22. juni 2020
•
SS
• Side
1 af 2
NYT FRA DE KLEMTE OG DE GLEMTE
–
NUMMER 7
I sidste udgave af erfaringsopsamlingen kunne vi berette om de konsekvenser, som de uklare og
modstridende retningslinjer får for svækkede personer og deres pårørende på landets plejehjem og
bosteder.
I denne uge deler vi fortællinger om nogle af de konflikter mellem ledelse/plejepersonale og
beboere/pårørende, som bl.a. udspringer af de uklare retningslinjer.
Konflikter mellem ledelse/plejepersonale og beboere/pårørende
Når det kommer til konflikter omkring retningslinjerne for besøg, modtager vi i vores rådgivnings-
samtaler og i kontakten med medlemmerne mange henvendelser om:
•
•
•
•
Pårørende, som er dybt frustrerede, fordi praksis og retningslinjer fremstår meningsløse
Uhensigtsmæssig eller sammenbrudt kommunikation mellem ledelse/plejepersonale og
beboere/pårørende
Mistillid og tilspidsede konflikter mellem ledelse/plejepersonale og beboere/pårørende
Pårørende, som oplever, at plejepersonalet modarbejder og truer dem
Konkrete eksempler fra vores kontakt med de berørte:
•
En kvinde, der selv bor i plejebolig, fortæller, at hendes medbeboere går til og sygner hen på
grund af isolationen. Ledelsen på plejecentret vil ikke gå i dialog, men afviser ethvert
initiativ fra både beboere og pårørende.
En hustru ringer, mens hun står på sin mands plejecenter, for at få rådgivning om en
tilspidset konflikt med personalet, der er opstået, fordi personalet nægter hende at gå tur
med manden.
En pårørende skriver: ”Jeg
har brug for at komme af med min sorg over, at der ikke er
større forståelse fra personalet. Det gør jo, at man også kan blive bekymret for, om de
behandler de gamle ordentligt. De gamle kan jo ikke sladre, når de ikke husker.”
En datter fortæller i vrede vendinger om en oplevelse på sin mors plejehjem, hvor
personalet overfusede og smækkede døren i hovedet på hende, da hun ville hente moren
hjem på besøg.
Hun beskriver personalet som ’Coronapoliti’.
En hustru fortæller om et besøg i besøgsteltet på sin mands plejehjem. Manden har demens
og hører dårligt, så hun var nødt til at læne sig mod ham for, at han kunne høre hende. Da
hun kom hjem, ringede plejepersonalet og advarede hende mod at komme så tæt på sin
mand en anden gang. Da hun sagde, at det ville hun
’prøve på’,
svarede personalet:
”Du skal
ikke bare prøve. Hvis du gør det igen, får du forbud mod besøg!”
En hustru til en mand med svær demens ville booke tid til at besøge sin mand på
plejehjemmet, men blev afvist af personalet, fordi manden havde udpeget en anden
besøgspårørende. Hun fortæller:
“Jeg forstår godt, at min mand gerne ville se sin gamle
ven, men han døde altså for år tilbage. Jeg har til gengæld besøgt min mand flere gange om
•
•
•
•
•