Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 381
Offentligt
2192412_0001.png
Brugertilfredshedsundersøgelse
af ældreplejen
Sundhedsdatastyrelsen
April 2020
2021431_Extra
25. mar 2020
AARHUS
STAVANGER
KØBENHAVN
WIEN
HAMBORG
LONDON
MALMØ
NUUK
OSLO
SAIGON
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0002.png
Indholdsfortegnelse
1.
1.1
Baggrund ...........................................................................................................................................................................................3
Datasæt og metode ........................................................................................................................................................................................... 3
Udvælgelse af plejehjem/plejeboliger .................................................................................................................................................................... 3
Kontaktprocedure ................................................................................................................................................................................................. 3
Udvælgelse af beboere ......................................................................................................................................................................................... 4
Dataindsamlingsperiode ....................................................................................................................................................................................... 4
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Læsevejledning ..................................................................................................................................................................................7
Stikprøven ..........................................................................................................................................................................................8
Tilfredshed med ydelser relateret til den praktiske hjælp .................................................................................................................12
Tilfredshed med ydelser relateret til den personlige pleje ................................................................................................................15
Tilfredshed med bolig, omgivelser og service ..................................................................................................................................18
Frit boligvalg.....................................................................................................................................................................................20
Selvhjulpenhed ................................................................................................................................................................................23
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0003.png
1.
1.1
Baggrund
Datasæt og metode
Denne rapportering er udarbejdet på baggrund af i alt
635 gennemførte interview blandt borgere på 65 år eller derover,
der bor på plejehjem eller i
plejebolig. Interviewene er indsamlet på to måder, henholdsvis som besøgsinterview og printede spørgeskemaer, indhentet postalt. Interviewene er
gennemført i perioden
11. februar til 18. marts 2020.
Udvælgelse af plejehjem/plejeboliger
Udgangspunktet for undersøgelsen er det overblik over plejehjemtilbud, som er offentliggjort via
www.plejehjemsoversigten.dk.
Her fremgik 938
plejecentre pr. 1. juni 2019. Efter frasortering af visse typer specialplejehjem, herunder demensplejecentre samt plejecentre for borgere under 65 år,
indeholdt listen 901 plejecentre/boliger fordelt over hele landet. Disse plejecentre udgjorde udgangspunktet for undersøgelsens stikprøve.
1
Fra listen blev
134
plejehjem/plejeboliger indledningsvist tilfældigt udtrukket, og det blev valideret, at udtrækket af plejehjem/-boliger var fra samtlige
regioner og fordelt på forskellige kommuner. Epinion berigede de udtrukne plejecentre med kontaktoplysninger på forstander og institution, hvor det
ikke fremgik. Ud af de 134 plejecentre blev 83 udtrukket tilfældigt til at deltage via printede spørgeskemaer, mens 51 blev udtrukket til
besøgsinterview.
Kontaktprocedure
Forstanderen på de udvalgte plejecentre/plejeboliger fik indledningsvist tilsendt et introduktionsbrev pr. mail. Forstanderne blev i mailen anmodet om
at vurdere beboernes helbred (herunder demens) og tage stilling til hvor mange beboere, der ville kunne gennemføre undersøgelsen. Forstanderne
blev ligeledes anmodet om at framelde sig undersøgelsen skriftligt, såfremt de ikke ønskede at deltage.
1
Der er inkluderet beboere fra følgende tre tilbudstyper i undersøgelsen: Almen plejebolig (ABL §5, stk. 2), Plejehjem (§192) og Friplejeboliger.
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0004.png
Samtlige plejecentre/boliger, som ikke havde frameldt deltagelse, blev 3-10 dage efter tilsendelse af informationsmailen kontaktet telefonisk med
henblik på endelig rekruttering. I alt blev 25 plejecentre rekrutteret til at deltage via besøgsinterviews og 35 plejecentre til at deltage via. printede
spørgeskemaer. Der blev udelukkende rekrutteret plejehjem/plejeboliger, hvor forstanderen vurderede, at mere end otte beboere ville kunne
gennemføre undersøgelsen.
