Lovforslag om ændring af epidemiloven
25. marts 2020
Folketinget vedtog den 12. marts 2020 enstemmigt en ændring af epidemiloven (lov-
forslag nr. L 133 2019/20), der gav myndighederne en række nye værktøjer til effek-
tivt at sætte ind mod smittespredningen og til at afbøde det ekstraordinære pres, som
COVID-19 kan medføre på sundhedsvæsenet og andre dele af den offentlige sektor.
Loven trådte i kraft den 17. marts 2020.
Det er i vid udstrækning vurderingen, at de tiltag mod smittespredning, som allerede
er taget, har haft en betydelig effekt på danskernes aktiviteter og adfærd, og at de hidti-
dige tiltag vil bidrage til at aflaste og afbøde belastningen af sundhedsvæsenet.
Samtidig kan der være behov for at føje nye redskaber til myndighedernes værk-
tøjskasse, hvis der opstår behov for at handle hurtigt for at tage nye initiativer for at
begrænse smittespredningen. Det bekræftes også af udviklingen i en række øvrige
lande. Med henblik herpå lægges der op til at fremsætte et nyt forslag om ændring af
epidemiloven.
Der lægges navnlig op til at gennemføre følgende elementer i lovforslaget:
Muligheden for at regulere ”større forsamlinger” ændres, således at den aktu-
elle grænse på 10 personer kan nedsættes, hvis det skulle vise sig nødvendigt.
Muligheden for at regulere adgangen til offentlige institutioner mv. udvides,
således at der om nødvendigt også kan reguleres for udendørs idrætsanlæg, le-
gepladser og lignende anlæg, der frembyder smittefare.
Indførelse af mulighed for, at politiet, hvis det skulle vise sig nødvendigt, kan
forbyde at tage ophold i et område, hvor der er holdepunkter for at antage, at
mennesker vil forsamle sig på en sådan måde, at der er forhøjet smittefare.
Hjemlen vil f.eks. kunne bruges, hvis politiet erfarer, at der på bestemte steder
gentagne gange samler sig menneskemængder. Efter de nuværende regler vil
politiet skulle gribe ind konkret over for en forsamling på stedet.
Forhøjede bødeniveauer ved overtrædelse af reglerne, herunder eventuelt ind-
førelse af graduerede bøder afhængigt af virksomhedens omsætning med hen-
blik på at øge den afskrækkende effekt.
Der lægges endvidere op til at rette op på nogle uhensigtsmæssigheder og udeladelser
ved det lovforslag, som blev vedtaget den 12. marts 2020, ved at foretage visse juste-
ringer af epidemiloven, herunder navnlig:
Regulering af rekursadgang (klageadgang). Efter de gældende regler er der i
alle tilfælde, hvor sundheds- og ældreministeren delegerer sin kompetence,
mulighed for at klage til Sundheds- og Ældreministeriet. Det gælder f.eks.
også, hvor politiet har fået tillagt kompetencen efter loven. Forslaget vil give
mulighed for f.eks. at fastsætte regler om at afskære klageadgangen eller om,
at afgørelser truffet af politiet kan påklages til Rigspolitiet (i stedet for til Sund-
heds- og Ældreministeriet).
1