Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 294
Offentligt
2168787_0001.png
Lovforslag om ændring af epidemiloven
25. marts 2020
Folketinget vedtog den 12. marts 2020 enstemmigt en ændring af epidemiloven (lov-
forslag nr. L 133 2019/20), der gav myndighederne en række nye værktøjer til effek-
tivt at sætte ind mod smittespredningen og til at afbøde det ekstraordinære pres, som
COVID-19 kan medføre på sundhedsvæsenet og andre dele af den offentlige sektor.
Loven trådte i kraft den 17. marts 2020.
Det er i vid udstrækning vurderingen, at de tiltag mod smittespredning, som allerede
er taget, har haft en betydelig effekt på danskernes aktiviteter og adfærd, og at de hidti-
dige tiltag vil bidrage til at aflaste og afbøde belastningen af sundhedsvæsenet.
Samtidig kan der være behov for at føje nye redskaber til myndighedernes værk-
tøjskasse, hvis der opstår behov for at handle hurtigt for at tage nye initiativer for at
begrænse smittespredningen. Det bekræftes også af udviklingen i en række øvrige
lande. Med henblik herpå lægges der op til at fremsætte et nyt forslag om ændring af
epidemiloven.
Der lægges navnlig op til at gennemføre følgende elementer i lovforslaget:
Muligheden for at regulere ”større forsamlinger” ændres, således at den aktu-
elle grænse på 10 personer kan nedsættes, hvis det skulle vise sig nødvendigt.
Muligheden for at regulere adgangen til offentlige institutioner mv. udvides,
således at der om nødvendigt også kan reguleres for udendørs idrætsanlæg, le-
gepladser og lignende anlæg, der frembyder smittefare.
Indførelse af mulighed for, at politiet, hvis det skulle vise sig nødvendigt, kan
forbyde at tage ophold i et område, hvor der er holdepunkter for at antage, at
mennesker vil forsamle sig på en sådan måde, at der er forhøjet smittefare.
Hjemlen vil f.eks. kunne bruges, hvis politiet erfarer, at der på bestemte steder
gentagne gange samler sig menneskemængder. Efter de nuværende regler vil
politiet skulle gribe ind konkret over for en forsamling på stedet.
Forhøjede bødeniveauer ved overtrædelse af reglerne, herunder eventuelt ind-
førelse af graduerede bøder afhængigt af virksomhedens omsætning med hen-
blik på at øge den afskrækkende effekt.
Der lægges endvidere op til at rette op på nogle uhensigtsmæssigheder og udeladelser
ved det lovforslag, som blev vedtaget den 12. marts 2020, ved at foretage visse juste-
ringer af epidemiloven, herunder navnlig:
Regulering af rekursadgang (klageadgang). Efter de gældende regler er der i
alle tilfælde, hvor sundheds- og ældreministeren delegerer sin kompetence,
mulighed for at klage til Sundheds- og Ældreministeriet. Det gælder f.eks.
også, hvor politiet har fået tillagt kompetencen efter loven. Forslaget vil give
mulighed for f.eks. at fastsætte regler om at afskære klageadgangen eller om,
at afgørelser truffet af politiet kan påklages til Rigspolitiet (i stedet for til Sund-
heds- og Ældreministeriet).
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Notits om indholdet af lovforslag om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme smitte med COVID 19 m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Side 2 af 2
Muligheden for at begrænse besøg på plejehjem udvides til også at omfatte bo-
og opholdstilbud mv.
Den gældende mulighed for at regulere lokaler, som erhvervsdrivende råder
over, udvides dels til også at omfatte udendørs arealer, dels til også at omfatte
lokaler, som enhver fysisk eller juridisk person råder over (dvs. f.eks. også lo-
kaler, som en ikke-erhvervsdrivende fond eller forening råder over). Det vil ek-
sempelvis give mulighed for at regulere adgangen til campingpladser, forly-
stelsesparkers udendørs arealer eller museer mv., som hverken er offentlige el-
ler erhvervsvirksomhed.
Der indføres hjemmel til, at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler
for at sikre patientsikkerheden eller patienters og borgeres behandlings-, pleje
og andre rettigheder efter anden lovgivning. Det kan f.eks. indebære at sikre,
at patienter og andre borgere, der har krav på at modtage nærmere bestemte
sundheds- og plejeydelser, som de aktuelt ikke kan modtage på grund af for-
anstaltninger til at imødegå smittefaren, bevarer retten til at modtage disse
ydelser, når foranstaltningerne er ophørt.
Udvidelse af lovens mulighed for at fastsætte regler om bl.a. fravigelse af for-
pligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fast-
sat i anden lovgivning, til også at gælde for Grønland i forhold til love, som
ikke er overtaget af selvstyret. Forslaget vil give mulighed for f.eks. at fast-
sætte regler om, at kriminalforsorgen i Grønland helt eller delvist kan afskære
indsatte og tilbageholdtes ret til f.eks. fællesskab og besøg, hvis dette er nød-
vendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse af COVID-19 i kriminal-
forsorgens institutioner.
I lyset af den aktuelle situation lægges der op til, at lovforslaget hastebehandles. Hvis
lovforslaget vedtages, vil det først kunne stadfæstes tre dage efter vedtagelsen, da det
i grundlovens forstand vil blive betegnet som en ekspropriationslov. Det skyldes, at
epidemiloven indeholder en hjemmel til at foretage ekspropriation, når det er nødven-
digt for at gennemføre tiltag efter loven, og at ændringslovforslaget vil udvide de til-
tag, som myndighederne vil kunne tage efter loven. Det bemærkes i den forbindelse,
at det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 133 af 12. marts 2020, at en
række forhold i almindelighed må antages at tale med betydelig vægt imod, at anven-
delsen af lovens bestemmelser vil være udtryk for ekspropriation.
En tidsplan kunne således se ud som følger:
- Fremsættelse og førstebehandling: Torsdag den 26. marts 2020
- Anden- og tredjebehandling: Tirsdag den 31. marts 2020
- Stadfæstelse: Lørdag den 4. april 2020
- Kundgørelse og ikrafttræden: Lørdag den 4. april 2020
2