I forbindelse med den telefoniske rekruttering blev forstanderne bedt om at bekræfte antallet af beboere, som ville være i stand til at gennemføre
undersøgelsen. Dette antal var vejledende for antallet af spørgeskemaer, der blev sendt til de enkelte plejecentre/plejeboliger, der deltog via printede
spørgeskemaer
2
. For plejehjem udtrukket til deltagelse via besøgsinterview, blev der indgået individuelle aftaler med tider for besøg for hvert enkelt
plejehjem.
Udvælgelse af beboere
Både i relation til besøgsinterview og postale besvarelser er det forstander/personale, som indledningsvist har udvalgt de beboere, som de vurderede
kunne besvare undersøgelsen. I besøgsinterviewene gælder desuden, at Epinions interviewer løbende vurderer, om beboerne er i stand til at
gennemføre interviewet.
Deltagelse i undersøgelsen er frivillig. Beboerne har således til enhver tidkunnet afslå at deltage. I besøgsinterviewene ved at sige dette til personalet
og/eller Epinions interviewer. I den postale undersøgelse ved at undlade at besvare spørgeskemaet.
Dataindsamlingsperiode
Dataindsamlingen er gennemført i februar og marts 2020. Tabel 1 nedenfor viser datoer for de forskellige aktiviteter i processen.
2
Der blev fastsat en øvre grænse på 25 interview pr. plejehjem, for at sikre størst mulig spredning i stikprøven.
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0005.png
Tabel 1: Overblik over aktiviteter
Aktivitet
Udsendelse af første informationsmail
Opfølgende opkald til plejecentre
Indsamling af besvarelser
Konsekvenser af udbrud af COVID19
Besøg
23.01.2020
27.01.2020
04.02.2020
10.02.2020
10.03-2020
Postalt
23.01.2020
27.01.2020
11.02.2020
11.02.2020
18.03.2020
Grundet udbrud af COVID19 i Danmark i marts 2020 og myndighedernes deraf foranledige tiltag, herunder besøgsforbud på plejehjem og i
plejeboliger, besluttede Epinion i samarbejde med Sundhedsdatastyrelsen at indstille dataindsamlingen tidligere end beregnet. For
besøgsinterviewene betød det, at dataindsamlingen blev afsluttet d. 10. marts fremfor d. 27. marts. Dermed blev antallet af deltagende plejehjem
/boliger til besøgsinterview reduceret fra 25 til 22. For de postale besvarelser besluttede Sundhedsdatastyrelsen i samarbejde med Epinion at indstille
dataindsamlingen d. 19. marts 2020, for ikke at forstyrre plejehjemmene i den ekstraordinære situation. Dermed indgik 28 plejehjem i den postale del
af undersøgelsen mod 35 rekrutterede.
Antal besvarelser, svarprocent og statistisk usikkerhed
Det endelige antal deltagende plejehjem samt antal afholdt interviews fremgår af tabel 2.
Tabel 2: Overblik over antal besvarelser
Antal plejecentre/boliger
Besøg
Postalt
Total
22
28
50
Antal besvarelser
346
289
635
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0006.png
Undersøgelsens svarprocent er udregnet på baggrund af de plejehjem/-boliger, der har indvilliget i at deltage i undersøgelsen, og hvor undersøgelsen
er gennemført. Dermed er svarprocenten udregnet blandt ældre, som bor på et af de 50 deltagende plejehjem.
Tabel 2 viser, at der blev gennemført i alt 346 besøgsinterview fordelt på 21 plejehjem. I alt blev 372 ældre bedt om at deltage i undersøgelsen på de
21 plejecentre/-boliger. Dermed er svarprocenten 92 pct. for besøgsinterviewene. For de plejehjem, der deltog via postale spørgeskemaer, er
svarprocenten udregnet på baggrund af det totale antal beboere, som forstanderen har vurderet i stand til at gennemføre undersøgelsen på de
forskellige plejecentre/boliger. Svarprocenten er udregnet indenfor de plejehjem, hvor der er gennemført interview, dvs. 28 i alt. Det samlede antal
estimerede deltagere på de 28 plejehjem var i alt 540. Der blev i alt modtaget 289 udfyldte spørgeskemaer. Dermed er svarprocenten for denne
delundersøgelse 53 pct.
Dette giver en svarprocent på 70 pct. for den samlede undersøgelse. Med 635 besvarelser har undersøgelsen en statistisk usikkerhed på +/- 3,86
pct. (ved et konfidensinterval på 95% og 50/50 fordeling af svarene på et givent spørgsmål).
