Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 457
Offentligt
2218253_0001.png
Dato 24-06-2020
Sagsnr. 35-1110-176
JEWC
Tillægsnotat vedrørende sundhedspersoner
- hvis midlertidige sanktion bortfaldt i 2018 og 2019.
Sundheds- og Ældreministeriet har i mail af 16. juni 2020 anmodet Styrelsen for
Patientsikkerhed om et tillægsnotat indeholdende et samlet overblik over status på
sagerne, herunder hvor mange sager, der er helt afsluttet og hvor mange, der fortsat
er under sagsbehandling.
Baggrunden for listen:
Det er domstolene, som tager stilling til, om en autoriseret sundhedsperson skal fra-
tages autorisationen eller have indskrænket sit virksomhedsområde.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan midlertidigt træffe en administrativ afgørelse om
autorisationsfratagelse eller virksomhedsindskrænkning. Styrelsens administrative
afgørelse bortfalder senest 2 år efter afgørelsen, medmindre styrelsen inden 2-års-
fristens udløb har anlagt en sag.
Østre Landsret afsagde den 9. november 2018 en dom, som præciserede kravene
for, hvornår styrelsen kunne anlægge sag ved domstolene om autorisationsfrata-
gelse og virksomhedsindskrænkning.
Inden styrelsen kan anlægge sagen, skal sagen oplyses grundigt. Det er efter autori-
sationsloven et krav, at styrelsen skal indhente en skriftlig erklæring fra Retslægerå-
det, og sundhedspersonen skal opfordres til at udtale sig, inden styrelsen anlægger
en sag.
Styrelsen tager efter en revurdering af sagen stilling til, om det er nødvendigt at an-
lægge en retssag om autorisationsfratagelse eller virksomhedsindskrænkning. I re-
vurderingen indgår erklæringen fra Retslægerådet, sundhedspersonens eventuelle
bemærkninger og de øvrige oplysninger i sagen.
Dommen medførte, at styrelsens midlertidige afgørelse bortfaldt i 20 sager i perio-
den fra dommen og frem til 31. december 2019, fordi styrelsen ikke havde opfyldt
kravene forud for anlæggelsen af retssagen.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Orientering om status vedr. sager, hvor 2-årsfristen er udløbet i 2018-2019, fra sundheds- og ældreministeren
2218253_0002.png
Sagerne på listen omhandler dermed 20 sundhedspersoner, hvor den udvidede hø-
ringsprocedure ikke var gennemført inden udløbet af 2-årsfristen. Retssagen kunne
derfor ikke anlægges, selv om styrelsen midlertidigt havde frataget autorisationen
eller indskrænket virksomhedsområdet, fordi de udgjorde en fare for patientsikker-
heden.
Styrelsen iværksatte straks i forbindelse med bortfaldet af den midlertidige sanktion
en ny oplysning af tilsynssagerne for at sikre, at patienterne ikke blev udsat for fare
som følge af bortfaldet af den midlertidige sanktion.
Styrelsen fik med oplysningerne i sagerne belyst, om der fortsat var begrundet mis-
tanke om, at sundhedspersonerne var til fare for patientsikkerheden. I nogle sager
viste nye oplysninger, at patienternes sikkerhed kunne sikres ved mindre indgri-
bende sanktioner.
Der blev for hver sundhedsperson lagt en plan for opfølgning, og styrelsen traf af-
gørelse om tilsynssanktioner, hvis der var et fagligt grundlag for det.
For hver sag vurderede styrelsen også, om der var et fornyet grundlag for en ny af-
gørelse om autorisationsfratagelse eller virksomhedsindskrænkning. Styrelsen har
ikke hjemmel til at træffe en ny midlertidig afgørelse om autorisationsfratagelse el-
ler virksomhedsindskrænkning på baggrund af de oplysninger, som lå til grund for
første midlertidige afgørelse.
Sagen ved domstolene kan derimod fortsat afgøres på baggrund af alle oplysninger i
tilsynssagen.
Status for de 20 sager:
I
8 sager
er tilsynssagen afsluttet i den forstand, at sundhedspersonerne enten ved
dom er frataget autorisationen eller har fået indskrænket virksomhedsområdet eller
frivilligt har fraskrevet sig hele eller dele af autorisationen.
I
2 sager
er sundhedspersonerne ophørt med at virke i Danmark, og deres autorisa-
tion er derfor suspenderet. I
1 sag
er en tandlæge blevet frataget autorisationen på
grund af manglende medvirken til styrelsens tilsyn.
