Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 595
Offentligt
2255193_0001.png
KL’S HOLDNINGSPAPIR PÅ ÆLDREOMRÅDET
SEPTEMBER 2020
HOLDNINGSPAPIR
SÅDAN GØR VI EN
GOD ÆLDREPLEJE
ENDNU BEDRE
– SYV FORSLAG FRA KL
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0002.png
Sådan gør vi en god ældrepleje endnu bedre – syv forslag fra KL
© KL
1. udgave, 1. oplag 2020
Produktion: Kommuneforlaget A/S
Design: e-Types
Foto: Rie Neuchs, Colourbox
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
[email protected]
www.kl.dk
@kommunerne
facebook.com/kommunerne
Produktionsnr. 830660
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0003.png
Forord
Sådan gør vi en god ældrepleje endnu bedre – syv forslag fra KL
3
FORORD
I Danmark har vi et stærkt velfærdssam-
fund, hvor vi tager hånd om de ældre.
Hver dag yder dygtige medarbejdere og
kompetente ledere en stor indsats for at
drage omsorg og skabe trygge rammer
for ældre borgere og deres pårørende.
Men de arbejder også på et område, der
ændrer sig markant i disse år. Langt flere
borgere med kroniske og komplekse
sygdomme har brug for pleje og omsorg
– heriblandt borgere, som er ramt af en
demenssygdom. Samtidig er indlæggel-
sestiden på hospitalerne faldet, og en væ-
sentlig større del af behandlingen foregår
nu i borgernes eget hjem.
For borgerne er det positivt, at flere op-
gaver løses tættere på dem og deres hver-
dag. Men det stiller også nye og større
krav til vores medarbejdere og ledere i
ældreplejen og sygeplejen, som skal løfte
udviklingen. Det gælder bl.a. kravene til
medarbejdernes sundhedsfaglige kom-
petencer.
En styrkelse af sundhedsfagligheden må
dog ikke blive på bekostning af omsorgs-
fagligheden. Tværtimod er der mere
end nogensinde behov for at tale denne
faglighed op: Motiverende samtaler, pæ-
dagogiske virkemidler, meningsfulde,
tilpassede aktiviteter – alt det som un-
derstøtter, at den sidste del af livet også
er værdig og indholdsrig.
Hvis vi skal lykkes, kræver det, at vi ud-
vikler og nytænker vores ældrepleje.
I kommunerne har vi længe været i gang
med at ruste ældreplejen til fremtiden,
men vi kan ikke gøre det alene. Der er
behov for, at alle parter på området træk-
ker i samme retning og samarbejder om
at løfte udviklingen på ældreområdet.
Vi skal i fællesskab skabe de rammer,
som gør, at den enkelte borger med
behov for hjælp føler sig set og oplever
at blive mødt af det nærvær og den om-
sorg, som han eller hun har brug for.
KL har udarbejdet et forslag til syv initia-
tiver, der kan være med til at sikre kva-
liteten af plejeopgaven såvel som sund-
hedsindsatsen – til gavn for vores ældre
og deres pårørende:
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0004.png
4
01 / Større fokus på rekruttering og kommunernes komplekse uddannelsesopgave
Sådan gør vi en god ældrepleje endnu bedre – syv forslag fra KL
01 /
STØRRE FOKUS PÅ
REKRUTTERING OG
KOMMUNERNES
KOMPLEKSE UD-
DANNELSESOPGAVE
Kommunerne ser ind i en tid med store
rekrutteringsudfordringer på sundheds-
og ældreområdet. Det skyldes bl.a. den
demografiske udvikling, at store med-
arbejderårgange går på pension og et
vigende elevoptag på SOSU-uddannel-
serne. Samtidig er SOSU-uddannelserne
– med et frafald på hver tredje elev – de
erhvervsuddannelser, der har det største
frafald i overgangen fra skole til den før-
ste praktikperiode. Der er behov for, at
vi sætter ind her, for de elever, vi mister,
er hænder, hoveder og hjerter, som ellers
havde meldt sig til at gøre en forskel for
ældre og syge borgere.
Arbejdet i Taskforcen ’Veje til flere hæn-
der’ har bl.a. vist, at kommunernes ud-
dannelsesopgave med tiden er blevet
mere kompleks og ressourcekrævende.
