Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 273
Offentligt
2160073_0001.png
5. marts 2020
DIR
CHBN
Orientering om status på overgang til det nye
Landspatientregister (LPR3) marts 2020
Baggrund:
Sundheds- og Ældreudvalget er løbende blevet orienteret om status for moderniserin-
gen af Landspatientregisteret (LPR).
LPR bliver bl.a. brugt som grundlag for at følge udredningsretten, overvågning af syg-
domme og behandlinger og til at opgøre det samlede sygehusforbrug for regioner og
kommuner, samt som grundlag for kvalitetsudvikling og forskning. Med moderniserin-
gen af LPR vil det blive muligt at følge danskernes sygdomsmønstre og behandlingsfor-
løb på aggregeret plan på en mere retvisende måde, som i højere grad afspejler nuti-
dens sundhedsvæsen.
Projektet om modernisering af LPR blev igangsat i 2015, og d. 1-3 februar 2019 overgik
Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Midtjylland til LPR3. Region Syddan-
mark og Region Nordjylland overgik til LPR3 d. 1.-3. marts 2019. I løbet af første halvår
2019 overgik privathospitalerne også til at indberette til LPR3.
Overgangen til LPR3 indebar en omfattende og tiltrængt omlægning af registeret, hvor
mange af de oplysninger, der indberettes fra regionerne, rent datamæssigt strukture-
res mere logisk. Et mål med omlægningen er at data i højere grad struktureres efter
patienten frem for efter sundhedssystemet. Det betyder, at opgørelser og dataleveran-
cer baseret på LPR omlægges og tilpasses de nye muligheder i registeret.
Siden implementeringen i foråret 2019 er der opstået tekniske udfordringer med LPR3-
systemet. Udfordringer i form af lange svartider på at fortage indberetninger og i det
administrationsmodul, sygehusene bruger til at få overblik over deres indberetninger
og til at håndtere indberetninger, der er fejl i. Svartiderne var i praksis begrænsende
for regionernes muligheder for at korrigere egne fejlindberetninger.
1/2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Orientering om status på overgang til det nye Landspatientregister marts 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2160073_0002.png
Status på implementeringen:
LPR3 har siden årsskiftet fungeret på et acceptabelt niveau. Der har i de sidste måne-
der været en tæt og konstruktiv bilateral dialog mellem SDS, leverandøren og regio-
nerne, der har ført til en forbedring af performance og funktionalitet.
Der er nu opnået en stabil driftssituation. Der er planlagt yderligere opdateringer fra
leverandøren i de kommende måneder, der vil etablere manglende funktionalitet og
sikre yderligere stabilisering af driften
Sideløbende har leverandøren etableret et 24/7 beredskab d. 1.2.2020. Hensigten er at
24/7 beredskabet skal kunne agere hurtigt og agilt på problemer med indberetning til
LPR og sikre umiddelbar løsning.
Den seneste opgørelse af forretningsfejl ved indberetninger af kontakter afsluttet i
2019 viser, at andelen af forretningsfejl er faldet fra 5 % pr. 11. december 2019 til 3 %
pr. 19. februar 2020. Region Midtjylland skiller sig ud ved at have 12 % kontakter med
forretningsfejl, mens de resterende fire regioner har under 1 % kontakter med forret-
ningsfejl, som svarer til niveauet for LPR2 og dermed må anses for tilfredsstillende.
Der er aftalt en plan med regionerne for at arbejde med datakvalitet på udvalgte om-
råder, eksempelvis brugen af nye registreringer af forløb.
Normalt afsluttes statistikåret for LPR d. 10. marts i det efterfølgende år. Grundet
overgangen udskydes årsafslutningen for 2019 til 10. maj 2020. Det betyder at årsop-
gørelser baseret på LPR tidligst kan udarbejdes efter denne dato.
Status på faste dataleverancer:
I seneste orientering i november 2019 om status på overgang til det nye Landspatient-
register, orienterede Sundhedsdatastyrelsen om at man forventer at kunne genoptage
faste dataleverancer på prioriterede områder i 2. kvartal 2020.
De prioriterede områder er bl.a. monitorering af pakkeforløb for kræft, monitorering
af udredningsretten, opgørelser vedrørende sygehusventetider og finansieringsmæs-
sige sammenhænge.
Denne tidshorisont gælder stadigvæk, ligesom at arbejdet med at udvikle og validere
faste leverancer, i samarbejde med regionerne, fortsættes.
2/2