Finansministeriet
Erhvervsministeriet
Genåbning fase 2: Økonomiske prioriteringer
Baggrund
Der er 17. april truffet beslutning om en udvidelse af den første fase af en kon-
trolleret genåbning. Dermed er der nu åbnet op for en del undervisning og børne-
pasning, øvrig praksissektor og andre private sundhedsaktører og en række liberale
erhverv, herunder frisører, massører og kosmetologer, samt kørelærere.
En række restriktioner er imidlertid fortsat gældende. Det drejer sig blandt andet
om:
•
Midlertidig grænsekontrol
•
Skærpede rejsevejledninger
•
Lukning af indendørs offentlige kulturarrangementer, kirker, biblioteker mv.
•
Forbud mod at modtage gæster i restauranter, cafeer og lukning af natklubber,
diskoteker, barer, værtshuse mv.
•
Lukning af indkøbscentre, arkader, stormagasiner mv.
•
Lukning af indendørs sports og fritidsfaciliteter (badeland, sport, legeland, bio-
grafer, fitness mv.)
•
Krav og retningslinjer til butikker
•
Begrænse trængsel i kollektiv trafik og mindre persontransport
•
Hjemsendelse af offentligt ansatte og opfordring til hjemmearbejde for private
arbejdstagere
•
Forbud mod forsamlinger på over ti personer
•
Zoologiske haver og forlystelsesparker er opfordret til at holde lukket
Der er tidligere udarbejdet et groft overslag over de økonomiske konsekvenser
ved de forskellige nedlukningsforanstaltninger, der har indgået som en del af be-
slutningsgrundlaget for fase 1 af genåbning. Denne analyse ser nærmere på betyd-
ningen af de tilbageværende restriktioner ud fra et samfundsøkonomisk perspek-
tiv.
Videre analyser
Analysen følger to spor. Det bemærkes, at der i spor 2 nedenfor om yderligere
kvantificering af de forskellige tiltags påvirkninger på enkelte brancher søges at
tage højde for både de erhverv, der har holdt lukket ved påbud, og de erhverv, der
holder lukket som følge af opfordringer, fx zoologiske haver, forlystelsesparter og
visse udvalgsvarebutikker. Der skelnes således ikke mellem påbud og opfordrin-
ger.
Spor 1 omfatter en yderligere kvantificering af de økonomiske tab i forskellige
brancher med afsæt i de få og foreløbige datakilder, der er tilgængelige på nuvæ-
rende tidspunkt. Kilderne skelner
ikke
mellem årsager til tab af efterspørgsel og
produktion. De vil således belyse de sammenvævede effekter af afbødningstiltag,