Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 444
Offentligt
2215722_0001.png
Sundheds- og Ældreminister Magnus Heunicke
19. juni 2020 • MTN
Kære Magnus Heunicke
Vi finder, at de lempelser af besøgsrestriktioner på plejehjem mv., som følger af bekendtgørelse nr.
823 af 9. juni 2020 om besøgsrestriktioner på plejehjem, plejeboliger og aflastningspladser samt
sygehuse og klinikker i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), er
meget begrænsede. Reelt vil det kun i meget ringe grad imødekomme det store behov for bedre
kontakt mellem mennesker, der ikke har lang tid tilbage i deres liv, og deres familie.
Den primære årsag til denne henvendelse til dig er vores undren over processen, der førte frem til
den nuværende bekendtgørelse. Sundheds- og Ældreministeriet udsendte et udkast til
bekendtgørelsen i høring den 5. juni med høringsfrist den 8. juni kl. 12:00. Mindre end et døgn
efter høringsfristens udløb udsender Sundheds- og Ældreministeriet en pressemeddelelse om den
endelige bekendtgørelse, der på helt centrale punkter vender 180 grader i forhold til udkastet, der
blev sendt i høring.
Pressemeddelelsen har overskriften ”Gradvis genåbning af plejehjem og sygehuse”. Men
som det
fremgår af vedlagte notat, finder vi, at der ikke er foretaget de lempelser af besøgsrestriktionerne,
hverken udendørs eller indendørs, som ministeriet efter vores opfattelse lagde op til i det
materiale, der 5. juni 2020 blev udsendt til sektorpartnerskabet.
Der er efter vores opfattelse derimod sket væsentlige stramninger i kriterierne for indendørs besøg
fra udkast til endelig tekst, og bekendtgørelsens bestemmelser om udendørs besøg er strammere
end høringsudkastet.
Sundheds- og Ældreministeriet har telefonisk oplyst over for Ældre Sagen d. 10. juni 2020, at
ændringerne efter ministeriets opfattelse alene er af teknisk og redaktionel karakter i
bekendtgørelsen, da dele af udkastets § 5 er flyttet ned i § 7. Vi deler ikke dette synspunkt, idet der i
den endelige bekendtgørelses §§ 5, 7 og 8 er sket væsentlige indholdsmæssige ændringer af
betydning for såvel udendørs som indendørs besøg. Se vedhæftede notat.
Vi skal i den forbindelse også henvise til vores respektive høringssvar til ministeriet.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 444: Henvendelse af 19/6-20 fra Ældre Sagen, Pårørende i Danmark og Alzheimerforeningen om manglende lempelser af besøgsrestriktion på plejehjem, sygehuse, plejeboliger m.m.
2215722_0002.png
Vi vil gerne med dette brev udtrykke vores utilfredshed med, at så væsentlige ændringer fra udkast
til endelig version foretages af ministeriet uden at informere høringsparterne tydeligt herom. Især i
lyset af de stærkt bekymrende henvendelser, vi dagligt modtager fra vores medlemmer om de
uoprettelige konsekvenser, besøgsrestriktionerne har.
Med venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Ældre Sagen
Nis Peter Nissen
Direktør
Alzheimerforeningen
Marie Lenstrup
Formand
Pårørende i Danmark
Kopi: Sundheds- og ældreordførere
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 444: Henvendelse af 19/6-20 fra Ældre Sagen, Pårørende i Danmark og Alzheimerforeningen om manglende lempelser af besøgsrestriktion på plejehjem, sygehuse, plejeboliger m.m.
2215722_0003.png
Bilag 1: Notat vedr. forløb med planlagte lempelser af besøgsrestriktioner samt
udarbejdelse af ny bekendtgørelse vedr. besøgsrestriktioner på plejehjem mv.
Bekendtgørelse nr. 823 af 9. juni 2020 om besøgsrestriktioner på plejehjem, plejeboliger og
aflastningspladser samt sygehuse og klinikker i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom
2019 (COVID-19) fraviger væsentligt indholdsmæssigt fra det udkast til bekendtgørelsen, som
ministeriet sendte i lynhøring d. 5. juni 2020 efter møde i sektorpartnerskabet d. 3. juni, samt det
samtidig fremsendte udkast til rammepapir for lempelser af besøgsrestriktioner. Heri lægger
ministeriet op til følgende lempelser:
Udearealer
Besøgsrestriktioner kan i dag omfatte såvel inde- som udearealer. Det ændres nu således, at der
ikke længere kan fastsættes forbud mod besøg på udearealer.
