Den 16. januar 2020
Statsminister Mette Frederiksen
Statsministeriet
Kære Mette Frederiksen
Det er med beklagelse, at vi har fundet det nødvendigt at ulejlige dig med en henvendelse om vores meget
alvorlige bekymringer i forhold til
Sundhedsplatformen.
Vi er en gruppe borgere, som gennem de seneste
år nøje har fulgt arbejdet med Sundhedsplatformen, som på fjerde år ikke har kunnet bringes til at virke
tilfredsstillende som elektronisk patientjournal (EPJ) i Region Hovedstaden og Sjælland.
Vi er efterhånden stærkt opbragt over sundhedsministerens manglende engagement i sagen og vil derfor
anmode dig om at foranledige, at din sundhedsminister kommer i arbejdstøjet og får sit ministerium til at
gå ind og tage ansvar for at få styr på EPJ-området, hvilket de to regioner til dato ikke har været i stand til.
Den uholdbare situation omkring Sundhedsplatformen er just ikke med til at understøtte regeringens tanke
om, at regionerne skal fastholdes som en central aktør i et decentralt sundhedsvæsen. Det vil næppe heller
være en god ”reklame” for regionernes virke i tiden frem mod regionsrådsvalget i november 2021 at have
et fortsat nødlidende EPJ-system kørende i de to østdanske regioner - en situation, som ingen ansvarlige
politikere vil tage hånd om.
Der har siden regeringsskiftet været et utal af skriftlige henvendelser direkte til ministeren fra bl.a. læger,
borgere m.v., spørgsmål til ministeren fra Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg, kronikker, læserbreve,
debatindlæg, artikler og i det hele taget en omfattende omtale i medierne af de mange problemer med
Sundhedsplatformen, som det vil være for vidt at referere i detaljer her. I de tilfælde, hvor sundheds-
ministeren har svaret herpå – også til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg, har ministeren blot henvist
til, at elektroniske patientjournaler er regionernes ansvarsområde, og at patientsikkerheden er i orden.
Kritikken af Sundhedsplatformen som et arbejdsredskab, der kraftigt besværliggør arbejdet og indebærer
en risiko for forringet behandlingskvalitet og patientsikkerhed, er det seneste halve år blevet fremsat på
vegne af flere faglige lægesammenslutninger, bl.a Overlægeforeningen (august 2019), Det regionale
Overlægeråd for Region Sjælland (september 2019), Dansk Psykiatrisk Selskab (oktober 2019) og overlæger
fra intensivterapi afsnit 4131 på Rigshospitalet (oktober 2019).
Resultaterne fra de to store tilfredshedsundersøgelser i foråret 2018 og september 2019 giver en bred
støtte til disse mange røster. Den seneste dokumenterer, at 3 �½ år efter systemets indførelse er
personalets dagligdag på sygehusene i Region Hovedstaden og Sjælland præget af en høj grad af
utilfredshed med Sundhedsplatformen, med negative konsekvenser for sundhedsydelsernes kvalitet og
arbejdsmiljøet. Resultaterne demonstrerer også, at de ansvarlige ledelser i perioden på 1 �½ år fra den ene
til den anden brugertilfredshedsmåling ikke har formået at opnå forbedringer i systemets funktionalitet,
som på en målelig måde har ændret omfanget af brugernes negative oplevelse.
De to regioner står i dag med et IT-projekt, som har kostet den nette sum af 2,8 milliarder kr. i anskaffelse,
men hvor de har måttet erkende, at de forventede besparelser på op i mod 1 milliard kr. årligt ikke kan
realiseres. Samtidig er det påvist, at udgifterne til den årlige drift af Sundhedsplatformen er 460-480
millioner kr. større, end de havde været med en løsning svarende til den, der benyttes i Vestdanmark
(MidtEPJ).