Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 505
Offentligt
2230128_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPMKDP
Koordineret med: PEM
Sagsnr.: 2010326
Dok. nr.: 1297421
Dato: 10-08-2020
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om apoteksvirksomhed
(Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål)
§1
I lov om apoteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 12. juni 2018, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1554 af 18. december 2018 og § 2 i lov nr. 1555 af 18. december 2018,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 11, stk. 5,
udgår i
1. pkt.
»til personer, der er ansat i det offentlige sundhedsvæsen,
personer, der praktiserer efter overenskomst på sundhedsområdet, forskere, der er ansat
på et universitet, eller forskere, der er ansat i en patientforening,« og
2. og 3. pkt.
ophæves.
2.
§ 11, stk. 6,
ophæves.
Stk. 7-8 bliver herefter stk. 6-7.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
§3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
Lovens § 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Databeskyttelsesretlige regler
3.1. Databeskyttelsesforordning og databeskyttelseslov
3.2. Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
De nationale sundhedsregistre i Sundhedsdatastyrelsen indeholder oplysninger om dan-
skernes sundhed og kontakt med sundhedsvæsenet. Lægemiddelstatistikregisteret er ét af
disse nationale sundhedsregistre, og det indeholder oplysninger om alle salg og udleverin-
ger af lægemidler i Danmark, herunder oplysninger om ordination af receptpligtige læge-
midler. Af andre nationale sundhedsregistre i Sundhedsdatastyrelsen kan eksempelvis næv-
nes Landspatientregisteret, Cancerregisteret og Dødsårsagsregisteret.
Det særlige ved de danske sundhedsregistre er, at de dækker alle danskere, og at de er ind-
samlet over mange år. Det giver et unikt grundlag for at opnå viden gennem forskning om
f.eks. sygdomme og lægemidlers virkning.
Forskning i data fra sundhedsregistrene kommer alle danskere til gavn ved at bidrage til at
forbedre vores sundhedsvæsen, styrke patientsikkerheden og udvikle nye metoder til diag-
nostik og behandling.
Dansk registerforskning på sundhedsområdet foretages af en lang række aktører i sund-
hedsvæsenet, på universiteter og i forskellige offentlige og private institutioner og virksom-
heder.
Sundheds- og ældreministeren kan efter den gældende lovgivning fastsætte regler om, at
Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret til
forsknings- og statistikformål af væsentlig samfundsmæssig betydning. For de
lægemiddeloplysninger fra registeret, der kan henføres til patienter, gælder foruden
formålsbegrænsningen imidlertid også en begrænsning i den kreds af forskningsaktører, der
kan få adgang til oplysningerne.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
En evaluering af de pågældende regler har vist, at de begrænser mulighederne for vigtig
forskning hos en række forskningsaktører, der er afskåret fra at modtage data fra
Lægemiddelstatistikregisteret til deres forskningsprojekter på baggrund af
personkredsafgrænsningen, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Det foreslås på den baggrund at ændre reglerne, således at personkredsafgrænsningen i
adgangen til patienthenførbare data fra Lægemiddelstatistikregisteret ophæves. Derved vil
det afgørende for adgangen til oplysningerne blive formålet med videregivelsen, dvs. at
udføre forskning eller udarbejde statistik, der har væsentlig samfundsmæssig betydning,
ligesom det er tilfældet for videregivelse af data fra de øvrige nationale sundhedsregistre
hos Sundhedsdatastyrelsen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Apotekerlovens § 11, stk. 5, 1. pkt., bemyndiger sundheds- og ældreministeren til at
fastsætte regler om, at Sundhedsdatastyrelsen til en nærmere afgrænset personkreds kan
videregive oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret om ordination af lægemidler,
herunder oplysninger, der identificerer receptudstederen ved CPR-nummer, ydernummer
eller lignende, og oplysninger, der identificerer patienten ved CPR-nummer. Det fremgår af
bestemmelsen, at personkredsen er afgrænset til personer, der er ansat i det offentlige
sundhedsvæsen, personer, der praktiserer efter overenskomst på sundhedsområdet,
forskere, der er ansat på et universitet, og forskere, der er ansat i en patientforening. Det
fremgår endvidere, at oplysningerne alene kan videregives til de pågældende personer til
brug for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning, og kun når videregivelsen er nødvendig for udførelsen af undersøgelserne.
