Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 541
Offentligt
Hej Charlotte
Vi er to s-uddannede radiografer, der begge arbejder i stråleterapiens behandlingsafsnit på Vejle
Sygehus. Efter megen snak med vores radiograf kollegaer samt studerende, nu igennem et stykke
tid, har vi delt vores bekymringer angående uddannelsen af s-radiografer. Hvorfor vi tænker, at det
er relevant at kontakte vores fagforening, Radiograf Rådet, med håb om at i enten kan gøre os
klogere eller hjælpe med, at skabe ændringer for vores nuværende samt kommende arbejdsliv.
Formålet med vores mail er at oplyse om, hvordan vores jobmuligheder samt arbejdsforhold er ude i
det virkelige liv. Det skal siges, at vi begge har været tilknyttet stråleterapiens behandlingsafsnit i
nogle år, og som udgangspunkt befinder os godt på Vejle Sygehus. Vi er dog bekymret for vores
videre arbejdsliv samt de nye studerende der havner på s-retningen.
Julie har været ansat i afdelingen siden oktober 2017, mens Malene har været studerende i
afdelingen og herefter fået en fast stilling i april 2018.
Der er sket meget i den korte tid, hvor vi har været ansat. Da Julie startede i 2017 var vi to
radiografer i en afdelingen med omkring 35 sygeplejersker. Siden er der kommet flere radiografer
til og i starten af 2020 var vi 6 fastansatte radiografer, i behandlingsafsnittet. Da en af vores
tidligere radiograf kollegaer har opsagt sin stilling pr. 1/9-2020, er vi her i det tidlige efterår 2020
nede på fem fastansatte radiografer til de fem acc. vi har her i Vejle. På et tidspunkt udtalte vores
leder, at hun kun ønskede 1 radiograf pr. acc. hvilket vi er nede på nu.
Vi oplever, til dels, fortsat at der er forvirring omkring, hvad vi som s-radiografer får af
undervisning under uddannelsen, her er der oftest tale om vores evner inden for medicinhåndtering
og udlevering. Hvilket vi bla. Tænker kunne ligge til baggrund for den manglende interesse for
radiografer. Samtidig kan vi fortsat blive mødt af, at vi ikke må gå flere radiografer sammen på en
accelerator, da de er bange for, at det sygeplejefaglige går tabt. Dette skyldes, at der er en klar
formodning om, at det er teknikdelen der er radiografernes force. Det skal her også nævnes, at vi
fortsat får stor konkurrence af sygeplejeske kursister der løbende uddannes (mere herom i
slutningen af mailen).
Da vi begge fungerer som vejledere for de nye s-radiograf studerende, føler vi derfor også et behov
for at slå et slag for uddannelsen herunder dens fejl. Under vores uddannelse til radiograf på UCL i
Odense, blev s-retningen solgt på, at det ville give os flere jobmuligheder, såfremt vi valgte denne
retning frem for konventionel røntgen. Dette skyldes, at vi derved kunne bruges både i
stråleterapien samt i konventionel røntgen. Dette er ikke hvad vi oplever i praksis. Vi er fra flere
kilder, på konventionelle røntgenafdelinger i Jylland, blevet gjort opmærksomme på, at vi som s-
radiografer er i lav kurs, hvis vi ønsker at søge job uden for vores studieretning. Det vil sige, at vi er
låst fast i stråleterapien, med ringe muligheder for at få en af de radiograf stillinger der er flest af,
nemlig dem i konventionel røntgen. Dette gør os utrygge for vores fremtid inden for faget, samt de
nye studerendes. Eftersom vi både er i lav kurs her, samt på stråleterapeutiske afdelinger, i hvert
fald inden for behandlingsdelen. Er dette noget i er opmærksomme på fra fagforeningens side?
Grundet ovenstående stiller vi os også fuldstændig uforstående over for den nye radiograf
uddannelse. Vores studerende samt uddannelses ansvarlige har gjort os opmærkesomme på, at 6
studerende fra hvert hold SKAL på s-retningen, hvad end de ønsker det eller ej. På det nuværende
hold af radiograf studerende, vi har ude i klinikken, fra UCL Odense, har kun 1 studerende på
holdet frivilligt valgt s-retningen. Hvordan kan en uddannelse være sådan skruet sammen? At man
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 541: Materiale fra Radiograf Rådets foretræde 8/9-20 om nedbringelse af sygeplejersmanglen
2242975_0002.png
pådutter de studerende en retning man ikke ønsker? Hvad er ideen med det, når der på ingen måde
er brug for 6 nyuddannede s-radiografer hvert halve år fra UCL Odense (hverken i den
forberedende eller behandlingsdelen). Vi skal her også gøre opmærksom på, at rigtig mange bliver
inden for feltet når de ansættes, ergo er der sjældent ny opslået stillinger. Udover førnævnte
nedprioriteres vi som s-radiografer også på de konventionelle radiologiske afdelinger. Hvilket vi på
ingen måde synes er rimeligt over for de fremtidige s-radiografer. Det er heller ikke fair for de
stråleterapeutiske afdelinger, at vi skal bruge ressourcer og tid på, at uddanne radiografer, der ikke
engang ønsker at arbejde med specialet. For os giver ovenstående ingen mening, kan du gøre os
klogere på tanker bag dette?
For at give et overblik over ansættelser af sygeplejeske kursister og radiografer i stråleterapien på
Vejle Sygehus bare siden 2019, har vi herunder lavet en oversigt over ansættelser og opsigelser.
Derved kan i forhåbentlig få en ide om, hvilken grund der også kan være til, at der ikke er brug for
alle de nyuddannede s-radiografer. Medmindre man selvfølgelig begynder at se på mere ligelig
fordeling af professioner i landets stråleterapi afdelinger, her tænkes der selvfølgelig i behandlings
delen:
Foråret 2019
d. 1/3 ansættes 2 nye sygeplejekursister. Den ene springer fra og den anden får en fastansættelse
efter endt uddannelse, uden stillingen slås op.
Efterår 2019
Ansættes der 3 nye sygeplejerske kursister.
Foråret 2020
1 radiograf opsiger sin faste stilling, vi får her lov at ansætte 1 ny radiograf i stedet.
Sommer 2020
2 radiografer ansættes hen over sommer i 3 måneders vikariater.
1 radiograf opsiger sin fastestilling (vi går fra 6 fastansatte til 5 fastansatte radiografer)
Efterår 2020
Fra d. 1/10 De tre kursister der er ansat i 2019 får alle faster stillinger, uden at disse slås op. Så de
tre radiografvikarer, vi har på nuværende tidspunkt, får ikke mulighed for at søge.
Der ansættes yderligere 1 ny kursist fra d. 1/10
Ud af vores 3 radiograf vikarer tilbydes den ene 2 måneders forlængelse, den anden får 1 års
forlængelse og den 3. opsiges.
Det vil sige inden for denne korte tidsgrænse er der ansat 4 sygeplejersker efter endt uddannelse
samt 1 ny sygeplejeske kursist. Mens der er 1 radiograf der selv har valgt at stoppe, en anden er
blevet opsagt og to radiografer i vikariater er blevet forlænget.
Vi håber du har tid og lyst til at belyse disse områder, da vi føler, at det er af højeste prioritet, at der
kigges ind i radiograf uddannelsen, samt de job muligheder denne giver, uanset hvilken
studieretning man vælger.
Mvh. Malene Petersen og Julie Skytte Mosbæk