Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 440
Offentligt
2214235_0001.png
Forsøgsordning 2.0
Genstart og justering vil skabe udvikling, eksport og
arbejdspladser inden for medicinsk life science
-
Udarbejdet af Cannabis Danmark, juni 2020
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0002.png
Indledning
Cannabis Danmark siger tak for de første to år af forsøgsordningen.
Det har været to lærerige år, som har sat konturerne for, hvordan vi i Danmark kan komme
positivt videre med nogle nødvendige opdateringer og langsigtede mål.
Cannabis Danmark har, som neutral interesseorganisation for legal ordineret medicinsk
cannabis, en stor berøringsflade og netværk inden for alle sektorer, der har interesse i
medicinsk cannabis. Ligeledes har vi et stort kendskab til det illegale marked. Det gør os i
stand til at hæve os op i helikopterperspektiv og foreslå løsninger på mange af de
udfordringer og muligheder, der er inden for medicinsk cannabis og forsøgsordningen.
For patienter og industrien har det været en langsommelig start på forsøgsordningen. De
første to år har båret præg af, at alle skulle lære et nyt område at kende i mødet mellem
en plante og et lægemiddel. Dette gælder også for Lægemiddelstyrelsen, som står for den
operative myndighed af ordningen. Som udgangspunkt mener vi på den baggrund, at man
officielt skal betragte de første 2-3 år som opbygningsperiode. Derfor bør regering og
forligspartierne bag ordningen som min. forlænge denne t.o.m. 2025 og allerede nu sigte
efter en permanent ordning.
Vi har udfyldt den officielle evaluering, som kun går på patientdelen.
Dette oplæg/evaluering er vores eget omfattende bud på at komme videre med en
Forsøgsordning 2.0. Vi indgår gerne i et videre detaljeret arbejde med
Sundhedsministeriet, ministeren og forligspartier for en forbedring og justering af
forsøgsordningen og omkringliggende problematikker vedr. medicinsk cannabis.
Vi har i vores evaluering valgt at dele det op i to sektioner:
1. sektion
omhandler udfordringer, som kræver løsninger nu.
2. sektion
omhandler en langsigtet strategi således, at forsøgsordningen - og det der
kommer efter, udnyttes optimalt til fremtidig ordination, forskning og udvikling.
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0003.png
1. sektion – udfordringer og løsninger lige nu
Cannabis Danmarks udgangspunkt er altid patienterne og igennem de to første år af
forsøgsordningen kan vi se 3 udfordringer: Tilgængelighed, pris og variation.
Vi ved, at en del læger har ordineret medicinsk cannabis, men vi ved ikke hvem.
Vi ved, at der er visse geografiske områder i Danmark, hvor det er helt umuligt at
finde en ordinerende læge eks. i Nordjylland.
Vi ved, at der findes en stor økonomisk ulighed i tilgængelighed i takt med at flere
private klinikker tilbyder privatkonsultationer.
Derudover har vi igennem de to første år stødt på dilemmaer og problematikker hos vores
medlemmer, som der bør tages hånd om.
Ordination til børn og unge under 18 år.
Tidligere selvmedicinerende som nu er under ordineret medicinsk cannabis.
Kørsel.
Det illegale marked.
Synliggørelse og uddannelse af sundhedsprofessionelle skal skabe vejen for
ordination
Det er nødvendigt at inddrage lægerne som en tydelig medspiller i rammen af, at
forsøgsordningen fortsætter.
For at afhjælpe at patienter ikke går forgæves til lægen
bør det være muligt for at få
navngivet et antal klinikker i hver kommune
med praktiserende læger, som kan
ordinere medicinsk cannabis. Disse bør modtage en efteruddannelse inden for området.
Dette har andre sammenlignelige lande gjort bl.a. Australien.
Det er denne problematik, vi oftest får spørgsmål om fra vores medlemmer og lige nu kan
vi kun henvise til de private klinikker, som mange ikke har råd til.
De medlemmer, hvis læge er positive over for ordination af medicinsk cannabis, oplyser, at
deres læge ofte er usikker på praktiske redskaber til ordination – eks. dosering,
interaktioner og andre bivirkninger.
