Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 32
Offentligt
2093533_0001.png
Tak for invitationen!
Henrik Ullum
Formand @LVS_Videnskab
Professor, Rigshospitalet
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093533_0002.png
Hvem er LVS?
En paraplyorganisation for:
o
125 lægevidenskabelige selskaber
(39 specialebærende)
o
Ca. 25.000 personlige medlemmer
(75 % læger)
Centrale arbejdsområder: forskning, kvalitet, uddannelse,
sundhedsdata, Vælg Klogt, specialeplanlægning, kvalitet,
ledelse m.fl.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093533_0003.png
Medicinrådet
LVS hilste Medicinrådet velkomment, da det så dagens lys 1.
januar 2017
LVS udpeger 3 lægelige medlemmer af Medicinrådet og
formænd for fagudvalg
LVS er den vigtigste lægefaglige stemme i rådet og følger
arbejdet nært
LVS vigtigste principper i prioritering:
• Evidensbaseret
• Effektivt
• Retfærdigt
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093533_0004.png
Medicinrådet
Folketingets 7 principper: Hvad er lykkedes og hvad er ikke?
1. Faglighed → eksperter efterspørges og stiller op (vanskelige
arbejdsvilkår og i mindretal)
2. Uafhængighed → ja stort set i forhold til det politiske niveau.
Kan vi sige, at økonomien aldrig har vundet på bekostning af
fagligheden?
3. Geografisk lighed → ja det tror vi. Men hvem har overblikket
over evt. ulighedsskabende praksis?
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093533_0005.png
Medicinrådet
4. Åbenhed → Ja i store træk. Kritik uundgåelig pga. svært
gennemskuelige processer (pris vs. faglighed). Støtte til QALY
som fælles målestok
5. Hurtig ibrugtagning af ny, effektiv medicin → Er der reelt
et problem i DK? Hastværk er lastværk
6. Mere sundhed for pengene → ja, medicinrådet løser opgaven
7. Adgang til behandling → Kritikpunkt fra patientorganisationer
og fagfolk
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093533_0006.png
LVS anbefalinger til Medicinrådet
• Fortsættelse efter modifikationer
• Øget transparens i beslutningsgrundlaget. QALYs er OK uden faste
tærskelværdier
• Bedre vilkår for lægeligt udpegede medlemmer af rådet og fagudvalg.
Klemt i krydspres mellem klinik i presset sundhedsvæsen og omfattende
vigtige rådgivningsopgaver
• Øgning af antallet af kliniske eksperter i Medicinrådet pga. øget faglig
kompleksitet og arbejdsbyrde: sikrer opbakning i fagligt bagland
• Opmærksomhed på stigning i antallet af små sygdomsområder pga.
teknologisk udvikling
• Accept af dyrere priser for sjældne sygdomme
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093533_0007.png
Behandlingsråd 1
Aktuel medicinrådsmodel velegnet og logisk til teknisk prioritering af nye
områder f.eks.:
• Nye diagnostiske procedurer
• Medikotekniske produkter
• Kirurgiske teknikker
National model behøves til makro prioritering f.eks.:
• Forebyggelse versus behandling
• Praksissektor versus sygehussektor
• Retfærdighed mellem sygdomme og befolkningsgrupper
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093533_0008.png
Behandlingsråd 2
Hvilke erfaringer kan vi taget med fra Medicinrådet?
• Evidensbaseret: bliver sværere med nye områder
• Tilstrækkelige ressourcer: ikke kun til det administrative niveau
• Faglighed: skal være tilstrækkeligt repræsenteret
• Politisk ansvar: valg = fravalg
• Politisk armslængde: til teknisk prioritering
• Transparens i beslutningsgrundlag
• Inddragelse af faglige interessenter
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Præsentationer fra udvalgets høring 23/10-19 om Medicinrådet
2093533_0009.png
Tak for opmærksomheden!