1
D. 1/10-19
En kritisk kommentar til Ekspertrådets rapport om Sundhedsplatformen
Koncerndirektionen i Region Hovedstaden har nedsat et rådgivende IT-kyndigt
ekspertråd, i offentligheden kendt som Ekspertrådet. Ekspertrådet har udgivet en
rapport
"Risikoemner i forbindelse med opnåelse af forbedringer ved
implementering af Sundhedsplatformen i Region Hovedstaden."
Rapporten kan
læses på Region Hovedstads hjemmeside:
https://www.regionh.dk/presse-og-
nyt/pressemeddelelser-og-nyheder/PublishingImages/Sider/Ekspertr%C3%A5det-
Klar-ledelse-og-styring-af-Sundhedsplatformen-
/L%C3%A6s%20hele%20ekspertr%C3%A5dets%20rapport%20med%20konklusi
oner%20og%20anbefalinger.pdf
Formålet med denne kommentar.
Vores formål har været at vurdere, i hvilken grad Ekspertrådets rapport forholder
sig til de
reelle problemer, som dagligt skabes af Sundhedsplatformen
for dens
brugere på hospitalerne. I forlængelse heraf har vi ønsket at vurdere, om de
konklusioner og anbefalinger, som Ekspertrådet nåede frem til, faktisk peger på
reelt efterspurgte løsninger.
1. Sammenfatning.
Ekspertrådets konklusioner og anbefalinger beskæftiger sig helt overvejende med
regionsledelsens organisatoriske og ledelsesmæssige tilgang til arbejdet med
forbedringer af Sundhedsplatformen. Forbedringernes
substans - hvad det
egentlig er, der skal forbedres
- omtales i rapporten meget kortfattet og på en
måde, som udelukkende afspejler regionsledelsens opfattelse (pkt 3-1 nedenfor).
Intet i rapporten tyder på, at Ekspertrådet har søgt at skaffe sig et billede af
problemerne set med brugernes øjne (f.eks. ved interviews, panelmøder eller andre
tiltag).
Det er derfor uklart, hvor mange af de forbedringsindsatser, som
rapporten fokuserer på, reelt modsvarer de brugeroplevede
forbedringsbehov.
Ekspertrådet har anbefalet en høj prioritering af forbedringer i
medicineringsprocessen (pkt 4).
Medicineringsprocessen er det eneste
forbedringsområde, hvor rapporten nævner en deadline
(angivet forskelligt