Tillige har Cannabis Danmark oplevet en rådvildhed hos social- og sundhedspersonale i
kommuner og regioner over for spørgsmål om medicinsk cannabis fra patienter og
borgere. Det drejer sig både om ordineret medicinsk cannabis og cannabis købt på det
illegale marked. Det offentlige Danmark skal vænne sig til, at der nu findes ordination af
cannabis.
Vi har desuden fået medlemshenvendelser på udfordringer i kommuner, der stadigvæk har
svært ved at skelne mellem medicinsk og rekreativt brug, specielt fra tidligere
selvmedicinerede med cannabis fra det ulovlige marked.
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0004.png
Der mangler tydeligvis bedre information, oplysning og undervisning af
sundhedsprofessionelle omkring medicinsk cannabis. Dog efter to år med
forsøgsordningen og bivirkningsrapportering er det nu muligt at fastslå, at der ikke er
registreret alvorlige bivirkninger og derfor er medicinsk cannabis relativ sikkert at ordinere
– i alle tilfælde til de lidelser som anbefales af Lægemiddelstyrelsen. Det er et godt
udgangspunkt i en videre proces.
Vi mener, at man bør benytte sig af initiativet Klinisk Cannabis Forum
1
,
som er parat
til at hjælpe ordinerende læger. Klinisk Cannabis Forum har bl.a. planlagt udgivelsen af
en ’pixibog’ i ordination af medicinsk cannabis baseret på de mange danske forsøg, som
pågår i øjeblikket.
Det er desuden nødvendigt at specificere uddannelse og oplysning til læger efter
lidelser/sygdomme.
Vi anbefaler fagsymposiums
inden for de lidelser, som står på
Lægemiddelstyrelsens anbefalingsliste i dag og de lidelser, som kan stå på spring til en
anbefaling. Cannabis Danmark har allerede udfærdiget en projektbeskrivelse på dette,
som kan udføres i samarbejde med relevante aktører.
Sidst men ikke mindst
bør man tilbyde temadage
for kommunernes social- og
sundhedspersonale, så disse kan håndtere spørgsmål fra patienter og borgere omkring
både ordineret medicinsk cannabis og cannabis fra det illegale marked. Dette har
Cannabis Danmark også en projektbeskrivelse på og vi afholder et pilotprojekt på en
temadag med psykologiforeningen.
1
Klinisk Cannabis Forum er en dansk sammenslutning af forskere og læger inden for medicinsk cannabis, der deler erfaringer inden
for området. Initiativet ledes af Prof. Peter Leutscher.
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0005.png
Sårbare patientgrupper mangler adgang til ordineret medicinsk cannabis
Vi ved, at der findes et meget stort illegalt marked for cannabis til medicinsk brug.
Omfanget var i 2016 på 50.000 borgere, viste en Epinion-undersøgelse for DR Nyheder i
2016. Vi vurderer, at det min. er fordoblet siden 2016.
Cannabis Danmark har indgående indsigt i det ulovlige marked. Det kan være et
sisyfosarbejde, men vi gør en stor indsats for at give reel oplysning om både
forsøgsordningen og farerne ved det illegale marked igennem vores daglige arbejde.
Det
illegale marked bør have en selvstændig opmærksomhed
af hensyn til
folkesundheden og Cannabis Danmark redegør gerne herfor ved forespørgsel.
Vi appeller til, at man kigger på følsomme patientgrupper, som tyr til det ulovlige marked,
for at finde en inddragende løsning i forsøgsordningen. Det drejer sig bl.a. om Epilepsi,
PTSD samt børn og unge med epilepsi eller under cancerbehandling. Oftest handler det
om patienter, hvor konventionel medicin enten ikke virker eller har så store bivirkninger, at
det kan gøre stor skade. Vi ved, at mange fra disse grupper tyr til det ulovlige marked i dag
i desperation og får en rådgivning som, i den forbindelse, kan tangere kvaksalveri.
Løsningen kan være at få implementeret disse grupper i en speciel overvågnings-
og ordinationskategori eller øremærke midler til forskning inden for områderne.
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0006.png
Cannabis og kørekort
Cannabis og kørekort er et andet emne som går igen ved henvendelser til Cannabis
Danmark. Det er problematisk, at der ikke findes fuldkommen klare regler omkring
ordination af medicinsk cannabis og kørsel. Ifølge forsøgsordningen er det op til den
ordinerende læge at vurdere et kørselsforbud, mens færdselspolitiet tilsyneladende kun
retter sig efter anbefalinger fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som anbefaler et totalforbud
på kørsel. Tillige optræder der en uforståelig forskel på ordineret medicinsk cannabis og
færdselsloven omkring illegale euforiserende stoffer. Dette betyder, at patienter i stedet vil
fortsætte med at benytte sig af det ulovlige marked.
