Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 273
Offentligt
2160286_0001.png
5. marts 2020
FOR
IMG
Årsafslutning for LPR-data for 2019
Problem
Det tillægges stor betydning, at LPR data er retvisende og komplette. Overgangen til LPR3
mødte, efter en succesfuld overgang i februar og marts 2019, en række tekniske problemer.
Regionerne tilkendegav på den baggrund, de ikke fandt det meningsfuldt at fastholde årsafslut-
ningen med frist 10. marts 2020, da deres vurdering var, at data ikke kan nå at være valide og
komplette nok til, at de kunne støtte en årsafslutning med frist den 10. marts 2020.
Årsafslutningen 2019 skal bl.a. bruges som udgang for finansieringsordningerne samt flere ikke-
lovbestemte årlige opgørelser der kutymemæssigt baserer sig på årsafslutningen, f.eks. opgø-
relse af de nationale mål.
Baggrund
Sundhedsdatastyrelsen har siden overgangen til LPR3 i februar og marts 2019 nøje fulgt udvik-
lingen af datakompletheden og kvaliteten. Siden foråret, har Sundhedsdatastyrelsen udarbejdet
datakvalitetsrapporter som følger op på udviklingen heraf og som bliver formidlet bredt bl.a. til
regionerne og som der har været god dialog herom.
Som forventet var der i tiden efter overgangen flere udeståender, både i forhold til kvalitet og
komplethed. Desværre betød de tekniske problemer, at denne udvikling ikke blev vendt hurtigt
nok. Efter sommerferien er udviklingen dog vendt, og da flere tekniske problemer i november
2019 blev løst, kunne regionerne uden problemer indberette til Sundhedsdatastyrelsen.
I december 2019 blev der præsenteret en uddataplan for LPR3 aktiviteter i 2020. Heraf fremgik
det, at fokus i årets første måneder er på datakvaliteten af 2019 data frem mod årsafslutningen
2019. Som udgangspunkt var årsafslutningen fastsat til 10. marts, som er den dato, der vanligt
benyttes om årsafslutning.
1/3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Orientering om status på overgang til det nye Landspatientregister marts 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2160286_0002.png
Regionerne tilkendegav på den baggrund, at de grundet de implementeringsproblemer, der har
været, ikke mener, det er meningsfuldt at fastholde årsafslutningen med frist 10. marts 2020.
Derfor blev der i primo 2020 igangsat et arbejde vedr. plan for udsættelse af årsafslutningen.
Årsafslutningen for 2019 vil som udgangspunkt blive anvendt til følgende:
Udgangsår for nærhedsfinansieringsordningen for 2020
Eventuel efterregulering af den kommunale medfinansiering for 2019 såfremt dette aftales
Samt efterregulering af kommunal afregning af hospicepladser, færdigbehandling på regio-
nale sygehuse, samt den specialiserede ambulante behandling
Dernæst baserer flere ikke-lovbestemte årlige opgørelser sig kutymemæssigt på årsafslutnin-
gen, f.eks. opgørelse af de nationale mål, mens de årlige opgørelser af kræftmonitoreringer
har været baseret på indberetninger til LPR pr. 10. april det efterfølgende år.
Ift. det igangsatte arbejde vedr. en udskydelse af årsafslutningen, er det vigtigt at understrege,
at årsafslutningen ikke er ensbetydende med, at der vil ske en offentliggørelse af uddataleve-
rancer baseret på LPR3 2019 data.
Offentliggørelse af uddataleverancer baseret på LPR3 2019 data skal godkendes af parterne i
regi af governance for data på sundheds- og ældreområdet.
