Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 459
Offentligt
2219180_0001.png
Det 3-årige AVT-forløb
Midtvejsrapport 2017-2019
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0002.png
Midtvejsrapport 2017-2019: Det 3-årige AVT-forløb
Forfattere: Maria Hallstrøm, Ingibjörg Sigtryggsdóttir og Tanja Pihl Sandager
(Dokumentations- og vidensfunktionen i det
3-
årige AVT-forløb /
Dok & Viden).
© Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab, april 2020.
AVT logo og figur
2
: Jeanne Laursen.
Illustrationer s.
0, 3, 8, 12
og bagside: Mie Frey Damgaard.
Foto
1
: Niclas Jessen. Figur
4, 5 og 7
: Maria Hallstrøm.
Øvrige figurer, foto
2
og lay-out: Ingibjörg Sigtryggsdóttir.
Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab
Rygårds Allé
43, 2900
Hellerup
[email protected]
decibel.dk/avt
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0003.png
Forord
Denne midtvejsrapport sammenfatter centrale resultater fra dokumentations-
og vidensfunktionen (Dok & Viden) i det
3
-årige AVT-forløb, og belyser de om-
råder, hvor der er behov for yderligere viden for at justere implementeringen af
forløbet og sikre en fremtidig fast forankring. Midtvejsrapporten er udarbejdet i
efteråret 2019 af Dok & Viden som er forankret i Decibel - Landsforeningen for
børn og unge med høretab.
Dok & Viden vil gerne sige en særlig tak til de audiologiske afdelinger på Nord-
sjællands Hospital i Hillerød, Aalborg Universitetshospital, Slagelse Sygehus, Syge-
hus Sønderjylland i Sønderborg, Regionshospitalet Viborg, Sydvestjysk Sygehus
i Esbjerg og Sygehus Lillebælt i Vejle samt AVT-centrene på Aarhus Universitets-
hospital, Odense Universitetshospital og Rigshospitalet, Gentoftematriklen for
deres bidrag til rapporten. Dok & Viden vil desuden gerne takke alle forældre,
som har deltaget i udarbejdelsen af de forskellige undersøgelser.
Det
3
-årige AVT-forløb er finansieret af Sundheds- og Ældreministeriet.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0004.png
Baggrund
I 2017 blev der afsat 27 mio. på finansloven fra 2017-
2020
1
til implementering af en
3
-årig højt special-
iseret behandlingsindsats baseret på den velafprø-
vede og veldokumenterede metode Auditory Verbal
Therapy (AVT) for børn med høretab
0-5
år. Projektet
udvidede dermed det allerede eksisterende
1
-årige
AVT-forløb for børn med cochlear implantat (CI) på
landets to CI-centre på Aarhus Universitetshospital
(AUH) og Rigshospitalet, Gentoftematriklen (GeH).
Udvidelsen sikrede samtidigt, at børn med dobbelt-
sidigt behandlingskrævende høretab behandlet
med anden høreteknik end CI også fik tilbuddet om
et
3
-årigt forløb. Tilbuddet blev desuden forankret
på Odense Universitetshospital (OUH) for at gøre
behandlingen landsdækkende.
For at styrke vidensgrundlaget og sikre koordiner-
ing blev der etableret en landsdækkende dokumen-
tations- og vidensfunktion (herefter Dok & Viden),
som Decibel - Landsforeningen for børn og unge
med høretab varetager
(1,2
). Dok & Viden koor-
dinerer, beskriver og anviser til et ensartet tilbud
på tværs af AVT-centrene via løbende monitore-
ring af høreområdet og specifikt AVT-metoden og
kvalitetssikring af AVT-forløbet.
Implementeringsarbejdet er organiseret i et team
af fagpersoner (
3
) fra de tre audiologiske afdelinger
samt Dok & Viden, som står for koordinering, ud-
vikling og kommunikation samt vidensdeling til
de øvrige AVT-terapeuter, afdelingens ledelse og
øvrige interessenter.
Sammenfatning af centrale resultater
Overordnet set viser de foreløbige resultater, at AVT-forløbet har den ønskede effekt på børnenes
talesproglige færdigheder, og at der er stor grad af forældretilfredshed med forløbet:
Flere børn, uanset høreteknik, får nu gavn af AVT
-
237
børn er opstartet i et AVT-forløb
Børnene har rigtig god sprogudvikling
- efter
2
år har
78%
opnået gennemsnitligt eller over
gennemsnitligt ordforråd, og 81% er alderssvarende i deres auditive udvikling.
Stor forældretilfredshed og sammenhæng i behandlingen
-
85%
af forældrene er tilfredse
eller meget tilfredse med AVT-forløbet, og
83%
angiver, at der er et godt samarbejde på tværs af AVT og
den audiologiske behandling på hospitalet
Høj faglig kvalitet
-
100%
af AVT-terapeuterne er enten i gang med eller har afsluttet AVT-uddann-
elsen, som betyder kvalificeret behandling af børnene
1
Decibel modtog tilsagn om tilskud fra Sundheds- og
Ældreministeriet i juli 2017. Derfor blev projektperioden forlænget til
30. juni 2021.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0005.png
Om det 3-årige AVT-forløb og målgruppen
AVT (Auditory Verbal Therapy) er en højt specialiser-
specifikt behov herfor. Indsatsen er landsdækkende
et og veldokumenteret rehabiliteringsindsats mål- og tilbydes til alle børn i målgruppen – uanset hvil-
rettet børn med høretab og deres forældre. I AVT ken audiologisk klinik, barnet er tilknyttet.
undervises forældrene af AVT-uddannede audio-
logopæder i ugentlige eller månedlige sessioner i
særlige auditive teknikker og strategier, som de kan
overføre til familiens hverdag, så barnet
Foto 1: William på 2 år deltager i AVT sammen med sine forældre
lærer at høre og tale af forældrene som
primære sproglige rollemodeller. Målet
med AVT er, at barnet opnår alderssvar-
ende talesproglige færdigheder på
niveau med normalthørende jævnaldren-
de børn (
4-11
).
