Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 532
Offentligt
2239292_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPPER
Koordineret med:
Sagsnr.: 2005830
Dok. nr.: 1322323
Dato: 03-09-2020
NOTAT
Status for sagsbehandlingstider og sagspukkel i Styrelsen for
Patientklager – 2. kvartal 2020
Problemstilling/resumé
I forlængelse af samråd G d. 26. november 2019 og svar på SUU alm. del spm. 297 om
løbende orientering af SUU om udviklingen i sagsbehandlingstider og sagspukler i
Styrelsen for Patientklager, fremsendes hermed status for sagsbehandlingstider og
afvikling af sager i Styrelsen for Patientklager pr. 2. kvartal 2020.
Indledende bemærkninger
Styrelsen for Patientklager har opstillet en handleplan for perioden 2019-2022. De
centrale målsætninger i relation til sagsbehandlingstider og pukkelafvikling i handleplanen
er følgende:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er nedbragt til 9 måneder for klagesager
og 6 måneder for erstatningsankesager fra og med 1. januar 2022.
Ophobede klage- og erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020 er
afviklet inden 1. januar 2022.
Som led i handleplanen er styrelsens sagsbehandling pr. 1. januar 2020 delt i to spor:
I spor 1 afvikles nye klage- og erstatningsankesager indkommet
efter
1. januar
2020,
I spor 2 afvikles ophobede sager indkommet
før
1. januar 2020.
I handleplanen var det forudsat, at der i spor 2 primo 2020 ville ligge 9.702 klagesager og
2.070 erstatningsankesager indkommet
før
1. januar 2020 til afvikling i perioden 2020-
2022. Styrelsen for Patientklager afviklede imidlertid flere klage- og erstatningsankesager i
2019, end det var ventet i handleplanen. De faktiske sagsmængder for spor 2 udgør 9.133
klagesager og 1.751 erstatningsankesager til afvikling i 2020 og 2021.
Konkret afvikledes i alt 5.485 klagesager i 2019 mod en målsætning på 4.898 sager,
svarende til 587 flere afviklede klagesager. Tilsvarende afvikledes i alt 2.769
erstatningsankesager i 2019 mod en målsætning på 2.592 sager, svarende til 177 flere
afviklede erstatningsankesager.
Status for sagsbehandlingstider
I tabel 1 og 2 herunder vises udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for
klage- og erstatningsankesager i spor 1, i spor 2 og samlet for alle sager.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 532: Status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 2. kvartal 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2239292_0002.png
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for klagesager (måneder)
Klagesager
Spor 1 - Nye sager
Spor 2 - Gamle sager
Samlet
1. kvartal 2020
1,4
14,9
14,6
2. kvartal 2020
2,8
15,1
14,3
3. kvartal 2020
4. kvartal 2020
Tabel 2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for erstatningsankesager (måneder)
Erstatningsankesager
Spor 1 - Nye sager
Spor 2 - Gamle sager
Samlet
1. kvartal 2020
0,9
7,6
7,4
2. kvartal 2020
3,0
7,9
6,8
3. kvartal 2020
4. kvartal 2020
Det bemærkes, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager i spor 1 (nye sager)
efter 1. kvartal var meget lav, og at den som forventeligt er steget i 2. kvartal. Den ventes
at stige yderligere frem mod 2022 efterhånden som sagerne indkommet efter 1. januar
2020 afvikles.
Status for afvikling af sager
I tabel 3 vises samlet status for styrelsens sagsafvikling i 1. og 2. kvartal 2020.
Tabel 3
Samlet status for sagsafviklingen i 2020
1. kvartal 2020
Klagesager i alt
Målsætning i handleplan 2020
Antal afsluttede sager 2020
Afvigelse fra målsætning
Erstatningsankesager i alt
Målsætning i handleplan 2020
Antal afsluttede sager 2020
Afvigelse fra målsætning
915
1.014
99
897
1.007
110
1.812
2.021
209
1.822
2.336
504
2.382
2.349
-33
4.204
4.675
471
2. kvartal 2020
3. kvartal 2020
4. kvartal 2020
2020 i alt
Som det fremgår, har styrelsen efter 2. kvartal afviklet 471 flere klagesager og 209 flere
erstatningsankesager end forudsat i handleplanen.
I tabel 4-7 neden for gives en status for sagsafviklingen i spor 1 og spor 2 for hhv.
klagesager og erstatningsankesager.