Det skyldes både udviklingen af det nære
sundhedsvæsen, stigende krav til faglighe-
den, antallet af elever samt andelen af ele-
ver med sproglige, sociale og/eller faglige
udfordringer. KL bar derfor taskforcens
anbefalinger med ind i forårets treparts-
forhandlinger om arbejdsgivernes uddan-
nelsesbidrag, hvor der blev afsat 600 mio.
kr. i 2020 til erhvervsuddannelsesindsat-
ser – herunder rekrutteringsindsatser,
sprogunderstøttelse mm. Det er et skridt
i den rigtige retning, men der er behov
for permanente midler til opgaven.
Vi er klar til at påtage os ansvaret og styr-
ke praktikken yderligere, så frafaldet fra
SOSU-uddannelserne kan nedbringes, og
så eleverne sikres en bedre modtagelse på
arbejdspladsen. Det er en stor opgave, der
rækker langt ud over det faglige, og som
både kræver noget af medarbejderne og
af kommunerne som praktiksted. Hvis
medarbejderne skal holde til opgaven,
forudsætter det, at Christiansborg afsæt-
ter permanente midler til det. Der er
behov for en anerkendelse af, at medar-
bejderne ikke både kan løse egne opgaver
og være vejledere, uden at det tager tid.
Det er en stor og kompleks opgave at op-
lære og uddanne kommende fagpersoner.
Foruden et styrket praktikforløb er der
behov for, at vi ser omskoling som et
vigtigt element i rekrutteringsindsatsen,
hvor der kan være et uforløst potentiale.
Der kan være ledige i andre faggrup-
per eller borgere i andre jobfunktioner,
som ønsker at prøve kræfter med et nyt
fag og har lyst til at arbejde i ældreple-
jen. Hvis vi skal lykkes med at omskole
andre faggrupper, kræver det dels en
tættere koordinering mellem jobcentre-
ne og SOSU-skolerne, dels en hurtig og
fleksibel adgang til korte, erhvervsrette-
de kurser, der gør muligt at blive omsko-
let til et arbejde i ældreplejen. Det kan
ligeledes understøttes via permanent
finansiering af voksenelevløn til voksne
over 25 år, så de voksne sikres et vis for-
sørgelsesgrundlag under uddannelsen
og dermed i en sen alder har mulighed
for og incitament til at skifte branche.
KL FORESLÅR
› at der fra nationalt hold afsættes
permanente midler til at styrke prak-
tikdelen af SOSU-uddannelserne, så
frafaldet at elever kan nedbringes.
› at der etableres korte, erhvervsret-
tede kurser, der gør det muligt for
andre faggrupper at blive omskolet
til et job i ældreplejen.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0005.png
02 / Et styrket, sundhedsfagligt fokus i ældreplejen
Sådan gør vi en god ældrepleje endnu bedre – syv forslag fra KL
5
02 /
ET STYRKET, SUND-
HEDSFAGLIGT FOKUS
I ÆLDREPLEJEN
Kommunerne er i dag i fuld gang med at
videreudvikle og styrke kvaliteten i det
nære sundhedsvæsen. I det ligger bl.a.
en styrkelse af medarbejdernes sund-
hedsfaglige kompetencer, så de er i stand
til at varetage det stadigt stigende antal
sundhedsopgaver. Det er fuldstændig af-
gørende, at medarbejdere i ældreplejen
forstår risikoen for væsketab, urinvejsin-
fektioner mv., og hvilke alvorlige konse-
kvenser det kan have for borgeren. Der
er kort sagt behov for, at plejeopgaven i
langt højere grad kædes sammen med et
sundhedsfagligt fokus. Det gælder særligt
i forhold til den markante stigning i an-
tallet af borgere, som forventes at blive
ramt af demens i de kommende år.
Plejen af borgere med demens kan være
en kompleks opgave, som kan skabe af-
magtsfølelse hos medarbejderne, hvis de
ikke er tilstrækkeligt fagligt rustet til den
– en afmagt, der kan lede til manglende
overskud, tålmodighed, indlevelse og i
værste fald forråelse. Der er behov for
vedvarende at øge medarbejderes og le-
deres viden om og forståelse for demens-
sygdommes virkninger på borgerne. Sam-
tidig skal medarbejdere og ledere klædes
på med redskaber til at håndtere de fag-
lige og menneskelige udfordringer, som
hverdagen i ældreplejen er fyldt med.
