Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 503
Offentligt
2229974_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsnr.: 1705018
Dok. nr.: 1296419
Dato: 15-06-2020
Administrationsgrundlag vedr. Sundheds- og Ældreministeriets
kvalitetsfondsmidler til sygehusinvesteringer
Version august 2020
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 503: Redegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne, fra sundheds- og ældreministeren
Indledning
I forbindelse med kvalitetsfondens investering i en moderne sygehusstruktur er der afsat i
alt 25 mia. kr. (09-PL) til statslige tilskud til sygehusbyggerier med henblik på udvikling af
en ny sygehusstruktur. Heraf er 250 mio. kr. prioriteret til en udbygning af akutindsatsen i
områder med lange afstande til nærmeste akutsygehus. Der er således i alt 24,75 mia. kr.
(09-PL) til rådighed til statsligt kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier.
Dette administrationsgrundlag beskriver Sundheds- og Ældreministeriets arbejde med
administration og tilskudsforvaltning af de statslige kvalitetsfondsmidler. Dermed tilsigtes
gennemsigtighed om den statslige administration af kvalitetsfondsmidlerne. Som grundlag
herfor beskrives bl.a. arbejdsdelingen mellem regionerne og staten vedr. sygehusinveste-
ringerne.
Forpligtelser, der pålægges regionerne i forbindelse med modtagelse af tilskud fra kvali-
tetsfonden, fremgår af regnskabsinstruks til behandling af tilskud fra kvalitetsfonden til
sygehusbyggeri. Sundheds- og Ældreministeriets opfølgning og tilsyn er baseret på de
rammer, der er skitseret i regnskabsinstruksen og administrationsgrundlaget. Den konkre-
te tilrettelæggelse af de løbende tilsynsopgaver er beskrevet i interne styringsdokumen-
ter, herunder skabeloner til udarbejdelse af ministeriets notater om vurdering af regio-
nernes rapportering. Formålet med de interne styringsdokumenter er at danne grundlag
for en ensartet og systematisk sagsbehandling i Sundheds- og Ældreministeriet.
Sundheds- og Ældreministeriet orienterer kvartalsvist Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg og årligt Folketingets Finansudvalg om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehus-
byggerier.
Ansvarsfordeling
Sygehusbyggerierne er et regionalt ansvar. Det er således regionernes ansvar at gennem-
føre sygehusbyggerierne, herunder sikre, at projekterne gennemføres inden for en bin-
dende investeringsramme. Det er derfor regionsrådene, som sikrer, at byggerierne har en
tilstrækkelig fremdrift, og at byggerierne overholder de fastlagte investeringsrammer og
øvrige forudsætninger og vilkår.
Regionerne modtager statsligt tilskud fra kvalitetsfonden til sygehusbyggerierne. Tilskud-
det fra kvalitetsfonden til sygehusbyggerierne er udformet som et specifikt statsligt til-
skud. Tilskuddet er derfor omfattet af reglerne om tilskudsadministration på det statslige
område, jf. Budgetvejledning 2011 (punkt 2.4.8. Tilskud) samt Moderniseringsstyrelsens
”Vejledning
om effektiv
tilskudsforvaltning”.
Rammerne for statens tilsyn i forhold til støt-
te fra kvalitetsfonden til sygehusinvesteringerne følger således heraf.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn har som væsentligste formål at følge op på, at de
statslige midler fra kvalitetsfonden anvendes til formålet og i overensstemmelse med
betingelserne for tilsagnene om tilskud til de enkelte projekter. Sundheds- og Ældremini-
steriets tilsyn gennemføres løbende på baggrund af rapporteringen fra regionerne, herun-
der evt. eksterne bidrag, der indgår i rapporteringen.
Det regionale ansvar
Regionsrådene er som bygherrer ansvarlige i forhold til at realisere de konkrete byggerier i
henhold til de fastlagte vilkår for de statslige tilsagn
herunder at den fastlagte investe-
ringsramme, jf. det endelige tilsagn om tilskud fra kvalitetsfonden, skal overholdes.
Det har derfor været et kernepunkt i tilrettelæggelsen af proces mv. for sygehusinveste-
ringerne at sikre, at det projekt, der igangsættes, også i praksis kan realiseres
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 503: Redegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne, fra sundheds- og ældreministeren
inden for rammen, og at rammerne for den løbende regionale styring er de bedst mulige i
forhold til at sikre tæt styring og nødvendige korrektioner i tide.
