Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2114907_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPANKH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1902354
Dok. nr.: 1041707
Dato: 25-11-2019
Samlenotat
vedrørende rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sund-
hed og forbrugerbeskyttelse) den 9.-10. december 2019 - sundheds-
punkterne
1.
Trivselsøkonomi –investering i sundhed som en nøglekomponent og næste skridt
-
Politisk drøftelse
Europæisk lægemiddelpolitik – styrket samarbejde og koordination med henblik
på at forbedre adgang til medicin
-
Politisk drøftelse
2.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Kopi af samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9/12-2019, fra sundheds- og ældreministeren
2114907_0002.png
1. Trivselsøkonomi – investering i sundhed som en nøglekomponent og næste
skridt
-
Politisk drøftelse
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
Notatet oversendes også til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg.
1. Resumé
Formandskabet lægger op til en drøftelse om trivselsøkonomi med fokus på investering i
sundhed. Drøftelsen skal ses i lyset af rådskonklusionerne om trivselsøkonomi, som blev
vedtaget ved rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 24.
oktober 2019. Formandskabet har lagt op til, at drøftelsen har særligt fokus på mental
sundhed, sund aldring samt digitalisering og sundhedsdata.
Regeringen støtter generelt trivselsøkonomidagsordenen og herunder et styrket fokus på
mental sundhed og sund aldring. Regeringen støtter samarbejde om rammer for brug af
sundhedsdata til at understøtte patientbehandling af høj kvalitet og fremme forskning. Re-
geringen er dog generelt forbeholden over for at samle og udveksle sundhedsdata til forsk-
ningsformål på tværs af landegrænser.
2. Baggrund
Trivselsøkonomi (”Economy
of Wellbeing”)
har været en prioritet under det finske for-
mandskab. Begrebet dækker over en tilgang med fokus på samarbejde mellem sektorer.
Trivselsøkonomi tager udgangspunkt i, at vækst og velfærd hænger sammen, samt at vel-
færd ikke alene kan måles på BNP. Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbru-
gerpolitik) vedtog den 24. oktober 2019 rådskonklusioner om trivselsøkonomi.
Herudover har den nye Kommissionsformand, Ursula von der Leyen, pålagt den kom-
mende sundhedskommissær, Stella Kyriakides, at arbejde for etablering af en europæisk
platform for sundhedsdata, hvilket også danner baggrund for drøftelsen. Kommissionsfor-
manden har lagt op til, at initiativet vil have til formål at fremme udveksling af sundheds-
data og støtte forskning i nye forebyggelsesstrategier, behandlinger, lægemidler og medi-
cinsk udstyr. Dette med øje for, at EU-borgernes kontrol over egne persondata sikres.
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at fremme trivselsøkonomidagsordenen og en stærkere tvær-
sektoriel dialog på EU-niveau. Konkret efterspørger formandskabet input til en kommende
EU-strategi for mental sundhed, mulige indsatser for at fremme aktiv og sund aldring samt
synspunkter i forhold til arbejdet med en europæisk platform for sundhedsdata.
Formandskabet påpeger, at mental sundhed er en fundamental forudsætning for trivsel.
Mental sundhed fremhæves også i rådskonklusionerne om trivselsøkonomi fra oktober,
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Kopi af samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9/12-2019, fra sundheds- og ældreministeren
hvor der er fokus på nødvendigheden af at fremme et godt mentalt helbred, forebyggelse
og tidlig diagnosticering, behandling og afstigmatisering af psykiske lidelser.
For så vidt angår sund aldring, fremhæver formandskabet, at livslang sundhedsfremme bi-
drager til både et langt liv og samtidig til at nedbringe udgifterne til behandling. Politikker
der vedrører aldring skal derfor bidrage til at muliggøre sund og aktiv aldring samt et uaf-
hængigt liv, ligesom det er vigtigt at arbejde tværsektorielt.
