Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2098802_0001.png
DADAFOS 12 GODE RÅD TIL RØGFRIHED 2019
Giv de voksne adgang
til bedre, sikrere og
mere effektive røgfri
alternativer
Denne brochure er DADAFO’s modsvar til Lægeforeningens
udgivelse ”Fjern tobak og nikotin fra børn og unges hverdag”.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 29/10-19 fra DADAFO om foreningens 12 gode råd til røgfrihed
2098802_0002.png
2
Fokuspunkter
Antallet af børn/unge under 18 år som damper dagligt eller
jævnligt er fortsat meget lavt, og tallet har siden 2014 været
faldende.
Man kan som med alt andet forvente, at unge eksperimenterer
– og der er ingen evidens for, at brugen af e-damp fører til en
øgning i antallet af unge der ryger tobakscigaretter. 79% af de
unge som ryger, starter med tobakscigaretter, uden at prøve
andre alternativer først.
Elektroniske cigaretter (e-cigaretter/e-dampere) leverer nikotin i dampform/vandig
luftbåren aerosol, frem for som røg fremstillet via forbrænding/kombustion.
Et estimat foretaget via undersøgelser af e-dampens kemiske sammensætning angiver,
at e-cigaretter er minimum 95% mindre skadelige for helbredet, i forhold til rygning af
ordinære tobaks-cigaretter.
(Public Health England og Royal College of Physicians, England)
Befolkningens forståelse for at den potentielle skade fra e-cigaretter/e-dampere faktisk
er relativt lav, er med tiden blevet værre. Som følge af mediernes sensationsprægede
artikler omkring et produkt, som faktisk har et potentiale til kraftigt at reducere antallet
af personer der dagligt ryger tobak i Danmark
Næsten alle e-damp forbrugere i Danmark, er enten eks-rygere eller nuværende rygere
(dual-users/bruger begge dele), som har skåret ned i brugen af tobak
E-cigaretter/e-dampere/nikotinholdige produkter er reguleret som nydelsesmidler
under dansk lovgivning, ”Lov om elektroniske cigaretter m.v.” - siden juni 2016, med
udgangspunkt i EU-direktiv 2014/40/EU fra marts 2014.
Der er minimale eller ingen risici for andre - 2. eller 3. person i forbindelse med passiv
påvirkning fra e-damp.
Set i lyset af de seneste
statistikker fra Sundheds-
styrelsen, anbefaler
DADAFO, at man begynder
at rejse relevante
spørgsmål:
Hvordan får flere rygere mulighed
for at få reel og konkret viden om
forskellene mellem tobaksrygning og
e-dampning?
Hvordan får flere rygere information
om, hvordan de kan skifte tobakken
ud med damp, hvis de har forsøgt alle
tilgængelige hjælpe- og
lægemidler?
Hvad kan få lovgiverne, embeds-
folkene, læger og sundhedsfagligt
personale til at give e-dampen en
chance for at vise sit fulde potentiale,
som et nyttigt og effektivt middel, til
at reducere antallet af sygdomstilfælde
som følge af tobaksrygning?
Status på forbrugerne af e-damp i Danmark:
Der er i dag ca.
314.000
danskere som enten helt eller delvist har udskiftet rygning af
tobakscigaretter med det langt mindre skadelige alternativ, e-damp.
Seneste tal fra Sundhedsstyrelsens statistik, “Danskernes Rygevaner 2018”:
(Frekvenstabeller Alle -Spørgsmål 18) - anslår at
5,4 %
af danskerne damper hver dag, mindst
én gang om ugen eller sjældnere end hver uge (ca. 314.000 personer).
24,4 %
af dem (Spørgsmål 22) er helt holdt med at ryge, hvilket vil sige ca.
76.500 danske
rygere
har kvittet tobakken - er blevet eks-rygere – og er skiftet helt til damp.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 29/10-19 fra DADAFO om foreningens 12 gode råd til røgfrihed
2098802_0003.png
3
1. Hæv prisen på tobak – og giv rygere
adgang til lavrisiko-alternativer
Prisen på tobak kan sættes op, hvis man tror det har nogen effekt – så længe rygere
sikres adgang til billigere lavrisiko-alternativer såsom e-damp, snus m.m.
