Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 32
Offentligt
Er Medicinrådets beslutninger
politisk forsvarlige?
Leif Vestergaard Pedersen
Medlem af Medicinrådet (indstillet af Danske Patienter) og medlem af
Etisk Råd. Tidligere direktør i Kræftens Bekæmpelse og tidligere
sundhedsdirektør i Region Midtjylland
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
Medicinrådet
Beslutningerne
Medlemmernes baggrund
Fagligt baserede:
Vurdering af lægemidler
Udarbejdelse af
behandlingsvejledninger
Fagligt
Dygtige
Respekterede
Politisk baserede:
Er et lægemiddel for dyrt i forhold
til effekten?
Politisk
Instruks fra Danske Regioner
Alvorlighedsprincip
Forsigtighedsprincip
Mandat og baggrund i øvrigt?
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093536_0003.png
Hvad må sundhedseffekt koste?
Regionsrådet i Midtjylland (2008)
Medicinrådet (2019) Revlimid
Patient med alvorlig, livstruende og
sjælden sygdom
Ingen godkendt behandling
Mulig eksperimentel behandling: 2
mio kr.
Behandle: ja/nej?
Regionsrådet: Ja til behandling
Patient med alvorlig sygdom
(kræft)
Godkendt behandling giver 2 års
ekstra levetid
Udgift pr. Patient: 1,7 mio kr (excl.
Rabat)
Standardbehandling: ja/nej?
Medicinrådet: Nej til
standardbehandling (prisen ude af
proportioner med effekten)
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093536_0004.png
Hvilke sundhedseffekter skal vi gå efter?
Døvebehandling 2006
Blindebehandling 2019 (Holoclar)
Visse patienter der er blevet
blinde af forbrændinger kan
genvinde synet.
Medicinrådet: hvis patienten kan
se med det ene øje, skal han
ikke
behandles. Det er for dyrt.
(0,8 mill kr pr øje)
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
Hvilke omkostninger skal indgå ?
Lægemiddel mod blindhed (Luxturna)
Hvilke omkostninger
Patienter med gendefekt.
Patienten mister gradvist synes.
Blinde som 30-årige
Udgifter 5,2 mill kr
Medicinrådet: Nej til
standardbehandling
Udgifterne er regionernes
udgifter.
Kommunale besparelser ikke
opgjort (indgår ikke)
Besparelser på pensionsudgifter
kan ikke indgå efter Danske
Regioners model.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093536_0006.png
Politisk forsvarlighed..?
Betalingsvilje normal større for
lægemidler der anvendes..
Spinal Muskelatrofi (Spinraza)
Til børn og unge
Invaliderende fremadskridende
sygdom
Som eneste mulige behandling
Som kan udskyde døden
Har DK en anden prioritering end
lande vi normalt sammenligner os
med ?
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
"Prioritering på sundhedsområdet
det er ikke klinik og matematik
– det handler om etik og politik"
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
Der er brug for...
Bedre Politisk rammesætning for
et råd der fastlægger politik på
et af samfundets kerneområder
Ikke
behov for "tærskelværdier"
(en fast grænse for hvor meget
vil give for en ekstra
leveår/QALY)
Måske skal noget af budgetpres-
tænkningen ud af Medicinrådet
Eksempelvis:
Skal forskellige forhold ved patienter vægtes forskelligt?
Hvornår er vi over/under en grænse for hvad vi vil/kan?
Få alle omkostninger og besparelser med. Der er ikke altid
data for alt – men så må der skønnes. Pensionsudgifter
kan indgå i perspektivering
Få forbedret Medicinrådets metoder, så små
patientgrupper ikke kommer i klemme
Slå fast, at vi har råd til det sundhedsvæsen vi har – ikke
planer om at underkende eksisterende behandlinger af
økonomiske årsager
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
Lidt spekulationer...
Mon DK alene kan få sat urimelige medicinpriser ned ved at nægte
patienterne behandling?
Burde vi sørge for at Medicinrådet sikrede:
Udarbejdelse af beslutningsgrundlag for patienterne ("er medicinen egentlig
til nytte for mig?"), så unyttig medicin ikke anvendes.
Behandlingsvejledninger (kvalitet, effektivitet og besparelser)
Danske Regioner burde samarbejde med andre lande og bruge af
deres erfaringer (Holland, nordiske lande mfl.).
Indgå i internationale overvejelser om der er grænser for, hvordan
man kan udnytte det monopol samfundet (lovgivningen) har givet
virksomheder.