Sammenlignelighed med undersøgelsen fra 2017
Undersøgelsen i 2020 er gennemført med samme metode og efter samme procedurer som den tilsvarende undersøgelse fra 2017. Det vil sige, at
udvælgelse af plejehjemstilbud, kontaktproceduren og den konkrete udvælgelse af beboere er sket efter samme procedure som undersøgelsen i
2017. Neden for i tabel 3 ses en sammenligning af undersøgelsens stikprøve med undersøgelsen fra 2017.
Tabel 3: Sammenligning med undersøgelsen fra 2017
Ydelse
Modtager personlig pleje og praktisk hjælp
Modtager kun personlig pleje
Modtager kun praktik hjælp
2017
76, 2%
3,3%
20,5%
2020
83,3%
1,1%
15,6%
Køn
Mand
Kvinde
2017
35,8%
64,2%
2020
37,0%
63,0%
Alder
65 - 79 år
80 - 84 år
85 år og over
2017
28,3%
17,8%
53,8%
2020
29,4%
16,7%
53,9%
Det fremgår af tabel 3, at der kun er meget beskedne afvigelser i de to stikprøver fra hhv. 2017 og 2020. Både i relation til ydelser, køn og alder
fordeler stikprøverne sig stort set ens. Resultaterne fra de to undersøgelser vurderes derfor at være fuldt ud sammenlignelige.
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0007.png
2.
Læsevejledning
Rapporten viser undersøgelsens resultater i form af tabeller. Tabellerne viser resultaterne som procenttal, dvs. andele af ældre på plejehjem/boliger
eller respektive undergrupper blandt de ældre. I nogle tilfælde kan tabellerne summere til mere end 100 %, hvilket skyldes respondentens mulighed
for at afgive flere svar ved det pågældende spørgsmål.
Grundet indsamling via papirspørgeskemaer kan der være plejecenterbeboere, som har sprunget et eller flere spørgsmål over i skemaet. Det
betyder, at antallet af besvarelser for de enkelte spørgsmål kan variere og summere til mindre end det totale antallet af besvarelser, som er 635. Det
fremgår af datafilen, som er udleveret til Sundhedsdatastyrelsen, hvorvidt besvarelsen er indhentet postalt eller som besøgsinterview.
Epinion står naturligvis til rådighed i forbindelse med yderligere analyser og forespørgsler, hvis Sundhedsdatastyrelsen ønsker særlige analyser inden
for bestemte områder. Derudover står Epinion til rådighed, hvis Sundhedsdatastyrelsen ønsker udtalelser mv. til videre formidling og publicering af
rapportens resultater.
Denne rapport må kun offentliggøres med følgende kildeangivelse: ”Epinion for Sundhedsdatastyrelsen”.
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0008.png
3.
Stikprøven
Tabel 4: Køn
Procentandel
Mand
37.0 %
(234)
63.0 %
(399)
100.0 %
(633)
(2)
Kvinde
Total
Ikke oplyst
8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0009.png
Tabel 5: Alder
Procentandel
65 - 79 år
29.4 %
(183)
16.7 %
(104)
53.9 %
(336)
100.0 %
(623)
(12)
80 - 84 år
85 år og derover
Total
Ikke oplyst
9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0010.png
Tabel 6: Type af hjælp blandt de adspurgte borgere
Procentandel
(Kun) Praktisk hjælp
15.6 %
(99)
1.1 %
(7)
83.3 %
(529)
100.0 %
(635)
(Kun) Personlig pleje
Både praktisk hjælp og personlig pleje
Total
10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0011.png
Tabel 7: Omfang af hjælp pr. uge
Procentandel
Under to timer
27.9 %
(87)
22.1 %
(69)
31.7 %
(99)
10.9 %
(34)
4.8 %
(15)
2.6 %
(8)
100.0 %
(312)
(313)
2 - 3,9 timer
4 - 7,9 timer
8 - 11,9 timer
12 - 20 timer
Over 20 timer
Total
Ved ikke
11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0012.png
4.