E-væsker med nikotin og ”hardware” til e-dampere, bør ikke pålægges ekstra gebyrer og
skatter, da de i forvejen er ret så dyre at erhverve. Skatter og afgifter skal være propor-
tionelle i forhold til produkternes potentielle skadelighed.
Den engelske Sundhedsstyrelse, Public Health England, har fået foretaget et meta-review i
2014, som de opdaterer årligt – og konklusionen var i 2014, som den stadig er i dag (2019),
at e-damp/e-cigaretter er minimum 95% mindre sundhedsskadelige end tobaksrygning.
Det må
ALDRIG
være billigere og nemmere at købe en 20-styks og en lighter - end det
er at købe et lavrisiko alternativ til fortsat tobaksrygning.
DADAFO
ANBEFALER:
Prisen på tobak kan hæves,
når blot der er et bredt udvalg af
lavrisiko alternativer til rådighed, som
ikke afgiftspålægges i samme grad.
Der skal være et økonomisk og
helbredsmæssigt incitament, før
rygere frivilligt skifter tobakken
ud med langt mindre skadelige
alternativer. Og prisen/afgiften skal
afspejles proportionelt med evt.
sundhedsrisiko.
Der er behov for bedre statistik,
så vi ved hvilke tiltag, der virker.
Hvis rygeprævalensen skal ned, er
der behov for at alle ”værktøjer”
bliver anerkendt, hvis de er effektive.
Der findes ikke en ”one size fits all”
metode - alle personer er forskellige, og
det er forskelligt hvad der fungerer for
den enkelte.
Hæv bødestraffen for overtrædelse,
og/eller indfør ”Three Strikes and You’re
Out”.
Forhandlerne, butikkerne og forældrene
skal tage deres ansvar alvorligt, og følge
med i hvad de unge går og foretager sig.
2. Opstil klare mål for hvordan man opnår
færre rygere, ved bl.a. at se på ”Smoking Toolkit
Study” (STS) fra England
STS udføres månedligt, så forskerne og lægerne i England aktivt kan følge med i
udviklingen, og lære af hvilke kampagner/tiltag, som rent faktisk virker og har en effekt.
Der er i Danmark brug for meget mere og bedre statistik omkring brugen af
tobaks- og nikotinprodukter for både unge og ældre.
Vi har i dag ikke nok viden omkring udviklingen og statistikken omkring hvem der
bruger tobaks- og nikotinprodukter. Og vi kan ikke følge godt nok med i effekten af de
tiltag der bliver forsøgt. De fleste statistiske undersøgelser udføres blot én gang om året
eller hvert 2. eller 4. år, og der måles ikke på de vigtigste parametre.
Hvis man sætter sig et mål om en ”røgfri generation i 2030” – så har vi travlt. Men
målet er ikke uopnåeligt, hvis blot man åbner værktøjskassen for også at inkludere
tobakskadereduktions-værktøjer. Vi har ikke råd til at udelukke ét af de mest effektive
værktøjer der findes, til at få rygere til at kvitte tobakken - nemlig e-dampen!
3. Sørg for at håndhæve aldersgrænsen
og håndhæv loven strengt
Tobaksprodukter og nikotinprodukter
er ulovlige at sælge
til børn og unge under 18 år
(med undtagelse af nikotinerstatningsprodukterne, der må sælges i håndkøb til unge på
15 år.)
Dette kan håndhæves ved, at øge mængden af kontroller samt anvende ghostshoppere
på under 18 år, som forsøger at købe tobaksprodukter.
Dette er måske en af de eneste muligheder for, at få forhandlerne til at forstå, at loven
bliver brudt, når der sælges tobaksprodukter til børn og unge. Og samtidigt at lade det
være legitimt for personer over 18 år, at købe lovlige tobaksprodukter.
Three strikes and you’re out:
Man mister licensen til at sælge
tobak/nikotinholdige produkter,
hvis man tre gange indenfor en given
periode er blevet fanget i at sælge
produkter til mindreårige.
Der er sat en grænse på 18 år.
Hvis denne grænse ikke håndhæves,
går det ud over de voksne tobaks- og
nikotinforbrugere i
form af prisstigninger, produkt-
reguleringer og restriktioner
– som ikke har den store effekt på
de unge. Men de voksne kan mærke
konsekvenserne af højere priser,
og lavere udvalg af produkter.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 29/10-19 fra DADAFO om foreningens 12 gode råd til røgfrihed
2098802_0004.png
4
4. Det er forældrenes ansvar at opdrage
Man kan forsøge at lovgive sig ud af et problem – men man kan ikke stoppe et
problem med forbud.
