Sundheds‐ og Ældreministeriet
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPPER
Koordineret med:
Sagsnr.: 2005830
Dok. nr.: 1189413
Dato: 12‐05‐2020
NOTAT
Status for sagsbehandlingstider og sagspukkel i Styrelsen for
Patientklager – 1. kvartal 2020
Problemstilling/resumé
I forlængelse af samråd G d. 26. november 2019 og svar på SUU alm. del spm. 297 om
løbende orientering af SUU om udviklingen i sagsbehandlingstider og sagspukler i
Styrelsen for Patientklager, fremsendes hermed status for sagsbehandlingstider og
afvikling af sager i Styrelsen for Patientklager pr. 1. kvartal 2020.
Indledende bemærkninger
Styrelsen for Patientklager har opstillet en handleplan for perioden 2019‐2022. De
centrale målsætninger i relation til sagsbehandlingstider og pukkelafvikling i handleplanen
er følgende:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er nedbragt til 9 måneder for klagesager
og 6 måneder for erstatningsankesager fra og med 1. januar 2022.
Ophobede klage‐ og erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020 er
afviklet inden 1. januar 2022.
Som led i handleplanen er styrelsens sagsbehandling pr. 1. januar 2020 delt i to spor:
I spor 1 afvikles nye klage‐ og erstatningsankesager indkommet efter 1. januar
2020,
I spor 2 afvikles ophobede sager indkommet før 1. januar 2020.
I handleplanen var det forudsat, at der i spor 2 primo 2020 ville ligge 9.702 klagesager og
2.070 erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020 til afvikling i perioden 2020‐
2022. Styrelsen for Patientklager afviklede imidlertid flere klage‐ og erstatningsankesager i
2019, end det var ventet i handleplanen. De faktiske sagsmængder for spor 2 udgør 9.133
klagesager og 1.751 erstatningsankesager til afvikling i 2020 og 2021.
Konkret afvikledes i alt 5.485 klagesager i 2019 mod en målsætning på 4.898 sager,
svarende til 587 flere afviklede klagesager. Tilsvarende afvikledes i alt 2.769
erstatningsankesager i 2019 mod en målsætning på 2.592 sager, svarende til 177 flere
afviklede erstatningsankesager.
Status for sagsbehandlingstider
I tabel 1 og 2 herunder vises udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for
klage‐ og erstatningsankesager i spor 1, i spor 2 og samlet for alle sager.