Kørselsforbud har også indvirkning på rekruttering til kliniske forsøg.
Der er ingen videnskabelige bevis, som ligger til grund for et kørselsforbud, idet den
mentale påvirkning af cannabis ikke er det samme som, at man kan måle tilstedeværelsen
af visse cannabinoider i blodet.
Området bør undersøges nærmere for patienter, der
ordineres medicinsk cannabis.
Lavere priser og flere variationer ikke førend 2021
Priser og variationer på medicinsk cannabis hører sammen. I Danmark har vi valgt en
meget liberal tilgang i forsøgsordningen, som bygger på den frie konkurrence.
Sammenlignet med andre europæiske lande er det, fra et patientperspektiv, den bedste
model til billig cannabis i høj standard. Men vi får næppe løst pris og
variationsproblematikken inden for det næste års tid eller mere.
Da olieproduktet fra StenoCare/CannTrust blev introduceret i 2018, så vi en stærk stigning
i ordinationerne. Af det kan man udlede, at både læger og patienter foretrækker denne
ordination- og indtagelsesmetode frem for de andre tilgængelige topskuds produkter til
inhalation eller tebrygning. Dog så vi også, at kurven for ordination fladede ud i 2. kvartal
2019, hvor Cannabis Danmark samtidig fik mange henvendelser fra vores medlemmer om,
at olieproduktet simpelthen var for dyrt. Forsøgsordningens medicinstilskud på 10.000,- pr.
år bliver hurtigt brugt op.
Sundhedsdatastyrelsens opgørelse for
1. kvartal 2020
viser, ikke overraskende, at 2/3
dele af forsøgsordningens patienter er faldet fra ordningen. Godt 700 ud af
udgangspunktet fra 2. kvartal 2019 – 1045 patienter, er forsvundet. De fleste forsvandt
med suspensionen af CannTrusts’ oliebaserede produkter i juli 2019.
Vi fik mange henvendelser fra frustrerede patienter i sommeren 2019 og oplevede også, at
et par forskningsforsøg måtte henlægges.
Sammen med Corona-krisen synes forsøgsordningen pt at ligge i ruiner.
Det, alle venter på, er dansk dyrket medicinsk cannabis med lavere priser,
leveringssikkerhed og variation.
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0007.png
I 2020 får vi forhåbentlig flere variationer af topskud, men næppe de ekstraherede
produkter - eksempelvis olieprodukter, som primært efterspørges blandt både læger og
patienter. Pt har kun en ekstraktionsvirksomhed licens i udviklingsordningen - anlægget er
under opførsel.
På nuværende tidspunkt er det også vanskeligt at forudsige, om priserne på medicinske
cannabistopskud vil falde i 2020. For dette beror på, hvor mange producenter, der bliver
klar til salg og deres mulighed for at indkassere de store investeringer, som er foretaget i
danske produktionsanlæg.
Dertil skal man have in mente, at det danske marked er forsvindende lille i forhold til andre
europæiske markeder og at der er vidt forskellige reguleringer fra land til land. Det kan
betyde, at efterspørgslen på bestemte produkttyper i udlandet - og ikke i Danmark, kan
blive afgørende for produktudviklingen herhjemme på kort sigt.
Afledt af disse faktorer kan der fremkomme et blomstrende rådgivningsmarked for
patienter, der eksperimenterer med ekstraktion selv. I Cannabis Danmark er vi bevidst om,
at det allerede pågår med de eneste tilgængelige produkter i forsøgsordningen i dag –
topskudsprodukterne fra hollandske Bedrocan.
Konklusionen for 2020 er, at vi kan få mange varianter inden for cannabistopskud, måske
til en lavere pris, mens efterspørgslen i Danmark primært går på produkter, som skal
indtages oralt eks. ekstraherede olieprodukter.
Vi skal gå fra produktion til udvikling af medicinsk cannabis
Løsningen kunne være, at vi i Danmark sigter efter at blive et udviklingsland,
frem
for primært et produktionsland for medicinsk cannabis, hvor det er muligt at involvere flere
innovative kræfter i udviklingen og test af medicinske cannabisprodukter og
indtagelsesmetoder.
