Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 566
Offentligt
2248029_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPHTE
Koordineret med:
Sagsnr.: 2000979
Dok. nr.: 1375258
Dato: 21-09-2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede
asbestofre
(Udvidelse af godtgørelsesordningen)
§1
I lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre, jf. lov nr. 552 af 29.
maj 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ansøgeren kan endvidere opnå godtgørelse efter stk. 1, hvis ansøger:
1) er diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft (malignt
mesotheliom i testikelhinden), der er bekræftet ved patologisk undersøgelse af
vævsprøve,
2) ansøgeren har været udsat for en industriel smittekilde gennem ikke
erhvervsmæssig ophold og færden i nærhed af en sådan kilde og
3) ikke med overvejende sandsynlighed har været udsat for anden relevant
eksponering, der er årsag til sygdommens opståen.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
2.
I
§ 3, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til:
»Styrelsen for Patientklager«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 566: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre (udvidelse af godtgørelsesordningen), fra sundheds- og ældreministeren
2248029_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget ønsker regeringen at gennemføre en ændring af lov om godtgørelse til
andenhåndseksponerede asbestofre med henblik på at sikre, at alle personer, der har
været udsat for en industriel smittekilde gennem ikke erhvervsmæssig ophold og færden i
nærhed af en sådan kilde, bliver omfattet af godtgørelsesordningen.
Som det er i dag, kan personer som er eller har været en del af husstanden til en person,
der har været direkte erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre, og som har fået
diagnosticeret asbestudløst kræft som følge af indirekte eksponering for asbestfibre,
ansøge om godtgørelse.
Det er et krav, at ansøgeren er diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura
mesotheliom) bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft
(malignt mesotheliom i testikelhinden).
Derudover skal ansøgeren have været udsat for indirekte eksponering med asbestfibre,
være eller have været en del af husstanden til en person, der erhvervsmæssigt har været
direkte udsat for asbestfibre, have haft en tidsmæssig relevant og tæt kontakt til en
person, der erhvervsmæssigt har været direkte eksponeret for asbestfibre, og ikke med
overvejende sandsynligt have været udsat for anden relevant egen-eksponering, der er
årsag til sygdommens opståen, herunder ved egen direkte erhvervsmæssige eksponering.
Regeringen ønsker med dette lovforslag at udvide den eksisterende
godtgørelsesordningen for andenhåndseksponerede asbestofre således, at det
fremadrettet også bliver muligt at tilgodese personer med asbestudløst lungehindekræft,
bughindekræft eller testikelhindekræft, der ikke selv har været udsat for erhvervsmæssig
eksponering, men alligevel har været udsat for en industriel smittekilde.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Gældende ret
Det følger af § 1, stk. 1, i lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre
(Asbestloven), at personer, der har udviklet asbestudløst kræft efter
andenhåndseksponering for asbestfibre, efter ansøgning, der er indgivet senest den 31.
december 2025, har ret til en godtgørelse på 170.000 kr. Der kan kun ydes godtgørelse én
gang, og ansøgere, der allerede har fået udbetalt godtgørelse, er ikke berettiget til
yderligere godtgørelse.
Af asbestlovens § 1, stk. 2, fremgår, at for at opnå godtgørelse, skal ansøgeren være
diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom) bughindekræft
(malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i
testikelhinden). Derudover skal ansøgeren have været udsat for indirekte eksponering
med asbestfibre, være eller have været en del af husstanden til en person, der
erhvervsmæssigt har været direkte udsat for asbestfibre, have haft en tidsmæssig relevant
og tæt kontakt til en person, der erhvervsmæssigt har været direkte eksponeret for
asbestfibre, og ikke med overvejende sandsynligt have været udsat for anden relevant
egen-eksponering, der er årsag til sygdommens opståen, herunder ved egen direkte
erhvervsmæssige eksponering.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 566: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre (udvidelse af godtgørelsesordningen), fra sundheds- og ældreministeren
2248029_0003.png
Det følger af asbestlovens § 1, stk. 3, at der ikke udbetales godtgørelse, hvis ansøgeren er
berettiget til erstatning eller godtgørelse for lungehindekræft, bughindekræft eller
testikelkræft efter regler i lov om arbejdsskadesikring.
Asbestlovens § 1, stk. 4, fastsætter, at forældelseslovens regler ikke finder anvendelse på
den godtgørelse, der er anført i stk. 1.
