Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 531
Offentligt
2239250_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 01-09-2020
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPILJ
Sagsnr.: 1909464
Dok. nr.: 1312340
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile
patienter)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019, som senest ændret ved
lov nr. 1053 af 30. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter ”behandling”: ”, herunder et generelt informeret
samtykke til mindre behandlinger”.
2.
I
§ 18, stk. 1, 2.
og
3. pkt.,
ændres ”informeret samtykke” til: ”informeret samtykke efter
1. pkt.”.
3.
I
§ 18
indsættes som
stk. 5:
”Stk. 5.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om generelt
informeret samtykke til mindre behandlinger, herunder om såvel samtykkets som
informationens form og indhold.”
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Gældende ret
2.1.1. Sundhedsloven
2.1.2. Autorisationsloven
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
I Danmark lever vi længere, end vi nogensinde har gjort. Det er glædeligt, at befolkningen
har flere gode og friske år i sig end tidligere, men det medfører også et stigende antal ældre
med behov for pleje og behandling. Dette sætter tiden og ressourcerne i sundheds- og
plejesektoren under pres, da der skal prioriteres mellem flere borgere end hidtil. Samtidig
medfører en større andel af ældre borgere også en voksende gruppe af kronisk sindslidende
og personer med nedsat psykisk funktionsevne, f.eks. demente, som kræver en helt særlig
indsats.
Det er vigtigt for regeringen, at der bliver taget godt hånd om de ældre i vores pleje- og
sundhedsvæsen. Særligt vigtigt er det, at lovgivningen tilgodeser de, der ikke selv er i stand
til at varetage deres egne interesser.
En andel af det stigende antal ældre samt personer med kroniske sindslidelser m.v. kan ikke
selv give samtykke til en behandling, da de ikke er i stand til at forholde sig fornuftsmæssigt
til behandlingsforslag m.v. Dette indebærer, at deres nærmeste pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtig skal kontaktes mhp. at afgive et informeret samtykke, hvis borgeren
skal behandles – uanset hvor stor eller lille en behandling der er tale om.
På både plejehjem, i plejeboliger og botilbud opleves det som en tidskrævende proces at
indhente et konkret informeret samtykke fra borgeres nærmeste pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtige (herefter nærmeste pårørende m.fl.) i forbindelse med behandling af
beboere, som ikke selv er i stand til at give samtykke, eksempelvis pga. svær demens.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
Det kan i praksis medføre risiko for, at sådanne mindre behandlinger – som f.eks. let
smertelindring eller behandling af gentagne urinvejsinfektioner - ikke bliver iværksat, på
det tidspunkt, hvor det af sundhedspersonerne findes mest hensigtsmæssigt, hvilket de
varigt inhabile patienter i sagens natur ikke kan være tjent med.
Regeringen foreslår derfor at give de nærmeste pårørende m.fl. til varigt inhabile patienter
mulighed for at give et
generelt
informeret samtykke til behandling af patienten i tilfælde,
hvor der er tale om mindre sundhedsfaglige behandlinger. Forslaget har til formål at
etablere et regelsæt, der på den ene side sikrer respekt om alle patienters personlige frihed,
integritet og selvbestemmelsesret (for varigt inhabile varetaget og udøvet af patientens
stedfortræder) og på den anden side frigør mest mulig tid til den sundhedsfaglige
kerneydelse.
Med lovforslaget foreslår regeringen en ordning, som sikrer, at varigt inhabile patienter
stadig får den behandling, de har brug for, uden at de nærmeste pårørende skal kontaktes
hver gang, der er behov for iværksættelse af visse mindre behandlinger. Regeringen ønsker
således med forslaget at frigøre tid til pleje- og sundhedspersonalets mere borgernære
opgaver, da forslaget vil gøre det muligt for de nærmeste pårørende m.fl. til varigt inhabile
patienter at vælge ikke at blive kontaktet for at give et konkret samtykke hver gang, en
sundhedsperson påtænker at igangsætte en mindre behandling af patienten. Dette vil
bidrage til at lette hverdagen for såvel personalet som de varigt inhabile patienters
nærmeste pårørende m.fl., og derved samlet set give mere tid til den enkelte borger på
plejehjem, plejeboliger og botilbud – til gavn for varigt inhabile patienter, herunder f.eks.
ældre med en demenssygdom.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1. Sundhedsloven
Ved sundhedspersoner forstås personer, der er autoriserede i henhold til særlig lovgivning
til at varetage sundhedsfaglige opgaver, og personer, der handler på disses ansvar, jf.
sundhedslovens § 6.
Det følger af sundhedslovens § 15, stk. 1, at ingen behandling må indledes eller fortsættes
uden patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller i henhold til
sundhedslovens §§ 17-19. Ved informeret samtykke forstås i sundhedslovens forstand et
samtykke, der er givet på grundlag af fyldestgørende information fra sundhedspersonens
side, jf. § 15, stk. 3. Samtykket kan være skriftligt, mundtligt eller efter omstændighederne
stiltiende, jf. § 15, stk. 4, og patienten kan på ethvert tidspunkt tilbagekalde samtykket, jf.
§ 15, stk. 2.
Om retten til information følger det af sundhedslovens § 16, stk. 1, at patienten har ret til
at få information om sin helbredstilstand og om behandlingsmulighederne, herunder om
risiko for komplikationer og bivirkninger. Patienten har efter § 16, stk. 2, ret til at frabede
sig information. Informationen skal gives løbende og give en forståelig fremstilling af
sygdommen, undersøgelsen og den påtænkte behandling, ligesom informationen skal gives
på en hensynsfuld måde og være tilpasset modtagerens individuelle
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
forudsætninger med hensyn til alder, modenhed og erfaring m.v., jf. § 16, stk. 3.