Hvis noget bliver gjort forbudt, vil det blot tiltrække endnu mere opmærksomhed hos
børn og unge. Forbud gør desværre en handling meget mere interessant for børn og
unge - og hvis blot forældrene kunne tale ind til barnets følelser, og give en saglig be-
grundelse for hvorfor det er dumt at ryge, så ville færre unge begynde at ryge.
Forbud avler modtryk og nysgerrighed – og en aldersgrænse er fornuftig,
så længe den virker og bliver håndhævet.
Hvis børn og unge
VIL
prøve at ryge eller dampe, så er der
INGEN
lovgivning, der kan
forhindre dem i at gøre forsøget. Det er forældrenes ansvar at opdrage deres børn.
Skolens lærere og pædagoger, politiet, socialpædagoger m.fl. skal ikke tages som gids-
ler, når snakken falder på hvorfor vores børn og unge eksperimenter med bl.a. tobak,
cannabis, medicin, alkohol eller hårde stoffer.
Hvis man forbyder bl.a. tobak, nikotin, alkohol m.m. for unge – så vil interessen ret hur-
tigt falde på andre og potentielt farligere produkter – og der står altid en sortbørshand-
ler klar, til at overtage et hidtil reguleret marked, hvis et produkt bliver gjort forbudt og
utilgængeligt for unge.
DADAFO
ANBEFALER:
Det er ikke skolernes, lærernes og
pædagogernes pligt at lege politi overfor
børn og unge. Det er primært foræl-
drene, der har ansvaret for deres børns
helbred og velbefindende.
Ingen lovgivning kan forhindre at børn
og unge vil eksperimentere med bl.a.
e-damp, snus, alkohol, cannabis og evt.
skrappere sager.
Reklame- og markedsføringsforbud-
det bør kun gælde i detailhandlen, hvor
børn færdes.
I specialbutikker skal det være lovligt
at informere sine kunder om udvalget,
priser og produktvarianter, samt spe-
cialtilbud.
Producenterne af e-produkter og
andre lavrisiko alternativer til tobaks-
cigaretter m.m. skal have lov til at
”brande” deres produkter direkte til
voksne.
Det er et æstetisk valg, som de fleste
voksne foretager sig, om de vælger den
ene væske frem for den anden, udover
smagen og prisen på produktet.
5. Afskaf markedsføring i detailhandlen, men
tillad udbredt markedsføring i specialbutikker
Det er essentielt, at rygere får information om, at der faktisk findes alternativer til to-
baksrygning, samt at rygere får viden om, hvor disse produkter kan købes.
Forbuddet mod tobaks- og nikotinreklame bør kun gælde i detailhandlen – i
supermarkeder, kiosker og på tankstationer - der hvor børn og unge færdes.
I specialbutikker, for tobak og/eller nikotinprodukter, bør reklame og markedsføring
tillades, da kunderne her er ”voksne mennesker”, som har taget et aktivt valg, og som
har krav på at kende udvalget af produkter som lovligt sælges. Registrerede kunder i
specialbutikker bør også kunne modtage nyhedsbreve og tilbud via f.eks. email.
I dag må specialbutikker ikke markedsføre eller reklamere for deres produkter gennem
f.eks. nyhedsmails til deres registrerede kunder. Og specialbutikkerne må ikke holde
”udsalg” eller køre med tilbud på udvalgte produkter, da dette betragtes som et forsøg
på at skabe et ”mersalg”.
6. Branding af produkter til voksne forbrugere
Uanset om man er 18 år eller ældre, så betyder designet og layoutet af produkternes
indpakning en del for lysten til at købe og forbruge produktet.
Designet sender bl.a. et signal om ens livsstil og holdning til livet. Branding der er
direkte henvendt til børn og unge bør generelt forbydes, hvad enten produktet er
sundhedsskadeligt eller ej.
Som barn/ung, skal man ikke påvirkes til at have en holdning til et produkt. Børn og unge
skal i stedet have lov til at koncentrere sig om netop at være barn/ung.
