Min mor på 97 år bor i Gladsaxe (i egen bolig med 50 min. rengøring hver 14. dag som eneste
offentlige hjælp. Mine 2 brødre og jeg sørger for alt andet - og det gør vi gerne). Min mor anvender
Movia Handicap Flex.
I forbindelse med udmøntning af sommerpakken blev jeg kontaktet af Gladsaxe Kommune, som
kunne fortælle, at min mor kunne få 2 gratis ture i perioden uge 31 og 32. I uge 31 skulle min mor
besøge min bror og svigerinde i deres sommerhus i Hundested. Jeg kontaktede derfor Movia for at
bestille turen men fik at vide, at turen kun måtte koste 120 kr, og da strækningen beløb sig til 129
kr. kunne sommerpakketilbuddet ikke anvendes. Jeg spurgte, om min mor ikke kunne betale de
resterende 9 kr. selv, men det var ikke muligt. Movia-manden foreslog, at min mor jo kunne komme
en tur på Bakken, da afstanden var inden for "rammen". Jeg fortalte ham, at Bakken nok ikke lige er
stedet for en 97-årig (og han havde fra start fået oplyst min mors CPR-nr.), og at min mors behov
den uge var at besøge sin søn og svigerdatter. Jeg spurgte, om det var Movia, der havde fastsat
reglerne. Det mente han ikke, måske kommunen. Så jeg kontaktede Gladsaxe Kommune, og her
vidste de heller ikke, hvem der havde truffet beslutningen, men her kunne de fortælle, at grænsen
var på 50 km (som åbenbart svarer til 120 kr.). Her kunne medarbejderen også fortælle, at hun
havde hørt om en anden Handicap-Flexbruger, som var blevet sat af på en rasteplads, hvor hun så
var blevet samlet op af et familiemedlem - for så holdt hun sig under de 50 km.
Efter telefonsamtalen googlede jeg sommerpakker og fandt på den måde ud af, at de 50 km. er
indskrevet i den aftale, I som partier har indgået. Jeg ringede derfor retur til Gladsaxe Kommune
med informationen, Så var de bedre klædt på, hvis de skulle få andre henvendelser.
I uge 32 skulle min mor besøge min mand og mig i vores sommerhus i Melby, men da den tur
koster 124 kr., kunne det heller ikke lade sig gøre.
Jeg fortæller ovenstående for at give jer et indblik i, hvordan dette (i øvrigt glimrende og tiltalende)
tiltag fungerer ude i virkeligheden. Da jeg talte med Moviamanden i anden omgang, kunne han i
øvrigt fortælle, at Movia (efter uge 32) informerer kommunerne om, hvor mange ture og dermed
penge, der er blevet brugt på denne ordning. Herefter sender den enkelte kommune så en opgørelse
til Staten/Folketinget, hvorefter kommunen modtager refusion. Det er godt nok bureaukratisk, og
der må bruges mange "mandetimer" rent administrativt for at den enkelte Handicap Flexbruger kan
få max. 240 kr. I mine øjne havde det været noget nemmere, hvis man havde overført de 240 kr. til
borgerens Flex konto - og så havde min mor også fået glæde af det gode initiativ.
Venlig hilsen
Gitte Christiansen