Informationen skal ifølge sundhedslovens § 16, stk. 4, 1. pkt., omfatte oplysninger om
relevante forebyggelses-, behandlings- og plejemuligheder (i sundhedslovens forstand),
herunder oplysninger om andre, lægefagligt forsvarlige behandlingsmuligheder, samt
oplysninger om konsekvenserne af, at der ingen behandling iværksættes. Informationen
skal være mere omfattende, når behandlingen medfører nærliggende risiko for alvorlige
komplikationer og bivirkninger. Skønnes patienten i øvrigt at være uvidende om forhold,
der har betydning for patientens stillingtagen til behandlingen, skal sundhedspersonen
særligt oplyse herom, medmindre patienten har frabedt sig information efter § 16, stk. 2.
Efter sundhedslovens § 17, stk. 1, kan en patient, der er fyldt 15 år, selv give informeret
samtykke til behandling, men forældremyndighedens indehaver skal tillige have
information og inddrages i den mindreåriges stillingtagen. I de tilfælde, hvor der er
uenighed mellem den unge og forældrene, er kompetencen til at bestemme lagt endeligt
hos den 15-17 årige unge.
Såfremt sundhedspersonen efter en individuel vurdering skønner, at en patient, der er fyldt
15 år, ikke selv er i stand til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, kan
forældremyndighedens indehaver efter § 17, stk. 2, give informeret samtykke.
For børn under 15 år gælder det, at forældemyndighedsindehaveren skal give samtykke til
behandling på vegne af barnet. Barnet har dog krav på information og på at blive inddraget
mest muligt i beslutningsprocessen. For så vidt angår forældremyndighedsindehaverens
samtykkekompetence gælder reglerne i forældreansvarsloven. Det fremgår af denne lovs §
2, stk. 1, at forældremyndighedens indehaver skal drage omsorg for barnet og kan træffe
afgørelse om dets personlige forhold ud fra barnets interesse og behov. Bestemmelsen
indebærer, at forældremyndighedens indehaver skal give informeret samtykke på barnets
vegne. I tilfælde af uenighed mellem forældre og barn har forældremyndighedsindehaveren
den endelig kompetence.
Udgangspunktet om, at enhver behandling kræver patientens samtykke, er fraveget i
sundhedslovens § 18, der vedrører patienter, som varigt mangler evnen til at give
informeret samtykke (den varigt inhabile patient). Denne gruppe består af patienter, der
varigt mangler evnen til at handle fornuftsmæssigt, f.eks. pga. manglende udvikling eller på
grund af alderssvækkelse eller lignende.
Patienter, der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke til behandling, er en stor
og uensartet gruppe. Det drejer sig om mennesker med en varigt nedsat psykisk
funktionsevne, hvad enten denne tilstand er opstået ved fødslen eller er opstået senere,
f.eks. for personer, som lider af demens. Endvidere vil kronisk sindslidende og sindslidende
med langvarige sygdomsforløb ofte kunne henregnes til denne gruppe af patienter.
Afgørende er, om der er tale om en varig tilstand og om de pågældende kan forholde sig
fornuftsmæssigt til behandlingsforslag m.v. samt er i stand til selvstændigt at varetage egne
interesser, dvs. om de kan give et meningsfyldt informeret samtykke.
Det følger af sundhedslovens § 18, stk. 1, at de nærmeste pårørende m.fl. kan give
informeret samtykke på vegne af en patient, der varigt mangler evnen til at give informeret
samtykke. Det bemærkes i forlængelse heraf, at det informerede samtykke på
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
vegne af en patient både kendes som et stedfortrædende samtykke og et informeret
samtykke. I dette lovforslag bruges alene betegnelsen informeret samtykke om det
samtykke, som de nærmeste pårørende m.fl. giver på vegne af en varigt inhabil patient.
Det beror på en konkret vurdering, hvem der er nærmeste pårørende. Først og fremmest
forstås patientens samlevende ægtefælle, samlever eller samlevende registrerede partner,
slægtninge i lige linje, adoptivbørn, og – alt efter de konkrete forhold – søskende som
nærmeste pårørende. Plejebørn vil ligeledes kunne betragtes som nærmeste pårørende.
Familiebåndet behøver ikke altid være eneafgørende. En nær ven, patientrådgiver m.fl., der
er fortrolig med patienten, og som af patienten bliver opfattet som den nærmeste, falder
ind under begrebet, hvis det er utvivlsomt, at den pågældende er den nærmeste. Patientens
opfattelse af, hvem der er nærmeste pårørende, er af afgørende betydning. Hvem der er
nærmeste pårørende, vurderes i den konkrete situation.
I de tilfælde, hvor patienten er under værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder
helbredsforhold, jf. § 5 i værgemålsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af den 20. august
2007 med senere ændringer, kan informeret samtykke gives af værgen.
I de tilfælde, hvor en patient har afgivet en fremtidsfuldmagt, der omfatter personlige
forhold, herunder helbredsforhold, jf. § 1 i lov om fremtidsfuldmagter, jf. bekendtgørelse
nr. 1018 af 23. august 2017 om fremtidsfuldmagter med senere ændringer, kan informeret
samtykke gives af den eller de fremtidsfuldmægtige, i det omfang fremtidsfuldmagten
bemyndiger den eller de fremtidsfuldmægtige hertil.
Det påhviler både patientens nærmeste pårørende, værger og fremtidsfuldmægtige at
varetage patientens interesser og behov. Det indebærer eksempelvis, at den nærmeste
pårørende m.fl. aldrig på patientens vegne kan give afkald på livsnødvendig behandling.
Efter sundhedslovens § 20, stk. 1, skal patienter, der ikke selv kan give informeret samtykke,
informeres og inddrages i drøftelserne af behandlingen, i det omfang patienten forstår
behandlingssituationen, medmindre dette kan skade patienten. Patientens tilkendegivelser
skal, i det omfang de er aktuelle og relevante, tillægges betydning, ligesom at det er vigtigt,
at patientens ret til at blive inddraget i drøftelserne af behandlingen ikke bortfalder i større
udstrækning, end der er grundlag for.