Det
3-
årige AVT-forløb omfatter børn
i alderen
0
til og med
5
år, der starter i
behandling for et dobbeltsidigt behan-
dlingskrævende høretab med en PTA
værdi >/=
40
dB (målt ved
500
Hz,
1000
Hz,
2000
Hz,
4000
Hz) på bedst hørende øre.
Børn med et mildt høretab <
40
dB kan
også tilbydes det
3-
årige AVT-forløb, hvis
en lægefaglig vurdering viser, at de har et
Figur 1: Målgruppen for det 3-årige og 1-årige AVT-forløb, samt andre indsatser for børn med høretab fra 0-18 år og deres forældre
0-? mdr.
Det 3-årige AVT-forløbs samspil med
andre indsatser for børn med høretab fra
0-18 år og deres forældre
Fra mistanke
om høretab til
barnet får sin
høreteknik
Det 1. år
efter barnet
har fået sin
høreteknik
Det 2. år
efter barnet
har fået sin
høreteknik
Det 3. år
efter barnet
har fået sin
høreteknik
Indtil barnet fylder
18
år
Det 3-Œrige AVT-forl¿b
Prim¾r audiologisk afdeling
0-5 år
> 40 dB på bedst hørende øre
_
(< 40 dB, ved speciÞkke behov)
Dobbeltsidigt (ABI) / HA / CI / Bahs
Kommunal tale-h¿rekonsulent (PPR)
Kommunen kan inddrage VISO/KaS
1-Œrigt AVT-forl¿b
pŒ ¯st- eller
Vestdansk CI-center
Prim¾r audiologisk afdeling
0 - 18 år
Ensidigt
CI / (ABI)
6-18 år
Dobbeltsidigt
CI / (ABI)
Kommunal tale-h¿rekonsulent (PPR)
Kommunen kan inddrage VISO/KaS
Prim¾r audiologisk afdeling
0 - 18 år
< 40 dB
Dobbeltsidigt
HA / Bahs
6 - 18 år
> 40 dB
Dobbeltsidigt
HA / Bahs
0 - 18 år
Ensidigt
HA / Bahs
Kommunal tale-h¿rekonsulent (PPR)
Kommunen kan inddrage VISO/KaS
© Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab / Dok & viden. decibel.dk/AVT
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0006.png
Foreløbige resultater i implementeringsarbejdet
Dokumentationen og kvalitetssikringen er bygg-
et op om en kvalitetsmodel, der bygger på den
etablerede forståelse af kvalitetsudvikling i sund-
hedsvæsenet (
12,13
). Kvalitetsmodellen tager
udgangspunkt i tre perspektiver: brugeroplevet,
sundhedsfagligt og et organisatorisk perspektiv,
samt de seks værdier for kvalitetsarbejdet i sund-
hedsvæsenet (
14-16
) (jvf. figur 1).
De foreløbige resultater deles op i de tre perspekti-
ver på kvalitet.
Sundhedsfaglig kvalitet
For at afdække den sundhedsfaglige kvalitet i det
3
-årige AVT-forløb har Dok & Viden undersøgt
børnenes auditive og sproglige udbytte af forløbet,
hvorvidt kerneelementerne i forløbet er ensartede
på tværs af AVT-centrene, samt AVT-terapeuternes
kompetenceniveau.
Figur 2: Dok & Videns kvalitetsmodel for det 3-årige AVT-forløb
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0007.png
Børn i AVT-forløbet
I alt
237
børn er fra
1.
september
2017
til
31
.
decem-
ber
2019
blevet inkluderet i det
3-
årige AVT-forløb.
Ud af dem er
216
børn registreret i den landsdækk-
ende database, som er blevet oprettet af Dok & Vi-
den ved forløbets start (jvf.figur
2
).
Ved projektstart blev der anslået inklusion af
150
børn årligt i AVT-forløbet. Der har imidlertid vist
sig at være færre børn, svarende til
54%
af det esti-
merede antal. Forklaringen kan være, at der pt
ikke findes opgørelser over antal børn med høre-
tab i Danmark, og at daværende estimering derfor
bygger på ældre data, eller at det ikke er alle børn
i målgruppen der bliver fundet og tilbudt forløbet.
Figur 3: Data på 216 børn som deltager i AVT-forløbet, opgjort i december 2019
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0008.png
Børnenes auditive og sproglige udbytte
De foreløbige resultater viser fremgang både i børnenes auditive udvikling og deres receptive ordforråd.
Således opnår
78
% af børnene efter to år et gennemsnitligt receptivt ordforråd eller derover (figur
4
)
1
, og
81
% af børnene opnår efter to år alderssvarende auditiv udvikling (figur
5
). Det understreger behovet for et
længere forløb end det hidtige 1-årige AVT-forløb for børn med CI.
