Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 565
Offentligt
2247924_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Erhvervsudvalg
Dato: 30-01-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCBO
Sagsnr.: 2000362
Dok. nr.: 1090701
Folketingets Erhvervsudvalg har den 7. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 64
(Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 64:
”Vil ministeren kommentere den norske model for et forbud mod markedsføring af
plastikkirurgi rettet mod børn og unge gennem influenceres brug af sociale medier og
herunder redegøre for regeringens holdning til at indføre en lignende regulering i
Danmark. Der henvises vedr. den norske model til artiklen: ” Nå kan du klage inn in-
fluencer-reklame som dette”, kampanje.com, den 1. oktober 2019
https://kampanje.com/markedsforing/2019/10/na-kan-denne-influencer-reklamen-
klages-inn/”
Svar:
Det er helt afgørende, at børn og unge beskyttes fra negativ påvirkning af markedsfø-
ring af kosmetisk kirurgi gennem influencers.
Influencers er forbilleder for mange børn og unge, og influencers har et stort ansvar
for, at deres følgere ikke får en negativ opfattelse af deres egne kroppe eller et dårligt
selvværd.
I lovgivningen er der taget hensyn til, at børn og unge er særligt påvirkelige over for
markedsføring, og markedsføring af sundhedsydelser rettet mod børn og unge må
ikke udnytte deres
godtroenhed
eller
mangel på erfaring.
Vi befinder os imidlertid i en relativ ny situation i forhold til markedsføring af kosme-
tisk kirurgi gennem influencers, og Styrelsen for Patientsikkerhed er ved at afdække,
om de nuværende regler er tilstrækkelige.
Hvis dette ikke er tilfældet, er jeg parat til at se nærmere på, om reglerne skal æn-
dres.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Charlotte Beierholm Olsen
1