Derfor er det også godt, at der nu sættes
et arbejde i gang med at etablere to nye
specialiseringsveje for SOSU-assistenter
inden for psykiatri og demens. Det er ét
skridt i den nødvendige retning, men der
er behov for, at kompetenceudviklingen
målrettes en bredere målgruppe.
Social- og sundhedsuddannelserne bør
i fællesskab arbejde på at udvikle mere
praksisnære forløb på skolerne, hvor
kommende medarbejdere ved hjælp
af simulationsværktøjer får erfaringer
med at indgå i nærværende samarbejder
med kognitivt svækkede borgere, og får
mulighed for at mærke symptomer på
demens på egen krop. Det skaber bedre
indlevelse og øget forståelse for livet med
demens. Lokalt forankerede rejsehold
med særlig forståelse for og erfaring med
demens vil desuden kunne understøtte
og aflaste medarbejdere og ledere på ple-
jehjem, når de i perioder måtte opleve
enkeltsager, som på uhensigtsmæssig vis
er i risiko for at trække ressourcer fra ple-
jen og omsorgen af øvrige beboere.
En styrkelse af de sundhedsfaglige kom-
petencer i plejen kræver desuden et
udbredt kendskab til de metoder, der
faktisk virker. Det gælder fx den evidens-
baserede metode BPSD, der bruges til at
opspore adfærdsmæssige og psykiske
symptomer ved demens.
KL FORESLÅR
› at der udbydes praksisnær uddan-
nelse om demens, psykiatri mv.
til alle relevante medarbejdere i
ældreplejen for at sikre de rette
sundhedsfaglige kompetencer til at
varetage plejen af borgere med de-
menssygdom.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0006.png
6
03 / Styrket bruger- og pårørendeinddragelse med nye, obligatoriske bestyrelser
Sådan gør vi en god ældrepleje endnu bedre – syv forslag fra KL
03 /
STYRKET BRUGER-
OG PÅRØRENDE-
INDDRAGELSE MED
NYE, OBLIGATORISKE
BESTYRELSER
Et plejehjem er beboernes hjem, og der-
for er det kun naturligt, at beboerne,
deres pårørende og centrale ressour-
cepersoner i lokalsafundet inddrages i
spørgsmål, der har væsentlig betydning
for hverdagen på plejehjemmet.
Der er dog brug for en mere systematisk
inddragelse af borgernes og de pårøren-
des perspektiv i arbejdet med at udvikle
kvaliteten, og det foreslås derfor, at der
med inspiration fra skoleområdet etable-
res obligatoriske bestyrelser i tilknytning
til det enkelte plejehjem.
Bestyrelserne kan bl.a. være med til at
styrke og formalisere samarbejdet mel-
lem den daglige ledelse på plejehjem-
met, beboerne og deres pårørende. Det
vil give beboerne, de pårørende og det
omkringliggende lokalsamfund større
indsigt i og indflydelse på de beslutnin-
ger, der træffes, og som har betydning for
hverdagen på plejehjemmet – fx aktivite-
ter, arrangementer, måltider mv.
Bestyrelserne bør ikke alene bestå af
brugere og pårørende, da der vil være en
høj grad af udskiftning blandt disse, men
også inkludere relevante ressourceperso-
ner fra lokalsamfundet. Af samme grund
foreslås det, at bestyrelserne udpeges for
en fire-årig periode, så de valgte medlem-
mer hele tiden har en tilknytning til ple-
jehjemmet.
Det er vigtigt, at inddragelsen af borgere
og pårørende tænkes bredere end de
specifikke bestyrelser. Pårørende er en
afgørende ressource, når det kommer
til ældre på plejehjem og borgere med
demens. Men det kan være hårdt at være
pårørende, og der er brug for støtte og
rådgivning – både til at håndtere det
praktiske og det følelsesmæssige. Derfor
er det vigtigt dels at understøtte en god
og konstruktiv dialog mellem medarbej-
dere og pårørende, dels at støtte pårø-
rende i deres daglige liv som fx ægtefælle
eller søn.
I nogle situationer kan samarbejdet
med pårørende forekomme svært. I den
forbindelse er det vigtigt, at ledere og
medarbejderne i ældreplejen har de rette
værktøjer til at håndtere begyndende
konflikter og uoverensstemmelser. Med-
arbejderne skal bl.a. have adgang til
supervision og faglig rådgivning med
henblik på at lære at kunne skabe et godt
samarbejde med pårørende og håndtere
de svære situationer. Faglig rådgivning og
støtte til personale og ledere vil kunne
løfte kvaliteten i pårørendesamarbejdet
og forebygge dårlig kommunikation mv.
