet med henblik på at træffe beslutning om at imødekomme
eller afvise anmodningen.
Materiale fremsendt af deputationer forud for foretræde skal (helst) være modtaget 3
dage før foretrædet.
F. Invitationer til besøg, konferencer etc.
Transportudvalget modtager en række invitationer til at deltage i arrangementer, som
f.eks. høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation omdeles denne
som udgangspunkt i udvalget.
Hvis deltagelse i arrangementet er gratis, kan interesserede medlemmer tilmelde sig
direkte til arrangøren uden at involvere udvalget, medmindre det er aftalt med
arrangøren, at udvalgssekretariatet samler tilmeldinger sammen og giver en samlet
tilmelding.
Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, eller som
indebærer udgifter til transport eller overnatning, kan udgifterne dækkes af Folketinget.
I så fald må udvalget træffe beslutning om, hvorvidt emnet er relevant ift. udvalgets
sagsområder og evt. træffe beslutning om, hvor mange udvalgsmedlemmer der kan
deltage.
Udvalget har fastsat en ren administrativ bagatelgrænse på 3.000 kr. i forhold til
udgifter (deltagergebyr, overnatning m.v.) ved relevante konferencer og lign.
indenlandske aktiviteter, som enkelte medlemmer deltager i. Udvalgssekretariatet
orienteres herom. Formanden tager som udgangspunkt stilling til højere beløb uden at
involvere hele udvalget.
Udvalget har en praksis om, at invitationer til egentlige udvalgsbesøg rundt i landet
(ikke invitationer til konferencer og lign. i almindelighed) samles af udvalgssekretariatet
og indgår herefter i den løbende planlægning af indenlandske ture. Afsenderen
orienteres herom.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet i Transportudvalget
2082975_0005.png
G. Underudvalg
Udvalget har besluttet at arbejde strategisk med væsentlige aktuelle emner og
problemstillinger af bred politisk og offentlig interesse, som ramme for udvalgets
aktiviteter såsom høringer, ekspertmøder, studieture mv. Det bidrager til en styrket
parlamentarisk kontrol og brug af udvalgets ressourcer. Udvalget har nedsat to
underudvalg, som skal sætte fokus på henholdsvis grøn omstilling af transporten og
infrastrukturinvesteringer. Underudvalgene konkretiserer og planlægger relevante
udvalgsaktiviteter inden for deres tema. Underudvalgene søges sammensat således, at
deltagerne repræsenterer det politiske spektrum i Folketinget.
I forbindelse med indenlandske studieture lægger udvalget vægt på, at der foretages
en vis geografisk rotation i forbindelse med indenlandske studieture, så udvalget
kommer rundt i hele landet.
I forbindelse med eventuelle øvrige udvalgsaktiviteter nedsættes et ad hoc
underudvalg, så snart der er truffet beslutning om at igangsætte en given aktivitet.
Underudvalgene søges sammensat således, at deltagerne repræsenterer det politiske
spektrum i Folketinget. Formanden er født medlem.
Underudvalgene bistår i planlægningsprocessen og træffer løbende afgørelser om de
praktiske forhold.
Medlemmer, som stiller forslag om en aktivitet i udvalget, skal være til stede på
udvalgsmødet. Herudover bør udvalget i forbindelse med forslag til aktiviteter og lign.
involveres fra starten, dvs. allerede når en aktivitet er på idéstadiet, så udvalget kan
tage stilling til forslaget, og interesserede kan melde sig til at sidde i underudvalg.
H. Erhvervspraktikanters, partiansattes m.v. deltagelse i udvalgsmøder
Udvalgsmøder er i udgangspunktet lukkede, hvorfor kun medlemmer eller inviterede
kan deltage i møderne.
Efter praksis har erhvervspraktikanter fra folkeskolen (og ikke andre typer praktikanter)
mulighed for at deltage i udvalgets lukkede møder, når udvalget på mødet træffer
særskilt beslutning om det.
Udvalget har besluttet, at partiansatte kan deltage ved tekniske gennemgange på
lukkede udvalgsmøder, selvom et medlem fra det pågældende parti ikke er til stede.
Deltagelsen er betinget af iagttagelse af retningslinjerne for at referere fra lukkede
udvalgsmøder, jf. Udvalgsvejledningen, og at den partiansatte sidder bag ved
medlemmerne i ”kanten” af udvalgsværelset. Da det er en ny beslutning
i udvalget, vil
denne ordning blive evalueret i slutningen af folketingsåret 2019-20.