Sundhedsdatastyrelsen kan desuden efter lovens § 11, stk. 5, 2. pkt., videregive de
pågældende oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret til forskere, der er ansat ved Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Danmarks Statistik og Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø. For denne personkreds gælder ligeledes, at
oplysningerne alene kan videregives til brug for statistiske eller videnskabelige
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, og kun når videregivelsen er
nødvendig for udførelsen af undersøgelserne. Sundheds- og ældreministeren kan i henhold
til § 11, stk. 5, 3. pkt., fastsætte nærmere regler herom.
Efter apotekerlovens § 11, stk. 6, kan sundheds- og ældreministeren desuden fastsætte
regler om, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger om receptudsteders
ordination af lægemidler, herunder oplysninger, der identificerer receptudstederen ved
CPR-nummer, ydernummer eller lignende. Det gælder dog ikke oplysninger, der
identificerer patienter. Det gælder ligeledes for disse oplysninger, at de alene kan
videregives til brug for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig
samfundsmæssig betydning, og kun når videregivelsen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne.
Der er på baggrund af apotekerlovens § 11, stk. 5 og 6, fastsat regler i bekendtgørelse nr.
900 af 29. juni 2017 om videregivelse af oplysninger fra Sundhedsdatastyrelsens
Lægemiddelstatistikregister.
Af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, fremgår det, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive
oplysninger om ordination af lægemidler, herunder oplysninger, der identificerer
receptudstederen ved CPR-nummer, ydernummer eller lignende, samt oplysninger, der
identificerer patienten ved CPR-nummer eller andre patienthenførbare
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
oplysninger, til 1) personer, der er ansat i det offentlige sundhedsvæsen, 2) personer, der
praktiserer efter overenskomst på sundhedsområdet, 3) forskere, der er ansat på et
universitet, 4) forskere, der er ansat i en patientforening, 5) forskere der er ansat ved Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, 6) forskere ansat ved Danmarks
Statistik eller 7) forskere ansat ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Det
fremgår desuden, at oplysningerne kun kan videregives til brug for statistiske eller
videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning. Videregivelsen af
oplysningerne kan endvidere alene ske, når videregivelsen er nødvendig og oplysningerne
er relevante for udførelsen af undersøgelserne, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 2.
Af bekendtgørelsens § 3, stk. 1, fremgår det, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive
oplysninger om receptudsteders ordination af lægemidler, herunder oplysninger der
identificerer receptudstederen ved CPR-nummer, ydernummer eller lignende, til brug for
statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning.
Oplysninger, der identificerer patienten, må dog ikke videregives efter bestemmelsen, jf.
bekendtgørelsens § 3, stk. 3. Videregivelse af oplysningerne, der identificerer
receptudstederen, kan endvidere alene ske, når videregivelsen er nødvendig og
oplysningerne er relevante for udførelsen af undersøgelserne, jf. bekendtgørelsens § 3, stk.
2.
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den nuværende personkredsafgrænsning i apotekerlovens § 11, stk. 5 og 6, der vedrører
patienthenførbare oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret, har den konsekvens, at en
række forskningsaktører, der benytter data fra de nationale sundhedsregistre i deres
forskning, ikke kan få adgang til data om ordinationer af lægemidler, fordi de ikke er
omfattet af personkredsen, der har mulighed for at få adgang til de oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret, som kan henføres til patienter.
Den specifikt afgrænsede personkreds, der må få udleveret patienthenførbare oplysninger
fra Lægemiddelstatistikregisteret, blev fastsat ved lov nr. 656 af 8. juni 2016. Personkredsen
blev efterfølgende udvidet ved § 2 i lov nr. 709 af 8. juni 2017 fra de oprindelige fire
persongrupper (personer ansat i det offentlige sundhedsvæsen, på et universitet, i en
patientforening, og personer, der praktiserer efter overenskomst på sundhedsområdet) til
også at omfatte forskere ansat ved en række institutioner på Økonomi- og
Indenrigsministeriets område (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd,
Danmarks Statistik og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø).
I forbindelse med lovændringen i 2016, hvor personkredsafgrænsningen først blev indført,
tilkendegav den daværende sundheds- og ældreminister senest to år efter at ville udarbejde
en evaluering af ændringerne med særlig fokus på videregivelse af personhenførebare
patientoplysninger til forskning. På den baggrund har Sundheds- og Ældreministeriet
udarbejdet ”Evaluering af regler for adgang til personhenførbare oplysninger fra
Lægemiddeladministrationsregisteret og Lægemiddelstatistikregisteret” af 27. marts 2019.