Figur 4: Peabody Picture Vocabulary Test-4
2
Figur 5: LittlEARS
3
1
PPVT-4 udføres først når barnet er 2,6 år. Da størstedelen af børnene er 0-2 år, når de starter i et AVT-forløb, er det kun få børn, der
har en PPVT-4 baseline test. Derfor er baseline resultaterne ikke vist i denne rapport. Der er desuden kun vist resultater for børn, som både har
resultater ved 1. og 2. år.
2
PPVT-4 tester barnets receptive (passive) ordforråd, dvs. om barnet forstår det der bliver sagt (17). Opgørelsen er baseret på, hvorvidt
børnene ligger hhv. over eller under -1 standardafvigelse (SD) fra det amerikanske normgennemsnit.
3
LittlEars screener impressive og ekspressive aspekter (høremæssige reaktioner på tale og lyd, sprogforståelse og sprogproduktion) i
den tidlige auditive og præverbale udvikling op til 2 år efter start med høreteknologi (18).
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0009.png
Ensartet behandling
For at sikre et ensartet AVT-forløb på tværs af landet, har Dok & Viden og AVT-terapeuterne kortlagt behand-
lingens opbygning og kerneelementer. Alle kerneelementer er til stede på de tre AVT-centre og bliver udført
nogenlunde ens. På nogle få områder blev der fundet forskelle, som kræver en nærmere undersøgelse.
Figur 6: Kerneelementer i det 3-årige AVT-forløb samt overgange før og efter forløbet
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0010.png
Foto 2: AVT-terapeuter kortlægger kerneelementer i AVT-forløbet
Kvalificerede AVT-terapeuter
Det er afgørende for kvaliteten i AVT-forløbet, at
behandlingen udføres af kvalificerede undervisere.
AVT-forløbet varetages derfor af højt specialiserede
fagfolk, som enten er i gang med eller har gennem-
ført et
3-
årigt uddannelsesforløb, som giver adgang
til certificering af den amerikanske organisation AG
Bell Academy (
22
). Midtvejs i implementeringsfasen
fordeler det sig således:
23
AVT-terapeuter udfører AVT på de tre
AVT-centre
Eksempler på forskelle og ud-
fordringer ved implementering af
AVT-forløbet
1) Regionale forskelle i inklusionskriterier
Der er forskelle ift. inklusion af de børn, som ligg-
er på grænsen for inklusionskriterierne, eller som
inkluderes på en lægefaglig vurdering på de tre
AVT-centre. Det betyder, at der er behov for at se
nærmere på hvilke børn, der inkluderes i forløbet
for at sikre ensrettet praksis på landsplan samt
mere viden om sundhedsfagligt udbytte og økono-
miske konsekvenser ved at udvide inklusionskriter-
ierne til at omfatte specifikke diagnoser som f.eks.
ensidig døvhed (SSD), ANSD, Pendred syndrom
og CMV (tilstande hvor høretabet kan forværres
over tid eller først opstå senere (
19-21
)) , og en evt.
differentiering af forløbet ift. varighed.
2) Forskelle i afholdelse af opstarts- og net-
værksmøder og udfordringer med tværgående
samarbejde
Det har vist sig vanskeligt at udføre systematiske
opstarts- og overleveringsmøder med forældre og
relevante fagfolk omkring barnet bl.a. pga. udfor-
dringer med det tværgående samarbejde mellem
AVT-center, talehørekonsulent fra lokal PPR og
pædagoger i dagtilbud mm. Det skal nu undersøg-
es, om møderne kan gennemføres ved brug af tele-
konferencer el.lign., og hvordan det tværgående
samarbejde kan styrkes.
19
AVT-terapeuter er i gang med uddan-
nelsen på forskellige stadier
4
AVT-terapeuter er færdiguddannede
(3
er certificerede)
Foreløbige resultater fra AVT-centrene viser, at det
er nødvendigt at uddanne flere AVT-terapeuter for
at sikre adgang for alle børn og deres forældre til et
AVT-behandlingsforløb med høj faglig kvalitet og
kontinuitet i den kliniske praksis.
Alle AVT-terapeuter tager deres uddannelsesforløb
hos den anerkendte engelske non-profit organi-
sation Auditory Verbal UK (
23
). Der har imidlertid
vist sig nogle problematikker med den nuværende
uddannelsesmodel, som primært bunder i, at prak-
sis, sprog og kultur i England og USA adskiller sig fra
Danmark på en række punkter. Det betyder, at ud-
dannelsen ikke kan overføres én til én til det danske
hospitalsvæsen og stiller spørgsmål ved, om den er
bæredygtig fremadrettet. Decibel har derfor været i
tæt dialog med Auditory Verbal UK om at justere ud-
dannelsesforløbet, så det i højere grad tilpasses dan-
ske rammer og behov samt dialog med AG Bell om
certificering. Der er efterfølgende aftalt en løsnings-
model, hvor uddannelsen så vidt muligt er justeret
til specifikke danske forhold.
Der er behov for at arbejde videre med at afdække
mulighederne for en fagligt og økonomisk bære-
dygtig og kvalitetssikret uddannelsesmodel, og
som kan indgå i et fremtidigt klinisk standard-
behandlingstilbud med AVT i dansk regi, fx en
nordisk efteruddannelse.
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0011.png
Brugeroplevet kvalitet: forældrenes oplevelser
Dok & Viden har udsendt spørgeskemaunder-
søgelser til i alt
82
forældrepar, som har været i AVT-
forløbet i
12-18
måneder (svarprocent:
50%
) samt til
de få forældrepar, som har afsluttet AVT-forløbet
før tid (svarprocent:
77%
) og de meget få familier,
der har fravalgt forløbet (svarprocent:
100%
). Resul-
taterne viser en høj generel tilfredshed med AVT-
forløbet -
85%
af forældrene er tilfredse eller meget
tilfredse, og
13%
er hverken tilfredse eller utilfredse.
