Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 551
Offentligt
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
15. september, 2020
1. Hvem er vi?
2. Hvad er baggrunden for vores henvendelse?
3. Udfordringer
4. Vores løsningsforslag
5. Spørgsmål fra udvalget
16-09-2020
Permanent-Hårfjerning-Danmark (Foretræde SUU)
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
2245159_0002.png
Hvem er vi?
•Søren
Christiansen, direktør
•Lone,
klinikansvarlig
•Betina,
franchisetager
•14
franchisetagere
Vi er et firma, der gennem 2 år har
laserbehandlet personer med uønsket
hårvækst.
Permanent-Hårfjerning-Danmark
Søren Christiansen
Direktør
Lone Christiansen
Klinikansvarlig
Betina
Franchisetager
16-09-2020
Permanent-Hårfjerning-Danmark (Foretræde SUU)
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
2245159_0003.png
Indledning
Både Lone og Betina har fået foretaget laserbehandling for år tilbage, hvor det
var en smertefuld oplevelse og effekten var mindre god. Kun mørke hår kunne
behandles ligesom de begge efterfølgende oplevede hudskader
(pigmentforandringer).
Siden da har teknologien heldigvis været i rivende udvikling, og der bliver
forsket ekstremt meget i behandlinger som er effektive, skånsomme og vigtigst
af alt smertefri. I dag kan vi tilbyde en behandling der er bedre og meget
mindre smertefuld.
Derfor undrer det os, at lovgivningen stadig tager udgangspunkt i ”gammel”
teknologi.
16-09-2020
Permanent-Hårfjerning-Danmark (Foretræde SUU)
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
2245159_0004.png
Hvad er baggrunden for vores henvendelse?
Laserapparat
(kategoriseret som 3B eller 4)
Bruges til at fjerne hår = reguleres i lov om
kosmetisk behandling
Bruges til at fjerne hår = kræver at der er en
læge (dermato-venerolog) tilknyttet
klinikken
Bruges til at fjerne tatoveringer = reguleres
i lov om fjernelse af tatovering med laser
Bruges til at fjerne tatoveringer = kræver
ikke at en læge er tilknyttet, men der stilles
krav om udstyr og virksomhed
16-09-2020
Permanent-Hårfjerning-Danmark (Foretræde SUU)
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
Eksempel
Rød bil Ford C-max 1,3
(=
hårfjerning
kategori 4)
Kræver køretimer
Kræver en kørelærer på
passagersædet (dermatolog)
Kræver ekstra kontrol og
serviceeftersyn (STPS)
Blå bil Ford C-max 1,3
(=
tatoveringsfjerning
kategori 4)
Du får nøglerne udleveret og skal
overholde serviceeftersyn
16-09-2020
Permanent-Hårfjerning-Danmark (Foretræde SUU)
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
Udfordringer
Forskellen i reguleringen af behandlinger med laser er en udfordring af tre årsager:
1. Retssikkerhedsmæssigt:
Det er grundlæggende ulogisk, uretfærdigt, og i strid med almindelige
retssikkerhedsmæssige principper om lige behandling af ensartede tilfælde, at den i praksis samme behandling
bliver reguleret på to forskellige måder.
2. Byrder for erhvervslivet:
Der pålægges branchen en stor ekstra byrde, med argumentet om patientsikkerhed –
om end den samme praksis foretages i en anden branche, uden tilsvarende krav. Ligeledes er lovgivningen
mindre restriktiv i Norge og Sverige, hvilket skaber en ulige konkurrencefordel for den danske branche.
3. Patienterne stilles de facto dårligere:
Ventetiderne hos praktiserende dermatologer er lange (i Region
Nordjylland, hvor vi kommer fra, mellem 8 og 19 uger for ikke-akutte patienter). Hvis man lider af uønsket
hårvækst fx som følge af PCO, er det lang tid at vente, og her kan vi tilbyde et alternativ af høj kvalitet. Der er
krav om, at en dermatolog skal være tilknyttet vores klinik, men dermatologen har reelt ikke noget at gøre med
behandlingen, og kravet stiller dermed de facto ikke patienten bedre.
