Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 510
Offentligt
Til sundhedsministeren og sundhedsudvalget
Emne: Ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning.
Aalborg, den 8. august 2020
Vi ønsker, at ministeren og sundhedsudvalget vurderer lovligheden af den praksis som
sundhedsministeriet og Styrelsen for Patientsikkerhed håndhæver i forhold til loven om kosmetisk
behandling på noninvasive behandlinger, som f.eks. hårfjerning med laser kategori 3B og 4 -
sekundært vurderer at ændre lovgivningen.
Kort fortalt er praksis, at man skal have en dermatolog tilknyttet en klinik, som udfører
laserbehandling til hårfjerning med en laser, der har en kategori 3B eller 4. En dermatolog, en læge
eller en sygeplejerske må udføre både screening at kunderne og udføre selve behandlingen, mens
personer uden sundhedsmæssig baggrund må udføre selve behandlingen efter
supervision/oplæring.
At en lasermaskine kategoriseres som 3B eller 4, er en klassifikation, som ikke siger ret meget om
de nye lasermaskiners måde at behandle på, og dermed mener vi at denne klassificering ikke giver
et retvisende billede.
Hårfjerningslasere, som vores, kategoriseres som en 2B under medicinsk udstyr i EU, men denne
kategorisering har åbenbart ikke noget at gøre med den ekstra lovgivning, som DK har valgt at
anvende.
Det undrer os, at det er lovligt at undtage tatoveringsfjernelse i loven om kosmetisk behandling,
idet man også her anvender lasere af typen kategori 4, men at man ikke må fjerne hår med en
laser i kategori 3B eller 4.
Stillet lidt på spidsen vil man kunne sige til kunderne: ”Jeg må ikke fjerne dine uønskede hår, men
hvis du har en ”usynlig” tatovering kan jeg fjerne den, der er dog den bivirkning at dine hår også
forsvinder
�½
”.
Vi undrer os over, at behandlinger som tatoveringsfjernelse, der er et indgreb i huden, er tilladt,
mens mindre noninvasive behandlinger, såsom hårfjerning med laser, ikke er omfattet af samme
lov.
I EU-forordningen fra 2019 vedrørende lovgivningen om medicinsk udstyr, er både lasermaskiner
og tatoveringsfjernelsesmaskiner kategoriseret under den samme kategori, men Danmark går
alenegang og favoriserer en bestemt lægefaglig gruppe, nemlig dermatologer. I vores nabolande
er noninvasive behandlinger ligestillet lovmæssigt og kan foretages uden en dermatolog eller læge
er involveret.
Det handler ikke om brødnid, det handler om at vi er lige for loven.
Det handler om, at en lang række nuværende behandlere behandler uden tilladelse og
registrering. Vi ønsker IKKE at komme i den situation, at STPS miskrediterer vores klinikker og
behandlinger, selvom vi mener at have retten på vores side.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 510: Henvendelse fra Permanent Hårfjerning Danmark vedr. foretræde om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
Det handler om, at de tusindvis af kunder, der lider af uønsket hårvækst, kan blive behandlet på
samme måde, som dem der har en uønsket tatovering.
Det handler om, at dermatologer har en ventetid på behandling på 15-20 uger og ”egentlig” IKKE
ønsker at fjerne tatoveringer eller behandle uønsket hårvækst. Det handler også om, at
behandlinger skal udføres hver 4. uge og det er nærmest umuligt med så lange ventetider.
Det handler om, at dermatologer ikke ønsker at bruge tid på lettere kosmetiske behandlinger og ej
heller burde gøre det.
Det handler om, at udviklingen af laserudstyr sikrer bedre og bedre behandlinger.
Jeg er indehaver af en virksomhed, hvori jeg har forsøgt at etablere en franchisekæde med
laserhårfjerning, og troede helt ærligt at jeg havde loven på min side.
Vi har behandlet tusindvis af kunder og har ikke givet et eneste brændemærke, eller haft en
utilsigtet hændelse. Vi kan endda nævne, at kunder, der tidligere kunne få tilskud til behandlinger
hos dermatologer, hævder at behandlingerne der ikke virker og at de gør afsindigt ondt, og kun
virker på mørke hår. Vi laver behandlingerne uden smerte og på alle hår- og hudtyper og meget
effektivt. Og da vi har prøvet begge dele selv, kan vi på egen krop verificere dette. Vores
kundetilbagemeldinger på Trustpilot, Instagram og Facebook viser en stor kundetilfredshed.
Vi har i øvrigt også sænket prisen for behandlinger med 50 - 70 % og der vil med denne ændring i
loven komme betydelig konkurrence og med endnu bedre lasermaskiner til gavn for forbrugeren.
Det handler også om, at vi som virksomhed med 12 klinikker skal betale en dermatolog omkring
kr. 1.000.000 for at underskrive sig som ”tilsynsførende” – normal praksis er at dermatologer
forlanger op til 30 % af omsætningen, et beløb der skal betales af kunderne, som lider af uønsket
hårvækst!
Det handler også om, at de ca. 60 dermatologer der er i DK, kan vælge og vrage mellem opgaver
og nærmest har monopol på hvilke klinikker, der er attraktive for dem at repræsentere.
Vi må også påpege, at kunder der får laserbehandling for uønsket hårvækst, er raske personer.
Vi ønsker, at ministeriet hurtigst muligt ændrer praksis til, at noninvasive behandlinger er i fuld
konkurrence og følger de regler, der er udmøntet i forhold til tatoveringsfjernelse.
Patientsikkerhed skal selvfølgelig være i højsædet, så det vil være optimalt at behandlerne er
registreret hos STPS. I USA har man 3 dages laser kurser – det samme kunne man med fordel gøre
i Danmark, med f.eks. et AMU-kursus.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 510: Henvendelse fra Permanent Hårfjerning Danmark vedr. foretræde om ændring af lovgrundlaget vedr. laserhårfjerning
2230572_0003.png
Vi håber på jeres forståelse og ønsker, at vores forslag bliver positivt behandlet. Jeg taler på egne
og mange andres vegne, men ved at mange kunder og behandlere ønsker en ændring af den
praksis der er i dag.
Skulle udvalgets medlemmer have spørgsmål til min kritik, er de velkommen til at kontakte mig.
Ønsker man med egne øjne at se en af vores klinikker, stiller vi os naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Direktør
Søren Christiansen
Permanent-Hårfjerning-Danmark
Mail:
[email protected]
Tlf.: +45 2051 6003