KL FORESLÅR
› at der indføres obligatoriske besty-
relser, som inddrages i – og får ind-
flydelse på – hverdagen på pleje-
hjemmet.
› at der ved behov tilbydes supervisi-
on og faglig rådgivning med henblik
på at sikre et godt pårørendesam-
arbejde.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0007.png
04 / Ledelsen skal tættere på kerneopgaven og rammerne skal styrkes
Sådan gør vi en god ældrepleje endnu bedre – syv forslag fra KL
7
04 /
LEDELSEN SKAL
TÆTTERE PÅ KERNE-
OPGAVEN OG
RAMMERNE SKAL
STYRKES
I takt med at medarbejderne får flere
– og mere komplekse – opgaver, stiger
behovet for en nærværende og synlig le-
delse også. Det kræver en ledelse, der er
tæt på kerneopgaven, hvis vi skal sikre, at
medarbejdernes samlede kompetencer
modsvarer borgernes forskellige behov.
Ledelseskommissionen har bl.a. peget
på, at der mange steder i ældreplejen er
alt for langt fra medarbejder til den nær-
meste leder. Der er derfor behov for at få
ledelsen tættere på dagligdagen i ældre-
plejen og på den måde understøtte sam-
spillet mellem ledelse og medarbejdere.
Det skal både sikre, at faglig feedback
og sparring i højere grad bliver en del af
hverdagen, og at der er en god kultur på
arbejdspladsen. Det gælder også i for-
hold til aften- og nattevagterne, som sjæl-
dent ser deres leder.
En mere nærverende ledelse kræver dog
også, at man ser på hvor meget tid, der i
dag bruges på økonomi og administra-
tion. Der kan fx være behov for at se på,
om en større del af de administrative
opgaver bør løses centralt i kommunen,
eller overdrages til HK-personalet på ple-
jehjemmet, så der frigives tid til, at ledel-
sen kan rykke tættere på medarbejderne
og opgaveløsningen.
Der er samtidig også brug for at se på,
hvordan den faglige kvalitet i ledelsen
kan styrkes. I takt med at medarbejder-
nes opgaver bliver mere komplekse, sti-
ger kravene også til den faglige ledelse.
Det forslås derfor, at der afsættes midler
til efter- og videreuddannelse af plejefor-
standere og ledere i hjemmeplejen.
Derudover er der også brug for konkrete
løsninger på, hvordan vi kan skabe de
bedst mulige rammer for ledelsen, så vi
fremadrettet undgår, at de få brodne kar,
der er, ikke bare kan skifte et job i ældre-
plejen ud med et andet, selvom de har en
alvorlig sag med sig i bagagen og dermed
ikke er egnet til at arbejde i indenfor om-
rådet.
KL FORESLÅR
› at der fra nationalt hold afsættes
midler til at styrke den faglige le-
delse i ældreplejen. Midlerne skal
bruges til at ansætte flere ledere
lokalt på plejehjemmene og i hjem-
meplejen, samt til videre- og efter-
uddannelse af lederne.
› at der laves konkrete løsninger, som
sikrer, at de få medarbejdere, som
svigter deres ansvar, ikke kan få job i
plejesektoren igen.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0008.png
8
05 / Sparring og refleksion i hverdagen
Sådan gør vi en god ældrepleje endnu bedre – syv forslag fra KL
05 /
SPARRING OG
REFLEKSION I
HVERDAGEN
De udfordringer, ældreplejen oplever i
dag, løses ikke alene af styrket tilsyn og
flere ressourcer. Det kræver også, at der
bliver mere plads til faglig sparring og re-
fleksion i hverdagen, og at læring og kva-
litetsudvikling løbende foregår i et tæt
samspil mellem ledelsen, medarbejderne
og borgerne.
Medarbejderne i ældreplejen har for-
skellige uddannelser, kompetencer og
erfaringer fra praksis, som med fordel
kan sættes i spil i forhold til kompeten-
ceudvikling og supervision. Supervision
giver fx mulighed for at dele og reflektere
over dilemmaer i arbejdet, hvilket kan
forbedre samspillet med borgeren og
de pårørende. Samtidig kan supervision
både være et vigtigt element til at fore-
bygge utilsigtede hændelser, konflikter
og udadreagerende adfærd. Kvaliteten
af indsatserne i ældreplejen kan også
styrkes af et øget samarbejde på tværs
af plejehjem i kommunen eller mellem
kommuner, hvor man ”går på besøg” hos
hinanden – og sikrer rum for faglig spar-
ring og refleksion.