I
1 sag
var videreførelse af en retssag ikke nødvendig, fordi sundhedspersonen på
grund af 75-års reglen har mistet retten til selvstændigt virke, hvilket svarede til den
virksomhedsindskrænkning, der var bortfaldet.
Den fornyede sagsoplysning har i
3 sager
afdækket, at sundhedspersonen har for-
bedret sit faglige virke. Der er derfor ikke grundlag for at anlægge en retssag. I en
enkelt af disse 3 sager er tilsynssagen helt lukket, og i 2 sager er den sanktion, der
udløb blevet afløst af en anden, mindre indgribende sanktion. I disse sager føles
sundhedspersonenerne i tilsynet for at sikre, at det faglige niveau opretholdes.
2 sager
er genanlagt med henblik på virksomhedsindskrænkning og verserer fortsat
ved domstolene. Begge sundhedspersoner er fortsat under tilsyn af styrelsen. Den
ene læge arbejder kun i en administrativ stilling og den anden læge har indskrænket
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Orientering om status vedr. sager, hvor 2-årsfristen er udløbet i 2018-2019, fra sundheds- og ældreministeren
2218253_0003.png
sin ordinationsret. I
1 sag
har vi genanlagt retssag med påstand om en mindre ind-
gribende virksomhedsindskrænkning end den oprindelige. Lægen har desuden et
faglig påbud.
1 sag
verserer forsat ved Retslægerådet, og styrelsen afventer erklæring for at tage
stilling til anlæggelse af retssag. Styrelsen har efter bortfald af den midlertidige
virksomhedsindskrænkning sat lægens virke under skærpet tilsyn. Styrelsen har ved
sit tilsyn med lægens virke blandt andet indhentet oplysninger fra Skat og derved
konstateret, at lægen ikke har arbejdet siden bortfald af indskrænkningen.
I
1 sag
har styrelsen ikke anlagt retssag efter modtagelse af Retslægerådets udta-
lelse. Sagen var startet på baggrund af en afgørelse fra de engelske sundhedsmyn-
digheder. Det var ikke muligt for styrelsen at få tilstrækkeligt journalmateriale fra
England til, at Retslægerådet kunne lave en sundhedsfaglig vurdering af tandlægens
faglige evner. Tandlægen arbejder ikke, og en åben tilsynssag verserer fortsat.
Afslutningsvis skal styrelsen bemærke, at der i januar 2020 var yderligere en sag,
hvor den midlertidige sanktion bortfaldt, fordi høringsproceduren i § 11 ikke kunne
gennemføres inden udløbet af 2-årsfristen. Afgørelsen var truffet den 3. januar
2018. I sagen var det nødvendigt at indhente yderligere materiale til brug for Rets-
lægerådets vurdering af sagen. Styrelsen havde kort forinden udløbet fået nye op-
lysninger om lægens helbred som betød, at styrelsen umiddelbart efter den midlerti-
dige afgørelses bortfald traf afgørelse om at suspendere sundhedspersonen, da
denne var ophørt med sit faglige virke.
Der har ikke været yderligere sager herefter.
Konklusion
I
15
af de 20 sager er patientsikkerheden sikret som følge af domme, administrative
afgørelser, friville fraskrivelser eller fordi sundhedspersonernes faglige niveau er
forbedret i en sådan grad, at den sanktion, der bortfaldt ikke længere er nødvendig.
I
4
af de resterende sager, hvor der ikke administrativt var grundlag for en ny afgø-
relse om virksomhedsindskrænkning eller autorisationsfratagelse, følges sundheds-
personerne under en administrativ afgørelse om tilsyn på anden vis. 2 af de 4 sund-
hedspersoner arbejder aktuelt ikke.
I
1
sag følges sundhedspersonen i tilsyn uden, at der aktuelt er truffet en administra-
tiv afgørelse om sanktion. Konkret arbejder sundhedspersonen i en administrativ
stilling, hvor denne ikke varetager patientbehandling.
De indførte ændringer i sagsbehandlingen efter en afgørelse om midlertidig virk-
somhedsindskrænkning eller fratagelse har sikret, at sagerne kan anlægges rettidigt.
Der har således ikke været utilsigtede bortfald af afgørelser, der er truffet senere
end januar 2018.
Jeanett Wind Christensen
3