Har den varigt inhabile patient ingen nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig,
der kan repræsentere patienten i personlige forhold, herunder helbredsforhold, kan
sundhedspersonen gennemføre en påtænkt behandling, hvis en anden sundhedsperson,
der har faglig indsigt på området, og som ikke tidligere har deltaget i eller skal deltage i
behandlingen af den pågældende patient, giver sin tilslutning hertil, jf. sundhedslovens §
18, stk. 2. Hvis behandlingen er af mindre indgribende karakter med hensyn til omfang og
varighed, kan sundhedspersonen gennemføre en sådan påtænkt behandling uden
inddragelse af en anden sundhedsperson, jf. § 18, stk. 3.
Bestemmelsen i § 18, stk. 3, sikrer, at der ikke i alle tilfælde skal inddrages en anden
sundhedsperson ved iværksættelse af behandling. Det vil forekomme uhensigtsmæssigt og
overflødigt at inddrage en anden sundhedsperson ved helt bagatelagtige indgreb, som f.eks.
temperaturtagning, skiftning af bind på sår m.m. Formuleringen ”behandlingen er af mindre
indgribende karakter med hensyn til omfang og varighed” skal forstås snævert.
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
Hvis den behandlende sundhedsperson er i tvivl, bør vedkommende således inddrage en
anden sundhedsperson efter reglen i stk. 2.Hvis en patient, der midlertidigt eller varigt
mangler evnen til at give informeret samtykke eller er under 15 år, befinder sig i en
situation, hvor øjeblikkelig behandling er påkrævet for patientens overlevelse eller for et
væsentligt bedre resultat af behandlingen, kan en sundhedsperson indlede eller fortsætte
en behandling uden samtykke fra patienten eller fra forældremyndighedens indehaver,
nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig. Dette følger af sundhedslovens § 19.
Sundhedslovens § 21 om sundhedspersonens ansvar finder tilsvarende anvendelse for
reglerne om informeret samtykke på vegne af en varigt inhabil patient. Det betyder således,
at den sundhedsperson, der er ansvarlig for behandlingen, bl.a. er forpligtet til at drage
omsorg for, at der er indhentet informeret samtykke efter § 18, stk. 1, og for at patienten
informeres og inddrages i drøftelserne af behandling, jf. § 20.
2.1.2. Autorisationsloven
Det følger af autorisationslovens § 21, stk. 1, at læger, tandlæger, kiropraktorer,
jordemødre, kliniske diætister, kliniske tandteknikere, tandplejere, kontaktlinseoptikere og
optometrister skal føre patientjournaler over deres virksomhed, og at Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter regler herom.
Af § 21, stk. 2, fremgår det, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte regler om, at
andre end de i stk. 1 nævnte grupper af autoriserede sundhedspersoner skal føre
patientjournaler, herunder om omfanget af journalføringspligten m.v.
Styrelsen for Patientsikkerhed har med hjemmel heri fastsat regler om, at alle autoriserede
sundhedspersoner skal føre journal som led i behandlingen af en patient. Dette fremgår af
bekendtgørelse nr. 530 af 24. maj 2018 om autoriserede sundhedspersoners
patientjournaler.
Heri er der fastsat regler om bl.a. oprettelse og organisering af patientjournaler,
journalføringsansvar og indhold. Af bekendtgørelsens § 10, stk. 2, fremgår det, at journalen
bl.a. skal indeholde oplysninger om patientens samtykkekompetence, og oplysning om
hvem der kan give samtykke på patientens vegne, jf. sundhedslovens §§ 17 og 18. Ligeledes
fremgår det af § 10, stk. 2, at symptomer, diagnose og behandling skal noteres i journalen.
Endvidere skal det af patientjournalen fremgå hvilken mundlig og eventuel skriftlig
information, der er givet til patienten eller de nærmeste pårørende eller andre ved
stedfortrædende samtykke til behandling, og hvad de på denne baggrund har tilkendegivet,
jf. bekendtgørelsens § 13, stk. 1.
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Sundheds- og Ældreministeriet finder det afgørende, at alle patienter i det danske
sundhedsvæsen får den behandling, de har brug for. Da varigt inhabile patienter ikke selv
er i stand til at forholde sig fornuftsmæssigt til behandlingsforslag, er lovgivningen i dag
indrettet således, at den varigt inhabiles nærmeste pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtig kan varetage patientens interesser og meddele informeret samtykke til
en behandling på vegne af patienten.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
Sundheds- og Ældreministeriet understreger i den forbindelse, at sundhedslovens regler om
selvbestemmelse, herunder reglen om, at der skal foreligge et informeret samtykke forud
for enhver behandling – for varigt inhabile patienter via stedfortræder i skikkelse af
nærmeste pårørende, værgen eller fremtidsfuldmægtigen – udgør en hjørnesten i
sundhedsretten.
For at kunne varetage patientens interesse skal den, der skal give det informerede samtykke
til en behandling på patientens vegne, have information og oplysninger i samme omfang,
som patienten selv skulle have haft, hvis den pågældende ikke var varigt inhabil. Det
indebærer, at den nærmeste pårørende m.fl. skal kontaktes og informeres hver gang, der
skal tages stilling til behandlingsspørgsmålet.
Den nuværende retstilstand medfører, at de nærmeste pårørende m.fl. skal kontaktes med
henblik på at modtage information og give informeret samtykke, hver gang patienten skal
behandles. Tidsforbruget på indhentelse af samtykke vil afhænge meget af, hvor alvorlig en
situation der er tale om for den enkelte patient, hvor kompliceret sygdommen og
behandlingen er, og hvad den indebærer af risici, m.v. Af hensyn til patientens integritet og
værdighed bør der bruges den nødvendige tid på at informere de pårørende og indhente
samtykke, som der er brug for.
