Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 298
Offentligt
2169601_0001.png
Fra:
Emne:
Dato:
Til:
Kent Kristensen
[email protected]
Angående eksterne laboratoriefaciliteter
24. marts 2020 kl. 12.15
[email protected]
[email protected]
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 298: Henvendelse af 25/3-20 fra eksperter fra universiteter, hospitaler, GTS systemet og den danske medikoindustri om forslag til at opbygge supplerende testkapacitet for COVID19
2169601_0002.png
Kære Thomas Birk
Tak for din mail. Jeg forstår din henvendelse sådan, at den omhandler det retlige
grundlag for, at regionerne kan udføre tests på laboratorier uden for
sygehusregi.
Jeg går i mit svar ud fra, at det i en normal situation vil være regionerne, der
udfører testen på eget udstyr, og at de her inddrager ledige kapacitet fra
laboratorier, uden for det regionale myndighedsområde (eksterne laboratorier).
De eksterne laboratorier omfatter her den kapacitet, der findes på
universiteternes forskningslaboratorier, industrilaboratorier, laboratorier i
lægemiddelindustrien og evt. laboratoriefaciliteter på de private apoteker.
De eksterne laboratorier skal i denne sammenhæng anses som databehandler
for regionen. Laboratoriet udfører testen for den rekvirerende region. Der skal
derfor indgås en databehandleraftale mellem regionen som dataansvarlig og det
enkelte laboratorium som databehandler. Det skal af databehandleraftalen
udtrykkeligt fremgå, at laboratoriet handler under instruks af regionen, at
laboratoriet ikke må benytte data til egne formål, og endelig skal der i aftalen
fastsættes regler for opbevaringsperiode, sletning og destruktion af de
indsamlede data og blodprøver.
Det retlige grundlag for behandling af de indsamlede oplysninger skal findes i
sundhedslovens § 41-42 om videregivelser til formål for patientbehandling, der
supplerer databeskyttelsesforordningens artikel 6(1f) og artikel 9(2h).
Den nævnte situation, er ikke forskellige fra de øvrige situationer, hvor
regionerne benytter sig af laboratorier, som de ikke selv er dataansvarlige for.
Der vil derfor formentlig allerede foreligge en databehandleraftale, der kan
anvendes. I givet fald det ikke er tilfældet, kan en sådan under alle
omstændigheder forholdsvis let udarbejdes. Regionen skal indgå en aftale
mellem hver enkete af de laboratorier, som regionen benytter sig af.
Universitetshospitalernes forskningsfaciliteter og hospitalsapotekerne hører ind
under det regionale myndighedsområde, og kræver derfor ikke, at der
udarbejdes en databehandleraftale.
Konklusionen er derfor ret klar: der er i lovgivningen ikke nogen begrænsninger
for, at testen udføres på laboratorier uden for det regionale sygehusvæsen, og
at der i lovgivningen er den fornødne hjemmel til, at laboratorierne kan behandle
de oplysninger, der er nødvendige for at udføre testen.
Med venlig hilsen
Kent Kristensen
Lektor, Ph.d. Juridisk Institut
Tlf.
6550 3246
Fax
6593 0726
Email
[email protected]
Web
http://www.sdu.dk/ansat/kkr.aspx
Adr.
Campusvej 55, 5230 Odense M