Bl.a. kunne man i lovgivningen tillade import af medicinsk
cannabis til videre forarbejdning
i nye indtagelsesløsninger til patienter, hvortil nye
erhvervsområder kunne tilkobles. Denne mulighed har man eksempelvis i Malta, hvilket
har animeret til investeringer i andre dele af værdikæden end primærproduktionen. Import
af medicinsk cannabis til forarbejdning i Danmark kan tilføjes en afgift til
Lægemiddelstyrelsen, så dette kan kompensere for personaleomkostninger i forbindelse
med sagsbehandlinger tilknyttet forsøgsordningen.
En supplerende, lidt mere teknisk, løsning er at give producenter
en mulighed for en
større variation i batch til batch forholdet på CBD og THC ved høstmodent cannabis,
hvis råmaterialet bliver ekstraheret.
Man har ved en ekstraktion mulighed for at udvikle
præcise standardiserede produkter. Produktionsomkostninger kan således blive lavere
ved selve dyrkningen, mens forarbejdningen bliver dyrere.
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0008.png
Med begge tiltag kan der udvikles et større incitament for danske producenter i forhold til,
at producere og udvikle produkter til mange forskellige indtagelsesmetoder af medicinsk
cannabis eks. tinkturer/olier, piller, spray, tyggegummi eller plastre. Dette er ikke kun til
gavn for danske patienter, det er også en mulighed for at udvikle hele området medicinsk
cannabis med flere iværksættere, arbejdspladser, eksport og derved indkassere flere
skatteindtægter.
På den lange bane er det naturligvis ikke holdbart, at hvert land i Europa har deres regler
og standarder for medicinsk cannabis. Det er hverken til fordel for danske eller europæiske
patienter. Vi håber på, at regeringen vil være med til at gøre en indsats for en
harmonisering på området og ligestille medicinsk cannabis med anden medicin i forhold til
handel på tværs af grænserne og fælles monografier.
Hvert produkt er unikt og derfor ikke egnet til fri priskonkurrence
Partierne bag forsøgsordningen har sagt ’ja’ til en forsøgsordning med medicinsk
cannabis, som indeholder mange forskellige medicinske komponenter. Derfor er det vigtigt
at slå fast, at hvert eneste produkt er unikt i sig selv og derfor har hvert eneste produkt
også forskellig medicinsk virkning.
Det er ikke nødvendigvis de to store cannabinoider THC og CBD, som er udslagsgivende
for effektiv virkning til bestemte lidelser.
Hvis et bestemt produkt pludselig forsvinder ud af markedet, kan en patient ikke blot
erstatte det med et andet produkt med tilsvarende mængde THC og CBD. Derfor kan
apoteket heller ikke tilbyde et billigere alternativ til et produkt med det samme indhold af
THC og CBD.
Vi ved også, at patienter fra lande med mange års erfaring inden for medicinsk cannabis,
kan gå igennem flere forskellige produkter før, de finder lige nøjagtig det produkt, som
tilsyneladende har den rette kombination af indholdsstoffer. Både læger og
8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0009.png
patienter bør være forberedt på, at fordi
et
produktmærke ikke virker, betyder
det nødvendigvis ikke, at en patient slet ikke kan bruge medicinsk cannabis.
Det er derfor vigtigt, at vi går videre af vejen forskning og udvikling i forbindelse med
forsøgsordningen, så vi kan tilegne en korrekt indholdskombination og dosering hver gang.
Et andet element er indholdet af terpener, som kan være udslagsgivende for den rette
ordination bl.a. om det er et sløvende produkt eller det kan give mere energi.
Indholdet af terpener er ikke en fastlagt del af kravet for indholdsfortegnelse. Sandsynligvis
fordi mængden er lille og derfor kan man ikke præcis angive et forhold. Læger kan gå
tilbage på medicinspriser.dk for at se en sortsangivelse og deraf forsøge at researche sig
frem til terpeneindholdet. Dog er sortsangivelser i dag ikke en garanti for, at det er muligt
at finde en terpeneangivelse, da man kan finde varianter inden for hver sort.
Der vil være mulighed for at undgå visse former for bivirkningsindrapporteringer,
hvis lægerne fik adgang til terpeneinformationen i en fremtid med langt flere
varianter inden for medicinsk cannabis.