Erfaring fra bl.a. Norge omkring neutrale indpakninger for cigaretter og snus, har vist
sig at være en designmæssig gevinst. Snus-boksen er bl.a. så enkel og flot udført, at den
sagtens kunne vinde en designpris. Og de anonyme pakker giver rygerne mulighed for
at undslippe mærkevare-tyranniet. Men om det vil have en effekt, at kræve anonyme
indpakninger, kan endnu ikke siges med sikkerhed.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 29/10-19 fra DADAFO om foreningens 12 gode råd til røgfrihed
2098802_0005.png
5
7. Røgfri skoletid i folkeskolen og på
ungdomsuddannelser
Så længe man er under 18 år, skal man koncentrere sig om sin uddannelse.
Er man studerende på en ungdomsuddannelse og er man over 18 år - så skal man have
mulighed for at ryge/dampe enten udenfor matriklen eller i hhv. en ryge-zone og en
damp-zone.
Hvis man som voksen ansat lærer/pædagog/teknisk personale på f.eks. en folkeskole eller
en ungdomsuddannelse, er ryger eller damper, skal man have mulighed for at holde en
ryge- eller damppause i arbejdstiden.
Pausen skal ske i et lukket område i det fri, hvor der ikke er indsyn fra eleverne/de unge,
så de ikke ser deres lærere som ”rolle-modeller”.
DADAFO
ANBEFALER:
At voksne forbrugere gives
mulighed for at anvende deres
nikotinholdige produkter - også i
arbejdstiden, når blot det kan ske på
et område, hvor der ikke er adgang
for børn/unge.
Tobakskadereduktion skal være en
del af rygestopkonsulenternes værktøjs-
kasse.
Hvis en ryger har forsøgt alle andre
hjælpemidler uden succes, bør rygeren
anbefales at prøve at skifte tobakken ud
med damp.
Under alle omstændigheder, vil
skiftet medføre en øget livskvalitet, og
en mulighed for at forbedre sit helbred
betragteligt.
Rygere, der enten ikke har råd, eller
kan kvitte tobakken, skal have mulighed
for at få tilskud til det første damp-kit.
Og rygeren skal have tilbuddet om
at få råd og vejledning fra en anden
”damper”, som selv har været igennem
rejsen fra ”ryger til røgfri”.
8. Sørg for at flere får tilbud om rygestop via
muligheden for, at skifte til lavrisiko alternativer
Mange rygere ville aldrig være startet med at ryge, hvis de den gang vidste, hvad de
ved i dag. En stor del af rygerne ville ønske de kunne tage tilbage i tiden, og bede deres
yngre jeg om, at tænke sig grundigt om, inden de tændte den første cigaret.
Adgang til effektive rygestopmidler – kombineret med samtaler omkring grunden til, at
man ryger, kan hjælpe mange på vej til et røgfrit liv.
I England går
NCSCT
(National Center for Smoking Cessation and Training) aktivt ind
for, at tilbyde rygere at skifte tobakken ud med damp, hvis de enten ikke kan eller vil
kvitte nydelsen.
Nikotinen i e-væsker optages ikke lige så hurtigt som ved alm. tobak, men
e-dampen har vist sig, at være det mest effektive rygestopmiddel til dato, uanset at produk-
tet ikke er godkendt som lægemiddel til rygestop.
”Godkendt som lægemiddel” bør ikke være udslagsgivende for, om et produkt kan
betragtes som effektivt. Det må være forbrugernes dom over produkterne, som er
retningsvisende for om et produkt er effektivt eller ej - lægemiddel eller ej?
Der er evidens/undersøgelser, der viser at e-damp er over dobbelt så effektivt som
andre såkaldte ”effektive lægemidler til rygestop” – og netop det faktum, at
e-dampen
IKKE
er et lægemiddel, kan få mange rygere til at overveje at skifte
tobakken ud med damp, da rygere
ikke VIL
betragtes som ”syge mennesker”.
For de fleste rygere, er tobakken et nydelsesmiddel, og hvis rygning nemt og enkelt kan
udskiftes med fordampning af nikotin, vil det medføre en kraftig reduktion i skade, som
man påfører sin krop og sine lunger/hjerte.
9. Giv tilskud til de rygere som vil forsøge,
at skifte tobakken ud med damp
På linje med andre statsbetalte tilskudsordninger bør en ryger, der ønsker at skifte
tobakken ud med damp, få tilskud til at erhverve sig det første damp-kit inkl.
e-væske efter eget valg/smag. Evt. via recept fra den praktiserende læge.
