Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 565
Offentligt
2247922_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Til Folketingets Erhvervsudvalg
Dato: 18-09-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCBO
Sagsnr.: 2001798
Dok. nr.: 1317635
Sag om markedsføring af kosmetisk kirurgi
./.
I forlængelse af mit svar på ERU spørgsmål nr. 90 (Alm. del) af 26. februar 2020 kan
jeg oplyse, at Styrelsen for Patientsikkerhed har behandlet og afsluttet en konkret sag
om en influencers markedsføring af kosmetisk kirurgi på sociale medier. Sagen kan
bidrage til vurdering af, om de nuværende regler er tilstrækkeligt.
Det drejer sig konkret om to videoer på en influencers Youtube-kanal, som efter
styrelsens vurdering var i strid med forbuddet mod anvendelse af levende billeder i
lov om markedsføring af sundhedsydelser. Desuden fandt styrelsen, at den ene af
videoerne var i strid med saglighedskravet i lov om markedsføring af
sundhedsydelser.
Yderligere vurderede styrelsens umiddelbart, at konkret markedsføring i form af
konkurrencer og rabatkoder på Instagram også var i strid med saglighedskravet og
dermed i strid med lov om markedsføring sundhedsydelser. Da markedsføring
efterfølgende var ophørt, fandt styrelsen dog ikke grundlag for at høre over et påbud
relateret hertil.
I forhold til de to videoer på Youtube sendte styrelsen den 27. februar 2020 en høring
over påbud om ændring af markedsføringen til den pågældende influencer. Samtidig
sendte styrelsen et separat brev til influenceren med vejledning om den ophørte
markedsføring af sundhedsydelser på instagramprofilen.
Den 13. marts 2020 modtog styrelsen svar vedrørende høringen over påbud
vedrørende youtube-kanalen, hvor influenceren oplyse, at hun ikke var bekendt med
reglerne på området, og at hun ville stoppe med at bruge sin status som influencer til
at markedsføre kosmetiske behandlinger samt slette sine ulovlige opslag. Styrelsen
kunne ved en efterfølgende gennemgang af Youtube-kanalen konstatere, at den
konkrete markedsføring af kosmetisk kirurgi helt var ophørt. Derfor var der ikke
behov for at udstede påbud efterhøring. Styrelsen for Patientsikkerhed har på den
baggrund afsluttet den konkrete sag.
Idet Styrelsen for Patientsikkerhed behandler sager om overtrædelse af regler om
markedsføring af sundhedsstyrelser har jeg indhentet bidrag fra styrelsen i forhold til
styrelsens vurdering af om de nuværende regler i lov om markedsføring af
sundhedsydelser er tilstrækkelige i forhold til at begrænse influencers markedsføring
af kosmetisk kirurgi. Styrelsen har i den forbindelse oplyst følgende:
”Det er på baggru d af de
konkrete sag Styrelsen for Patientsikkerheds opfattelse, at
influencers og bloggeres markedsføring af sundhedsydelser på sociale medier kan
være omfattet af reglerne i lov om markedsføring af sundhedsydelser. Der skal i den
forbindelse henvises til styrelsens notat af 17. februar 2020 om lov om markedsføring
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 565: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 90 fra sundheds- og ældreministeren om markedsføring af kosmetisk kirurgi gennem influencers
af sundhedsydelsers anvendelsesområde, hvoraf det fremgår, at det er styrelsens
opfattelse af gældende ret, at influenceres aktiviteter på de sociale medier efter en
konkret vurdering kan betragtes som markedsføring og foranstaltninger foretaget i
erhvervsøjemed.
Således omfatter lov om markedsføring af sundhedsydelser influencers aktiviteter på
lige fod med andre udbydere af sundhedsydelser, hvis aktiviteterne i den konkrete
sammenhæng anses for markedsføring af sundhedsydelser.
På baggrund af den konkrete sag er det derfor styrelsens opfattelse, at influencere og
bloggere er omfattet af reglerne i lov om markedsføring af sundhedsydelser. Dette
gælder, hvis der er tale om markedsføring i erhvervsmæssig øjemed og
bloggeren/influenceren i henhold til lovgivningen kan anses for at være afsender af
markedsføringen og dermed den ansvarlige herfor. Dette også selvom der
markedsføres sundhedsydelser på vegne af en udenlandsk klinik eller lignende, og
selvom den markedsførte behandling udføres i udlandet. Der henvises i øvrigt til
styrelsens notat af 17. februar 2020 om vores opfattelse af gældende ret på området.
Den konkrete sag har således givet styrelsen indtryk af, at de nuværende regler i lov
om markedsføring af sundhedsydelser generelt ikke er utilstrækkelige i forhold til at
kunne forhindre bloggere og influenceres usaglige vildledende, mangelfulde eller
urigtige arkedsføri g af kos etisk kirurgi.”
På baggrund af vurderingen fra Styrelsen for Patientsikkerheds finder jeg ikke på
nuværende tidspunkt anledning til at iværksætte initiativer med henblik på at
foretage ændringer i lov om markedsføring af sundhedsydelser.
Jeg har imidlertid fortsat fokus på området og er klar til se nærmere på
problemstillingen, hvis de nuværende regler på et senere tidpunkt måtte vise sig
utilstrækkelige.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 2