Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
2158420_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPANKH
Koordineret med:
Sagsnr.: 2002293
Dok. nr.: 1124111
Dato: 03-03-2020
Samlenotat
vedrørende ekstraordinært rådsmøde (beskæftigelse, soci-
alpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 6. marts 2020
1. Ny Coronavirus (COVID-19)
-
Politisk drøftelse
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Orientering om samlenotat vedr. punktet på dagsordenen for det ekstraordinære rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 6. marts 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2158420_0002.png
1.
Ny coronavirus (COVID-19)
-
Politisk drøftelse
Revideret udgave af samlenotat forud for ekstraordinært rådsmøde (beskæftigelse, social-
politik, sundhed og forbrugerpolitik) den 13. februar 2020. Nye og ændrede afsnit er mar-
keret med en streg i margin.
KOM-dokument foreligger ikke.
Notatet oversendes også til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg.
1. Resumé
Det kroatiske formandskab har indkaldt til et ekstraordinært rådsmøde (beskæftigelse, so-
cialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) med henblik på en drøftelse af situationen i for-
hold til COVID-19. Det er forventningen, at fokus vil være på at gøre status over den aktu-
elle situation, medlemslandenes foranstaltninger, styrket koordination og en nærmere vur-
dering af beredskab og de tiltag, der er iværksat på EU-niveau.
Det er overordnet set regeringens holdning, at udbruddet af COVID-19 bør håndteres både
nationalt og i fællesskab i EU. Regeringen har for nuværende fokus på inddæmning af CO-
VID-19. Regeringen finder generelt det europæiske samarbejde effektivt i forhold til håndte-
ring af COVID-19. Informationer om foranstaltninger mod COVID-19, som træffes af med-
le sla de e, deles ge e EU’s varsli gssyste er. Det er regeri ge s hold i g, at Ko -
missionen bør skubbe på for, at information deles hurtigst muligt. Hurtig adgang til infor-
mation fra andre medlemslande er en væsentlig forudsætning for en effektiv national hånd-
tering af COVID-19.
2. Baggrund
Den 31. december 2019 blev der rapporteret om tilfælde af svær lungebetændelse i byen
Wuhan i den kinesiske Hubei-provins. Den 9. januar 2020 rapporteredes der fra Kina om
en ny coronavirus (COVID-19) som årsag til udbruddet.
Den 28. januar 2020 besluttede det kroatiske formandsskab at aktivere det første niveau
af
de såkaldte
i tegrerede ord i ger for politisk kriserespo s ’I tegrated Political Crisis
Respo se’,
IPCR),
so o ha dler i for atio sdeli g. IPCR er EU’s ra
e for koordi a-
tion af grænseoverskridende kriser på højeste politiske niveau, og involverer formandska-
bet, Kommissionen, relevante agenturer, eksperter fra medlemslander m.fl. Informations-
delingen foregår på en webplatform.
Den 30. januar 2020 erklærede Verdenssundhedsorganisationen, WHO, udbruddet af CO-
VID-19 for en folkesundhedsmæssig risiko af international betydning, og anmodede alle
lande om at være forberedte med blandt andet aktiv overvågning og hurtig opsporing.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Orientering om samlenotat vedr. punktet på dagsordenen for det ekstraordinære rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 6. marts 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2158420_0003.png
I EU koordineres arbejdet med krisekommunikation og medlemslandendes respons af Ud-
valget for su dhedssikkerhed ’Health Se urity Co
ittee’, HSC i sa ar ejde ed Ko -
missionen.
Den 7. februar 2020 afholdte det kroatiske formandskab et uformelt EU-højniveaumøde
om ny COVID-19 (videokonference). Her drøftede man en række spørgsmål i relation til
nationale beredskaber, tilgængeligheden af beskyttelsesudstyr samt hvorvidt udviklingen i
Kina vil påvirke adgangen til medicin i EU.
Den 13. februar 2020 afholdtes et ekstraordinært rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerpolitik) om COVID-19. Ved mødet var bred enighed om vigtigheden
af samarbejde, en fælles koordineret indsats samt deling af information for at beskytte fol-
kesundheden i EU mod spredning af COVID-19. Der var ikke meldinger om mangler eller
forsyningssvigt af lægemidler som følge af COVID-19, men situationen blev fulgt tæt af
medlemslandene, Kommissionen og Det Europæiske Lægemiddelagentur.
Ved rådsmødet blev der vedtaget rådskonklusioner, som understreger vigtigheden af ko-
ordination og informationsdeling internt i EU i forhold til nationale tiltag og beredskab i
forbindelse med COVID-19. Rådskonklusionerne lagde også vægt på vigtigheden af samar-
bejde med relevante internationale organisationer. Endvidere var det fokus på medicinsk
forsyningssikkerhed i forbindelse med COVID-19.
Siden den 21. februar 2020 er der registreret en betydelig stigning i COVID-19 tilfælde i
det nordlige Italien. Som følge af denne udvikling, blev der den 25. februar 2020 afholdt
et møde i Rom mellem Frankrig, Italien, Kroatien, Schweiz, Slovenien, Tyskland og Østrig.
Efter mødet blev der udsendt en fælles udtalelse fra de deltagende lande, hvor de frem-
hæver, at håndtering af COVID-19 skal ske uden at lukke landegrænser, og at begivenhe-
der ikke per automatik skal aflyses, men at der skal foretages en konkret vurdering af hver
enkelt begivenhed.