Plads til forbedring
Resultaterne peger dog også på, at lidt over halv-
delen af forældrene ofte har dårlig samvittighed
over ikke at fokusere nok på AVT, og ca.
1/3
an-
giver, at AVT fylder meget i hverdagen og bliv-
er en stressende faktor. Derudover mangler der
forventningsafstemning mellem AVT-terapeut og
forældre - halvdelen mener, at de kun i nogen eller
lav grad har talt med deres AVT-terapeut om, hvad
de kan forvente af AVT-forløbet. Ca.
35%
mener, at
afstanden i nogen grad eller i høj grad gør det svært
at deltage i AVT - både på grund af den tidsmæssige
afstand, og fordi der ofte skal tages en dag fri fra ar-
bejde for at komme til centret. Udgifterne til trans-
port og tabt arbejdsfortjeneste bliver for nogens
vedkommende kompenseret af kommunen eller
regionen, mens andre selv må afholde udgifterne.
AVT-strategier kan overføres til hver-
dagen
Resultaterne viser også at
95%
af forældrene er eni-
ge i, at de lærer at anvende overførbare AVT-strate-
gier, og at AVT-terapeuten underviser på en måde,
som er tilpasset, hvordan forældrene lærer bedst.
Desuden mener
80%
, at barnet har en god relation
til AVT-terapeuten, og
90%
af forældrene har tillid til,
at AVT-terapeuten ærligt fortæller, hvordan det går
med barnets udvikling og kan tale åbent om proble-
mer og vanskeligheder relateret til barnets høretab
og til AVT. Næsten alle forældre oplever, at AVT-
forløbet og den audiologiske behandling på hospi-
talet i høj eller meget høj grad hænger sammen -
dette er med til at underbygge antagelsen om, at
AVT-forløbets placering på hospitalet skaber mere
sammenhæng i barnets behandling.
Det tværfaglige samarbejde
Undersøgelsen peger også på udfordringer ved det
tværfaglige samarbejde med andre aktører omkring
barnet, og kun
60%
af forældrene er overordnet set
tilfredse med samarbejdet på tværs. Lidt over en
tredjedel angiver at de slet ikke eller kun i nogen
grad har god kontakt til den lokale talehørepæda-
gog. Der er derfor behov for i den resterende pro-
jektperiode, at se nærmere på, hvor udfordringerne
i det tværfaglige samarbejde ligger, og hvordan
samarbejdet kan styrkes.
“AVT har helt klart hjulpet vores familie igennem det at
stå som forældre til et barn med hørenedsættelse. Vi var
i vildrede over, hvordan vores datter nogensinde skulle
kunne udvikle et sprog og nu, efter 1 år med AVT, er det
helt vildt hvor stor en forskel, det gør, og hvor meget hun
rykker sig sprogligt”.
Anonymt forældrecitat
“Vi er MEGET tilfredse med AVT-forløbet. Det er nogle
dejligt håndgribelige øvelser, vi bliver introduceret til,
som er nemme at implementere i hverdagen, og vores
datter har stort udbytte af det”.
Anonymt forældrecitat
8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0012.png
Frafald og fravalg af AVT-forløbet
I alt
26
forældre har afsluttet forløbet før tid, og
5
familier har takket helt nej til AVT. Det svarer til hhv.
11%
og
2%
af den samlede målgruppe. De primære
årsager til fravalg eller afslutning af forløbet er af-
stand til AVT-centret, og at familien selv har valgt
eller er blevet henvist til et andet tilbud (jf. figur
6
).
Størstedelen af de familier, som falder fra, kommer
fra Region Syddanmark
(12
familier), dernæst
Region Nord- og Midtjylland
(11
familier). I Region
Hovedstaden er
8
familier faldet fra.
Figur 7: Årsager til fravalg
Organisatorisk kvalitet
Organisatorisk kvalitet omhandler kvaliteten af til-
rettelæggelsen af forløbet i og på tværs af sektorer
samt effektiv ressourceudnyttelse. Dok & Viden har
derfor undersøgt henvisningsprocedurer og organ-
isering af forløbet, samt om forløbet er sammen-
hængende. Vi har endvidere kigget på de ressour-
cer, der skal til for at varetage AVT-forløbet.
er de audiologiske afdelinger, som behandler børn
i målgruppen, blevet interviewet. Størstedelen af
afdelingerne har kendskab til inklusionskriterierne,
men der er uklarhed om muligheden for at inkludere
børn på en lægefaglig vurdering, og tvivlsspørgsmål
er ofte bundet op på personlige relationer mellem
fagpersoner. Henvisningsproceduren på de audi-
ologiske afdelinger varierer, og der er forskel på,
hvornår i forløbet forældrene får information om
muligheden for AVT. Derfor er det usikkert, om til-
buddet om et
3-
årigt AVT-forløb er nået ud til alle i
målgruppen.