Endelig fremhæver formandskabet Kommissionens ide om en europæisk platform for
sundhedsdata og herunder at et sådant initiativ skal suppleres af europæisk og national
lovgivning eller andre instrumenter, som implementerer databeskyttelsesregler, datasik-
kerhed og etiske principper i praksis.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske
konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Set i lyset af vedtagelsen af rådskonklusionerne om trivselsøkonomi ved rådsmødet (be-
skæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 24. oktober 2019 er det for-
ventningen, at andre lande vil have en positiv tilgang til trivselsøkonomidagsordenen. Der
er herudover ikke kendskab til andre landes holdninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for trivselsøkonomidagsordenen, herunder
at sundhed er et mål i sig selv, men at et godt helbred i befolkningen kan bidrage til den
økonomiske vækst.
I forhold til sund aldring er man fra dansk side enig i, at det er vigtigt med en bred indsats,
der involverer forskellige sektorer og aktører.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Kopi af samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9/12-2019, fra sundheds- og ældreministeren
Regeringen finder det vigtigt at sætte fokus på mental sundhed og herunder at forebyg-
gelse, tidlig diagnosticering, kvalitet i behandlingen og afstigmatisering er vigtige fokusom-
råder. Herudover vil man fra dansk side blandt andet fremhæve vigtigheden af forskning
og viden, samarbejde på tværs af sektorer, inddragelse af patienter og deres netværk, re-
kruttering og personalekompetencer samt fokus på ulighed i sundhed.
Endelig støtter regeringen samarbejde og erfaringsudvikling om rammer for brug af sund-
hedsdata, der kan understøtte patientbehandling af høj kvalitet og fremme forskning og
derved bidrage til at forbedre sundhedsvæsenet.
Regeringen ser positivt på initiativer, der kan understøtte udveksling af patientdata til brug
for patientbehandling på tværs af EU lande, eller udveksling af erfaringer vedrørende brug
af sundhedsdata og fælles standarder for data og systemer. Regeringen er dog forbeholden
i forhold til at samle og udveksle sundhedsdata til forskning på tværs af landegrænser og
betoner i den forbindelse vigtigheden af respekt for den relevante nationale lovgivning og
hensynet til datasikkerhed.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusioner om trivselsøkonomi blev forelagt Folketingets Europaudvalg af beskæfti-
gelsesministeren den 11. oktober 2019.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Kopi af samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9/12-2019, fra sundheds- og ældreministeren
2114907_0005.png
_____________________________________________________________________
2. Europæisk lægemiddelpolitik - styrket samarbejde og koordination med henblik på at
forbedre adgang til medicin
-
Politisk drøftelse
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
Notatet oversendes også til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg.
1.
Resume
Det finske formandskab lægger op til en drøftelse af lægemiddelpolitik i EU med fokus på
adgang til medicin. Sikker og stabil forsyning af medicin er en stigende udfordring i hele EU
og har været genstand for drøftelser siden 2016.
Det er regeringens holdning, at Kommissionen, sideløbende med de danske overvejelser,
bør opfordres til at se på alle relevante værktøjer, det være sig både strukturelle og regula-
toriske tiltag, for at sikre bedre forsyningssikkerhed og tilgængelighed af lægemidler i hele
EU. Det er dog væsentligt, at der er tilstrækkelig viden om konsekvenserne af potentielle
nye tiltag, inden de gennemføres. Regeringen vil derfor arbejde for, at Kommissionen gen-
nemfører en dybdegående undersøgelse af mulige tiltag.
2. Bagrund
Det finske formandskab lægger op til en drøftelse af lægemiddelpolitik i EU med fokus på
styrkelse af det europæiske samarbejde om adgang til medicin. Dagsordenspunktet er en
fortsættelse af tidligere drøftelser i EU, hvor adgang til medicin blandt andet har været på
dagsorden i gennem flere år.