Rygestopkonsulenterne bør have konkret og uafhængig viden omkring e-damp - og bør
have mulighed for også at anbefale og vejlede rygere om dette alternativ.
I de danske specialbutikker står ekspedienter, som alle har været turen igennem, og
de kan rådgive og vejlede omkring hvordan man mest effektivt når frem til et liv uden
tobaksrøg. Denne ekspertise bør aktiveres og bruges fornuftigt.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 29/10-19 fra DADAFO om foreningens 12 gode råd til røgfrihed
2098802_0006.png
6
10. Understøt den eksisterende lovgivning,
og optimér brugen af de lovlige produkter
Der er mulighed for at fremskynde et fald i antallet af rygere i Danmark, hvis man giver
mulighed for produktudvikling indenfor lavrisiko alternativer til tobaksrygning.
Når man ser på de første e-dampprodukter fra ca. 2008 i Danmark, og sammenligner
med de produkter der i dag er på markedet, så har produktudviklingen bl.a. medført
at mængden af nikotin i e-væskerne er blevet reduceret, da det nye damp-hardware er
mere effektivt og sikkert i brug - og leverer nikotin bedre og i lavere doser.
E-damp produkter er i sig selv ”rygestop-værktøjer”, som forbrugerne selv vælger at
anvende til enten rygestop eller reduktion i rygning - og dette er uden udgifter for staten.
DADAFO
ANBEFALER:
At produktudvikling ikke stoppes,
men kan fortsætte for at skabe sikrere
produkter af høj kvalitet, som også har
en høj
effektivitet; produkter som
forbrugerne efterspørger og
vil finde attraktive.
At brugen af smagsstoffer i e-damp
undersøges yderligere, for at se hvor der
kan findes den største rygestop-succes.
Er det smagen af tobak der giver succes
- eller er det smagen af alt andet end
tobak?
Under alle omstændigheder, er et
smagsforbud vanskeligt og så godt som
umuligt at håndhæve.
At der oplyses omkring de store
kemiske forskelle mellem tobaksrøg og
udåndet e-damp.
Personer der vælger at skifte tobakken
ud med damp, bør få lov til at dampe
indendørs, eller i det mindste får anvist
et sted hvor der kan dampes, hvor man
ikke bliver påvirket af passiv tobaksrøg.
Man må aldrig lave en kombineret
ryge- og dampzone - da damperne
dermed udsættes for passiv tobaksrøg,
hvilket de rent lovgivningsmæssigt er
sikret imod via ”Loven om røgfri miljøer”.
11. Forstå vigtigheden af et bredt udvalg
af smagsvarianter i røgfri tobaks- og
nikotinprodukter
Netop smagen af
ALT ANDET END TOBAK,
er med til at sikre en rygestop-succes,
for selv hærdede rygere.
Tobaks-smag er ikke en ”naturlig smag”, men det er en blanding af f.eks. vanilje og andre
syntetiske smagsstoffer.
I takt med at en tidligere ryger, der er gået over til damp, får sin smags- og lugtesans
tilbage (også efter at de er fyldt 18 år), bliver smagen og lugten af tobak frastødende
– og netop derfor skifter de fleste dampere tobakssmagen ud med f.eks. frugt eller
dessertsmag – samtidigt med, at nikotinindholdet kan nedtrappes. Hvis dampen sma-
ger af f.eks. hindbær eller jordbær-milkshake, så er det derfor ikke et forsøg på, at gøre
det attraktivt for yngre målgrupper, men helt enkelt en nødvendighed for et
effektivt rygestop.
12. E-damp kan IKKE omfattes af rygeloven.
Damp er IKKE røg
”Lov om røgfri miljøer” er en arbejdsmiljølov, som er baseret på objektive målinger og
potentiel skade ved 2. persons påvirkning af passiv tobaksrøg.
Der er tale om konkrete og evidensbaserede målinger, som ligger til grund for loven.
Der vil ikke være videnskabelig evidens for at ”Lov om røgfri miljøer” også bør gælde for
e-damp, da e-dampen beviseligt ikke kan betragtes som værende skadelig for
2. eller 3. person. Luftmålinger kan ikke påvise mængder af skadelige stoffer i udåndet
damp, som kan være til skade.