Der er dog forskel på sygdomme og behandlingssituationer, og ikke alle behandlinger
kræver lige meget information forud for afgivelse af samtykke. Der er alligevel krav om, at
de pårørende m.fl. kontaktes og samtykker hver gang uanset behandlingens omfang.
Det opleves endvidere, at det kan være svært at komme i kontakt med de pårørende m.fl,
hvorfor det skal forsøges ad flere omgange, før kontakten lykkes. Dette medfører ikke bare
forsinkelse af den nødvendige behandling af patienten,men også at der går tid fra
personalets pleje og behandling af patienten. Det betyder, at den nødvendige og værdige
behandling af patienten vanskeliggøres.
Sundheds- og Ældreministeriet finder det væsentligt, at de grundlæggende regler om
selvbestemmelse er udformet og kan forvaltes på en sådan måde i praksis, at der ikke
skabes unødige administrative sagsgange for personalet. Det er således af stor betydning at
sikre, at reglerne muliggør, at der på den ene side sikres respekt om alle patienters
personlige frihed, integritet og selvbestemmelsesret for den varigt inhabile patient
(varetaget og udøvet af patientens stedfortræder) og på den anden side frigøres mest mulig
tid til den sundhedsfaglige kerneydelse.
Det er på den baggrund Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at der er behov for en
ændring af reglerne for det informerede samtykke, der kan gives på vegne af en varigt
inhabil patient.
Det foreslås derfor at etablere en ordning, hvorefter en varigt inhabil patients nærmeste
pårørende m.fl. – på baggrund af regler fastsat af sundheds- og ældreministeren – får
mulighed for at give et generelt informeret samtykke til mindre behandlinger. Der skabes
derved mulighed for, at de nærmeste pårørende m.fl. – på baggrund af relevant
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
information – kan give et generelt samtykke til, at sundhedspersoner kan iværksætte
mindre behandlinger af en varigt inhabil patient i stedet for at indhente samtykke i hver
eneste konkrete behandlingssituation.
Den foreslåede mulighed for at give generelt informeret samtykke vil alene vedrøre mindre
sundhedsfaglige behandlinger af en varigt inhabil patient. Fælles for de behandlinger, der
vil blive omfattet, er, at der vil være tale om behandlinger af mindre indgribende karakter.
Ligeledes vil der være tale om almindeligt kendte behandlinger for hyppigt forekommende
lidelser. Der vil endvidere være tale om behandlinger, hvor alvorlige komplikationer eller
bivirkninger kun optræder meget sjældent.
Der vil ikke på baggrund af et generelt informeret samtykke kunne iværksættes behandling,
der kræver indlæggelse på sygehus, som f.eks. kirurgiske indgreb.
De nærmere administrative regler om det generelle informerede samtykke vil blive fastsat
ved bekendtgørelse.
Der vil ved fastsættelsen af, hvilke mindre sundhedsfaglige behandlinger der kan omfattes
af et generelt informeret samtykke, blive inddraget fagpersoner med henblik på at sikre, at
der både ud fra en sundhedsfaglig vinkel, en juridisk vinkel og ud fra en viden om de
praktiske behov fastsættes regler, der giver mening i dagligdagen.
Ordningen foreslås at skulle finde anvendelse ift. varigt inhabile patienter, der er fyldt 15
år, og som mangler evnen til at give informeret samtykke, jf. sundhedslovens § 18. Hermed
forstås patienter over 15 år med en varigt nedsat psykisk eller kognitiv funktionsevne,
uanset om denne er medfødt eller erhvervet, f.eks. patienter med mental retardering,
udviklingshæmning, demenssygdom, hjerneskade m.v.
Det vil således være en forudsætning for, at en patient kan blive omfattet af ordningen, at
det forinden på baggrund af en sundhedsfaglig vurdering er konstateret, at patienten er
varigt inhabil. Denne vurdering har sundhedspersoner allerede efter gældende ret pligt til
at foretage som led i vurderingen af patientens samtykkekompetence med henblik på at
indhente et informeret samtykke og i forbindelse med den gensidige
informationsudveksling, forinden en behandling indledes. Om en patient er at anse for
varigt inhabil, således at de pårørende har mulighed for at give et generelt informeret
samtykke, må som udgangspunkt bero på en lægefaglig vurdering.
Det understreges i den forbindelse, at det vil være frivilligt for nærmeste pårørende m.fl. at
benytte sig af den foreslåede mulighed. Ønsker de nærmeste pårørende m.fl. ikke at give
et generelt informeret samtykke, vil de almindelige regler om (konkret) informeret
samtykke efter § 18 finde anvendelse.
Det er hensigten, at der i de administrative regler fastsættes en maksimal tidsgrænse for
hvor længe, et generelt informeret samtykke højst kan være gældende. Efter denne periode
vil de almindelige regler om et (konkret) informeret samtykke efter § 18 igen finde
anvendelse, medmindre der givet et nyt generelt informeret samtykke. Der lægges
endvidere op til, at det generelle samtykke kan gives for en nærmere afgrænset periode,
som aftales mellem sundhedspersonen og de nærmeste pårørende.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
Det bemærkes, at sundhedspersoner vil have pligt til at informere de nærmeste pårørende,
værgen eller fremtidsfuldmægtigen om, hvilke behandlinger det generelle samtykke
omfatter, herunder information om mulige risici og eventuelle bivirkninger m.v. Omfanget
af information herudover forudsættes aftalt mellem de nærmeste pårørende m.fl. og
sundhedspersonen.