Tilfredshed med ydelser relateret til den praktiske hjælp
Tabel 8:
Beboernes tilfredshed med…
(i relation til praktisk hjælp)
Hverken
tilfreds
eller
utilfreds
7.4%
(45)
8.4%
(12)
6.8%
(38)
12.2%
(65)
6.6%
(39)
4.4%
(27)
Meget
utilfreds
Utilfreds
Tilfreds
Meget
tilfreds
Total
Ved ikke
Irrelevant
Rengøringen
0.7%
(4)
0.7%
(1)
1.4%
(8)
1.9%
(10)
0.3%
(2)
0.2%
(1)
4.7%
(29)
2.1%
(3)
5.2%
(29)
5.5%
(29)
1.7%
(10)
1.1%
(7)
52.5%
(321)
60.8%
(87)
55.5%
(309)
46.0%
(244)
49.9%
(297)
54.5%
(333)
34.7%
(212)
28.0%
(40)
31.1%
(173)
34.5%
(183)
41.5%
(247)
39.8%
(243)
100.0%
(611)
100.0%
(143)
100.0%
(557)
100.0%
(531)
100.0%
(595)
100.0%
(611)
(4)
(5)
Indkøb
(23)
(434)
Tøjvask
(8)
(53)
Madservice
Medarbejderens imødekommenhed
overfor individuelle ønsker i
forbindelse med udførelsen af den
praktiske hjælp
Medarbejderens personlige kontakt
med Dem i den praktiske hjælp
(22)
(56)
(21)
(4)
(9)
(1)
12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0013.png
Tabel 9:
Beboernes tilfredshed med…
(i relation til praktisk hjælp)
Hverken
tilfreds
eller
utilfreds
10.9%
(60)
14.0%
(82)
10.1%
(59)
18.0%
(61)
15.5%
(90)
Meget
utilfreds
Utilfreds
Tilfreds
Meget
tilfreds
Total
Ved ikke
Irrelevant
Medarbejderens overholdelse af de
aftalte tidspunkter til den praktiske
hjælp
Antallet af forskellige medarbejdere
i Deres hjem til den praktiske hjælp
Hvor meget medarbejderen når,
mens han/hun er hos Dem
Kommunens information om
hvilken praktisk hjælp De har ret til
Stabiliteten i hjælpen, dvs. om
hjælpen er ens uanset, hvem der
kommer i Deres hjem
0.5%
(3)
1.9%
(11)
0.2%
(1)
9.4%
(32)
0.9%
(5)
3.1%
(17)
8.9%
(52)
1.5%
(9)
15.6%
(53)
4.8%
(28)
63.6%
(351)
58.6%
(344)
68.3%
(399)
46.9%
(159)
63.9%
(371)
21.9%
(121)
16.7%
(98)
19.9%
(116)
10.0%
(34)
15.0%
(87)
100.0%
(552)
100.0%
(587)
100.0%
(584)
100.0%
(339)
100.0%
(581)
(52)
(19)
(28)
(7)
(29)
(5)
(213)
(64)
(28)
(12)
13
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0014.png
Tabel 10: Tilfredshed med den praktiske hjælp alt i alt
Procentandel
Meget utilfreds
0.0%
(0)
2.1%
(13)
5.8%
(35)
67.8%
(411)
24.3%
(147)
100.0%
(606)
(11)
Utilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Tilfreds
Meget tilfreds
Total
Ved ikke
Irrelevant
(3)
14
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0015.png
5.
Tilfredshed med ydelser relateret til den personlige pleje
Tabel 11:
Beboernes tilfredshed med…
(i relation til personlig pleje)
Hverken
tilfreds
eller
utilfreds
3.1%
(15)
3.0%
(10)
5.5%
(15)
4.0%
(14)
6.0%
(29)
6.1%
(31)
21.9%
(101)
Meget
utilfreds
Utilfreds
Tilfreds
Meget
tilfreds
Total
Ved ikke
Irrelevant
Hjælp til bad
Hjælp til toiletbesøg og øvrig toilette,
fx etagevask, hårvask ved
vaskekummen, i sengen mv.