Der er tale om forsvindende små mængder restnikotin i den damp der udåndes, da næsten
98% af nikotinen optages af slimhinderne. Der er allerede foretaget adskillige undersøgel-
ser af indholdsstoffer i udåndet e-damp. Og ingen af disse undersøgelser skaber grundlag
for at sidestille tobaksrøg og udåndet e-damp.
Fænomenet ”Side Stream Smoke” findes ikke indenfor e-damp, da produktet ikke
”damper” med mindre man har sat mundstykket på sin e-damper/e-cigaret i munden og
aktiveret den.
En e-damper/e-cigaret ligger ikke og ”oser/damper” når den ikke bliver brugt,
som er tilfældet med en tobakscigaret.
Sidestiller man tobaksrygning med e-dampning, vil incitamentet for at skifte
tobakken ud med et langt mindre skadeligt alternativ være yderligere reduceret.
Hvorfor skifte tobakken ud – når man alligevel skal udenfor sammen med rygerne?
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 29/10-19 fra DADAFO om foreningens 12 gode råd til røgfrihed
2098802_0007.png
7
Kildeliste:
1. Sundhedsstyrelsen m.fl. – Danskernes rygevaner 2018 (2019)
https://www.sst.dk/da/udgivelser/2019/danskernes-rygevaner-2018
2. Public Health England - Electronic Cigarettes: reports commissioned by PHE
https://www.gov.uk/government/publications/electronic-cigarettes-reports-commissioned-by-phe
3. Public Health England - E-cigarettes: an evidence update
https://www.gov.uk/government/publications/e-cigarettes-an-evidence-update
4. Public Health England et al - E-cigarettes: a developing public health consensus
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/456704/McNeill-
Hajek_report_authors_note_on_evidence_for_95_estimate.pdf
5. Public Health England: Underpinning evidence for the estimate that e-cigarette use is around 96% safer than smo-
king: Authors note
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/456704/McNeill-
Hajek_report_authors_note_on_evidence_for_95_estimate.pdf
6. Royal College of Physicians - Nicotine without smoke: Tobacco Harm reduction
https://www.rcplondon.ac.uk/projects/outputs/nicotine-without-smoke-tobacco-harm-reduction-0
7. National Centre for Smoking Cessation and Training - NCSCT - A briefing for stop smoking services:
https://www.ncsct.co.uk/usr/pub/Electronic_cigarettes._A_briefing_for_stop_smoking_services.pdf
8. National Institute for Health Research UK - Information for specialist stop-smoking services that are considering
providing e-cigarette starter packs: recommendations from the Trial of E-cigarettes (TEC):
https://www.ncsct.co.uk/usr/pub/Trial%20of%20E-Cigarettes%20(TEC)%20briefing.pdf
9. Department of Health, Cancer Research UK, Tobacco Research Group - Smoking Toolkit Study: Latest Statistics:
http://www.smokinginengland.info/latest-statistics/
http://www.smokinginengland.info/downloadfile/?type=latest-stats&src=44
10. ASH - Action on Smoking and Health UK - Briefing: Electronic Cigarettes, December 2018
https://ash.org.uk/wp-content/uploads/2019/04/E-Cigarettes-Briefing_PDF_v1.pdf
11. EU Kommissionens opdaterede kemikalie-direktiv, (EU)2017/776
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX%3A32017R0776&from=EN
12. Sundheds- og Ældreministeriet: Lov nr. 426 af 18.05.2016 - ”Lov om elektroniske cigaretter m.v.”
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180119
13. Europa-parlamentets og Rådets Direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 - Om indbyrdes tilnærmelse af medlemssta-
ternes love og administrative bestemmelser om fremstilling præsentation og salg af tobak og relaterede produkter:
https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/tobacco/docs/dir_201440_da.pdf
14. Sundheds- og Ældreministeriet: Lov nr. 512 af 06.06.2007 - “Lov om røgfri miljøer”
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=11388
15 . Second-hand ”smoke” from e-cigarettes poses NO risk to the public
https://www.dailymail.co.uk/health/article-7571809/Second-hand-smoke-e-cigarettes-pose-NO-risk-public-experts-suggest.
html
16. The effect of e-cigarette aerosol emissions on respiratory health: a narrative review
Expert opinion: Growing evidence supports the relative safety of EC (e-cigarette) emission aerosols for the respiratory
tract compared to tobacco smoke
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17476348.2019.1649146
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 29/10-19 fra DADAFO om foreningens 12 gode råd til røgfrihed
2098802_0008.png
Hvem er DADAFO?