Det bemærkes endvidere, at uanset hvad der aftales mellem sundhedspersonen og de
nærmeste pårørende m.fl. vedrørende omfanget af informationsudvekslingen i forlængelse
af et generelt informeret samtykke, følger det af sundhedspersoners pligt til at udvise omhu
og samvittighedsfuldhed, jf. autorisationslovens § 17, at de under visse omstændigheder er
forpligtet til at informere de nærmeste pårørende, værgen eller fremtidsfuldmægtigen. Det
kan f.eks. være tilfældet, hvis væsentlige ændringer i patientens tilstand giver anledning
hertil.
Den foreslåede ordning skal ses som et bidrag til etablering af et velfungerende samarbejde
mellem sundhedspersonen og de nærmeste pårørende m.fl.. Selvom de nærmeste
pårørende m.fl. altid har ret til at bede om information om patientens tilstand og
behandling, uanset om der er givet generelt informeret samtykke eller ej, skal omfanget
m.v. af informationsudvekslingen også give mening, idet det skal understreges, at
lovforslaget – udover at sikre den varigt inhabile patient relevant behandling uden unødig
forsinkelse – også har til hensigt at skabe mere tid til kerneopgaverne på plejehjem,
bosteder, m.v.
Det skal bemærkes, at bekendtgørelse nr. 530 af 25. maj 2018 om autoriserede
sundhedspersoners
patientjournaler
med
senere
ændringer
(herefter
journalføringsbekendtgørelsen) i forlængelse af en vedtagelse af lovforslaget vil blive
justeret, så det fastsættes, at den sundhedsperson, der indhenter et generelt informeret
samtykke, skal notere dette i patientens journal sammen med oplysninger om bl.a.
tidspunktet for samtykkets meddelelse og om den tidsmæssige og indholdsmæssige
udstrækning af samtykket.
Det skal bemærkes, at der, ligesom tilfældet er for det almindelige stedfortrædende
samtykke, ikke vil kunne iværksættes behandling på baggrund af et generelt informeret
samtykke, hvis den varigt inhabile patient i ord eller handling modsætter sig dette.
Modsætter patienten sig, skal behandlingen stoppe, og det må vurderes, om der eventuelt
kan ske videre behandling i henhold til reglerne i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile. Om forholdet til lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile bemærkes det, at den foreslåede mulighed for at meddele et
generelt informeret samtykke ikke vil finde anvendelse i relation til behandlinger, der
gennemføres med tvang i henhold til denne lov.
Samlet set er det således Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at den foreslåede
ordning kan imødekomme et behov for en mere smidig ordning for de nærmeste pårørende
m.fl. og sundhedspersonalet i forhold til at indhente samtykke til mindre behandlinger af
varigt inhabile, samtidig med, at patientens interesser kan varetages på betryggende vis.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Side 9
9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
Forslaget forventes at medføre en årlig driftsmæssig besparelse på mellem 1,5 og 2 mio. kr.
for kommuner og regioner, idet det forventes, at sundhedspersonalet skal bruge mindre tid
på at indhente informeret samtykke fra de nærmeste pårørende m.fl. til behandling af varigt
inhabile patienter på såvel kommunale plejecentre m.v. og regionale bosteder.
Forslaget indebærer ikke udgifter til etablering af nye IT-systemer, da såvel registrering af
de nærmeste pårørendes, værgers eller fremtidsfuldmægtiges informerede samtykke som
anvendelsen af samtykket til en behandling af den varigt inhabile patient, vil skulle
registreres i patientens journal, som tilfældet allerede er i dag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes at have positive administrative konsekvenser for erhvervslivet, da
tidsforbruget forbundet med indhentelse af informeret samtykke til mindre
sundhedsfaglige behandling af varigt inhabile patienter vil være mindre for både
privatpraktiserende læger og sundhedspersoner på private institutioner.
Af samme grund forventes forslaget at medføre en mindre årlig driftsmæssig besparelse for
privatpraktiserende læger og private institutioner, som varetager sådanne mindre
sundhedsfaglige behandlinger, hvortil der gives et generelt informeret samtykke som
foreslået.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vil medføre en administrativ lettelse for de nærmeste pårørende, værger og
fremtidsfuldmægtige, der ønsker at give et generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger på vegne af de varigt inhabile patienter, hvis interesser de varetager.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. september 2020 til den 30. september 2020
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Danske Regioner, KL, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region
Midtjylland, Region Nordjylland, 3F, Ansatte Tandlægers Organisation, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd,
Dansk Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske
Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, De Offentlige Tandlæger, Ergoterapeutforeningen,
Farmakonomforeningen, FOA, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Speciallæger,
Jordemoderforeningen, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Side 10
10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
2239250_0011.png
Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet, Radiograf Rådet,
Socialpædagogernes
Landsforbund,
Tandlægeforeningen,
Yngre
Læger,
Alzheimerforeningen,
Bedre
Psykiatri,
Dansk
Handicap
Forbund,
Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen,
Kost- og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af nuværende og
tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV, Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, Patientforeningen,
Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Scleroseforeningen, Sjældne
Diagnoser, Udviklingshæmmedes Landsforbund, ÆldreForum, Ældresagen, Advokatrådet,
AJ Vaccines, Ansatte Tandlægers Organisation, Brancheforeningen for Private Hospitaler og
Klinikker, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT-og persondatasikkerhed ,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Standard, Danske Dental Laboratorier, Danske Seniorer, Den
Danske Dommerforening, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forsikring & Pension, Industriforeningen
for
Generiske
og
Biosimilære
Lægemidler,
Lægemiddelindustriforeningen,
Medicoindustrien, Pharmadanmark, Retspolitisk Forening, Sundhed Danmark,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (SUND)
på SDU Forskningsenheden for Almen Praksis i Aalborg , Forskningsenheden for Almen
Praksis i Aarhus, Forskningsenheden for Almen Praksis i København, Forskningsenheden for
Almen Praksis i Odense, Københavns Universitet (Juridiske Fakultet og
Sundhedsvidenskabelige Fakultet), Syddansk Universitet (Samfundsvidenskabelige Fakultet
og Sundhedsvidenskabelige Fakultet), Aalborg Universitet (Juridisk Institut og
Sundhedsvidenskabelige Fakultet), Aarhus Universitet (Juridisk Institut og Health),
Ankestyrelsen, Arbejdstilsynet, Datatilsynet, Det Etiske Råd, Erhvervsstyrelsen, Færøernes
Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen,
Lægemiddelstyrelsen,
Patienterstatningen,
Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Rigspolitiet, Rådet for
Digital Sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte, Statens Serum Institut, Sundhedsstyrelsen,
Sundhedsdatastyrelsen,
Styrelsen
for
Patientsikkerhed,
Veterancenteret,
Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet og Social-
og Indenrigsministeriet.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
(hvis ja, angiv omfang)
Negative
konsekvenser/merudgift
er
Side 11
11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
2239250_0012.png
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Forslaget
om
generelt
informeret samtykke anslås at
medføre en årlig driftsmæssig
besparelse på 1,5-2 mio. kr. for
kommuner og regioner, idet
det forventes, at personalet
skal bruge mindre tid på at
indhente informeret samtykke
fra de nærmeste pårørende,
værger
og
fremtidsfuldmægtige
til
behandling af varigt inhabile
patienter.