Evalueringen viser, at Sundheds- og Ældreministeriet siden 2016 er blevet kontaktet af en
række forskningsinstitutioner, der er afskåret fra at modtage data fra
Lægemiddelstatistikregisteret til deres forskningsprojekter på baggrund af
personkredsafgrænsningen, og som har påpeget over for Sundheds- og Ældreministeriet, at
det begrænser mulighederne for vigtig forskning hos disse aktører. Det drejer sig bl.a. om
DEFACTUM, Koncern Kvalitet i Region Midtjylland, Forsvarsministeriets Veterancenters
Videnscenter, Forskningsenhederne for Almen Praksis, og Kommunernes Landsforening
(KL).
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
Den manglende adgang til patienthenførbare data om lægemidler forhindrer eksempelvis
Forskningsenhederne for Almen Praksis i at forske i behandlingsbivirkninger,
overbehandling og udskrivningsmønstre i relation til almen praksis. Forskning, der kan være
med til at sikre mere målrettet, medicinsk behandling, nedbringe antallet af unødvendige
indlæggelser og højne livskvaliteten for patienterne.
For Forsvarsministeriets Veterancenter betyder den manglende adgang til oplysningerne
fra Lægemiddelstatistikregisteret eksempelvis, at Veterancenterets Videncenter forhindres
i at gennemføre forskning, der har til formål at forbedre screening, forebyggelse og
behandling af psykiske efterreaktioner hos udsendte soldater.
Forskningsaktørernes behov for adgang til oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret,
der kan henføres til patienter, hænger ofte sammen med behovet for at koble data med
data fra andre sundhedsregistre på patientniveau, fx kobling af registerdata om
sygdomsdiagnoser med registerdata om ordination af lægemidler.
Helt generelt kan det siges, at forskning i patienthenførbare registeroplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret kan være med til at generere viden om lægemidlers
virkninger – både tilsigtede og utilsigtede – uden at udsætte patienter for forsøg.
Det foreslås på den baggrund at sidestille reglerne om forskeradgang til
Lægmiddelstatistikregisteret med reglerne om forskeradgang til de øvrige nationale
sundhedsregistre i Sundhedsdatastyrelsen, eksempelvis Landspatientregisteret og
Cancerregisteret, så der bliver skabt samme mulighed for at forske i oplysninger om
lægemidler fra Lægemiddelregisteret, som der er for at forske i oplysninger fra de øvrige
nationale sundhedsregistre.
Med den foreslåede ændring af apotekerlovens § 11, stk. 5 og 6, vil den nuværende
personkredsafgrænsning vedrørende patienthenførbare oplysninger om ordinationer af
lægemidler fra Lægemiddelstatistikregisteret blive ophævet.
Det vil medføre, at sundheds- og ældreministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
Sundhedsdatastyrelsens
videregivelse
af
patienthenførbare
oplysninger
fra
Lægemiddelstatistikregisteret til forskning og statistik ikke længere vil være begrænset til
videregivelse til en nærmere afgrænset personkreds. Videregivelsesadgangen vil dog være
begrænset af formålet, som oplysningerne kan videregives til, idet oplysningerne fortsat
kun må videregives til brug for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig
samfundsmæssig betydning, og kun når videregivelsen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne.
Ved at lade adgangen til at videregive oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret være
formålsafgrænset, vil det afgørende for adgangen til patienthenførbare oplysninger om
ordination af lægemidler i udgangspunktet ikke være, hvem der anmoder
Sundhedsdatastyrelsen om adgang til de pågældende data, men derimod hvad de
pågældende data konkret skal bruges til.
Den foreslåede ændring vil etablere mulighed for, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive
oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret til forskning og statistik på samme vilkår som
for oplysninger fra de øvrige sundhedsregistre i Sundhedsdatastyrelsen, fx
Landspatientregisteret og Cancerregisteret, idet adgangen hertil ligeledes er
formålsafgrænset. Det vil give mulighed for, at de forskningsaktører, der efter de
nuværende regler er afskåret fra adgang til patienthenførbare data fra
Lægemiddelstatistikregisteret, vil kunne få adgang til oplysningerne. Det giver
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
mulighed for forskning, der kan sikre øget viden om behandling, herunder bl.a. risici og
bivirkninger ved brugen af lægemidler – til fordel for både patienter og myndigheder.