Henvisning og information til
forældre
For at undersøge henvisningsprocedurer, infor-
mationsflow og kendskab til det
3-
årige AVT-forløb
9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0013.png
Lighed i adgang
Placeringen af AVT-forløbet på de tre højtspeciali-
serede AVT-centre vurderes af implementerings-
teamet til at være den mest hensigtsmæssige
organisering, da der er tale om et nyt – og derfor
sårbart – specialeområde, hvor det er afgørende
med stabile faglige miljøer mhp. at sikre den højt-
specialiserede viden i behandlingen. Qua den lille
målgruppe, er der desuden behov for at samle be-
handlingen få steder for at sikre et effektivt ress-
ourceforbrug samt for at sikre høj faglig kvalitet
med et stærkt vidensmiljø (
24,25
). Tæt tilknytning til
de fagpersoner der varetager høretest og justering
af høreteknik, vurderes også gavnlig for behandling-
en. Samtidigt viser spørgeskemaundersøgelserne
blandt forældre, at den primære årsag til fravalg og
afslutning af behandlingen er afstand.
For at tilrettelægge den bedst mulige behandlings-
indsats og understøtte kontinuiteten i barnets be-
handling, er der behov for at se nærmere på mulige
modeller for organisering af AVT-forløbet, som kan
sikre en øget lige adgang for alle. Det kan f.eks.
gøres gennem brug af telepraksis eller oprettelse
af udefunktioner, hvor medarbejdere fra de højt-
specialiserede AVT-centre tager ud til udvalgte
audiologiske afdelinger og gennemfører AVT-sess-
ionerne lokalt. Det vil desuden være relevant at
gennemføre en mere dybdegående kortlægning af
behovene hos de familier, som fravælger forløbet.
Sammenhængende patientforløb
Det er afgørende, at AVT-forløbet ses som del af et
sammenhængende patientforløb med den primære
behandling, som børn med høretab får. Det kræver
vidensdeling, koordinering og samarbejde mellem
familien og en lang række faggrupper, samt fag-
grupperne imellem. Derfor er det vigtigt at se på,
hvordan forløbet passer ind i og spiller sammen med
de øvrige indsatser, så familierne oplever et sam-
menhængende patientforløb. Modellen nedenfor
illustrerer de aktører som familien har kontakt med,
og som skal/kan inddrages i beslutningsprocessen
om barnets behandling, jvf Socialstyrelsens
forløbsbeskrivelse (
26
). I praksis er det ofte familien,
der skal koordinere indsatsen mellem aktørerne og
påtage sig en tovholderrolle. Nogle forældre trives
godt med denne rolle, mens andre kan opleve den
belastende.
Figur 8: Aktører og informationsstrømme i rehabiliteringsindsatser for børn med høretab
10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0014.png
Udfordringer, løsninger og tiltag i det tværfaglige samarbejde
Det tværfaglige samarbejde stiller krav til koordination og vidensdeling omkring barnet og AVT-behandling-
en. I det følgende gennemgås eksempler på de udfordringer, der er identificeret i samarbejdet med de
primære aktører, som familien er tilknyttet, samt de løsninger og tiltag, der er sat i værk for at imødekomme
dem:
I de fleste tilfælde er primær audiologisk behandling (eks. HA-justering
og støbning af ørepropper) og AVT-center placeret på det samme hos-
pital. Både forældre og AVT-terapeuter oplever en god sammenhæng og
styrket patientbehandling ved at have disse funktioner og faggrupper
samlet ét sted. I de tilfælde, hvor familien har primær behandling uden
for AVT-centret, viser interview med de børneaudiologiske afdelinger, at
det ofte er forældrene, der er tovholdere ift. at bære relevant viden med
sig fra AVT-sessionen, f.eks. hvis høreteknikken kræver justering. Der
har ikke været opbygget en egentlig formel struktur for, hvordan viden
i øvrigt deles mellem AVT-center og børneaudiologisk afdeling. Flere af
de audiologiske afdelinger udtrykker derfor ønske om et styrket samar-
bejde og om muligheden for at bruge AVT-forløbet til at sikre en generel
opkvalificering af viden lokalt på afdelingerne f.eks. ved udefunktioner
fra AVT-centrene.
Den audiologiske
afdeling
Den lokale tale-
hørekonsulent
/PPR
Med AVT-forløbet bliver noget af det kommunale ansvar for at sikre en
kvalificeret talesproglig indsats nu løftet af AVT-centret. Det er dog
stadig tale-hørekonsulenten, som skal koordinere og sikre en samlet
indsats. Det betyder f.eks., at tale-hørekonsulenten har ansvaret for, at
barnets institution får opdateret viden vedr. barnets høretab. Har komm-
unen ikke den nødvendige viden, kan den indhentes fra VISO/KaS (
26
).
Det nye AVT-forløb har derfor skabt en ny snitflade mellem de højt-
specialiserede audiologiske afdelinger og de lokale tale-hørekonsulenter.
For at skabe klarhed omkring de respektive ansvarsområder afholdes
der løbende regionale dialogmøder mellem AVT-centrene, kommunale
tale-hørekonsulenter, Dok & Viden og Specialrådgivningen. Møderne
har bidraget til højere grad af vidensdeling og forventningsafstemning
om samarbejdet, samt konkrete aftaler om tidspunkter og måder for
kontakt.
Specialrådivningen
til børn og unge
med
høretab (KaS-
leverandør)
VISO/KaS-leverandøren Specialrådgivningen til børn og unge med høre-
tab har flere snitflader med AVT-forløbet, bl.a. ift. vejledning i barnets
institution (
27
). Det har derfor vist sig et behov for at præcisere roller
og snitflader mellem AVT-centrene og Specialrådgivningen i de tilfælde,
hvor kommunen har indhentet deres ekspertise.