Status på sagsafvikling i spor 1 (nye sager)
Tabel 4
Antal modtagne og afviklede klagesager i spor 1 (nye sager)
Spor 1 - Klagesager
Antal sager primo
Antal indkomne sager
Målsætning for antal afsluttede
sager i handleplan 2020
Realiseret antal afsluttede sager
2020
Antal sager ultimo
1. kvartal 2020
0
2.127
878
185
1.942
2. kvartal 2020
1.942
1.659
1.147
481
3.120
1.192
1.292
3. kvartal 2020
4. kvartal 2020
2020 i alt
0
3.786
4.509
666
3.120
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 532: Status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 2. kvartal 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2239292_0003.png
Tabel 5
Antal modtagne og afviklede erstatningsankesager i spor 1 (nye sager)
Spor 1 – Erstatningsankesager
Antal sager primo
Antal indkomne sager
Målsætning for antal afsluttede
sager i handleplan 2020
Realiseret antal afsluttede sager
2020
Antal sager ultimo
1. kvartal 2020
0
644
656
38
606
2. kvartal 2020
589
749
642
439
916
613
702
3. kvartal 2020
4. kvartal 2020
2020 i alt
0
1.393
2.613
477
916
For både klage- og erstatningsankesager gælder, at der er afviklet færre nye sager end
forudsat i handleplanen. Til gengæld er der afviklet flere ophobede sager, jf. neden for om
spor 2, da styrelsen har prioriteret at afvikle ældre sager først. Styrelsen ligger efter 2.
kvartal samlet set over målsætningerne i handleplanen hvad angår sagsafviklingen.
Status på sagsafvikling i spor 2 (ophobede sager)
Styrelsen for Patientklager skal i årene 2020 og 2021 afvikle i alt 9.133 ophobede
klagesager og 1.751 ophobede erstatningsankesager indkommet
før
1. januar 2020. Heraf
skal der afvikles 4.851 klagesager og 1.035 erstatningsankesager i 2020 – resten skal
afvikles i 2021.
Styrelsen for Patientklager har efter 2. kvartal 2020 afviklet i alt 4.009 klagesager og 1.544
erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020, og ligger efter 2. kvartal 2020 over
målsætningerne i handleplanen, jf. tabel 6 og 7.
Tabel 6
Antal afviklede klagesager i spor 2 (ophobede sager)
Spor 2 - Klagesager
Antal sager primo - total
Målsætning for antal afsluttede
sager i handleplan 2020
Realiseret antal afsluttede sager
2020
Antal sager ultimo - total
1. kvartal 2020
9.133*
944
2.141
6.992
2. kvartal 2020
6.992
1.235
1.868
5.124
3. kvartal 2020
5.124
1.283
1.389
4. kvartal 2020
2020 i alt
9.133*
4.851
4.009
5.124
* Angiver den samlede mængde klagesager i spor 2 til afvikling i 2020 og 2021 – heraf 4.851 til afvikling i 2020.
Tabel 7
Antal afviklede erstatningsankesager i spor 2 (ophobede sager)
Spor 2 – Erstatningsankesager
Antal sager primo - total
Målsætning for antal afsluttede
sager i handleplan 2020
Realiseret antal afsluttede sager
2020
Antal sager ultimo - total
1. kvartal 2020
1.751*
259
976
775
2. kvartal 2020
775
255
568
207
3. kvartal 2020
207
243
278
4. kvartal 2020
2020 i alt
1.751*
1.035
1.544
207
* Angiver den samlede mængde erstatningsankesager i spor 2 til afvikling i 2020 og 2021 – heraf 1.035 til
afvikling i 2020.
Effekt af Covid-19
Til udvalgets orientering skal ministeriet oplyse, at Styrelsen for Patientklagers
sagsafvikling risikerer at blive påvirket negativt af COVID-19. Det skyldes, at regionerne i
forbindelse med stort fokus på COVID-19-indsatserne ikke har kunnet prioritere
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 532: Status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 2. kvartal 2020, fra sundheds- og ældreministeren
ressourcer til oplysning af sager til brug for den indledende sagsbehandling i Styrelsen for
Patientklager. Styrelsen risikerer derfor at ’løbe tør’ for oplyste sager til videre behandling.
Udviklingen følges nøje. En eventuel negativ effekt på styrelsens sagsafvikling er under
afklaring.
Side 4
4