16-09-2020
Permanent-Hårfjerning-Danmark (Foretræde SUU)
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
2245159_0007.png
Praksis er mindre restriktiv i
Sverige og Norge
Så vidt vi er orienteret, er praksis mindre restriktiv i Sverige og Norge:
Sverige:
I efteråret 2019 fremsatte den svenske regering et lovforslag om ”æstetiske behandlinger”. Der
har tilsyneladende ikke tidligere eksisteret egentlig regulering af kosmetiske behandlinger i
Sverige.
Loven indeholder bl.a. kompetencekrav, så kun speciallæger kan udføre æstetisk kirurgi, mens
læger, tandlæger eller sygeplejersker må udføre indgreb under huden (injektioner). Loven
gælder kun for kirurgiske indgreb og visse injektionsbehandlinger, og ikke non-invasive
behandlinger (såsom laser).
Det fremgår af forarbejdet til loven, at afgrænsningen baserer sig på en risikovurdering.
Norge:
Kosmetiske
kirurgiske
indgreb kan kun gennemføres af læger (eller tandlæger med særlig
tilladelse).
Brug af laser er desuden særskilt reguleret i «Forskrift om strålevern og bruk av stråling».
Der findes tilsyneladende ingen lovgivning der regulerer kosmetisk behandlinger med
injektioner eller non-invasiv behandling (såsom laser).
16-09-2020
Permanent-Hårfjerning-Danmark (Foretræde SUU)
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
Vores løsningsforslag
Reguleringen af de to typer behandling bør ligestilles.
Dette kan i praksis gøres, ved at fjerne punkt 23 i
§4
i Bekendtgørelse om kosmetisk behandling:
”23) Non-ablativ behandling med laser, i klasse 3B eller 4, IPL og andre metoder, som kan ligestilles hermed, samt udførelsen heraf: Dermato-venerologi.”
Patientsikkerheden skal selvfølgelig være i højsædet. I dag giver den tilknyttede dermatolog dog ingen reel patientsikkerhed, da
det ikke er lægen der udfører behandlingen.
Det kan overvejes at lade ændringen af bekendtgørelsen supplere med et krav om registrering af de behandlere der rent faktisk
udfører behandlingen. Dette kunne ske hos Styrelsen for Patientsikkerhed eller Sundhedsstyrelsen.
Ydermere kunne man stille krav om et kursus i forsvarlig brug for laser, sådan som man gør i visse andre lande.
16-09-2020
Permanent-Hårfjerning-Danmark (Foretræde SUU)
8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
2245159_0009.png
Før og efter 1. behandling
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
2245159_0010.png
Før og efter 1. behandling
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
2245159_0011.png
Ny kunde: Før og efter 3. behandling, kvinden
har forsøgt mange behandlinger gennem livet.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
2245159_0012.png
Opsummering
- Vores behandling er simpel og gennemprøvet
- Vi har tilfredse kunder og har ikke oplevet hudskader som følge af vores behandlinger
- Mange står i kø for at få behandlingen
- Der sker en overregulering, fordi området er endt i den ’forkerte’ bekendtgørelse
- Fjernelse af tatoveringer er netop vurderet til at have meget lavere krav – men med
præcis samme laser
- Så giv et sikkert og gennemprøvet område fri ved at placere det i samme kategori som tatoveringer
- Og hjælp en masse borgere til at få lavet helt simple ting uden at fylde i køen til dermatologerne
- Den nemme løsning er, at ændre bekendtgørelsen
16-09-2020
Permanent-Hårfjerning-Danmark (Foretræde SUU)
12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 551: Præsentation fra Permanent Hårfjerning Danmarks foretræde 15/9-20 om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
Spørgsmål?
16-09-2020
Permanent-Hårfjerning-Danmark (Foretræde SUU)
13