Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 565
Offentligt
2247923_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Erhvervsudvalg
Dato: 26-02-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCBO
Sagsnr.: 2001161
Dok. nr.: 1112868
Folketingets Erhvervsudvalg har den 30. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 90
(Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 90:
”Ministeren oplyser i sin besvarelse af 30. januar 2020 af ERU alm. del – spørgsmål
64, at vi befinder os i en relativ ny situation i forhold til markedsføring af kosmetisk
kirurgi gennem influencers, og at Styrelsen for Patientsikkerhed er ved at afdække,
om de nuværende regler er tilstrækkelige. Ministeren bedes redegøre for den igang-
værende proces i Styrelsen for Patientsikkerhed, herunder hvilke rammer og opdrag
styrelsen har fået for undersøgelsen, hvornår styrelsens arbejde forventes afsluttet,
og om min ministeren vil holde udvalget orienteret om resultaterne af styrelsens un-
dersøgelse.”
Svar:
Styrelsen for Patientsikkerhed har foretaget en vurdering af de nuværende regler om
markedsføring af sundhedsydelse gennem bloggere/influencere.
Det er styrelsens vurdering, at bloggere/influenceres markedsføring af sundhedsydel-
ser på blogs og de sociale medier, kan være omfattet af reglerne i lov om markedsfø-
ring af sundhedsydelser, og at det i så fald er en konkret vurdering af den aktuelle
sag, om markedsføringen er i strid med reglerne. Lov om markedsføring af sundhed-
sydelser omfatter således allerede i dag bloggere/influenceres aktiviteter på lige fod
med andre udbydere af sundhedsydelser, hvis aktiviteterne i den konkrete sammen-
hæng anses for markedsføring.
Styrelsen for Patientsikkerhed sagsbehandler på nuværende tidspunkt en konkret sag
om markedsføring af kosmetisk kirurgi på de sociale medier. Den endelige afgørelse
kan være med til yderligere at afdække om de nuværende regler i lov om markedsfø-
ring af sundhedsydelse er tilstrækkelige. Når afgørelsen forligger, vil jeg orientere ud-
valget herom.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Charlotte Beierholm Olsen
1