Tilsagnsgivningen var opdelt i to faser for at sikre et gennemarbejdet grundlag ved
afgivelsen af endeligt tilsagn. Der er først afgivet et foreløbigt tilsagn, som fastlægger
investeringsrammen og projektets overordnede karakter. På det grundlag har regio-
nen udarbejdet et mere detaljeret projekt (der forudsættes et detaljeringsniveau om-
kring det niveau, der opnås i byggeprogramfasen, idet denne fase dog ikke behøver at
være endeligt afsluttet). Det er dette endelige projekt, der er risikovurderet og danner
grundlag for et endeligt tilsagn fra regeringen på baggrund af en indstilling fra ek-
spertpanelet.
En risikovurdering udarbejdet af en ekstern part eller påtegnet af en uvildig control-
lingenhed skal vedlægges som grundlag for et endeligt tilsagn. Vurderingen skal om-
fatte risiko i forhold til tid og økonomi. Projektøkonomien skal være inklusiv anslået
risiko.
Risikovurderingen er vurderet af Deloitte i forbindelse med ekspertpanelets behand-
ling af sagen.
Regionen har endvidere skullet redegøre for den konkrete projektorganisering samt
fastlagte proces for den løbende opfølgning og styring i regionerne (herunder projek-
ternes styringsmanualer), som grundlag for et endeligt tilsagn.
Revisionsfirmaet KPMG har i den forbindelse for Danske Regioner udarbejdet en rap-
port om økonomisk styring af større anlægsprojekter/sygehusbyggerier. Regionerne
har med udgangspunkt i anbefalingerne fra KPMG vedtaget at følge fem hovedprin-
cipper for økonomisk styring af større anlægsprojekter.
De fastlagte styringsmæssige rammer er gennemgået og vurderet af Deloitte i forbin-
delse med ekspertpanelets behandling af sagen.
Der er i regeringens endelige tilsagn fastsat krav om inddragelse af uvildige, eksterne
eksperter med særlig viden om styring af større byggeprojekter og revisionsmæssige
kompetencer. Der skal herunder indgå, at projekternes risikovurdering kvalificeres
uafhængigt af byggeorganisationen.
Der er i regeringens endelige tilsagn fastsat krav om regional udarbejdelse af et be-
sluttet og prioriteret katalog over de projekttilpasninger, der gennemføres, hvis der
opstår budgetproblemer. Det skal sikre, at nødvendige tilpasninger kan realiseres hur-
tigt, uden at der først skal indledes en politisk drøftelse af mulighederne herfor.
Regionerne har i forbindelse med ansøgning om endeligt tilsagn skullet anføre forven-
tede og mulige effektiviseringstiltag i forbindelse med den konkrete investering. Regi-
onens overvejelser indgår i ekspertpanelets samlede vurdering, hvor panelet ud fra en
vurdering af gevinstpotentialet i et projekt af den pågældende karakter og eventuelt
allerede igangsatte effektiviseringstiltag fastsætter sin indstilling til et samlet fremad-
rettet effektiviseringskrav for projektet. Regeringen har herefter på baggrund af ek-
spertpanelets indstilling fastlagt et konkret og nominelt effektiviseringskrav for de en-
kelte projekter i det endelige støttetilsagn. Effektiviseringskravet ligger udover de al-
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 503: Redegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne, fra sundheds- og ældreministeren
mindelige løbende produktivitetsforbedringer i sundhedsvæsenet. Det fremgår af til-
sagnene, at effektiviseringskravet skal realiseres i år 1 efter ibrugtagning af det nye
hospital, og at gevinsten vil indgå som finansieringsbidrag af ny sygehusaktivitet. Det
betyder, at det fastlagte beløb (inkl. pl-regulering) vil skulle realiseres fuldt ud til brug
for konkret ny finansiering,
jf. også aftale om realisering af effektiviseringsgevinster i
Aftale om regionernes økonomi for 2017.
Det følger også af tilsagnet, at effektivise-
ringsgevinsterne skal kunne henføres direkte til den kvalitetsfondsstøttede investe-
ring og kunne henføres til tiltag igangsat efter det endelige tilsagn.
Der er fastlagt et lukket finansieringskredsløb for finansieringen af de enkelte projek-
ter. Der er i den regionale kontoplan oprettet projektspecifikke konti, der er ledsaget
af deponeringskrav for såvel statslige udbetalinger som regional egenfinansiering og
låneoptagelse. Det skal sikre, at den nødvendige finansiering er til stede, og ikke an-
vendes til andre formål. Konteringsregler er beskrevet i budget- og regnskabssyste-
met for regioner.
