Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 564
Offentligt
2247698_0001.png
FDOA – Foretræde for Sundhedsudvalget
22. September 2020
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0002.png
Grundlæggende antagelser
Vi ønsker en stærk dansk funderet apotekssektor fokuseret
på kerneopgaverne i dag og i fremtiden
Vi ønsker en sikker, billig og tilgængelig
lægemiddeldistribution
Vi ønsker en ligelig og høj kvalitet af rådgivning og
tilgængelighed i hele landet – alle skal have adgang til den
bedste apoteksservice
Vi ønsker innovation og brug af ny teknologi som kan drive
en mere ligelig og effektiv adgang til sundhed i Danmark
Skal så vidt muligt
”selvfinansieres” og med fortsat
relativt lave udgifter til lægemidler
Strictly Private & Confidential
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0003.png
Online apotekernes betydning
Online apotekerne vokser – i høj grad drevet af borgernes øgede
appetit for online handel som også ses i vores nabolande
Covid-19 har accelereret væksten – særligt blandt den ældre
og ofte mere sårbare del af befolkningen
Understøtter tele-medicin og mindre belastning på den
samlede sundhedssektor
Online apotekerne er i høj grad med til at
øge tilgængeligheden
ved at tilbyde hurtig og billig levering af medicin til døren i hele
Danmark
Online apotekerne skaber
lige adgang til sundhed
ved at tilbyde
diskret, ensartet og høj faglig online rådgivning på borgerens
præmisser
Stort potentiale ved øget skala er stort i forhold til multisprog,
længere åbningstider og digitale ”services”
Strictly Private & Confidential
3
Kræver
betydelig skala
for at
finansiere IT udgifter og få
konkurrencedygtige priser fra
leverandører
Skala kræver investering i
marketing - særligt opbygning af
receptsegment er tidskrævende
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0004.png
Selvom der er tale om én samlet apoteksøkonomi så er der betydelige
forskelle mellem online og fysiske bevillinger…
Online
Spillerum
Offline
Må GERNE åbne online apoteker
Må GERNE lave shop-i shop løsninger og dermed
flytte frihandelsomsætning over i andet regi
Må IKKE åbne fysiske apoteker
Må IKKE lave shop-i-shop løsning
Konkurrence
Konkurrer med både online og offline konkurrenter i
Danmark og Europa
Intet ”naturligt” kunde flow –kunder skal ”købes” via
”brand” eller via betalte Google søgninger på
frihandelsvarer. Kan ikke findes på Rx søgninger.
Må kun være tilgængelig online
Har altid en fragt udgift ud til kunden
Konkurrerer primært med lokale fysiske konkurrenter
Naturligt kunde flow pga. Rx
Tilgængelighed
Må åbne op til 7 filialer
Må gerne tilbyde bud leverance, men de fleste
kunder henter selv deres pakker (også online
løsninger i fysiske kæder)
Strictly Private & Confidential
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0005.png
…og der er nogle strukturelle udfordringer i den nuværende økonomimodel
med uhensigtsmæssige incitamenter til følge
Problem
Rentabilitet gennem
stordrift
Vores anbefalinger
Afskaf udligningsafgiften
(og
udligningstilskuddet) så der skabes incitament til
at åbne filialer der er andet en ”materialister” og
for online apoteker at investere i receptkunderne
og opnå skala
Lad online apotekerne fratrække et fast beløb
per levering
med apoteksforbeholdt medicin (fx 20
kr. per levering) i det beregnede
frihandelsafgiftsbeløb. Dette vil skabe incitament til
at give fri fragt til døren og dermed bedre
tilgængelighed for borgeren
Så længe økonomimodellen bevares i sin
nuværende form bør online
apotekernes
frihandelsomsætning trækkes ud af den samlede
apoteksøkonomi
Udligningsafgift på 3,6% af lægemiddelomsætning
over 37,9 mio. kr. begrænser betydeligt incitamentet
til at opnå storskala på lægemiddelomsætningen
Tilgængelighed
Online apotekernes tilgængelighed består i betydelig
grad af leveringsevne. Udgifterne til fragt,
kombineret med apoteksafgifterne, begrænser
online apotekernes mulighed for at øge
tilgængeligheden gennem fri/lav fragt
Fordeling i sektoren
Med den nye bruttoavance vil der være øget fokus
på at sælge frihandelsvarer for at kompensere for
den nye afgift. Mens offline apoteker vil lave shop-i-
shop med detailhandel så vil online øge fokus på
frihandel og dermed yderligere skævvride sektoren
Strictly Private & Confidential
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0006.png
Vores forslag kan finansieres indenfor de nuværende rammer
Forslag
Afskaf
udligningsafgiften og
accelerér
effektiviseringen
Betydning
Udligningsafgiften finansierer udligningstilskuddet som med
ikke længere giver mening da alle fysiske apoteker nu kan
åbne filialer i større byer.