9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0010.png
2. sektion - strategi for en fremtid med medicinsk
cannabis i Danmark.
Der har været meget kritik af forsøgsordningen igennem de to første år og en del af denne
kritik har også været berettiget. Men man kan vælge, at betragte de første to år som en
opbygningsfase, tage kritikken til efterretning og påbegynde en version 2.0 af
forsøgsordningen. Herved kan der tegnes en strategi, et formål og ikke mindst et mere
relevant mål end blot afprøvning af forskellige cannabisprodukter og nogle spredte forsøg.
Groft sagt har RTC-forsøgene
2
, støttet igennem forsøgsordningens pulje på 10 mio. kr.,
ingen relevans for forsøgsordningen, idet produkterne i forsøgsordning til enhver tid har et
helt andet indhold af medicinske komponenter.
Vi er nået så langt i opbygningsfasen, at det synes usandsynligt at stoppe en ordning med
medicinsk cannabis. Så i stedet for at tænke midlertidigt og handle derefter, bør man fra
politisk hold tænke langt længere ud i fremtiden og sætte en strategi for dansk forskning,
ordination, udvikling og produktion af medicinsk cannabis. Vi har alle muligheder for at
blive førende i Europa inden for udvikling samt forskning i medicinsk cannabis og udvikle
det hen imod den Life Science, som Danmark i forvejen satser på.
Hvis man laver forarbejdet rigtigt og udarbejder en samlet udvikling/strategi for medicinsk
cannabis i Danmark, kan man desuden komme effektiv i mål med et samarbejde mellem
interessenterne inden for forskning, udvikling/produktion og ordination.
Grundforskning skal i fremtiden være centrum for produktion, videre forskning og
ordination
Det er en unik situation, at vi i Danmark har valgt at tillade et forsøg med ordination af
medicinsk cannabis. Derfor skal vi også udnytte situation optimalt og kost-effektivt i
udvikling af medicinsk cannabis.
Vi ved fra utallige undersøgelser og fra lande, der har gjort deres erfaring med medicinsk
cannabis i mange år, at det lader til, at der er en langt bedre virkning og færre bivirkninger
ved en kombination af et givent antal indholdsstoffer fra cannabisplanten. Problematikken
har indtil for få år siden været, hvilke indholdsstoffer til hvilke sygdomme/lidelser det i givet
fald så er?
Vi taler om langt over 200 forskellige medicinske komponenter i cannabisplanten. Og
patienter i andre lande har oftest måtte afprøve flere forskellige mærker for at finde den
kombination, som virkede bedst.
I Israel besluttede man at opbygge et kombineret big-datacenter med et stort laboratorie
og faciliteter til pre-kliniske forsøg.
2
RTC-forsøgene støttet igennem forsøgsordningen er alene med single cannabinoiderne THC og CBD og vil således ikke svare
overens med de mange indholdsstoffer patienterne får igennem forsøgsordningen – se i øvrigt afsnittet ’Hvert produkt er unikt og
derfor ikke egnet til fri priskonkurrence’.
10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0011.png
Man påbegyndte en indsamling af patienternes erfaringer med medicinsk cannabis, så
man ad den vej fandt frem til de mest effektive produkter med færrest bivirkninger til
navngivne sygdomme.
Når produkterne var defineret begyndte en identifikation af samtlige indholdsstoffer i disse
produkter, så man kunne finde frem til hvilke af de omkring 200 indholdsstoffer i
produkterne, der skilte sig ud, siden de virkede bedst på givne sygdomme/lidelser.
Samtidig testede man produkterne på forskellige cellekulturer – bl.a. forskellige typer
cancerceller.
Selvom det er en kompliceret og matematisk øvelse at udregne og decimere de nøjagtige
indholdsstoffer fra cannabisplanten til navngivne lidelser og sygdomme, så er systemet
opbygget i Israel.
Producenterne får et hint om, hvilke produkter, der virkede bedst til hvad og kan derved gå
i gang med præciseret forædlingsarbejde og specialisere sig. Samtidig vil lægestanden få
en langt bedre mulighed for korrekte og mere effektive ordinationer og doseringer.