Derudover afspejler dagsordenspunktet, at den nye Kommissionsformand, Ursula von der
Leyen, har bedt den kommende sundhedskommissær, Stella Kyriakides, om at se på læge-
middelområdet med fokus på både at sikre den nødvendige forsyning af lægemidler til ri-
melige priser og fremme innovation i den europæiske lægemiddelindustri.
Udfordringerne vedrørende adgang til medicin, og herunder forsyningsproblemer, har i de
seneste år været stigende på tværs af EU. Udfordringerne spænder bredt og er ikke nød-
vendigvis de samme i alle medlemslande. Fælles er dog, at udfordringerne skaber usikker-
hed blandt de europæiske borgere, som f.eks. er bekymrede for, om almindelige lægemid-
ler er tilgængelige på apotekerne og sygehusene. Forsyningsvanskeligheder skaber også
ekstra arbejde for det sundhedsfaglige personale.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Kopi af samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9/12-2019, fra sundheds- og ældreministeren
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at udveksle synspunkter om mulige tiltag, herunder tættere
samarbejde og koordinering, der kan bidrage til at forbedre forsyningssikkerheden og ad-
gangen til medicin i EU.
Som en del af drøftelsen har formandsskabet lagt op til at se på, hvilke konkrete foran-
staltninger, det være sig både lovgivningsmæssige og koordinerende tiltag, medlemssta-
terne og Kommissionen kunne træffe for at sikre bedre adgang til både gamle og nye læ-
gemidler.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om en drøftelse.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant, da der er tale om en drøftelse.
7. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Udfordringerne vedr. forsyningsvanskeligheder og adgang til medicin spænder bredt i EU,
og er ikke nødvendigvis de samme i alle medlemslande. Nogle medlemsstater er udfordret
af, at lægemiddelvirksomhederne meget sent eller slet ikke markedsfører deres nye pro-
dukter i disse medlemsstater. Dette bl.a. kan henføres til virksomhedernes markedsfø-
ringsstrategier, og forskelle i de enkelte landes størrelse og økonomi. Nogle EU-lande har
således væsentligt større problemer ift. adgang og forsyning af lægemidler end f.eks. Dan-
mark, der sammen med en række nordvesteuropæiske lande hovedsageligt er udfordret
af forsyningsvanskeligheder for ældre, men vigtige lægemidler.
Problemer med forsyningssikkerheden for nogle lægemidler skyldes, at efterspørgslen re-
elt er større end udbuddet. De enkelte medlemsstater er derfor i direkte konkurrence med
hinanden om de tilgængelige lægemidler, f.eks. ved parallelimport af lægemidler fra ét
EU-land til et andet. Det betyder, at det kan være relevant men i praksis også vanskeligt at
nå til enighed om fælles løsninger.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Kopi af samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9/12-2019, fra sundheds- og ældreministeren
10. Regeringens generelle holdning
Lægemiddelområdet og håndtering af forsyningssikkerhed er et yderst komplekst område,
der påvirkes af både nationale og internationale faktorer.
Det er regeringens holdning, at problemstillingen vedrørende forsyningsvanskeligheder og
adgang til medicin bør håndteres både nationalt og i fællesskab i EU. Regeringen mener
således, at Kommissionen, sideløbende med de danske overvejelser om nationale tiltag,
bør opfordres til at se på alle relevante værktøjer, det være sig både strukturelle og regu-
latoriske tiltag, for at sikre bedre forsyningssikkerhed og tilgængelighed af lægemidler i
hele EU.
Det er dog væsentligt, at der er tilstrækkelig viden om konsekvenserne af potentielle nye
tiltag, inden de gennemføres. Det gælder f.eks. påvirkning af markedet og prisniveauet.
Der er således en balance mellem lempelige krav til virksomhedernes leveringsevne og
dermed billigere lægemidler på den ene side og stramme krav til leveringsevne og dermed
dyrere lægemidler på den anden side.
Regeringen vil derfor arbejde for, at Kommissionen gennemfører en dybdegående under-
søgelse af mulige tiltag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7