For at sikre bedst mulig koordinering og vidensdeling med Special-
rådgivningen afholder implementeringsteamet ca. halvårligt dialog-
møder. Her bliver bl.a. diskuteret og rammesat, hvordan Specialråd-
givningens vejledning i institutionerne bedst understøtter arbejdet i
AVT-behandlingsforløbet. Ud fra ønske fra implementeringsteam og
Specialrådgivningen vil der i den kommende del af implementerings-
forløbet være mere fokus på at få beskrevet en formel struktur for ko-
ordinering og vidensdeling.
11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0015.png
Informationsmateriale
Dok & Viden har på vegne af AVT-centrene udar-
bejdet informationsmateriale til forældre, pårør-
ende og fagprofessionelle. Bl.a. er der udarbejdet
en omfattende brochure, udgivet på dansk, engelsk
og arabisk samt videomateriale. Derudover er der
samlet relevant viden på decibel.dk/avt. For at un-
derstøtte netværk mellem forældrene er der eta-
bleret en peer-to-peer ordning (AVT Buddies), hvor
forældre med AVT-erfaring er mentorer for nye
familier.
de klassiske behandlingsformer i regionalt regi.
Udover fokus på kvalitetssikring har der vist sig en
efterspørgsel fra AVT-centrene efter støtte fra Dok
& Viden til organisatorisk forankring på de audio-
logiske afdelinger, fx, sikring af ensartet praksis,
dataindsamling, faglig opkvalificering, formid-
ling og udarbejdelse af informationsmaterialer,
løbende evaluering af projektet mv. samt ledelses-
og ressourcemæssigt fokus på implementering
af AVT-forløbet. Dok & Viden vil derfor kortlægge
og beskrive økonomi og ressourceforbrug i AVT-
forløbet for at beskrive, hvad der skal til for at va-
retage forløbet og sikre forankring, herunder om
og hvordan behandlingen vil kunne indgå i det eksi-
sterende DRG-takstsystem (
28
).
Ressourcer og ledelsesopbakning
Det
3-
årige AVT-forløb er nyt på de audiologiske
afdelinger og adskiller sig på mange måder fra
Kvalitet i implementeringen
Dok & Videns arbejde med at understøtte im-
plementeringen af AVT-forløbet forudsætter en
monitorering af indsatsen - heriblandt de interne
processer.
Datagrundlag
Dok & Viden arbejder målrettet med at styrke
datagrundlaget for AVT-forløbet, da data af høj
kvalitet er nødvendigt for at monitorere kvaliteten
i behandlingen. Ift. kortlægning af målgruppen har
Dok&Viden haft kontakt til alle de audiologiske af-
delinger, som behandler børn for at undersøge om
alle børn i målgruppen findes og registreres. Ikke
alle har været opmærksomme på opfordringen
om at registrere de familier der takker nej, og der-
for er det på nuværende tidspunkt uklart, om alle
børn i målgruppen er registreret. Datagrundlaget
for testresultater og spørgeskemaer kan desuden
forbedres. F.eks. er der registreret dækningsgrad
for 1. års testet på ned til
37%
, og kun
50%
af foræld-
rene har besvaret kvalitetsundersøgelsen.
For at styrke viden om de deltagende børns udbytte
vil der i
2020
blive udviklet og oversat en forældre-
rapporteret test, ‘The Theory of Mind Inventory’,
som undersøger børnenes pragmatiske evner (29),
samt blive udsendt yderligere forældrespørgeske-
maer.
Intern vidensdeling
For at understøtte implementeringen af AVT-
forløbet har Dok & Viden sammen med implement-
eringsteamet opbygget en struktur for koordinering
og vidensdeling mellem parterne. Formålet er at
udvikle og dele relevant viden og dermed udvikle
en fælles forståelsesramme, som understøtter
et ensartet behandlingsforløb på tværs af de tre
AVT-centre. Strukturen består primært af møder i
implementeringsteamet og årlige seminar, kaldet
AVT-dage, hvor alle AVT-terapeuterne mødes. Der-
udover har Dok & Viden løbende kontakt med de
enkelte AVT-terapeuter ved møder på AVT-centrene
og ved oplæring i indtastning i databasen, m.m.
Dok&Viden vil afdække om vidensdelingen skal
styrkes og optimeres endnu mere.
12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0016.png
Kommende fokusområder
Overordnet set viser midtvejsrapporten, at AVT-forløbet skaber den ønskede effekt på børnenes
talesproglige færdigheder, og at der er stor grad af forældretilfredshed med forløbet. Midtvejsrapporten
peger dog også på nogle udfordringer ved implementeringen. Der er derfor behov for at afdække og ind-
hente yderligere viden om følgende udfordringer, før forløbet kan implementeres fuld ud som standard
behandlingstilbud:
Fokusområde 1:
Lighed i behandling
Færre børn end forventet er blevet inkluderet og samtidig
er der regionale forskelle på, hvilke børn der inkluderes på
en lægefaglig vurdering. Der er derfor behov for en fælles
forståelse på tværs af de audiologiske afdelinger om, hvem
der tilbydes et AVT-forløb, herunder muligheden for inklu-
sion af børn på en lægefaglig baggrund, så der kan sikres
en landsdækkende ensartet adgang til behandling for børn
med høretab. Henvisningsproceduren på de børneaudio-
logiske afdelinger varierer, og det er derfor usikkert, om
tilbuddet om et 3-årigt AVT-forløb er nået ud til alle i mål-
gruppen. Der vil blive udført en vurdering af potentielt
sundhedsfagligt udbytte og økonomiske konsekvenser
af en udvidelse af inklusionskriterierne til f.eks. også at
omfatte milde og ensidige høretab samt eventuel diff-
erentieret AVT-indsats. Der vil desuden blive udarbejdet en
landsdækkende skriftlig henvisningsprocedure til de audi-
ologiske afdelinger.
