Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 549
Offentligt
2245116_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPBIWI
Koordineret med:
Sagsnr.: 2008621
Dok. nr.: 1382335
Dato: 15-09-2020
NOTAT
Orientering til Folketingets Europaudvalg vedrørende
forhåndsbetaling af yderligere EU-aftaler om køb af COVID-19-
vaccine
Folketingets Europaudvalg blev den 31. august 2020 orienteret om, at Kommissionen ville
øge betalingsniveauet til EU’s Nødhjælpsinstrument (ESI) mhp. at understøtte EU’s køb af
vacciner mod COVID-19 på vegne af alle medlemslande. Midlerne fra
Nødhjælpsinstrumentet fungerer som en forhåndsbetaling til vaccineproducenter med
henblik på at minimere investeringsrisikoen for producenterne og dermed fremskynde
udvikling og produktion af succesfulde vacciner.
Folketingets Europaudvalg blev den 3. september 2020 orienteret om forventningerne til
den uformelle videokonference for EU’s sundhedsministre den 4. september 2020 og
herunder at formandskabet ville foreslå, at medlemslandene bidrager til en yderligere
forøgelse af ESI-budgettet med henblik på at udvide portefølgen af vaccinekandidater.
Kommissionen har indgået den første forhåndsaftale med AstraZeneca om vaccinekøb og
har desuden afsluttet indledende forhandlinger om aftaler med 6 andre
vaccineproducenter. Kommissionen forhandler aktuelt med flere producenter herudover.
Kommissionen og formandskabet har nu lagt op til at tilføre yderligere 750 mio. euro fra
medlemslandene til at supplere ESI, som anvendes til finansiering af forhåndsbetalingen til
producenterne. Danmarks udgift hertil vil i følge Kommissionen og formandskabet udgøre
omkring 128 mio. kr. i 2020 og kommer i tillæg til den netop vedtagne ekstrabevilling over
EU-budgettet til bl.a. vacciner, som indebar en stigning i det danske EU-bidrag på 889 mio.
kr. i 2020.
Det er generelt den danske holdning, at fælleseuropæiske udgifter altid skal afholdes over
EU-budgettet, så det følger princippet om budgettets enhed. Dette sikrer bl.a.
gennemsigtighed om finansieringen af europæiske tiltag samt en rimelig byrdefordeling i
forhold til landenes finansieringsandel. Finansiering ved nationale bidrag uden om EU-
budgettet risikerer at skabe en uhensigtsmæssig præcedens med satellitbudgetter, der
etableres parallelt med EU’s budget.
Det forventes, at de fleste medlemslande beslutter at bidrage til at supplere de ESI-midler,
som er afsat til fælles forhåndsbetaling af lovende vacciner med henblik på, at der kan
indgås et yderligere antal forhåndsaftaler om vaccinekøb. Der vurderes således ikke at
være mulighed for at samle opbakning i EU til, at de ekstra midler findes gennem
omprioritering på EU-budgettet.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 549: Orientering om notat vedrørende forhåndsbetaling af yderligere EU-aftaler om køb af COVID-19-vacciner, fra sundheds- og ældreministeren
Regeringen vil derfor meddele accept af formandskabet og Kommissionens anmodning om
at tilføre yderlige midler, svarende til en merudgift i 2020 på ca. 17,2 mio. euro (ca. 128
mio. kr.) under forudsætning af Folketingets tiltrædelse af et kommende aktstykke herom.
Side 2
2