Fjern 75 km grænsen for åbning af filialer
Lad online apoteker åbne fysiske filialer
Hvis online apotekerne kan fratrække 20 kr. per levering med
apoteksforbeholdte lægemidler vil det koste ca. 6 mio. kr. i
2020 og 8-9 mio. i 2021.
Finansiering
Selvfinansierende da tilskud og afgift udligner hinanden
Accelerationen af konsolidering af branchen vil på sigt
reducere de samlede sektor omkostninger
Skab incitament for at
online apotekerne
yderligere forbedrer
tilgængeligheden
Fjern det årlige IT tilskud på 8 mio. kr. til sektoren
Indirekte finansiering af største apotekssystem
Konkurrenceforvridende
Beløbet der kan fratrækkes kan aldrig overgå den beregnede
samlede frihandelsafgift i perioden
Online apotekerne står i dag for omkring 11% af
frihandelsomsætningen i sektoren men kun 2,5% af den
samlede omsætning
Uden online apotekernes frihandelsomsætning vil de fysiske
apoteker stadig have plads i den samlede avanceramme til at få
rentabilitet i de mange nyåbnede filialer
Øget ekstern finansiering vil accelerere effektiviseringen af
branchen så den er modstandsdygtig overfor udenlandsk
konkurrence
Fortsat myndighedskontrol og incitamentsstyring vil sikre at den
”danske model” bevares
Ekskludér online
apotekernes
frihandelsomsætning i
bruttoavanceloftet
Så længe økonomimodellen bevares i sin nuværende form bør
online apotekernes frihandelsomsætning, pga. de helt
forskellige konkurrencevilkår trækkes ud af den samlede
apoteksøkonomi
Tillad mere ekstern
finansiering
i sektoren
Med fjernelsen af statsgarantien er der reelt åbnet op for
finansiering (lån), men ligesom det er muligt for læger og
tandlæger bør apoteker også kunne have eksterne investorer
Strictly Private & Confidential
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0007.png
Appendix
Strictly Private & Confidential
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0008.png
Eksempel – Personlig og relevant rådgivning
Strictly Private & Confidential
8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0009.png
Eksempler på feedback fra kunder angående receptmedicin og rådgivning
Strictly Private & Confidential
9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0010.png
Eksempel –
danske apoteker
kan ikke findes
på søgning på
receptpligtige
lægemidler
Engelsk online apotek med
indbygget lægeservice
Strictly Private & Confidential
10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0011.png
Eksempel - skal Amazon levere danskernes medicin?
Der søges på
Paracetamol,
men anbefales
Iboprofen!!
Strictly Private & Confidential
11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 564: Henvendelse af 21/9-20 fra Foreningen af Danske Online Apoteker vedr. foretræde om forslag til ny incitamentsmodel
2247698_0012.png
Eksempel – Amazon - fortsat
Strictly Private & Confidential
12