Fokusområde 2:
Lighed i adgang
Forældre, der har ikke ønsket at deltage eller er droppet
ud af AVT-forløbet, før de
3
år er gået, har primært angivet
distancen til AVT-centret som årsag til frafald. Der er behov
for at afdække nærmere, om placeringen af AVT-forløbet
på de højtspecialiserede AVT-centre i nogle tilfælde skaber
ulighed i adgang til behandlingen pga. stor afstand fra
hjemmet. På baggrund af erfaringer med telepraksis vil
der blive udarbejdet en business case, som bl.a. beskriv-
er logistikken, case load og økonomien for anvendelse af
telepraksis i det 3-årige AVT-forløb. Det vil desuden være
relevant at gennemføre en nærmere kortlægning af be-
hovene hos de familier, der fravælger forløbet – herunder
forskelle i kommunernes bevilling af økonomisk kompen-
sation ifb. med fri fra arbejde og kørselsudgifter.
13
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0017.png
Fokusområde 3:
Sammen-
hængende
patientforløb
Det tværfaglige samarbejde er en udfordring for AVT-cen-
trene, PPR og forældrene. Det kan udfordre patientforløbets
sammenhæng, og der er derfor behov for i den resterende pro-
jektperiode at se nærmere på hvilke udfordringer, der er ved
det tværfaglige samarbejde, herunder opstart og afslutning
af AVT-forløbet. Som led i det arbejde vil det være relevant
at undersøge muligheden for at alternative mødeformer ex.
telekonference til opstarts- og afslutningsmøder med PPR og
andre relevante aktører omkring barnet. For at understøtte
god opstart vil der blive udarbejdet nyt materiale til AVT-
terapeuterne til brug ved de første AVT-sessioner.
AVT-centrene er sårbare ift. antal kvalificerede medarbejdere,
bl.a. pga. skiftende personale. Da AVT-uddannelsen akt-
uelt er en privat udenlandsk uddannelse med en amerikansk
certificering, er der en række problematikker forbundet med
den nuværende uddannelsesmodel, som stiller spørgsmål ved,
om den er bæredygtig fremadrettet. Dok&Viden vil gennem-
føre en analyse af det antal AVT-terapeuter, der er behov for,
for at opretholde et bæredygtigt behandlingstilbud og af-
dække muligheden for bæredygtig (nordisk) uddannelses-
model.
For at kunne dokumentere kvaliteten af forløbet kræves
øget fokus på forbedret dokumentation og datagrundlag,
idet ikke alle test indtastes eller gennemføres på nuværende
tidspunkt. Der vil blive sat en række forbedringsinitiativer i
gang ift. at få dækningsgrad på testresultater op samt for at
øge besvarelsesprocenten på forældrespørgeskemaer. For
at styrke dokumentering af det brugeroplevede perspektiv,
vil der blive gennemført en afsluttende spørgeskemaunder-
søgelse blandt forældre, der har været 3 år i forløbet. For at
styrke datagrundlaget ift. børnenes udbytte vil der i 2020 blive
udviklet og oversat en forældrerapporteret test, ‘The Theory
of Mind Inventory’, som undersøger børnenes pragmatiske
evner.
Der er identificeret en række udfordringer ift. ressourcer og
ledelsesopbakning på AVT-centrene. Det er der behov for at
sætte yderligere fokus på i 2020 sammen med et øget fokus på
organisatorisk forankring, og opbakning på tværs af audiolo-
giske afdelinger til ensartet 3-årigt AVT-forløb.
14
Fokusområde 4:
Sundhedsfaglig
og organisatorisk
kvalitet
Fokusområde 5:
Dokumentation og
registrering
Fokusområde 6:
Ressourcer &
ledelsesopbakning
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0018.png
Referencer
1.
Folketinget. Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17. Aktstykke nr.107
[Internet].
2017.
https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/sou/spm/294/
svar/1416200/1772809/index.htm
Sundheds- og Ældreministeriet. Sundhedsministeren: nu udmøntes de første
penge til en styrket indsats for børn med høretab. Pressemeddelelse. 2017.
http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Patienters-retstilling/2017/Juli/Nu-ud-
moentes-de-foerste-penge-til-en-styrket-indsats-for-boern-med-hoeretab.
aspx
3.
Høgh H. QIF- Quality Implementation Framework. Implementering med
kvalitet baseret på international implementeringsforskning. 2017.
Dettman S, Wall E, Comstatinescu G, Dowell R. Communication outcomes for
groups of children using cochlear implants enrolled in Auditory-Verbal, Au-
ral-Oral, and Bilingual-Bicultural early intervention programs. Otol Neurotol.
2013;34:451–9.
Dornan D, Hickson L, Murdoch B, Houston T, Constantinescu G. Is auditory-ver-
bal therapy effective for children with hearing loss? Volta Rev. 2010;110(3):361–
87.
Fulcher A, Purcell AA, Baker E, Munro N. Listen up: Children with early iden-
tified hearing loss achieve age-appropriate speech/language outcomes by
3years-of-age. Int J Pediatr Otorhinolaryngol [Internet]. 2012;76(12):1785–94.
Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijporl.2012.09.001
Hogan S, Stokes J, White C, Tysziewics E, Woolgar A. An Evaluation of Auditory
Verbal Therapy Using the Rate of Early Language Development as an Outcome
Measure. Deaf Educ Int. 2008;10(3):143–67.
