Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 431
Offentligt
2210852_0001.png
12.06.2020
Information til
personale på
isolationsfaciliteter
for personer
smittet med ny
coronavirus
Personer smittet med ny coronavirus kan få tilbudt et frivilligt isolationsophold
uden for deres eget hjem, hvis de af forskellige årsager ikke kan gå i selvisolation
hjemme. Formålet med opholdet er at forebygge, at de smitter dem, de bor sam-
men med. De steder, hvor der tilbydes isolationsophold, kaldes
”isolationsfaciliteter”.
Dette materiale er til dig, som arbejder på en isolationsfacilitet. Materialet giver dig
bl.a. viden om, hvordan du skal udføre dit arbejde, så du forebygger, at du og dine
kollegaer bliver smittet med ny coronavirus, samt hvad dine opgaver er, i forhold
til den daglige drift og service. Den facilitet, som du arbejder på, kan have yderlige-
re anvisninger i forhold til dit konkrete arbejde. Det er vigtigt, at du også følger dis-
se. Det er din arbejdsgivers ansvar at sørge for, at du ved, hvordan du skal udføre
arbejdet forsvarligt.
coronasmitte.dk
1
sst.dk/corona
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 431: Oversendelse af bekendtgørelse nr. 873 og materiale fra Sundhedsstyrelsen om oprettelsen af frivillige isolationsfaciliteter, fra sundheds- og ældreministeren
2210852_0002.png
Om ny coronavirus
Ny coronavirus er en virusinfektion i luftvejene. Symptomer kan spænde fra milde symptomer, der min-
der om forkølelse, til alvorlig lungebetændelse. Man kan også være smittet uden at udvikle symptomer.
Virus smitter fra person til person gennem dråber fra f.eks. hoste eller nys (dråbesmitte), og ved kontakt
og overflader, f.eks. håndtryk og dørhåndtag (kontaktsmitte). Man regner med, at ny coronavirus kan
overleve på overflader i 48 timer.
Hvem tilbydes ophold på en isolationsfacilitet?
Personer, som tilbydes isolationsophold, er testet positive for ny coronavirus. Men de har ingen, eller
kun milde, symptomer på sygdommen og kan klare sig selv. De er blevet henvist til et ophold af deres
kommune, fordi de ikke kan bo hjemme, f.eks. fordi de bor sammen med en person, som er i øget risiko
for at få et alvorligt sygdomsforløb, hvis de bliver smittet med ny coronavirus.
Hvad indebærer isolationsopholdet for personen i isolation?
Personer på isolationsophold forventes at klare sig selv, så du og dine kollegaer har mindst mulig
kontakt med dem. Alle på isolationsophold har eget værelse/bolig/lejlighed, som de selv har ansvar
for at rengøre hver dag. Din opgave er bl.a. at hjælpe med levering af rengøringsmidler, mad eller andre
dagligvarer uden foran deres dør efter aftale med dem.
Personer på isolationsophold har selv ansvar for at følge de sundhedsfaglige anbefalinger for
forebyggelse af smittespredning. De forventes også selv at kontakte egen læge/lægevagten/1813, hvis
deres sygdom bliver værre. De skal også følge de anvisninger for ophold på evt. fællesarealer, som der
er på netop det sted, hvor du arbejder.
Hvor lang tid varer et isolationsophold?
Personer på isolationsophold skal forlade isolationsfaciliteten 48 timer efter symptomerne er væk. Hvis
der ikke har været symptomer på noget tidspunkt, skal de være i isolation i 7 dage frem fra den dag,
testen blev taget. Herefter skal de tage hjem. Når opholdet afsluttes, skal personalet og kommunen
informeres.
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 431: Oversendelse af bekendtgørelse nr. 873 og materiale fra Sundhedsstyrelsen om oprettelsen af frivillige isolationsfaciliteter, fra sundheds- og ældreministeren
2210852_0003.png
Er jeg mere udsat for at blive smittet med ny coronavirus,
når jeg arbejder på en isolationsfacilitet?
Ny coronavirus smitter gennem dråber f.eks. fra host/nys, og gennem kontaktsmitte via f.eks.
bordplader og håndtag, hvor man får virus på fingrene. Men for at blive smittet kræver det, at virus
kommer i kontakt med dine slimhinder i øjne, hals eller mund. Du er derfor ikke i større risiko for at blive
smittet, hvis du følger Sundhedsstyrelsens råd om forebyggelse af smitte, mens du er på arbejde. På
den måde beskytter du dig selv, dine kollegaer og evt. andre personer, der ikke er smittet, men som du
kan komme i kontakt med i løbet af din arbejdsdag.
Gode råd til forebyggelse af smitte:
• Vask hænder hyppigt og grundigt med vand og sæbe eller brug håndsprit, hvis du ikke har adgang
til vand og sæbe.
• Host og nys i engangslommetørklæde eller i ærmet.
• Undgå fysisk kontakt i løbet af din arbejdsdag, f.eks. håndtryk eller kram.
• Gør grundigt rent med særligt fokus på kontaktpunkter jf. nedenstående afsnit om rengøring.
Del ikke håndklæder med andre.
• Hold to meters afstand til personer, der er smittet. Hold en meters afstand til personer, som ikke er
smittet, f.eks. dine kollegaer.
Følger du disse råd, vil der ikke være behov for, at du bruger værnemidler som f.eks. handsker, maske
og visir i det daglige arbejde. Når du gør rent, skal du bruge handsker og engangsplastforklæde ved
risiko for stænk, som du plejer.
Som personale på en isolationsfacilitet
skal du vide følgende:
Fælles faciliteter og service for personer
på isolationsophold
• Alle på isolationsophold har deres eget værelse/bolig/lejlighed, hvor de skal opholde, med mindre
der er indrettet et fælles opholdsrum og udendørsarealer forbeholdt personer på isolationsophold.