Det indgik i aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om økonomien for 2012, at der
for de enkelte projekter skal udarbejdes kvartalsvise revisionspåtegnede redegørelser til
regionsrådene, som også danner grundlag for Sundheds- og Ældreministeriets opfølgning
og er en forudsætning for udbetaling af tilskud. På baggrund af økonomiaftalen er der
udarbejdet et koncept for regionernes løbende standardrapportering til Sundheds- og
Ældreministeriet,
jf. regnskabsinstruksen.
Rapporteringen skal bl.a. indeholde en erklæring
udarbejdet af en uafhængig revisor om rapportens rigtighed og omfanget af den foretagne
revision. Desuden er det en forudsætning, at den kvartalsvise rapportering omfatter en
risikovurdering, der er kvalificeret uafhængigt af byggeorganisationen. De specifikke krav
til rapportering og anmodning om udbetaling af kvalitetsfondsmidler fremgår af regn-
skabsinstruksen. Regionerne skal derudover løbende i forbindelse med kvartalsrapporter-
ingen kvittere for, at projekterne lever op til de generelle og specifikke tilsagnsvilkår eller
redegøre for, hvorfor og i hvilket omfang der evt. afviges herfra.
Den statslige opfølgning/tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn har som væsentligste sigte at kontrollere og følge
op på, at de statslige midler fra kvalitetsfonden anvendes til formålet og i overensstem-
melse med tilsagnsbetingelserne,
jf. notat om Sundheds- og Ældreministeriets vurdering af
regionernes overholdelse af tilsagnskrav i kvalitetsfondsprojekterne af 15/1 2019, som er
oversendt til regionerne 21. marts 2019.
Det omfatter bl.a. tilsyn med:
Fremdrift ift. tidsplan
Overholdelse af investeringsrammen, herunder:
-
Tilsyn med faktisk udgiftsudvikling, dvs. at midlerne anvendes som forudsat
(herunder til it/apparatur) og iht. den forudsatte investeringsprofil, samt
kontrol af afløb af kvalitetsfondsmidler, egenfinansiering og meddelelser om
lånedispensationer fra regioner, så der ikke opsamles større beløb i regio-
nerne.
-
Kontrol med, at regionerne deponerer i overensstemmelse med det forud-
satte, og at anlægsregnskaber på de enkelte projekter kan afstemmes med
regionernes revisionspåtegnede regnskaber.
-
Løbende kontrol af, at byggeriets færdiggørelsesgrad modsvares af et tilsva-
rende relativt forbrug af den økonomiske ramme.
(Mulighed) for realisering af effektiviseringskrav.
Opfølgning på om projekterne kan opfylde de forudsatte funktioner i den ny sy-
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 503: Redegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne, fra sundheds- og ældreministeren
gehusstruktur.
Sundheds- og Ældreministeriets opfølgning/tilsyn gennemføres løbende på baggrund af
rapporteringen fra regionerne. Den statslige opfølgningsforpligtelse i forhold til tilskuds-
midlerne er overvejende af økonomisk karakter.
Sundheds- og Ældreministeriet skal gennemgå og vurdere rapporteringen og betrygges i,
at de enkelte projekter lever op til tilskudsbetingelser, samt betrygges i at projekterne er
robuste og realisable inden for den totale investeringsramme.
Der kan ske en ændring af udbetalingsprofilen og/eller krav om tilbagebetaling af midler,
såfremt regionens oplysninger giver anledning hertil. Udbetalingsprofilen vil blive ændret
af Sundheds- og Ældreministeriet, hvis der konstateres væsentlige afvigelser mellem fak-
tisk og forudsat forbrug, eller i øvrigt konstateres problemer i forhold til de fastlagte vilkår
for tilsagnet.
Der kan i forbindelse med Sundheds- og Ældreministeriets opfølgning/tilsyn evt. blive
behov for at inddrage eksterne rådgivere, eksempelvis i forhold til at vurdere evt. tilpas-
ningers betydning for den forudsatte sygehusstruktur.
Såfremt rapporterne med revisorerklæringer ikke kan betrygge Sundheds- og Ældremini-
steriet i, at projekterne lever op til formålet og opfylder tilsagnsbetingelserne, vil ministe-
riet skulle overveje sanktioner.
Sanktionsmuligheder
Såfremt rapporteringerne ikke betrygger Sundheds- og Ældreministeriet i, at det enkelte
projekt kan leve op til det overordnede formål, har ministeriet mulighed for at iværksætte
en tættere opfølgning af projektet, overgå til et skærpet tilsyn og evt. sætte udbetaling af
kvalitetsfondsmidler i bero, jf. regnskabsinstruksen.