2.2 Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor, har visse personer, der har udviklet asbestudløst kræft efter
andenhåndseksponering for asbestfibre, ret til en godtgørelse på 170.000 kr.
I februar 2019 blev en undersøgelse af tidligere elever, der havde gået på skole i en radius
af 100-750 meter fra eternitfabrikken i Aalborg, offentliggjort i den videnskabelige
artikel:”Environmental asbestos exposure in childhood and risk of mesothelioma later in
life: a long-term follow-up register-based cohort study”.
Undersøgelsen viste, at eleverne har 7 gange større risiko for lungehindekræft end øvrige
borgere. De elever, der gik i skole 250 meter nord for fabrikken, havde den højeste
forekomst af lungehindekræft.
Undersøgelsen konkluderede, at tidligere elever på skolerne, som også var naboer til
eternitfabrikken i Aalborg, senere i livet har en signifikant forøget risiko for at udvikle
lungehindekræft. Det fremgår samtidig, at der er justeret for asbesteksponering gennem
erhverv eller via familiemedlemmer (som asbestloven dækker).
Sundheds- og Ældreministeriet finder, at alle personer, der har været udsat for en
industriel smittekilde gennem ikke erhvervsmæssig ophold og færden i nærhed af en
sådan kilde, og som på den baggrund har udviklet lungehindekræft (malignt pleura
mesotheliom) bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft
(malignt mesotheliom i testikelhinden), bør være berettiget til en godtgørelse, på lige fod
med øvrige andenhåndseksponerede asbestofre.
2.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 3 i § 1 i asbestloven, hvorefter den gældende
godtgørelsesordning for andenhåndseksponerede asbestofre udvides til at omfatte alle
personer der har været udsat for industriel smittekilde gennem ikke erhvervsmæssig
ophold og færden i nærheden af en industriel smittekilde. Denne persongruppe vil således
efter lovforslaget være berettiget til en godtgørelse på lige fod med øvrige
andenhåndseksponerede asbestofre, der har udviklet lungehindekræft (malignt pleura
mesotheliom) bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft
(malignt mesotheliom i testikelhinden).
Det vil være en betingelse for at få adgang til godtgørelse, at ansøgeren er diagnosticeret
med lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom), bughindekræft (malignt mesotheliom
i bughinden) eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden), der er
bekræftet ved patologisk undersøgelse af vævsprøve, at ansøgeren har været udsat for en
industriel smittekilde gennem ikke erhvervsmæssig ophold og færden i nærhed af en
sådan kilde og at ansøgeren med overvejende sandsynlighed ikke har været udsat for
anden relevant eksponering, der er årsag til sygdommens opståen.
For den udvidede godtgørelsesordning vil gælde de samme regler, som for den
eksisterende ordning. Det betyder bl.a. at godtgørelse vil udgøre 170.000 kr., og at den vil
forudsætte, at der indgives en ansøgning til Styrelsen for Patientklager, der
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 566: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre (udvidelse af godtgørelsesordningen), fra sundheds- og ældreministeren
2248029_0004.png
modtager, oplyser og afgør sagen. Styrelsen for Patientklager foretager en individuel
vurdering i hvert af de tilfælde, hvor en person ansøger om godtgørelse. Vurderingen
foretages primært på grundlag af de lægelige oplysninger, der medsendes ansøgningen,
og de oplyste personlige forhold, hvis rigtighed bekræftes ved ansøgerens underskrift.
Grundet sagernes karakter foreslås det, at styrelsen tilstræber at behandle ansøgningen
inden for en måned efter, at styrelsen har fået de oplysninger, der er nødvendige for at
afgøre sagen.
Det er alene den person, der har været indirekte udsat for asbestfibre, der kan ansøge om
godtgørelse. Ansøgeren kan give fuldmagt til, at en anden skal repræsentere ansøgeren i
forbindelse med sagens behandling. Det kan f.eks. være en pårørende, advokat,
fagforening eller en interesseorganisation. Hvis ansøgeren dør, mens ansøgningen
behandles, træder eventuelle arveberettigede efterladte i ansøgerens sted. I så fald
kontakter styrelsen den person, som i ansøgningsskemaet er anført som kontaktperson,
for at få oplyst, om der er arveberettigede efterladte. Hvis ansøgeren har givet fuldmagt
til, at en anden, f.eks. en pårørende, advokat, fagforening eller en interesseorganisation,
skal repræsentere ansøgeren i forbindelse med sagens behandling, sender styrelsen
afgørelsen til den, der har fået fuldmagt. Hvis styrelsen under sagens behandling har
spørgsmål eller har brug for yderligere oplysninger, vil styrelsen også kontakte den, der
har fået fuldmagt.
