Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 485
Offentligt
2225736_0001.png
.
9. juli 2020
Vedr. håndteringen af kompensation for merudgifter til ikke-offentlige aktører
Siden corona krisens start har det politiske flertal i Folketinget besluttet at hjælpe tilbud
kommunale såvel
som ikke kommunale - på velfærdsområdet økonomisk i forhold til de voldsomme ekstraomkostninger de
har været pålagt som konsekvens af COVID-19. Det vil Dansk Erhverv og Selveje Danmark gerne kvittere
for.
Ikke-kommunale aktører udgør de ca. 35 procent af velfærdsområdet. Det til trods gives stort set 100
procent af den økonomiske håndsrækning direkte til kommunerne, med en relativt uklar formodning om at
støtten skal dække alle aktører. Således skriver finansministeren i et svar på et spørgsmål om, hvorvidt de
ikke kommunale tilbuds ekstraudgifter er inddraget i beregningerne af hjælpepakkerne
”Kompensationens
størrelse er aftalt med KL. Det er derfor også regeringens forventning, at den aftalte kompensation
dækker de kommunale mer- og mindreudgifter relateret til COVID-19, herunder i de private tilbud”
Dansk Erhverv og Selveje Danmark er bekymrede for, 1) at udmøntningen af de bevilligede midler til
kompensation for COVID-19 relaterede merudgifter ikke vil ske i overensstemmelse med den politiske
intention om ligestilling af offentlige og ikke-offentlige aktører, 2) at udmøntningen af midlerne er unødigt
bureaukratisk for den enkelte kommune at håndtere samt 3) at den manglende ligestilling i sidste ende vil
skævvride forholdet mellem offentlige og ikke-offentlige aktører.
Bekymringen hviler på følgende konstateringer:
1.
2.
Der er udmøntet milliarder, uden at man politisk har stillet krav til kommunerne, om en samlet
opgørelse over de udgifter der har været omfattet. Man har blot
haft en ”forventning”.
Der lægges op til en udmøntning kommune for kommune, tilbud for tilbud og for de mange tilbud,
der har borgere fra mange kommuner, fra borger til borger. Den administrative opgave, der knytter
sig til det er i både kommuner og tilbud enorm, og vil formentlig betyde, at udmøntningen af
hjælpepakkerne vil blive ekstremt forskellig artet.
3.
Social- og Indenrigsministeriet har fsva. det område, der er omfattet af Socialtilsynet meddelt, at
merudgifterne skal indeholdes i taksten, hvorfor man opstiller et krav om at samtlige tilbud skal
have regodkendt deres budgetter. Det er i sig selv er ganske omkostningsfuldt og vil sande
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 485: Henvendelse af 9/7-20 fra Selveje Danmark og Dansk Erhverv om håndteringen af kompensation for merudgifter til ikke-offentlige aktører
2225736_0002.png
.
socialtilsynet til i sager, som intet positivt gør for kvaliteten eller for den enkelte borger. Ydermere
har socialtilsynene ikke hjemmel til at godkende enkeltposter i budgetterne, hvorfor en sådan
praksis ej heller i denne sammenhæng er hensigtsmæssig.
4.
Kravet om, at ekstraudgifter skal indeholdes i taksten vil betyde at priserne for ikke kommunale
tilbud kunstigt skubbes i vejret, det vil være voldsomt konkurrenceforvriddende og stille de ikke-
offentlige aktører dårligt ift. de kommunale tilbud på området. Modellen får med andre ord de ikke-
offentlige tilbud til at se meget dyrere ud end kommunens egne.
Selveje Danmark og Dansk Erhverv har gennem de seneste måneder forgæves forsøgt at indgå en dialog
med KL om fordelingen af de næsten 3 mia. kr., som udelukkende udmøntes til kommunerne at forvalte,
som kompensation for corona relaterede merudgifter
1
. Dette har ikke været frugtbart.
Klare kriterier for udmøntning af kompensationen for merudgifter
Selveje Danmark og Dansk Erhverv peger på disse forhold, fordi det vil være helt afgørende, at de
voldsomme implikationer kommer til ordførenes kendskab, således at der politisk vil kunne blive taget
initiativ til en langt mere hensigtsmæssig og fair udmøntning af hjælpepakkerne på velfærdsområdet.
Dansk Erhverv og Selveje Danmark skal i den forbindelse foreslå følgende:
-
At man politisk stiller krav om at udmøntningen af midlerne kommer helt ud til alle borgere og tilbud
uanset ejerskabsformen på det sted, hvor de bor. Det kræver, at der opstilles helt klare og objetive kriterier
for, hvordan kommunerne skal udmønte midlerne til både egne og ikke-offentlige aktører
- At der stilles krav om gennemsigtighed i, hvordan midlerne udmøntes, så det er tydeligt, hvordan midlerne
er blevet fordelt.
- At kravet om Socialtilsynets regodkendelse af budgetter fjernes og erstattes af et krav om en
revisionspåtegning i årsregnskabet, hvilket i øvrigt vil følge af normal praksis.
- At merudgifterne skal ikke lægges ovenpå taksten af tilbud efter serviceloven, men derimod gives som en
særskildt bevilling. At hæve taksten er konkurrenceforvriddende og skaber et forkert billede af tilbuddenes
pris.
Med venlig hilsen
Jon Thorlacius Krog
Branchedirektør
Selveje Danmark
Troels Yde Toftdahl
Velfærdspolitisk chef
Dansk Erhverv
1
Fraregnet er hhv. 1,9 mia. kr. og 5,5 mia. kr. til ledige og beskæftigelsesindsatser
2