Den tættere opfølgning og det skærpede tilsyn iværksættes på baggrund af en trappemo-
del. Sanktionerne kan gøre brug af tættere opfølgning ved f.eks. hyppigere møder med
relevante personer i regionen eller skærpet tilsyn ved at stille krav om hyppigere rappor-
tering, øget detaljeringsgrad i rapportering eller igangsætte eksterne vurderinger af f.eks.
forretningsgange og status på dele af eller det samlede projekt. Sundheds- og Ældremini-
steriet kan sætte udbetaling af kvalitetsfondsmidler i bero og i drøftelse med Social- og
Indenrigsministeriet revidere lånedispensationer. I særlige tilfælde kan regionen eventuelt
pålægges at tilbagebetale udbetalte midler.
Krav om tilbagebetaling af midler vil eksempelvis være relevant, hvis det konstateres, at
midlerne ikke er anvendt til formålet, eller hvis der ikke er et tilstrækkeligt afløb af kvali-
tetsfondsmidler og der således sker en ophobning af kvalitetsfondsmidler.
Hvilken handling der iværksættes bygger på en konkret og individuel vurdering af det
enkelte projekt. I vurderingen vil bl.a. kunne indgå projektets størrelse, hidtidige projekt-
forløb, projektets stade mv.
Evaluering
Kvalitetsfondsinvesteringerne i nye sygehusbyggerier skal muliggøre en mere effektiv
opgaveløsning og ressourceanvendelse via ny struktur, bedre og mere sammenhængende
patientforløb, bedre logistik og ny teknologi mv., der ligger ud over de almindelige, løben-
de produktivitetsforbedringer i sygehusvæsenet.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 503: Redegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne, fra sundheds- og ældreministeren
Det er et regionalt ansvar, at der indhentes reelle effektiviseringsgevinster som afkast på
investeringen. Sundheds- og Ældreministeriet har en forpligtelse til at følge op på tilsagns-
betingelsen og opnå betryggelse for, at effektiviseringsgevinsterne som forudsat fuldt kan
realiseres som finansieringsbidrag til ny sygehusaktivitet i år 1 efter ibrugtagelsen. Sund-
heds- og Ældreministeriet skal løbende følge op på, om regionerne arbejder med realisti-
ske mål og robuste planer for gevinstrealiseringen.
Effektiviseringsgevinster og evaluering af de enkelte projekter:
I de endelige tilsagn fastlægges et tydeligt, nominelt effektiviseringskrav, som regionerne
forudsættes at realisere i år 1 efter ibrugtagelse af det nye sygehus. Effektiviseringsgevin-
sterne skal kunne henføres til den kvalitetsfondsstøttede investering. Regionerne skal
følge op på de realiserede strukturændringer i forhold til produktivitetsgevinster, kapaci-
tetsudnyttelse, forbedrede arbejdsgange og ambulant behandling, der hvor projekterne er
så fremskredne, at det er relevant. Regionerne skal som led heri redegøre for eksempler
på tiltag, som er iværksat for at skabe mulighed for effektiviseringer, jf. de i tilsagnet for-
udsatte effektiviseringskrav. Tiltagene skal kunne henføres til den kvalitetsfondsstøttede
investering. Kravene til rapporteringen fremgår af regnskabsinstruksen.
Ved ibrugtagningen af de enkelte projekter udarbejder regionerne en evalueringsrapport,
som beskriver projektets resultater i forhold til at skabe muligheder for effektiviseringer,
samt bedre kapacitetsudnyttelse og bedre patientforløb mv., som også kan omfatte op-
følgning på de projektspecifikke mål, som regionerne har opstillet for det enkelte projekt,
og som kan henføres til den kvalitetsfondsstøttede investering. Sundheds- og Ældremini-
steriet har i samarbejde med Danske Regioner fastsat et koncept for regionernes evalue-
ring af de enkelte kvalitetsfondsbyggerier efter ibrugtagning. Konceptet er vedlagt regn-
skabsinstruksen som bilag.
Sundheds- og Ældreministeriet supplerer regionernes evaluering af de enkelte kvalitets-
fondsbyggerier med bl.a. nationale indikatorer..