Forslaget vil medføre positive
administrative konsekvenser
for kommuner og regioner,
idet
de
administrative
arbejdsgange i plejesektoren,
på plejehjem, plejecentre og i
friplejeboliger vil blive lettet,
da der ikke i samme omfang
som hidtil vil skulle indhentes
et
konkret
og
aktuelt
informeret samtykke fra de
pårørende m.fl. til behandling
af varigt inhabile patienter.
Forslaget vil ikke have
implementeringskonsekvenser
for staten.
Forslaget
om
generelt
informeret
samtykke
vil
medføre en driftsmæssig
besparelse
for
private
institutioner m.v., som udfører
behandlinger omfattet af
lovforslagets
anvendelsesområde.
Forslaget vil medføre positive
administrative konsekvenser
for
privatpraktiserende
sundhedspersoner og private
institutioner m.v., som udfører
mindre
sundhedsfaglige
behandlinger. e.
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Ingen
Side 12
12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
2239250_0013.png
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Forslaget vil medføre en
administrativ lettelse for de
pårørende,
værger
og
fremtidsfuldmægtige,
der
ønsker at give et generelt
informeret
samtykke
til
mindre behandlinger på vegne
af varigt inhabile patienter.
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 15, stk. 1, i sundhedsloven må ingen behandling indledes eller fortsættes uden
patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser
fastsat i henhold til lov eller af lovens §§ 17-19. Bestemmelsen fastsætter den
grundlæggende hovedregel om, at al behandling i sundhedsvæsenet skal være baseret på
patientens informerede samtykke.
Om retten til information følger det af sundhedslovens § 16, stk. 1, at patienten har ret til
at få information om sin helbredstilstand og om behandlingsmulighederne, herunder om
risiko for komplikationer og bivirkninger. Patienten har efter § 16, stk. 2, ret til at frabede
sig information. Informationen skal gives løbende og give en forståelig fremstilling af
sygdommen, undersøgelsen og den påtænkte behandling, ligesom informationen skal gives
på en hensynsfuld måde og være tilpasset modtagerens individuelle forudsætninger med
hensyn til alder, modenhed og erfaring m.v., jf. § 16, stk. 3.
Efter sundhedslovens § 18, stk. 1, kan de nærmeste pårørende give informeret samtykke til
behandling på vegne af en patient, der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke.
I de tilfælde, hvor patienten er under værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder
helbredsforhold, jf. værgemålslovens § 5, kan informeret samtykke gives af værgen. I de
tilfælde, hvor en patient har afgivet en fremtidsfuldmagt, der omfatter personlige forhold,
herunder helbredsforhold, kan informeret samtykke gives af fremtidsfuldmægtigen, i det
omfang fremtidsfuldmagten bemyndiger fremtidsfuldmægtigen dertil.
Side 13
13
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
Det foreslås, at § 18, stk. 1, ændres og udvides således, at de nærmeste pårørende, værgen
eller fremtidsfuldmægtigen kan give et generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger på vegne af den varigt inhabile patient.
Den foreslåede udvidelse af bestemmelsen vil alene kunne anvendes i forhold til patienter,
som forinden – og på baggrund af en sundhedsfaglig vurdering – er konstateret varigt
inhabil. Det svarer til gældende ret, jf. sundhedslovens § 18. Allerede i dag har
sundhedspersoner efter gældende ret pligt til at foretage en sundhedsfaglig vurdering af
patientens samtykkekompetence i forbindelse med indhentning af et informeret samtykke
og i forbindelse med den gensidige informationsudveksling, før en behandling indledes. Om
en patient er at anse for varigt inhabil, således at de pårørende har mulighed for at give et
generelt informeret samtykke, må som udgangspunkt bero på en lægefaglig vurdering.
De nærmeste pårørende m.fl. vil med den foreslåede ændring fortsat – i henhold til
sundhedslovens § 16 – skulle informeres og oplyses om effekten og eventuelle bivirkninger
af en behandling iværksat på baggrund af et generelt informeret samtykke, jf. også afsnit
2.1. i de almindelige bemærkninger. Sundhedspersonen skal oplyse herom forud for
indhentelsen af et generelt informeret samtykke, så det sikres, at de nærmeste pårørende
m.fl. har mulighed for at træffe en kvalificeret beslutning om, hvorvidt de ønsker at give et
generelt informeret samtykke til mindre behandlinger.