Hjælp til toiletbesøg
Hjælp til af- og påklædning
Plejemedarbejderens
imødekommenhed over for
individuelle ønsker til udførelsen af
den personlige pleje
Plejemedarbejderens personlige
kontakt i forbindelse med den
personlige pleje
Ventetiden fra De har kaldt på hjælp,
til personalet kommer
0.4%
(2)
0.3%
(1)
0.0%
(0)
0.0%
(0)
0.0%
(0)
0.0%
(0)
3.0%
(14)
2.1%
(10)
1.5%
(5)
1.1%
(3)
0.0%
(0)
1.6%
(8)
1.2%
(6)
10.8%
(50)
57.6%
(279)
64.8%
(214)
63.6%
(173)
64.8%
(225)
65.3%
(318)
65.0%
(333)
47.2%
(218)
36.8%
(178)
30.3%
(100)
29.8%
(81)
31.1%
(108)
27.1%
(132)
27.7%
(142)
17.1%
(79)
100.0%
(484)
100.0%
(330)
100.0%
(272)
100.0%
(347)
100.0%
(487)
100.0%
(512)
100.0%
(462)
(4)
(41)
(9)
(187)
(9)
(4)
(245)
(176)
(22)
(18)
(11)
(5)
(34)
(33)
15
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0016.png
Tabel 12:
Beboernes tilfredshed med…
(i relation til personlig pleje)
Hverken
tilfreds
eller
utilfreds
15.1%
(77)
14.2%
(59)
15.2%
(77)
Meget
utilfreds
Utilfreds
Tilfreds
Meget
tilfreds
Total
Ved ikke
Irrelevant
Antallet af forskellige plejemedarbejdere til
den personlige pleje hos Dem
Medarbejderens information, hvis hjælpen
er forsinket eller skal flyttes til en anden dag
Stabiliteten i hjælpen, dvs. om hjælpen er
ens uanset, hvem der kommer i Deres hjem
1.0%
(5)
0.5%
(2)
0.8%
(4)
9.2%
(47)
5.3%
(22)
5.3%
(27)
61.6%
(314)
64.8%
(269)
64.5%
(327)
13.1%
(67)
15.2%
(63)
14.2%
(72)
100.0%
(510)
100.0%
(415)
100.0%
(507)
(10)
(8)
(93)
(18)
(13)
(7)
16
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0017.png
Tabel 13: Tilfredshed med den personlige pleje alt i alt
Procentandel
Meget utilfreds
0.4%
(2)
1.0%
(5)
6.7%
(35)
69.9%
(363)
22.0%
(114)
100.0%
(519)
(6)
Utilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Tilfreds
Meget tilfreds
Total
Ved ikke
Irrelevant
(3)
17
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0018.png
6.
Tilfredshed med bolig, omgivelser og service
Tabel 14:
Beboernes tilfredshed med…
Hverken
tilfreds
eller
utilfreds
3.3%
(21)
6.3%
(37)
12.0%
(67)
19.5%
(112)
10.8%
(61)
6.9%
(37)
Meget
utilfreds
Utilfreds
Tilfreds
Meget
tilfreds
Total
Ved ikke
Irrelevant
Egen bolig, faciliteter og størrelse
Fællesfaciliteter, opholdsstue, tv, køkken,
aktivitetsrum
Daglige aktiviteter, fx træning, udflugter,
gåture, fællessang, madlavning, mv
Stemningen ved måltiderne
Udendørs omgivelser, fx grønne områder,
stier, have, park
Arrangementer i forbindelse med
mærkedage, fx jul, nytår fødselsdage
0.2%
(1)
0.9%
(5)
0.2%
(1)
0.5%
(3)
0.2%
(1)
0.2%
(1)
3.3%
(21)
1.4%
(8)
5.2%
(29)
5.9%
(34)
2.1%
(12)
1.3%
(7)
42.9%
(269)
58.0%
(338)
55.4%
(309)
55.6%
(319)
54.1%
(307)
52.4%
(283)
50.2%
(315)
33.4%
(195)
27.2%
(152)
18.5%
(106)
32.8%
(186)
39.3%
(212)
100.0%
(627)
100.0%
(583)
100.0%
(558)
100.0%
(574)
100.0%
(567)
100.0%
(540)
(1)
(0)
(25)
(22)
(31)
(41)
(22)
(31)
(48)
(13)
(61)
(27)
18
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0019.png
Tabel 15: Tilfredshed med boligen, omgivelser og service alt i alt
Procentandel
Meget utilfreds
0.2%
(1)
0.5%
(3)
4.8%
(30)
62.5%
(388)
32.0%
(199)
100.0%
(621)
(7)
Utilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Tilfreds
Meget tilfreds
Total
Ved ikke
Irrelevant
(1)
19
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0020.png
7.