Der findes allerede flere eksempler på,
hvordan kommunerne arbejder med
læring og forbedringsarbejde i praksis.
Det gælder fx i arbejdet med utilsigtede
hændelser, der kan bruges som afsæt for
faglig refleksion i arbejdet med at styrke
patientsikkerheden, gennem systematisk
arbejde med brugertilfredshedsundersø-
gelser, arbejdet med forbedringsmodel-
len i projekter såsom ”I sikre hænder”,
via supervision i de sager, som kræver
det, BPSD mv.
KL FORESLÅR
› at de mange gode faglige metoder,
som anvendes i ældreplejen (”I Sikre
Hænder”, BPSD, supervision mv.)
udbredes langt mere systematisk,
så der skabes en lærende kultur i
ældreplejen med fokus på sparring
og refleksion.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0009.png
06 / Tættere samarbejde mellem visitationen og medarbejderne i plejen
Sådan gør vi en god ældrepleje endnu bedre – syv forslag fra KL
9
06 /
TÆTTERE SAM-
ARBEJDE MELLEM
VISITATIONEN OG
MEDARBEJDERNE
I PLEJEN
I takt med at opgaverne i ældreplejen er
blevet mere komplekse, er der opstået et
behov for tættere samarbejde mellem vi-
sitationen og medarbejderne i plejen, så
indsatsen hele tiden justeres i takt med,
at borgerens behov ændrer sig.
Medarbejdernes faglighed spiller en
afgørende rolle, fordi de har en stor ind-
sigt i borgerens hverdag og døgnrytme,
som er afgørende at bringe i spil, når
borgeren fx skal visiteres til et nyt tilbud,
eller når der sker ændringer i borgerens
behov for pleje. Der er derfor brug for, at
vi fremover giver større plads til medar-
bejdernes faglige vurderinger og priori-
teringer i vurderingen af, hvilken indsats
borgeren skal have.
Som arbejdsgiver har kommunerne dog
også en forpligtelse til at passe på medar-
bejderne og sikre, at der ikke sås tvivl om
borgernes retsikkerheden i de afgørelser,
der træffes. Det forudsætter, at der op-
retholdes en vis armlængde i, hvem der
træffer den endelige afgørelse.
KL FORESLÅR
› at samarbejdet mellem visitationen
og driften tænkes tættere sammen
til gavn for borgeren.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0010.png
10
07 / En ny, forenklet tilsynsmodel
Sådan gør vi en god ældrepleje endnu bedre – syv forslag fra KL
07 /
EN NY, FORENKLET
TILSYNSMODEL
Kommunerne er i dag underlagt flere for-
skellige tilsyn på ældreområdet, der hver-
ken koordinerer deres besøg eller doku-
mentationskrav. Det betyder, at ledelsen
og medarbejderne bruger tid på at for-
berede og gennemføre tilsyn, som nogle
gange kontrollerer stort set det samme,
og andre gange stiller modstridende
krav til, hvordan tingene skal gøres. Det
kræver tid, som i stedet kunne bruges på
kerneopgaven. Der er derfor brug for en
forenkling af tilsynsområdet.
Samtidig skal tilsynet i højere grad have
fokus på dialog og læring. De nuværende
tilsyn føres ud fra et omfattende sæt af
målepunkter, som i praksis betyder, at
den sundheds- og plejefaglige indsats si-
destilles med selve dokumentationen af
indsatsen. Det skaber dog ikke nødven-
digvis hverken bedre patientsikkerhed
eller læring blandt medarbejdere i den
kommunale praksis.
KL FORESLÅR
› at det sundhedsfaglige tilsyn og
ældretilsynet, der begge føres af
Styrelsen for Patientsikkerhed, læg-
ges sammen til ét tilsyn. Samtidig
skal det nye tilsyn have et stærkere
fokus på læring og faglig refleksion.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0011.png
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Svar på udvalgets opfølgning og spørgsmål til KL’s Sundheds- og Ældreudvalg efter fællesmødet den 10. september 2020
2255193_0012.png
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
[email protected]
www.kl.dk
@kommunerne
facebook.com/kommunerne
Produktionsnr. 830660