Afgørelser truffet af Styrelsen for Patientklager kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. Det betyder, at Sundheds- og Ældreministeriet ikke vil kunne
behandle klager over Styrelsen for Patientklagers afgørelser. Den afskårne klageadgang
omfatter både spørgsmål om fortolkning af reglerne, udøvelse af skøn, forvaltningsretlige
spørgsmål m.v.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Den foreslåede godtgørelse vil udgør 170.000 kr. Hertil kommer administrationsudgifter
pr. ansøgning på 5.000 kr.
Ved satspuljeaftalen for 2016-2019 blev der afsat 10 mio. kr. i perioden 2016-2025 til
godtgørelsesordningen for ægtefælle/samlever, tidligere ægtefælle/samlever eller
forælder til en person, der har været erhvervsmæssigt eksponeret for asbestfibre og har
fået diagnosticeret lungehindekræft. Beløbet dækker selve godtgørelsen samt de udgifter,
der er forbundet med administration af ordningen.
Ved satspuljeaftalen for 2018-2021 blev der afsat 0,9 mio. kr. årligt i perioden 2018-2025
til at udvide godtgørelsesordning, der fulgte af satspuljeaftalen for 2016-2019, således at
målgruppen fremadrettet omfattede alle andenhånds-eksponerede personer, der var eller
havde været i samme husstand som personer, der havde været direkte erhvervsmæssigt
eksponeret for asbestfibre, og således, at ordningen udover asbestudløst lungehindekræft
også kom til at omfatte asbestudløst bughindekræft eller testikelhindekræft.
De afsatte midler dækkede også udgifterne til Styrelsen for Patientklagers administration
af ordningen. Styrelsen modtager 5.000 kr. pr. sag til dækning af de administrative
udgifter til behandling af ansøgninger om godtgørelse.
Sundheds- og Ældreministeriet estimerer at den foreslåede udvidelse af
godtgørelsesordningen vil medføre, at op til yderligere 52-61 personer årligt frem mod
2025 vil være berettiget til godtgørelse efter loven Udvidelsen estimeres på denne
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 566: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre (udvidelse af godtgørelsesordningen), fra sundheds- og ældreministeren
2248029_0005.png
baggrund at ville medføre årlige omkostninger på mellem 9,1 og 10,7 mio. kr. frem mod
2025. Udgifterne finansieres af staten.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regionerne og
kommunerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Med lovforslaget udvides muligheden for at opnå erstatning for de personer, der måtte
udvikle lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom) bughindekræft (malignt
mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden),
og som ikke selv har været udsat for erhvervsmæssig eksponering, men har været udsat
for en industriel smittekilde.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. september til den 20. oktober 2020 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Danske Regioner, KL, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region
Midtjylland, Region Nordjylland, 3F, Ansatte Tandlægers Organisation, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk
Psykoterapeutforening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Fodterapeuter,
Danske Fysioterapeuter, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA,
Foreningen af Speciallæger, Jordemoderforeningen, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Radiograf
Rådet, Socialpædagogernes Landsforbund, Tandlægeforeningen, Yngre Læger,
Alzheimerforeningen, Bedre Psykiatri, Dansk Handicap Forbund, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen,
Kost- og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af nuværende og
tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV, Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, Patientforeningen,
Patientforeningen i Danmark, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Udviklingshæmmedes Landsforbund, Ældresagen, Advokatrådet, Ansatte Tandlægers
Organisation, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT-og
persondatasikkerhed, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren,
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 566: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre (udvidelse af godtgørelsesordningen), fra sundheds- og ældreministeren
2248029_0006.png
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk Standard,
Danske Dental Laboratorier, Danske Seniorer, Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forsikring & Pension, Retspolitisk
Forening, Sundhed Danmark, Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, IKAS,
Ankestyrelsen, Datatilsynet, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Patienterstatningen, Rigsadvokaten, Rådet for Digital