• Evt. toiletter, der er en del af et fællesarealer for personer i isolation, må ikke bruges af personer, der
ikke er smittet.
• Alle måltider skal indtages på eget værelse/bolig/lejlighed eller i evt. fællesrum forbeholdt personer i
isolation.
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 431: Oversendelse af bekendtgørelse nr. 873 og materiale fra Sundhedsstyrelsen om oprettelsen af frivillige isolationsfaciliteter, fra sundheds- og ældreministeren
2210852_0004.png
Hvis der spises i fællesrum, stilles maden frem portionsanrettet. Det må ikke være buffet.
Personalet skal ikke opholde sig i lokalet under måltidet. De spisende rydder selv af.
• De steder, hvor personer i isolation sover og opholder sig, skal være adskilt fra øvrige faciliteter, for
personer, der ikke er smittet. Der skal være klare fysiske markeringer for at sikre, at personalet og evt.
andre, der ikke er smittet, ikke ved en fejl bevæger sig ind på isolationsfaciliteten.
Personer på isolationsophold har ansvar for at klare sig selv. For at forebygge smittespredning, skal
personalet hjælpe med følgende:
• levere morgenmad, frokost og aftensmad enten fra faciliteten eller udefra.
• levere andre dagligvarer.
• levere håndsprit og rengøringsmidler
• levere håndklæder og evt. sengetøj.
afhente affald.
hente og aflevere vasketøj.
Leveringen sker på faste tidspunker eller efter aftale med den enkelte.
Personen på isolationsophold skal selv betale for vask af eget tøj og andre dagligvarer ved levering.
Udlevering af håndsprit, rengøringsmidler, håndklæder og sengetøj samt afhentning af affald er
inkluderet i opholdet.
Desuden betales max. 150 kr. pr. døgn for forplejning svarende til tre daglige hovedmåltider, hvis
personen har valgt at tage imod tilbud om forplejning på faciliteten. Der laves lokale aftaler om, hvordan
der afregnes.
Rengøring og hygiejne
Rengøring på værelserne/lejlighederne/boligerne:
• Ved ankomst skal der være ekstra sengetøj og håndklæder, som personen på isolationsophold selv
skifter. Der må kun bruges dyner og puder, der kan vaskes.
• Personen på isolationsophold skal selv gøre rent på sit toilet/bad og evt. køkken samt øvrige rum,
hvor personen opholder sig hver dag. Der skal bruges almindelige rengøringsmidler.
Personalet udleverer håndsprit, engangslommetørklæder, affaldsposer og rengøringsprodukter som
er inkluderet i opholdet.
Personer i isolation skal lukke egne affaldsposer og stille dem ude foran døren, så personalet kan
hente dem efter aftale.
• Personalet gør kun rent på værelser/boliger/lejligheder, når opholdet er slut. Rengøring foretages
med samme rengøringsprodukter og udstyr som vanligt. Toilettet rengøres sidst.
• Rengøringspersonalet skal bære handsker og engangsplastforklæde ved risiko for stænk,
som de plejer.
• Alle værelser/boliger skal stå tomme i 48 timer fra det er brugt af en smittet person, til det bruges af
personer, der ikke er smittet.
• Skal værelset/boligen anvendes af en ny person, som er smittet, er grundig rengøring mellem op-
holdene tilstrækkeligt.
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 431: Oversendelse af bekendtgørelse nr. 873 og materiale fra Sundhedsstyrelsen om oprettelsen af frivillige isolationsfaciliteter, fra sundheds- og ældreministeren
2210852_0005.png
Rengøring på fællesarealer og fælles opholdsrum brugt af personer på
isolationsophold
Personalet skal gøre rent på fællesarealerne (f.eks. lokaler til fællesspisning, gangarealer m.v.).
Fællesarealer rengøres 1 gang dagligt, mens kontaktpunkter som elevatorknappe, borde,
armlæn, kontakter, fjernbetjening, håndtag, vandhanegreb, toiletskylleknap o.l. rengøres 2
gange dagligt.
Hvis personalet både gør rent på arealer, som anvendes af personer i isolation og arealer,
der anvendes af personer, der ikke er smittet, rengøres de arealer, hvor personer i isolation
opholder sig, til sidst.
Rengøringspersonalet skal bære handsker og engangsplastforklæde ved risiko for stænk,
som de plejer.
Rengøring af fællesarealer sker på aftalte tidspunkter, hvor personer i isolation ikke har
adgang til fællesarealet.
Tøjvask:
Ved behov for tøjvask, lægger personen i isolation det snavsede tøj, som er sorteret, i en
lukket pose, som personalet afhenter efter aftale.
Tøjet lægges direkte i vaskemaskine og vaskes ved min. 60 grader. Personalet skal udføre
håndhygiejne efter kontakt med snavsetøj.
Hvis en person på isolationsophold bliver
akut syg
Hvis en person i isolation bliver akut syg og ikke selv kan kontakte læge, skal personalet ringe
112. Hvis der er en hjertestarter på faciliteten, anbefales det, at personalet ved, hvordan de
skal bruge den og kan give basal livreddende førstehjælp.
Opstår der akut behov for tæt kontakt til den syge, bruges værnemidler: handsker, maske
(type 2) og øjenbeskyttelse/ visir samt overtrækskittel. Det er vigtigt at bruge værnemidlerne
korrekt, da de ellers kan udgøre en risiko for smitte.
Som personale kan du tale med din arbejdsgiver om, hvordan du får mere viden om brug af
hjertestarter, førstehjælp og værnemidler.
5