Samlet evaluering af projekterne:
Sundheds- og Ældreministeriet vil i takt med realiseringen af projekterne foretage en vur-
dering af, hvordan projekterne samlet set bidrager til at udvikle den nye sygehusstruktur. I
denne opfølgning vil der blandt andet være fokus på, i hvilket omfang Sundhedsstyrelsens
anbefalinger i forhold til sikring af sundhedsfaglige kvalitet følges, samt i hvilket omfang
samlingen af den specialiserede behandling og reduktionen i antallet af sygehuse med
fælles akutmodtagelse realiseres. Det lægges til grund for denne undersøgelse, at Sund-
hedsstyrelsens anbefalinger er udtryk for sundhedsfaglig kvalitet.
Sundheds- og Ældreministeriet gennemfører desuden en samlet vurdering af rammevilkå-
renes hensigtsmæssighed, når sygehusbyggerierne er færdige,
jf. anbefaling fra Statsrevi-
sorerne i forlængelse af Rigsrevisionens beretning om ændringer i sygehusbyggerierne
(februar 2020).
Læring
Det er politisk besluttet, at udmøntningen af kvalitetsfondsmidlerne er sket ad to omgan-
ge, men at sygehusbyggerierne i de enkelte regioner kan løbe parallelt. Dette giver natur-
ligvis nogle begrænsninger i forhold til mulighederne for læring og løbende erfaringsop-
samling, men der er fortsat mulighed for at lære på tværs af regionerne. Her spiller både
Danske Regioner og Sundheds- og Ældreministeriet en vigtig rolle.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 503: Redegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne, fra sundheds- og ældreministeren
Regeringen og Danske Regioner er enige om, at læring, videnopsamling og videndeling på
tværs af regionerne vedrørende sygehusbyggeri er et afgørende element i forhold til at
sikre innovative, rationelle løsninger i sygehusbyggeriet og at etablere fremtidssikrede
moderne sygehuse.
Danske Regioner har iværksat et initiativ, der skal sikre en systematisk videnopsamling og -
deling for centrale elementer af sygehusbyggeriet, herunder med inddragelse af erfaringer
fra udlandet ligesom muligheder for standardiserede løsninger inddrages. Sundheds- og
Ældreministeriet vil med Danske Regioner løbende drøfte resultater, status og muligheder
i dette arbejde.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 503: Redegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne, fra sundheds- og ældreministeren
2229974_0008.png
Oversigt over procestrin, ansvar og krav/regler
Procestrin
Ansvar
Krav/regler
I forbindelse med ansøgning om endeligt tilsagn
Risikovurdering
Regionen
Vurdering af risikovurderin-
gen
Redegøre for projektorga-
nisering samt proces for
den løbende opfølgning og
styring
Vurdering af projektorgani-
sation mv.
Fastsættelse af effektivise-
ringskrav
Efter endeligt tilsagn
Kvartalsvis rapportering
Inddragelse af uvildige
eksperter og risikovurde-
ring
Katalog over mulige pro-
jekttilpasninger (change
request)
Udbetaling af tilskud
Ekspertpanelet
Regionen
Udarbejdes/påtegnes af en uvildig
controllingenhed
Vurderes af Deloitte i forbindelse
med ekspertpanelets behandling
Udarbejdes med udgangspunkt i
materiale fra KPMG
Ekspertpanelet
Ekspertpanelet
Vurderes af Deloitte i forbindelse
med ekspertpanelets behandling
Fastsættes på baggrund af en sam-
let vurdering af projektet
Regionen
Regionen
Regionen
Regnskabsinstruksen
Kvalificering af risikovurdering
uafhængigt af byggeorganisatio-
nen
Regnskabsinstruksen
Sundheds- og Ældre-
ministeriet
Ændringer i udbetalingspro-
fil
Sanktionsmuligheder
Effektiviseringsrapport
Faserapportering
Evaluering: realisering af
effektiviseringsgevinster
Evaluering: ved færdiggø-
relse af projektet
Evaluering: samlet evalue-
ring af projekterne
Regionen/Sundheds-
og Ældreministeriet
Sundheds- og Ældre-
ministeriet
Regionen
Regionen
Regionen
Regionen og Sund-
heds- og Ældremini-
steriet
Sundheds- og Ældre-
ministeriet
Budgetvejledningen
Vejledning om effektiv tilskudsfor-
valtning
Administrationsgrundlag
Regnskabsinstruksen
Regnskabsinstruksen
Regnskabsinstruksen
Regnskabsinstruksen
Regnskabsinstruksen
Regnskabsinstruksen
Ekspertpanelets screeningsrappor-
ter og Sundhedsstyrelsens anbefa-
linger samt data (FAM-database
mv.)
Side 8