Med henblik på at sikre høj datasikkerhed vil forskeren som udgangspunkt få adgang til de
pågældende data fra Sundhedsdatastyrelsen via forskermaskiner enten hos Sundhedsdata-
styrelsen eller Danmarks Statistik. En forskermaskine er et sikkert analysemiljø, hvor en for-
sker kan få fjernadgang til at analysere data, fx fra forskerens arbejdsplads, uden at data ud-
leveres fysisk.
På Sundhedsdatastyrelsens Forskermaskine får forskere kun adgang til de data, som Sund-
hedsdatastyrelsen har vurderet er nødvendige for det konkrete projekt. Forskere får kun
adgang til pseudonymiserede data, dvs. at CPR-numre er erstattet af en kode, mens navne
og postadresser er fjernet. Pseudonymiserede data kan ikke henføres direkte til konkrete
personer, men pga. mængden af oplysninger vil data i juridisk forstand dog fortsat være
personhenførbare. Forskerne må ikke foretage forsøg på identifikation af enkelt individer.
Endvidere må forskerne kun udtrække analyseresultater på aggregeret niveau, dvs. ikke
data om enkeltindivider. Adgang til Forskermaskinen gives til forskere tilknyttet forsknings-
miljøer, som er autoriserede, dvs. opfylder nærmede definerede krav om kendskab til sik-
ker datahåndtering, kendskab til arbejdet med registerdata, m.v.
Sundhedsdatastyrelsen udleverer kun personhenførbare data fysisk i særlige tilfælde, hvor
databehandlingen ikke kan lade sig gøre på Forskermaskinen. Data udleveres som
udgangspunkt pseudonymiserede, men de kan også udleveres direkte personhenførbare
(med oplysninger om bl.a. CPR-numre), hvis det er nødvendigt til det konkrete
forskningsprojekt, fx til brug for indhentning af data fra andre kilder såsom patientjournaler,
biobanker eller borgeren selv via spørgeskemaer.
Det bemærkes, at åbenhed om brugen af data fra Lægemiddelstatistikregisteret og de
øvrige nationale sundhedsregistre til forskning er væsentligt for at sikre befolkningens
tryghed og tillid til sundhedsvæsnets indsamling og anvendelse af sundhedsdata. På
Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside kan borgere derfor i dag se en oversigt over de
forskningsprojekter, der anvender data fra de nationale sundhedsregistre, herunder hvilke
registre, der er leveret data fra, og hvilken institution m.v., der har modtaget dem.
Udlevering af oplysninger fra Lægemiddelstatistikregistret til forskningsprojekter vil
ligeledes blive omfattet af oversigten.
3. Databeskyttelsesretlige regler
3.1. Databeskyttelsesforordning og databeskyttelseslov
Behandling af personoplysninger er reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med be-
handling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophæ-
velse af direktiv 95/46/EF (herefter databeskyttelsesforordningen) og lov om supplerende
bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (herefter databeskyt-
telsesloven).
Databeskyttelsesforordningens artikel 5 fastlægger en række grundlæggende behandlings-
principper, der skal være opfyldt ved al behandling af personoplysninger, herunder bl.a.
krav om, at oplysningerne behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold
til den registrerede, at personoplysninger skal indsamles til udtrykkeligt angivne og legitime
formål og ikke må viderebehandles på en måde, der er uforenelig med disse formål. Oplys-
ninger skal endvidere opbevares på en sådan måde, at det ikke er muligt at iden-
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
tificere de registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvor-
til de pågældende personoplysninger behandles, jf. artikel 5, stk. 1, litra e.
Databeskyttelsesforordningens artikel 6 fastlægger mulighederne for at behandle perso-
noplysninger. Det fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, at behandling
kun er lovlig, hvis og i det omfang mindst ét af de forhold, der er nævnt i bestemmelsen,
gør sig gældende, herunder bl.a. hvis den registrerede har givet samtykke til behandling af
sine personoplysninger til et eller flere specifikke formål, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, eller hvis
behandling er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse, eller
som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået på-
lagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Det følger endvidere af artikel 6, stk. 2, at medlemsstaterne kan opretholde eller indføre
mere specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af databeskyttelsesforordnin-
gens bestemmelser om behandling med henblik på overholdelse af bl.a. artikel 6, stk. 1, li-
tra e, ved at fastsætte mere præcist specifikke krav til behandling og andre foranstaltninger
for at sikre lovlig og rimelig behandling.