Det bedste af det hele er dog, at man fra denne grundforskning kan gå i gang med at
udvikle deciderede lægemidler i samarbejde med lægemiddelsindustrien ud fra
identificerede indholdsstoffer i cannabisplanten. I dag er man eksempelvis nået lang med
identificerede cannabinoider og terpener i et mix til bekæmpelse af specifikke sjældne
cancersygdomme.
Fordi man vælger at lægge medicinsk cannabis, som sådan, ud til prøve for patienterne i
Danmark, har vi en unik mulighed for at udvikle flere lægemidler hurtigere og billigere på
én gang. Og det skal vi naturligvis gøre i Danmark, hvor vi har et effektivt
persondatasystem og en produktkvalitet, som overstiger mange andre landes ordninger
med medicinsk cannabis.
11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0012.png
I Danmark har vi heldigvis forskere, som er har interessen i at udvikle sådan et system.
Adjunkt Rime El Houri, ved Chemical Engineering på SDU, har allerede et stort ikke-
kommercielt laboratorie, der kan blive en del af en grundstamme i et forskningscenter.
Rime underviser allerede i cannabinoidforskning og tests af materiale fra cannabisplanten
og lægger et stort frivilligt arbejde i udviklingen af området.
Hvis den danske stat skal bevillige flere forskningsmidler til forsøgsordningen, bør man
gøre dette forarbejde først, så vi får en forskning med ’åbne øjne’ i forbindelse med
forsøgsordningen. Ad den vej får den eksisterende lægemiddelindustri også en større
interesse for området i videreudvikling af lægemidler.
Som sidegevinst vil dette gøre Danmark til centrum for forskning, udvikling og produktion i
Europa – muligvis også i verden med den rigtige opmærksomhed. Det betyder, at vi kan
udvikle medicinske Life Science-produkter til mange forskellige lidelser på kortere tid end
vi normalt ser i udviklingen af lægemidler.
Det er et arbejde, vi bør påbegynde allerede i 2021.
12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Rapport fra Cannabis Danmark: Løsningsmodeller og fremtid Forsøgsordningen med medicinsk cannabis
2214235_0013.png
Brug Covid-19 krisen til at sparke gang i forsøgsordningen med medicinsk cannabis
Covid-19 krisen er en unik mulighed for at sætte gang i et medicinsk udviklingsområde
som rækker langt ud i fremtiden på både eksport og beskæftigelsesområdet.
Virksomhederne er allerede etableret og der er en stor interesse inden for området, men
der mangler politisk stillingtagen til mål, struktur og lederskab. Vi er nået langt ud
over ’blot’ at afprøve forskellige cannabisprodukter.
Vi har i Cannabis Danmark oplevet en stor interesse i at arbejde sammen på tværs af
offentlige og private sektorer og få tingene til at fungere til trods for rammebetingelser, som
ikke har været optimale.
Vi har oplevet stor international interesse fra forskere, journalister og investorer, som har
spået Danmark en førende rolle inden for området. Forsøgsordningen ligger pt i ruiner,
men med den rette indstilling, struktur og organisation, så er det muligt at nå det mål at
blive førende i verden til gavn for patienter både herhjemme og i udlandet.
Med de investeringer, som regeringen påtænker for at sparke gang i økonomien ovenpå
Covid-19 krisen, bør man tilgodese de muligheder, som er inden for forsøgsordningen.
Der skal ikke mange midler og justeringer til for at åbne potentialet op og høste de
lavhængende frugter i form af reduktion af medicinudgifter, innovation og udvikling,
beskæftigelse, eksport og skatteindtægter.
Cannabis Danmark står klar til at hjælpe med at gennemføre sådan en ambition.
På vegne af Cannabis Danmark
Rikke Jakobsen, sekr. Leder
28 33 40 97
[email protected]
Bygmestervej 58, 1, 2400 København N
Cannabis Danmark driver i dag et videnscenter for medicinsk cannabis, hvortil vi får
henvendelser fra alle patientgrupper, læger, journalister, forskere, myndigheder og
producenter i ind og udland.
Tillige oplyser vi bredt om den danske forsøgsordning og farerne ved det illegale marked
samt indsamler viden fra både Danmark og udlandet.
Det er vores ambition at udvide videncenteret og sætte kursen for en mere
sammenhængende strategi og ambitiøs plan for en permanent ordning med medicinsk
cannabis i Danmark. Læs mere om Cannabis Danmark
her
13