Frit boligvalg
Tabel 16: Kendskab til frit valg af plejebolig eller plejehjem på tværs af kommuner
Procentandel
Kender til frit valg af plejebolig/plejehjem
32.8 %
(205)
67.2 %
(420)
100.0 %
(625)
Kender ikke til frit valg af plejebolig/plejehjem
Total
20
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0021.png
Tabel 17: Hvorfra kender De til muligheden for frit boligvalg?
Procentandel
Fra pressen (TV, radio, lokal- eller dagblade)
6.8 %
(14)
41.0 %
(84)
12.2 %
(25)
30.2 %
(62)
9.8 %
(20)
7.8 %
(16)
22.0 %
(45)
129.8 %
(205)
Fra pårørende, bekendte eller naboer (netværk)
Fra brev eller informationsmateriale fra kommunen
Fra kommunens visitator
Fra medarbejderen som udfører hjemmeplejen
Andre steder fra
Husker ikke
Total
21
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0022.png
Tabel 18: Hvor vigtigt er det for Dem, at en ordning som frit boligvalg eksisterer?
Procentandel
Slet ikke vigtigt
2.6%
(5)
5.3%
(10)
10.0%
(19)
44.2%
(84)
37.9%
(72)
100.0%
(190)
(10)
Ikke vigtigt
Hverken vigtigt eller ikke vigtigt
Vigtigt
Meget vigtigt
Total
Ved ikke
22
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0023.png
8.
Selvhjulpenhed
Tabel 19: Hvor tilfreds eller utilfreds er du med medarbejdernes støtte til at gøre dig så selvhjulpen som mulig i forhold til
personlig pleje (bad, toiletbesøg, af- og påklædning)?
Procentandel
Meget utilfreds
0.0%
(0)
2.1%
(10)
15.0%
(72)
56.3%
(271)
26.6%
(128)
100.0%
(481)
(28)
Utilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Tilfreds
Meget tilfreds
Total
Ved ikke
Irrelevant
(19)
23
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0024.png
Tabel 20: Hvor tilfreds er du med medarbejdernes støtte til at gøre dig så selvhjulpen som mulig i forhold til praktiske gøremål
(rengøring, indkøb, tøjvask, madservice)?
Procentandel
Meget utilfreds
0.2%
(1)
2.1%
(11)
20.7%
(107)
53.9%
(279)
23.2%
(120)
100.0%
(518)
(56)
Utilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Tilfreds
Meget tilfreds
Total
Ved ikke
Irrelevant
(41)
24
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0025.png
Tabel 21: Hvordan har din evne til at klare dig selv i de daglige gøremål udviklet sig under hjemmepleje-indsatsen?
Procentandel
Meget mindre selvhjulpen
2.9%
(17)
13.9%
(82)
52.2%
(307)
22.3%
(131)
8.7%
(51)
100.0%
(588)
(36)
Mindre selvhjulpen
Uændret
Mere selvhjulpen
Meget mere selvhjulpen
Total
Ved ikke
25
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Orientering om brugertilfredshedsundersøgelse blandt beboere på plejehjem/i plejebolig for 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2192412_0026.png
Tabel 22: Hvordan har din evne til at klare dig selv i de daglige gøremål udviklet sig under hjemmepleje-indsatsen? Fordelt på
typen af hjælp
Meget
mindre
selvhjulpen
Praktisk hjælp
0.0%
(0)
0.0%
(0)
3.5%
(17)
2.9%
(17)
Mindre
selvhjulpen
7.5%
(7)
28.6%
(2)
15.0%
(73)
13.9%
(82)
Mere
selvhjulpen
18.3%
(17)
28.6%
(2)
23.0%
(112)
22.3%
(131)
Meget mere
selvhjulpen
15.1%
(14)
14.3%
(1)
7.4%
(36)
8.7%
(51)
Uændret
Total
Ved ikke
59.1%
(55)
28.6%
(2)
51.2%
(250)
52.2%
(307)
100.0%
(93)
100.0%
(7)
100.0%
(488)
100.0%
(588)
(3)
Personlig pleje
Både praktisk hjælp og
personlig pleje
Total
(0)
(33)
26