Styrelsen for Patientsikkerhed har udarbejdet et inspirationskatalog til udendørsbesøg på
plejehjem.
Besøgspersoner
Besøg på plejehjem, plejeboliger og aflastningspladser samt sygehuse, herunder psykiatriske
afdelinger og klinikker skal altovervejende foregå på udearealer, men efter anmodning fra den
enkelte borger eller dennes nære pårørende, kan der udpeges 1-2 faste besøgspersoner.
Ledelsen beslutter efter en konkrete vurdering, om der kan aflægges besøg i den del af
institutionen, som den enkelte borger råder over. Ved beslutningen skal der blandt andet tages
hensyn til, om den del af institutionen, som den enkelte borger råder over, har egen indgang fra
udendørsarealer, eller om sådanne besøg vil kræve adgang til indendørs fællesarealer.
Besøg
skal tillades, medmindre afgørende hensyn taler imod dette.
(Vores fremhævning).
Det var således vores opfattelse, at indendørs besøg af 1-2 faste besøgspersoner fremover nu ville
kunne lade sig gøre, med mindre afgørende hensyn talte imod dette, hvilket også fremgår af
formuleringen i udkastet til bekendtgørelsens § 7.
Det er vores vurdering, at der efter lynhøringen er foretaget en væsentlig materiel ændring af
bekendtgørelsens § 7, som vi som høringsparter ikke er blevet forelagt. Når man læser udkastet til
bekendtgørelsens § 7, fremstår indendørs besøg af 1-2 faste besøgspersoner som en selvstændig
supplerende rettighed, som ikke er betinget af, hvorvidt et udendørs besøg kan gennemføres, jf. § 5
i udkastet til bekendtgørelsen. Det fremgår endvidere af udkastets § 7, at disse besøg skal tillades,
medmindre afgørende hensyn taler imod dette.
I udkastet til bekendtgørelsens § 5 stk. 3 fremgår det endvidere, at der ydermere kun ville kunne
indføres besøgsrestriktioner på indendørs fællesarealer og i den del af boligen, som beboeren selv
råder over. Det fremgår således eksplicit, at der ikke længere kan fastsættes forbud mod besøg på
udearealer, herunder at besøg så vidt muligt skal foregå udendørs. Bekendtgørelsesudkastet giver
således ikke hjemmel til at indføre restriktioner for besøg på udendørs arealer
herunder
begrænsninger i hvem, hvornår eller hvor længe disse besøg kunne vare, idet bekendtgørelses-
udkastets bestemmelser om restriktioner alene omhandlede besøg på fællesarealer eller beboerens
egen private bolig.
I den endelige bekendtgørelse er der derimod tilføjet en yderligere bestemmelse i § 8
nemlig at
institutionens ledelse skal sikre, at besøg
på såvel indendørs som udendørs arealer
sker
under behørig hensyntagen til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om bl.a. god hygiejne og
hensigtsmæssig adfærd. (vores fremhævning).
Den endelige bekendtgørelse giver efter vores vurdering mulighed for at indføre restriktioner også
på udendørs arealer og i praksis giver kommunerne mulighed for at bevare endog meget
vidtgående begrænsninger i beboernes mulighed for at fastholde sociale kontakter til deres
pårørende. Disse begrænsninger vil derfor kunne være i strid med Sundhedsstyrelsens seneste
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 444: Henvendelse af 19/6-20 fra Ældre Sagen, Pårørende i Danmark og Alzheimerforeningen om manglende lempelser af besøgsrestriktion på plejehjem, sygehuse, plejeboliger m.m.
retningslinje, hvori der står, at indsatser og løsninger (om besøgsrestriktioner) ikke bør stille
unødige begrænsninger og barrierer for den sociale kontakt (jf. Sundhedsstyrelsen: COVID-19:
Smitteforebyggelse ved besøg på plejehjem og plejeboliger, aflastningspladser, sygehuse, klinikker
mv., 12. juni 2020).
4