Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Til Folketingets Erhvervsudvalg
Dato: 18-09-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCBO
Sagsnr.: 2001798
Dok. nr.: 1317635
Sag om markedsføring af kosmetisk kirurgi
./.
I forlængelse af mit svar på ERU spørgsmål nr. 90 (Alm. del) af 26. februar 2020 kan
jeg oplyse, at Styrelsen for Patientsikkerhed har behandlet og afsluttet en konkret sag
om en influencers markedsføring af kosmetisk kirurgi på sociale medier. Sagen kan
bidrage til vurdering af, om de nuværende regler er tilstrækkeligt.
Det drejer sig konkret om to videoer på en influencers Youtube-kanal, som efter
styrelsens vurdering var i strid med forbuddet mod anvendelse af levende billeder i
lov om markedsføring af sundhedsydelser. Desuden fandt styrelsen, at den ene af
videoerne var i strid med saglighedskravet i lov om markedsføring af
sundhedsydelser.
Yderligere vurderede styrelsens umiddelbart, at konkret markedsføring i form af
konkurrencer og rabatkoder på Instagram også var i strid med saglighedskravet og
dermed i strid med lov om markedsføring sundhedsydelser. Da markedsføring
efterfølgende var ophørt, fandt styrelsen dog ikke grundlag for at høre over et påbud
relateret hertil.
I forhold til de to videoer på Youtube sendte styrelsen den 27. februar 2020 en høring
over påbud om ændring af markedsføringen til den pågældende influencer. Samtidig
sendte styrelsen et separat brev til influenceren med vejledning om den ophørte
markedsføring af sundhedsydelser på instagramprofilen.
Den 13. marts 2020 modtog styrelsen svar vedrørende høringen over påbud
vedrørende youtube-kanalen, hvor influenceren oplyse, at hun ikke var bekendt med
reglerne på området, og at hun ville stoppe med at bruge sin status som influencer til
at markedsføre kosmetiske behandlinger samt slette sine ulovlige opslag. Styrelsen
kunne ved en efterfølgende gennemgang af Youtube-kanalen konstatere, at den
konkrete markedsføring af kosmetisk kirurgi helt var ophørt. Derfor var der ikke
behov for at udstede påbud efterhøring. Styrelsen for Patientsikkerhed har på den
baggrund afsluttet den konkrete sag.
Idet Styrelsen for Patientsikkerhed behandler sager om overtrædelse af regler om
markedsføring af sundhedsstyrelser har jeg indhentet bidrag fra styrelsen i forhold til
styrelsens vurdering af om de nuværende regler i lov om markedsføring af
sundhedsydelser er tilstrækkelige i forhold til at begrænse influencers markedsføring
af kosmetisk kirurgi. Styrelsen har i den forbindelse oplyst følgende:
”Det er på baggru d af de
konkrete sag Styrelsen for Patientsikkerheds opfattelse, at
influencers og bloggeres markedsføring af sundhedsydelser på sociale medier kan
være omfattet af reglerne i lov om markedsføring af sundhedsydelser. Der skal i den
forbindelse henvises til styrelsens notat af 17. februar 2020 om lov om markedsføring