Det følger herudover af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, at grundlaget for be-
handling i henhold til stk. 1, litra e, skal fremgå af EU-retten eller af medlemsstaternes na-
tionale ret, som den dataansvarlige er underlagt. Formålet med behandlingen skal være
fastlagt i dette retsgrundlag eller for så vidt angår den behandling, der er omhandlet i stk.
1, litra e, være nødvendig for udførelsen af en opgave i samfundets interesse, eller som hen-
hører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt. Dette
retsgrundlag kan indeholde specifikke bestemmelser med henblik på at tilpasse anvendel-
sen af bestemmelserne i denne forordning, herunder de generelle betingelser for lovlighed
af den dataansvarliges behandling, hvilke enheder personoplysninger må videregives til,
formålsbegrænsninger m.v.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, at behandling af en række sær-
lige kategorier af oplysninger (herefter følsomme personoplysninger) er forbudt. Der gæl-
der imidlertid en række undtagelser til dette forbud.
Det følger af artikel 9, stk. 2, litra h, at stk. 1, ikke finder anvendelse, hvis behandling er nød-
vendig med henblik på forebyggende medicin eller arbejdsmedicin til vurdering af arbejds-
tagerens erhvervsevne, medicinsk diagnose, ydelse af social- og sundhedsomsorg eller -be-
handling eller forvaltning af social- og sundhedsomsorg og -tjenester på grundlag af EU-ret-
ten eller medlemsstaternes nationale ret eller i henhold til en kontrakt med en sundheds-
person og underlagt de betingelser og garantier, der er omhandlet i stk. 3.
Det fremgår af artikel 9, stk. 3, at personoplysninger som omhandlet i stk. 1, herunder hel-
bredsoplysninger, kan behandles til de formål, der er omhandlet i stk. 2, litra h, hvis disse
oplysninger behandles af en fagperson, der har tavshedspligt i henhold til EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret eller regler, der er fastsat af nationale kompetente orga-
ner, eller under en sådan persons ansvar eller af en anden person, der også har tavsheds-
pligt i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret eller regler, der er fastsat
af nationale kompetente organer.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra i, finder behandlingsforbuddet i
stk. 1 desuden ikke anvendelse, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til samfundsin-
teresser på folkesundhedsområdet, f.eks. beskyttelse mod alvorlige grænseoverskridende
sundhedsrisici eller sikring af høje kvalitets- og sikkerhedsstandarder for sundhedspleje og
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
lægemidler eller medicinsk udstyr på grundlag af EU-retten eller medlemsstaternes natio-
nale ret, som fastsætter passende og specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den regi-
streredes rettigheder og frihedsrettigheder, navnlig tavshedspligt.
Det fremgår endelig af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 4, at medlemsstaterne
kan opretholde eller indføre yderligere betingelser, herunder begrænsninger for behand-
ling af genetiske data, biometriske data eller helbredsoplysninger.
I databeskyttelsesloven er fastsat supplerende nationale bestemmelser om behandling af
personoplysninger inden for det råderum, som databeskyttelsesforordningen har overladt
til medlemsstaterne. Det følger bl.a. af databeskyttelseslovens § 7, stk. 3, at behandling af
oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, kan ske, hvis be-
handlingen er nødvendig med henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk di-
agnose, sygepleje eller patientbehandling eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester,
og behandlingen af oplysningerne foretages af en person inden for sundhedssektoren, der
efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9,
stk. 2, litra h.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra j, at behandling af oplys-
ninger, som nævnt i artikel 9, stk. 1, kan ske bl.a., hvis behandlingen er nødvendig til arkiv-
formål i samfundets interesse, til videnskabelige eller historiske forskningsformål eller til
statistiske formål i overensstemmelse med artikel 89, stk. 1, på grundlag af EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret og står i rimeligt forhold til det mål, der forfølges, respek-
terer det væsentligste indhold af retten til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke
foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og interes-
ser.