Status
LPR3 har siden årsskiftet fungeret på et acceptabelt niveau. Der har i de sidste måneder været
en tæt og konstruktiv bilateral dialog mellem SDS, leverandøren og regionerne, der har ført til
en forbedring af performance og funktionalitet. Der er nu opnået en mere stabil driftssitua-
tion. Der er planlagt yderligere opdateringer fra leverandøren i de kommende måneder, der vil
etablere udestående funktionalitet og sikre yderligere stabilisering af driften. Sideløbende har
leverandøren etableret et 24/7 beredskab den 1. februar 2020. Hensigten med 24/7 beredska-
bet er, at der skal kunne ageres hurtigt og agilt på problemer med indberetning til LPR og sik-
res umiddelbar løsning.
Status er nu pr. 19. februar 2020, at der er registreret godt 15 mio. kontakter uden forretnings-
fejl i LPR3, som er afsluttet i 2019. Den seneste opgørelse af forretningsfejl ved indberetninger
af kontakter afsluttet i 2019 viser, at andelen af forretningsfejl er faldet fra 5 % pr. 11. december
2019 til 3 % pr. 19. februar 2020 på landsplan.
4 ud af 5 regioner har nu et fejlniveau, som svarer til LPR2 - under 1 % af kontakterne går i
forretningsfejl. Kun Region Midtjylland har fortsat en udfordring med en høj andel fejl, selvom
det også hos dem går i den rigtige retning. Region Midtjyllands fejlprocent er således faldet fra
16 pct. i december 2019 til 12 pct. pr. 19. februar 2020.
2/3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Orientering om status på overgang til det nye Landspatientregister marts 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2160286_0003.png
Ser man på antal patienter med fysisk fremmøde fordelt på
”sygehusregion”
samt fordelt på
”aktionsdiagnose”,
er afvigelsen mellem LPR2 og LPR3 på henholdsvis 1,4 pct. og 3.2 pct. Ser
man på antal operationer fordelt på
”operationskapitel”
og antal operationer fordelt på
”syge-
husregion” er afvigelserne på henholdsvis -3,5 pct. og -3,5 pct.
Da der fra år til år er afvigelser, er ovenstående afvigelser ikke unormale og kan skyldes mange
forskellige forhold. Tidligere har afvigelser fx skyldtes ændringer i registreringspraksis eller skift
af systemleverandør. Som led i Sundhedsdatastyrelsens datakvalitetsarbejde med parterne skal
det undersøges, om afvigelserne mellem LPR2 og LPR3 er forventede kliniske udsving, ændret
registreringspraksis eller fejl i indberetning/registrering, der ligger til grund for de observerede
udsving i sammenligningen mellem LPR2 og LPR3.
Det må forventes, at der fortsat vil være enkelte områder, hvor datakvaliteten ikke er på et ac-
ceptabelt niveau. Det kan fx dreje sig om registreringen af forløb, som er en af de nye muligheder
i LPR3. Men overordnet set er det Sundhedsdatastyrelsens vurdering, på baggrund af ovenstå-
ende udvikling og det fortsatte datakvalitetsarbejde herunder løbende udsendelser af data, at
datakvaliteten har et tilfredsstillende niveau, hvorfor en udskydelse på 2 måneder, med frist til
den 10. maj 2020 er realistisk ift. årsafslutningen.
Valid og retvisende LPR-data for 2019 i alle fem regioner er afgørende for både stat, regioner
og kommuner. Det er Sundhedsdatastyrelsen vurdering, på baggrund af ovenstående status og
udvikling, at data vil have et acceptabelt niveau, til at fastsætte årsafslutningen til den 10. maj
2020.
Status på faste dataleverancer
I seneste orientering i november 2019 om status på overgang til det nye Landspatientregister,
orienterede Sundhedsdatastyrelsen om at man forventer at kunne genoptage faste dataleve-
rancer på prioriterede områder i 2. kvartal 2020.
De prioriterede områder er bl.a. monitorering af pakkeforløb for kræft, monitorering af udred-
ningsretten, opgørelser vedrørende sygehusventetider og finansieringsmæssige sammen-
hænge.
Denne tidshorisont gælder stadigvæk, ligesom at arbejdet med at udvikle og validere faste leve-
rancer, i samarbejde med regionerne, fortsættes.
3/3