Den foreslåede mulighed for at give generelt informeret samtykke vedrører alene mindre
sundhedsfaglige behandlinger af en varigt inhabil patient. Fælles for de behandlinger, der
vil blive omfattet, er, at der vil være tale om behandlinger af mindre indgribende karakter
og almindeligt kendte behandlinger for hyppigt forekommende lidelser. Der vil endvidere
være tale om behandlinger, hvor alvorlige komplikationer eller bivirkninger kun optræder
meget sjældent.
Behandlinger omfattet af den foreslåede ordning med generelt informeret samtykke kunne
f.eks. være behandling af udslæt og eksem, tilbagevendende svampeinfektioner eller
mindre infektioner, som for eksempel urinvejsinfektioner. Det kunne også være opfølgende
behandling på baggrund af en operation eller omfattende sygdom. Hvilke mindre
behandlinger, der konkret vil blive omfattet, vil blive fastsat i de nærmere regler, som det
foreslås at bemyndige sundheds- og ældreministeren til at fastsætte, jf. nærmere nedenfor
om forslagets § 1, nr. 3 (indsættelse af et nyt stk. 5 i sundhedslovens § 18).
Et generelt informeret samtykke vil alene have virkning for mindre behandlinger, der
udføres på det enkelte plejehjem, plejebolig eller botilbud, hvor samtykket er indhentet.
Ligeledes vil der ikke på baggrund af et generelt informeret samtykke kunne iværksættes
behandling, der kræver indlæggelse på sygehus, som f.eks. kirurgiske indgreb eller anden
indgribende behandling for alvorlige sygdomme, eller til den indledende behandling ved en
speciallæge. Det skyldes, at der her vurderes at ville være behov for, at behandlingen
drøftes løbende med de nærmeste pårørende m.fl.
Der vil heller ikke på baggrund af et generelt informeret samtykke kunne iværksættes
behandling, som patienten i ord eller handling modsætter sig.
Om forholdet til lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile i
øvrigt bemærkes, at den foreslåede mulighed for at meddele et generelt
Side 14
14
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
informeret samtykke ikke vil finde anvendelse i relation til behandlinger, der gennemføres
i henhold til denne lov.
Det vil således med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 5, jf. lovforslagets §
1, nr. 3, og bemærkningerne hertil, blive fastsat, at et generelt informeret samtykke, der
meddeles i medfør af den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 18, stk. 1, ikke kan
udgøre samtykke til behandling, hvis denne skal gennemføres under anvendelse af tvang,
dvs. efter reglerne i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile.
Om forholdet mellem det foreslåede ændring af sundhedslovens § 18, stk. 1, 1. pkt., og §
18, stk. 3, bemærkes det, at den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 1, 1. pkt., vil omfatte
flere behandlinger. Dette skyldes bl.a., at § 18, stk. 3, skal forstås snævert som omfattende
helt bagatelagtige indgreb, f.eks. temperaturtagning, skiftning af bind på sår og lignende. I
modsætning hertil er det hensigten, at den foreslåede ændring § 18, stk. 1, nr. 1 vil omfatte
mere regulære behandlinger, som ikke vil være omfattet af anvendelsesområdet for § 18,
stk. 3.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til
§ 1, nr. 3.
Til nr. 2
Det foreslås i § 18, stk. 1, 2. og 3. pkt., at ændre ”informeret samtykke” til ”informeret
samtykke efter 1. pkt.”, således at ordlyden kan rumme et konkret såvel som et generelt
informeret samtykke.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede ændrede ordlyd i
§ 18, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 3
Det foreslås ved indsættelsen af et nyt
stk. 5
i sundhedslovens § 18, at bemyndige sundheds-
og ældreministeren til at fastsætte regler om generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger, herunder om samtykkets form og indhold.
Sundheds- og ældreministeren vil i henhold til den foreslåede bestemmelse kunne
fastsætte nærmere regler om generelt informeret samtykke til mindre behandlinger.
Det er bl.a. hensigten at fastsætte regler om det generelt informerede samtykkes omfang,
herunder komme nærmere en definition af, hvilke mindre behandlinger hos en varigt
inhabil patient, der kan ske på grundlag af et generelt informeret samtykke.
Fælles for de behandlinger, der vil blive omfattet af reglerne om brug af et generelt
informeret samtykke, er, at der vil skulle være tale om behandlinger af mindre indgribende
karakter og almindeligt forekommende behandlinger for hyppigt forekommende lidelser.
Der er således hensigten, at nogle af de mere udbredte lidelser blandt varigt inhabile
patienter, for eksempel behandling af udslæt og eksem, tilbagevendende
svampeinfektioner eller mindre infektioner, som for eksempel urinvejsinfektioner, eller
Side 15
15
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
opfølgende behandling på baggrund af en operation eller omfattende sygdom, vil kunne
omfattes af ordningen med generelt informeret samtykke.
Der vil ikke kunne iværksættes behandling på baggrund af et generelt informeret samtykke
til behandlinger, der medfører risiko for alvorlige bivirkninger, medmindre der er tale om,
at de pågældende bivirkninger alene optræder meget sjældent, og hvor man almindeligvis
accepterer risikoen, da den er meget lille.
Det vil heller ikke på baggrund af et generelt informeret samtykke kunne gennemføres
kirurgiske indgreb eller anden indgribende behandling for alvorlige sygdomme, hvor der er
et behov for, at behandlingen drøftes løbende og for, at den ansvarlige sundhedsperson
løbende informerer de nærmeste pårørende m.fl. om behandlingens forløb, virkning mv.
Det er hensigten at fastsætte, at de omfattede behandlinger skal konkretiseres på en sådan
måde, at de nærmeste pårørende m.fl. kan tage konkret stilling til, hvilke af de foreslåede
behandlinger, der må kunne blive iværksat på baggrund af deres generelt informerede
samtykke.