Det følger af databeskyttelseslovens § 10, stk. 1, at oplysninger som nævnt i databeskyttel-
sesforordningens artikel 9, stk. 1, og artikel 10, dvs. følsomme personoplysning, må behand-
les, hvis dette alene sker med henblik på at udføre statistiske eller videnskabelige undersø-
gelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er nødvendig af hen-
syn til udførelsen af undersøgelserne. Det følger endvidere af databeskyttelseslovens § 10,
stk. 2, at de oplysninger, der er omfattet af stk. 1, ikke senere må behandles i andet end vi-
denskabeligt eller statistisk øjemed. Det samme gælder behandling af andre oplysninger,
som alene foretages i statistisk eller videnskabeligt øjemed efter databeskyttelsesforord-
ningens artikel 6. Databeskyttelseslovens § 10 er fastsat inden for rammerne af databeskyt-
telsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra j.
Kravene til behandlingssikkerhed fremgår direkte af databeskyttelsesforordningen, herun-
der bl.a. databeskyttelsesforordningens artikel 32 om behandlingssikkerhed.
Det fremgår heraf, at den dataansvarlige og databehandleren under hensyntagen til det ak-
tuelle tekniske niveau, implementeringsomkostningerne og den pågældende behandlings
karakter, omfang, sammenhæng og formål samt risiciene af varierende sandsynlighed og
alvor for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder skal gennemføre passende tek-
niske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til disse
risici, herunder bl.a., alt efter hvad der er relevant, de i litra a-d nævnte foranstaltninger.
Udgangspunktet er således, at behandling af personoplysninger er forbundet med risici for
fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder. Princippet er herefter, at der skal etab-
leres et sikkerhedsniveau, som passer til disse risici ved hjælp af passende tekniske og orga-
nisatoriske foranstaltninger, som skal gennemføres af den dataansvarlige og eventuelle da-
tabehandlere.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
Databeskyttelsesforordningens artikel 32 foreskriver ikke præcist, hvilke foranstaltninger
der skal træffes, men i forordningen nævnes en række ikke-udtømmende eksempler på for-
anstaltninger, der kan være relevante at indføre. Det kan eksempelvis være pseudonymise-
ring og kryptering af personoplysninger. Andre relevante foranstaltninger kan være foran-
staltninger til sikring af, at det er muligt efterfølgende at undersøge og fastslå om og af
hvem, der er behandlet personoplysninger (logning), fastsættelse af interne regler om or-
ganisatoriske forhold og fysisk sikring, herunder sikkerhedsorganisation, administration af
adgangskontrolordninger og autorisationsordninger samt kontrol med autorisationer. Det
er herefter den dataansvarlige og eventuelle databehandlere, der er forpligtede til - ud fra
en vurdering af de risici behandlingen udgør - at beslutte, hvilke foranstaltninger der skal
gennemføres for at skabe et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets betænkning nr. 1565/2017 om databeskyttelses-
forordningen, kapitel 5 og Datatilsynets vejledning om behandlingssikkerhed, juni 2018.
3.2. Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Databeskyttelsesforordningen har direkte virkning i Danmark, hvilket betyder, at der som
udgangspunkt ikke må være anden dansk lovgivning, der regulerer behandling af personop-
lysninger, i det omfang dette er reguleret i databeskyttelsesforordningen.
Databeskyttelsesforordningen giver imidlertid, som anført ovenfor i afsnit 3.1., inden for en
lang række områder mulighed for, at der i national ret kan fastsættes bestemmelser for at
tilpasse anvendelsen af forordningen.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at de foreslåede ændringer i lovforslaget
kan vedtages inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,
jf. artikel 6, stk. 2 og 3, sammenholdt med artikel 9, stk. 1, jf. stk. 2, litra j.
Det bemærkes desuden, at Sundhedsdatastyrelsen med de forslåede ændringer i
lovforslaget fortsat vil behandle de personhenførbare oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret inden for rammerne af gældende lovgivning, herunder
databeskyttelseslovens § 10, som er fastsat inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra j.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1. for en nærmere beskrivelse af reglerne i databeskyttel-
sesforordningen.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Side 9
9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
2230128_0010.png
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har perioden fra den XX til den XX været i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Ingen
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Side 10
10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter den gældende bestemmelse i apotekerlovens § 11, stk. 5, 1. pkt., kan sundheds- og
ældreministeren fastsætte regler om, at Sundhedsdatastyrelsen til personer, der er ansat i
det offentlige sundhedsvæsen, personer, der praktiserer efter overenskomst på
sundhedsområdet, forskere, der er ansat på et universitet, eller forskere, der er ansat i en
patientforening, kan videregive oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret om
ordination af lægemidler, herunder oplysninger, der identificerer receptudstederen ved
CPR-nummer, ydernummer eller lignende, og oplysninger, der identificerer patienten ved
CPR-nummer, til brug for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig
samfundsmæssig betydning, når videregivelsen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne.