Kaipa R, Danser ML. Efficacy of auditory-verbal therapy in children with hear-
ing impairment: A systematic review from 1993 to 2015. Int J Pediatr Otorhino-
laryngol. 2016;86:124–34.
Percy-Smith L, Hallstrøm M, Josvassen JL, Mikkelsen JH, Nissen L, Dieleman
E, et al. Differences and similarities in early vocabulary development between
children with hearing aids and children with cochlear implant enrolled in
3-year auditory verbal intervention. Int J Pediatr Otorhinolaryngol [Internet].
2018;108(February):67–72. https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2018.02.030
Percy-Smith L, Tønning TL, Josvassen JL, Mikkelsen JH, Nissen L, Dieleman E,
et al. Auditory verbal habilitation is associated with improved outcome for chil-
dren with cochlear implant. Cochlear Implants Int. 2018;19(1):38–45.
Thomas E, Zwolan T. Communication Mode and Speech and Language Out-
comes of Young Cochlear Implant Recipients: A Comparison of Auditory-Verbal,
Oral Communication, and Total Communication. Otol Neurotol. 2019;40(10).
Dansk Selskab for Almen Medicin. Hvad er kvalitet? [Internet]. 2019.
https://
www.dsam.dk/flx/kvalitet/hvad_er_kvalitet/
Dansk Selskab For Kvalitet i Sundhedssektoren. Sundhedsvaesenets kvalitets-
begreber og -definitioner. Metodehåndbog i Kvalitetsudvikling
Dansk Selskab for Kvalitet. 2016;1–158.
http://dsks.dk/wp-content/up-
loads/2017/01/25_01_2016_kvalitetsbegrebermetoder.pdf
Institute of Medicine. Crossing the quality chasm: a new health system for the
21st century. Washington DC; 1990. 244 p.
Danske Regioner. Kvalitet i sundhed. 2011.
2.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
15
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0019.png
16.
Mainz J. Kvalitetsudviklingsprocessen. In: Kvalitetsudvikling og dokumen-
tation i sundhedsvæsenet. Munksgaard; 2016.
Dunn L, Dunn D. The Peabody Picture Vocabulary Test. 4th ed. Blooming-
ton, editor. MN: NCS Pearson, Inc; 2007.
Kühn-Inacker H, Weichbold V, Tsiakpini L, Coninx F, D`Haese P. LittlEARS®
auditory questionnaire: parents questionnaire to assess auditory behaviour.
Innsbruck, Austria: MED-EL; 2003.
Fletcher K, Horrell E, Ayugi J, Irungu C, Muthoka M, Creel L, et al. The Nat-
ural History and Rehabilitative Outcomes of Hearing Loss in Congenital
Cytomegalovirus: A Systematic Review. Otol Neurotol. 2018;39(7):854–64.
Mey K, Percy-Smith L, Hallstrøm M, Grønvej M, Cayé-Thomasen P. Recep-
tive language acquisition in a pediatric population with Pendred syndrome
and non-syndromic enlarged vestibular aqueduct. Acta Otolaryngol. 2019;
Mey K, Bille M, Rye Rasmussen S, Tranebjærg L, Caye-Thomasen P. The
Natural History of Hearing Loss in Pendred Syndrome and Non-Syndromic
Enlarged Vestibular Aqueduct. Otol Neurotol. 2019;40(3):175–85.
AG Bell. Paths to certification [Internet]. 2020.
Auditory Verbal UK. AV therapy training package.
https://www.avuk.org/
Pages/Category/become-an-av-therapist
DSI. Sygehusstruktur i Danmark – en antologi om konsekvenserne af cen-
tralisering i sygehusvæsenet [Internet]. 2005. Available from:
https://www.
vive.dk/media/pure/10528/2194023
VIVE. Højere kvalitet gennem samling af komplekse og specialise-
rede kliniske funktioner – en litteraturgennemgang af organisa-
toriske forudsætninger, fordele og udfordringer [Internet]. 2018.
Available
from:
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2018/Hø-
jere-kvalitet-gennem-samling-af-komplekse-specialiserede-funktioner/
Højere-kvalitet-gennem-samling-af-komplekse-specialiserede-funktioner.
ashx?la=da&hash=A351291977BFCB52F5CD992C6469E5EE8D805F96
Socialstyrelsen. Forløbsbeskrivelse. Rehabilitering og undervisning af børn
og unge med tidligt opdaget høretab 0-18 år. 2019.
ISHD. Specialrådgivningen for børn og unge med høretab. [Internet].
2019. Available from: https://ishd.rn.dk/-/media/Specialsektoren/Syn-og-
H%C3%B8relse/Om-institut-Syn-og-H%C3%B8relse/Hoereafdelingen-Bo-
ern-og-Unge/Konsortiefolder-okt-2019.ashx?la=da
Sundheds- og Ældreministeriet. Uddybende beskrivelse af takstberegning
for sygehuse [Internet]. 2010. Available from:
http://www.sum.dk/Sund-
hed/DRG-systemet/~/media/Filer - dokumenter/2011/Sundhed/DRG-syste-
met/Samlet takstberegning.ashx
Hutchins T. The Theory of Mind Inventory (ToMI) [Internet]. University of
Vermont. 2008. Available from:
https://www.theoryofmindinventory.com/
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
16
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 459: Henvendelse vedr. foretræde fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om forlængelse af den 3-årige AVT-behandling for børn med høretab
2219180_0020.png
decibel.dk/avt