Sikkerhed og Rådet for Socialt Udsatte.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen
Ja – årlige udgifter for staten på
mellem 9,1 og 10,7 mio. kr. frem mod
2025
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Med lovforslaget gives der mulighed
for, at personer med asbestudløst
lungehindekræft, bughindekræft eller
testikelhindekræft, der ikke selv har
været udsat for erhvervsmæssig
eksponering, men alligevel har været
udsat for en industriel smittekilde
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 2, i lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre, at
for at opnå godtgørelse efter stk. 1, skal ansøgeren:
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 566: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre (udvidelse af godtgørelsesordningen), fra sundheds- og ældreministeren
2248029_0007.png
1) være diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft (malignt
mesotheliom i testikelhinden), der er bekræftet ved patologisk undersøgelse af
vævsprøve,
2) have været udsat for indirekte eksponering med asbestfibre,
3) være eller have været en del af husstanden til en person, der erhvervsmæssigt har
været direkte udsat for asbestfibre,
4) have haft en tidsmæssig relevant og tæt kontakt til en person, der erhvervsmæssigt har
været direkte eksponeret for asbestfibre, og
5) ikke med overvejende sandsynlighed have været udsat for anden relevant eksponering,
der er årsag til sygdommens opståen, herunder ved egen direkte erhvervsmæssig
eksponering.
Det foreslås, at der i § 1, indsættes et nyt stk. 3, hvoraf fremgår, at ansøgeren endvidere
kan opnå godtgørelse efter stk. 1, hvis ansøger:
1) er diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft (malignt
mesotheliom i testikelhinden), der er bekræftet ved patologisk undersøgelse af
vævsprøve,
2) ansøgeren har været udsat for en industriel smittekilde gennem ikke
erhvervsmæssig ophold og færden i nærhed af en sådan kilde og
3) ikke med overvejende sandsynlighed har været udsat for anden relevant
eksponering, der er årsag til sygdommens opståen.
Ændringen medfører, at alle personer, der har udviklet lungehindekræft (malignt pleura
mesotheliom) bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft
(malignt mesotheliom i testikelhinden), og som ikke selv har været udsat for
erhvervsmæssig eksponering, men har været udsat for en industriel smittekilde, vil have
mulighed for at ansøge om en godtgørelse på 170.000 kr., på lige fod med andre personer,
der har udviklet asbestudløst kræft efter andenhåndseksponering for asbestfibre.
Til nr. 2
Området har tidligere været varetaget af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af at Styrelsen for Patientklager har
overtaget varetagelse af opgaven fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Til § 3
Det fremgår af § 5 i asbestloven, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Det foreslås på den baggrund, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 566: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre (udvidelse af godtgørelsesordningen), fra sundheds- og ældreministeren
2248029_0008.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 552 af 29. maj 2018 om
godtgørelse til andenhåndseksponerede
asbestofre foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1
indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke:
»Stk. 3. Ansøgeren kan endvidere opnå
godtgørelse efter stk. 1, hvis ansøger
1) er diagnosticeret med
lungehindekræft (malignt pleura
mesotheliom), bughindekræft (malignt
mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom
i testikelhinden), der er bekræftet ved
patologisk undersøgelse af vævsprøve,
2) ansøgeren har været udsat for en
industriel smittekilde gennem ikke
erhvervsmæssig ophold og færden i
nærhed af en sådan kilde og
3) ikke med overvejende sandsynlighed
har været udsat for anden relevant
eksponering, der er årsag til sygdommens
opståen.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
§
1.
---
Stk. 2.
For at opnå godtgørelse efter stk.
1 skal ansøgeren
1)-5).
§ 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed mod-
tager, oplyser og afgør sager efter denne
lov.
Stk. 2.
Det er alene den person, som har
været indirekte eksponeret for asbestfi-
bre, der kan ansøge om godtgørelse. Af-
går ansøgeren ved døden, efter at ansøg-
ningen er modtaget i Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed, træder eventuelle arve-
berettigede efterladte i ansøgerens sted.
Stk. 3.
Afgørelser truffet af Styrelsen for
Patientsikkerhed efter denne lov kan ikke
indbringes for anden administrativ myn-
dighed.
2.
I
§ 3, stk. 1, stk. 2, 2. pkt. og stk. 3,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed«
til: »Styrelsen for Patientklager”.
Side 8