Ifølge den gældende bestemmelse i apotekerlovens § 11, stk. 5, 2. pkt., kan
Sundhedsdatastyrelsen efter samme regler, som er fastsat i medfør af 1. pkt., kan videregive
de oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret, som fremgår af 1. pkt., til forskere, der er
ansat ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Danmarks Statistik og
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, til brug for statistiske eller videnskabelige
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, når videregivelsen er nødvendig af
hensyn til udførelsen af undersøgelserne. Sundhedsministeren kan efter bestemmelsens 3.
pkt. fastsætte nærmere regler herom.
Efter den gældende bestemmelse i apotekerlovens § 11, stk. 6, kan sundheds- og
ældreministeren fastsætte regler om, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger
om receptudsteders ordination af lægemidler, herunder oplysninger, der identificerer
receptudstederen ved CPR-nummer, ydernummer eller lignende, dog undtaget oplysninger,
der identificerer patienter, til brug for statistiske eller videnskabelig undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning, når videregivelsen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne.
Den foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at »til personer, der er ansat i det offentlige sundheds-
væsen, personer, der praktiserer efter overenskomst på sundhedsområdet, forskere, der er
ansat på et universitet, eller forskere, der er ansat i en patientforening,« udgår af apoteker-
lovens
§ 11, stk. 5, 1. pkt.,
og at
2.
og
3. pkt.
ophæves.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at ophæve apotekerlovens
§ 11, stk. 6.
Ændringen er
en konsekvens af den foreslåede ændring af § 11, stk. 5, som følger af lovforslagets § 1, nr.
1. Ændringen medfører desuden, at stk. 7 og 8 herefter bliver stk. 6 og 7.
Med de foreslåede ændringer af apotekerlovens
§ 11, stk. 5,
vil begrænsningen i den per-
sonkreds, hvortil der kan videregives oplysninger om ordination af lægemidler fra Lægemid-
delstatistikregisteret, som identificerer patienten ved CPR-nummer, blive ophævet. Det vil
betyde, at adgangen til patienthenførbare oplysninger om ordination af lægemidler fra Læ-
gemiddelstatistikregisteret ikke længere vil være forbeholdt en nærmere defineret person-
kreds.
Baggrunden for den foreslåede ændring er som beskrevet i lovforslagets punkt 2.2 i de al-
mindelige bemærkninger resultatet af en evaluering af reglerne om videregivelse af person-
henførbare oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret, som er udarbejdet af Sundheds-
Side 11
11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
og Ældreministeriet. Af evalueringen fremgår det, at en række forskningsaktører, der er af-
skåret fra at modtage data fra Lægemiddelstatistikregisteret til deres forskningsprojekter
på baggrund af personkredsafgrænsningen, har rettet henvendelse til Sundheds- og Ældre-
ministeriet om deres behov for adgang til oplysningerne. Forskningsaktørerne har i den for-
bindelse påpeget, at den manglende adgang begrænser mulighederne for vigtig forskning
hos disse aktører.
Med den foreslåede ændring er der ikke tiltænkt ændringer af den nuværende formålsbe-
grænsning vedrørende videregivelse af patienthenførbare oplysninger fra Lægemiddelsta-
tistikregisteret. Videregivelse af oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret, der identifi-
cerer patienten ved CPR-nummer, vil derfor fortsat kun kunne videregives til brug for stati-
stiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, når vi-
deregivelsen er nødvendig af hensyn til udførelsen af undersøgelserne.
Med den foreslåede ændring af apotekerlovens
§ 11, stk. 5 og 6,
vil sundheds- og ældre-
ministeren blive bemyndiget til at fastsætte regler om Sundhedsdatastyrelsens videregi-
velse af patienthenførbare oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret til brug for forsk-
ning og statistik af væsentlig samfundsmæssig betydning, når videregivelsen er nødvendig
af hensyn til udførelsen af undersøgelserne, ligesom det er efter de nuværende regler er til-
fældet for oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret, der kan henføres til receptudste-
deren.
Sundheds- og ældreministeren vil på baggrund af de foreslåede ændringer således både
kunne fastsætte regler om Sundhedsdatastyrelsens videregivelse af oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret, der identificerer receptudstederen ved CPR-nummer,
ydernummer eller lignende, og oplysninger, der identificerer patienten ved CPR-nummer,
til brug for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning, når videregivelsen er nødvendig for udførelsen af undersøgelserne.