DADAFO – Dansk e-Damper Forening, er en uafhængig,
nonprofit forbrugerorganisation, der er styret af medlemmerne/
forbrugerne. Bestyrelsen er valgt af medlemmerne, og forenin-
gen drives for medlemmernes kontingent og deres frivillige
private donationer.
Der er ingen økonomisk forbindelse til hverken tobaks-,
medicinal- eller e-cigaret/e-damp branchen. Alt arbejde i
foreningen udføres frivilligt på pro bono basis.
DADAFO taler på vegne af de danske e-dampere, samt de
rygere som i fremtiden forventes at ville ønske at anvende et
e-produkt som et alternativ til rygning af tobak, eller som et led
i et rygestop.
DADAFOs ca. 3.000 medlemmer er alle er over 18 år,
hvilket er et krav for medlemskab af foreningen. Median-
alderen for foreningens medlemmer ligger på ca. 40-42 år.
Medlemmerne af DADAFO kommer fra alle egne af landet
og rigsfællesskabet.
DADAFO er en del af et større internationalt forbrugerfæl-
lesskab INNCO, International Network of Nicotine Consumer
Organisations – og deltager aktivt i informationsarbejde og
standardiseringsarbejde via Dansk Standard, CEN og ISO.
DADAFO udfører nonprofit lobbyvirksomhed og oplysnings-
arbejde.
DADAFO deltager på internationale konferencer omkring
sundhedsfremme, tobakskadereduktion og brugen af alterna-
tive nikotinprodukter som erstatning for tobaksprodukterne.
DADAFO går som forbrugerorganisation ind for, at markedet
for e-damp-produkter selvfølgelig skal reguleres, så forbruger-
ne kan være sikre på at det udstyr de køber er sikkert, og at de
væsker de køber er gode, rene og af høj kvalitet. Men en regule-
ring/lovgivning skal også være proportionel, så det ikke bliver
nemmere eller billigere at vælge tobakken frem for dampen.
DADAFO står altid til rådighed for en udviklende og
indbyrdes informativ dialog, og man kan altid kontakte f
oreningen med eventuelle spørgsmål, ved at finde kontakt-
oplysningerne på vores hjemmeside.
DADAFO går som forbrugerorganisation ind for, at alders-
grænsen på 18 år fastholdes, som allerede vedtaget ved lov.
E-dampprodukterne er primært til brug for voksne personer,
der prøver at gøre noget godt for deres helbred, ved at skifte
tobakken ud med et langt mindre skadeligt alternativ.
DADAFO går som forbrugerorganisation IKKE ind for,
at damp skal sidestilles med røg – og dermed omfattes af
”Lov om Røgfri Miljøer”.
Duften/lugten af dampen kan selvfølgelig være til gene for
nogen, på samme måde som dårlig kropshygiejne, overdreven
brug af parfume m.m. kan være til gene for nogen.
DADAFO går som forbrugerorganisation IKKE ind for, at der
vedtages et totalt reklameforbud på damprelaterede produkter.
Set fra et sundhedsmæssigt synspunkt, så bør alle forbrugere
af tobaksprodukter blive gjort opmærksomme på, at der findes
langt mindre skadelige alternativer, hvormed mange kan skifte
tobakken helt ud, ved at skifte til damp.
DADAFO er en forening for alle dampere, og du kan blive
medlem af foreningen ved at tilmelde dig på vores hjemmeside:
www.dadafo.dk/medlemskab
Et basismedlemskab er gratis – og du kan blive fuldt medlem
for kun 120 kr. pr. år. Som forhandler eller ansat i en damp-
butik, kan du tegne et støttemedlemskab, ligeledes for 120 kr.
pr. år.
Som støttemedlem har du dog ingen ret til repræsentation i
foreningens bestyrelse eller udvalg, og du har ikke stemmeret
ved afstemninger i foreningen.
Denne folder er udarbejdet og produceret af Dansk
e-Damper Forening, DADAFO, uden økonomisk støtte eller
påvirkning fra tobaks-, medicinal- eller e-damp-industrien.
Få mere information her:
www.dadafo.dk
www.facebook.com/DanskeDamperForening
@DADAFOdk
[email protected]
DADAFO 12 gode råd © 2019-10-21_001