Reglerne (bekendtgørelsen) vil løbende kunne tilpasses i takt med, at der høstes erfaringer
med brugen af et generelt informeret samtykke.
Sundhedspersonen vil efter sundhedslovens § 16 være forpligtet til at give de nærmeste
pårørende m.fl. information om effekt og bivirkninger af de behandlinger, der kan
iværksættes på baggrund af det generelt informerede samtykke svarende til den
information, der ville skulle gives i forbindelse med et konkret og aktuelt informeret
samtykke men med de modifikationer, der følger af, at samtykket gives som et generelt
behandlingssamtykke – og ikke til en konkret behandling. Ligeledes skal de informeres om,
at et generelt informeret samtykke altid kan tilbagekaldes, ligesom tilfældet er med det
konkret informerede samtykke, jf. sundhedslovens § 15, stk. 2. Informationen skal gives
forud for afgivelsen af samtykket, og oplysningerne skal være af en sådan karakter, at de
nærmeste pårørende m.fl. har mulighed for at træffe en kvalificeret beslutning om, hvorvidt
de ønsker at afgive et generelt informeret samtykke.
Det følger af sundhedspersoners pligt til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, jf.
autorisationslovens § 17, at de under visse omstændigheder er forpligtet til at informere de
nærmeste pårørende m.fl. uanset omfanget af et generelt informeret samtykke. Det kan
f.eks. være tilfældet, hvis væsentlige ændringer i patientens tilstand giver anledning hertil.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at et generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger skal tidsbegrænses efter nærmere aftale mellem de nærmeste pårørende
m.fl. og sundhedspersonen.
Det er endvidere hensigten at fastsætte regler om, at det kan aftales mellem
sundhedspersonen og de nærmeste pårørende m.fl., at de skal informeres ud over de
situationer, hvor sundhedspersonen allerede er forpligtet til at informere efter
sundhedslovens § 16 eller i henhold til pligten til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed.
Omfanget af informationen (herunder med hvilket tidsinterval den skal gives) må bero på
en forventningsafstemning mellem den ansvarlige sundhedsperson og de nærmeste
pårørende, værgen eller fremtidsfuldmægtigen.
Side 16
16
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at det er hensigten at fastsætte regler, der sikrer, at den
tid, som sundhedspersonalet skal anvende på at kontakte de nærmeste pårørende, værgen
eller fremtidsfuldmægtigen, samlet set begrænses i forhold til i dag.
Det indebærer bl.a., at det vil være en forudsætning for, at sundhedspersonen accepterer,
at der gives et generelt informeret samtykke, at sundhedspersonen og de nærmeste
pårørende m.fl. når til enighed om en passende ordning for udveksling af information, ud
over den information, som sundhedspersonen allerede er forpligtet til efter
sundhedslovens § 16 og forpligtelsen til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed. Er dette
ikke muligt, vil de almindelige regler om (konkret) informeret samtykke finde anvendelse.
Det er desuden hensigten at fastsætte regler om, at et generelt informeret samtykke skal
gives skriftligt. Det er den sundhedsperson, der er ansvarlig for behandlingen, der har pligt
til at drage omsorg for, at informeret samtykke er indhentet efter sundhedslovens § 18, stk.
1. Det følger af sundhedslovens § 21, nr. 1. Sundhedsperson skal forstås i overensstemmelse
med sundhedslovens § 6. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Endelig bemærkes, at der vil blive foretaget en ændring af bekendtgørelse nr. 530 af 24.
maj
2018
om
autoriserede
sundhedspersoners
patientjournaler
(journalføringsbekendtgørelsen) vedrørende indhentelse og anvendelse af den foreslåede
mulighed for at give et generelt informeret samtykke. Det er bl.a. hensigten at fastsætte, at
den sundhedsperson, der indhenter det generelle informerede samtykke, skal sikre, at der
foreligger et skriftligt informeret samtykke og notere dette i patientens journal sammen
med yderligere oplysninger, f.eks. tidspunktet for samtykkets meddelelse, om hvilke
sygdomme og/eller behandlinger samtykket omfatter og om tidspunktet for samtykkets
bortfald.
Til § 2
Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Til § 3
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed.
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Det følger endvidere af § 278, stk. 2, at bl.a. kapitel 4-9 ved kongelig anordning
kan sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne.
Det foreslås derfor, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at den ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.
Side 17
17
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 531: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile), fra sundheds- og ældreministeren
2239250_0018.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
903 af 26. august 2019, som ændret ved §
39 i lov nr. 620 af 8. juni 2016, § 1 i lov nr.
273 af 26. marts 2019 og ved § 1 i lov nr.
504 af 1. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
§ 18.
For en patient, der varigt mangler
evnen til at give informeret samtykke,
kan de nærmeste pårørende give
informeret samtykke til behandling. I de
tilfælde, hvor patienten er under
værgemål, der omfatter personlige
forhold, herunder helbredsforhold, jf.
værgemålslovens § 5, kan informeret
samtykke gives af værgen. I de tilfælde,
hvor en patient har afgivet en
fremtidsfuldmagt,
der
omfatter
personlige
forhold,
herunder
helbredsforhold,
kan
informeret
samtykke
gives
af
fremtidsfuldmægtigen, i det omfang
fremtidsfuldmagten
bemyndiger
fremtidsfuldmægtigen dertil.
Stk. 2-4. ---
1.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter
”behandling”: ”, herunder et generelt
informeret
samtykke
til
mindre
behandlinger”.
2.
I
§ 18, stk. 1, 2. og 3. pkt.,
ændres
”informeret samtykke” til: ”samtykke efter 1.
pkt.”.
3.
I
§ 18
indsættes som
stk. 5:
”Stk. 5.
Sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte nærmere regler om generelt
informeret
samtykke
til
mindre
behandlinger, herunder om samtykkets form
og indhold.”
Side 18
18