Som konsekvens af de foreslåede ændringer af den gældende § 11, stk. 5, foreslås det med
lovforslagets § 1, nr. 2, at ophæve bestemmelsen i den gældende
§ 11, stk. 6,
idet
bestemmelsen ikke længere vil have et selvstændigt indhold.
Det er hensigten at udmønte de foreslåede ændringer i bemyndigelsesbestemmelsen i apo-
tekerlovens
§ 11, stk. 5,
ved at foretage ændringer af den gældende bekendtgørelse nr. 900
af 29. juni 2017, som vil give Sundhedsdatastyrelsen adgang til at videregive oplysninger om
ordination af lægemidler, der identificerer patienten ved CPR-nummer eller andre patient-
henførbare oplysninger til brug for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsent-
lig samfundsmæssig betydning, når videregivelsen er nødvendig og oplysningerne er rele-
vante for udførelsen af undersøgelserne.
Det er Sundhedsdatastyrelsen, der er dataansvarlig for Lægemiddelstatistikregisteret. Hvis
en forskningsaktør ønsker adgang til patienthenførbare data fra Lægemiddelstatistikregi-
steret, vil forskeren skulle ansøge Sundhedsdatastyrelsen herom. Sundhedsdatastyrelsen
vil derefter vurdere, om det pågældende forskningsprojektet er af væsentlig samfundsmæs-
sig betydning, om behandlingen af de ønskede data er nødvendig for at gennemføre forsk-
ningsprojektet, og om de ønskede data står i et rimeligt forhold til projektets formål.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Side 12
12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
Til § 3
Det følger af apotekerlovens § 80, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men
ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås med § 3, stk. 3, at lovens § 2 ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Side 13
13
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
2230128_0014.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om apoteksvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 801 af 12. juni
2018, som ændret ved § 3 i lov nr.
1554 af 18. december 2018 og § 2 i lov
nr. 1555 af 18. december 2018,
foretages følgende ændringer:
Side 14
14
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 505: Udkast til forslag om ændring af apoteksloven (Videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål), fra sundheds- og ældreministeren
2230128_0015.png
§11. ---
Stk. 1-4. ---
Stk. 5.
Sundhedsministeren kan fastsætte
regler om, at Sundhedsdatastyrelsen til
personer, der er ansat i det offentlige
sundhedsvæsen, personer, der praktiserer
efter overenskomst på sundhedsområdet,
forskere, der er ansat på et universitet, eller
forskere, der er ansat i en patientforening,
kan videregive oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret om ordination
af lægemidler, herunder oplysninger, der
identificerer receptudstederen ved cpr-
nummer, ydernummer el.lign., og
oplysninger, der identificerer patienten ved
cpr-nummer, til brug for statistiske eller
videnskabelige undersøgelser af væsentlig
samfundsmæssig betydning, når
videregivelsen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne. Sundhedsdatastyrelsen kan
efter samme regler, som er fastsat i medfør
af 1. pkt., videregive de oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret, som fremgår
af 1. pkt., til forskere, der er ansat ved Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd, Danmarks Statistik og Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, til brug for
statistiske eller videnskabelige undersøgelser
af væsentlig samfundsmæssig betydning, når
videregivelsen er nødvendig af hensyn til
udførelsen af undersøgelserne.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler herom.
Stk. 6.
Sundhedsministeren kan fastsætte
regler om, at Sundhedsdatastyrelsen kan
videregive oplysninger om receptudsteders
ordination af lægemidler, herunder
oplysninger, der identificerer
receptudstederen ved cpr-nummer,
ydernummer el.lign., dog undtaget
oplysninger, der identificerer patienter, til
brug for statistiske eller videnskabelig
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning, når videregivelsen er nødvendig
for udførelsen af undersøgelserne.
Stk. 7-8. ---
I
§ 11, stk. 5,
udgår i
1. pkt.
»til
personer, der er ansat i det offentlige
sundhedsvæsen, personer, der
praktiserer efter overenskomst på
sundhedsområdet, forskere, der er
ansat på et universitet, eller forskere,
der er ansat i en patientforening,« og
2.
og
3. pkt.
ophæves.
2.
§ 11, stk. 6,
ophæves.
Stk. 7-8 bliver herefter stk. 6-7.
Side 15
15