Der er nu en række EU-lande, heriblandt Danmark, hvor der er registreret tilfælde af CO-
VID-19.
Som følge af den seneste udvikling med COVID-19 i EU har formandskabet besluttet at fo-
retage en fuld aktivering af de
i tegrerede ord i ger for politisk kriserespo s ’I tegrated
Political Crisis Respo se’, IPCR
. En fuld aktivering omfatter forberedelse af forslag til EU-
tiltag, som skal vedtages af Rådet eller Det Europæiske Råd. Den fulde aktivering gør det
også muligt i højere grad at fokusere på identificering af mangler samt at udarbejde kon-
krete EU-beredskabsforanstaltninger.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Orientering om samlenotat vedr. punktet på dagsordenen for det ekstraordinære rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 6. marts 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2158420_0004.png
Det kroatiske formandskab har indkaldt til endnu et ekstraordinært rådsmøde (beskæfti-
gelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) om COVID-19, der finder sted den 6.
marts 2020.
3. Formål og indhold
Formandskabet har udsendt et skriftligt oplæg til drøftelsen, som sætter fokus på med-
lemslandenes vurdering af eksisterende tiltag og mekanismer på EU-niveau. Medlemslan-
dene inviteres til at komme med forslag til supplerende tiltag, der kunne gavne kommuni-
kation og deling af information på EU-niveau og national håndtering af COVID-19. Derud-
over lægger formandskabet også op til en drøftelse af effektiviteten af medlemslandenes
nationale tiltag. I forlængelse heraf spørges til medlemslandenes overvejelser omkring at
fokusere mere på behandling end forebyggelse i tilfælde af at den epidemiologiske situa-
tion forværres.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant, da der er tale om en drøftelse.
7. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til at styrke koordinationen på EU-niveau og til at skabe
et fælles overblik over indsatsen på tværs af medlemslandene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen tager fortsat udbruddet af COVID-19 yderst alvorligt. De danske sundhedsmyn-
digheder har aktiveret deres beredskab og aktiveringen er forløbet som planlagt.
For nuværende er den danske strategi for håndtering af COVID-19 inddæmning, dvs. hur-
tig diagnostisk og behandling under isolation samt opsporing af personer, der har haft tæt
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Orientering om samlenotat vedr. punktet på dagsordenen for det ekstraordinære rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 6. marts 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2158420_0005.png
kontakt med de smittede med henblik på at aftale hjemmekarantæne. Dette er i overens-
stemmelse med internationale anbefalinger fra Verdenssundhedsorganisationen (WHO)
og det Europæiske Center for Forebyggelse og kontrol med Sygdomme (ECDC).
Det er regeringens holdning, at Danmark skal være fuldt ud forberedt på, at COVID-19 kan
sprede sig yderligere, hvorfor man forbereder sig på forskellige risikoscenarier, og herunder
sikring af tilstrækkelig kapacitet. Derudover er den danske strategi, at der gøres en særlig
forebyggende indsats for at beskytte særligt udsatte grupper såsom ældre personer og per-
soner med kroniske sygdomme. Per 3. marts 2020 er det besluttet, at sundheds- og om-
sorgspersoner skal blive hjemme fra arbejde i 14 dage efter udrejse fra et område med ud-
bredt COVID-19 smitte.
Det er derudover vigtigt, at der kommunikeres åbent til borgerne om situationen og om de
iværksatte foranstaltninger, således at alle kan føle sig trygge. Som ved andre hændelser er
der et meget stort informationsbehov, som sundhedsmyndighederne tilstræber at imøde-
komme med forskellige informationsindsatser. Det er også regeringens holdning, at falske
informationer, de florerer i offentligheden, skal punkteres hurtigst muligt i fælleskab på
tværs af medlemslandene.
Ny COVID-19 bør håndteres både nationalt og i fællesskab i EU. Regeringen støtter således
en styrket og tæt dialog i EU. Generelt finder Danmark, at det europæiske samarbejde er
effektivt ift. håndtering af COVID-19.
Informationer om foranstaltninger mod COVID-19, som træffes af medlemslandene, deles
ge e EU’s varsli gssyste er.
Det er regeringens holdning, at Kommissionen bør skubbe
på for, at information deles hurtigst muligt. Hurtig adgang til information fra andre med-
lemslande er en væsentlig forudsætning for effektiv national håndtering af COVID-19.
Det Europæiske Center for Forebyggelse af
og kontrol med Sygdomme (ECDC) har den 2.
marts publiceret en risikovurderingsrapport vedrørende COVID-19. I rapporten udvider
ECDC sin liste over lande, hvor der vurderes at være lokal smitte af COVID-19. Formand-
skabet har ikke lagt op til en drøftelse af rapporten, men hvis det kommer op, agter rege-
ri ge at udtrykke e eky ri g over de e udvidelse og de a ve dte etode. ECDC’s
udvidelse af listen påfører de enkelte lande betydelige opgaver, da listen nu er blevet så
bred, at de enkelte lande reelt må lave deres egne lister. Dermed er der risiko for, at med-
lemslandene går i forskellige retninger og ikke vurderer risikoen i de enkelte lande ens.
Problemet med den valgte metode er, at lande med omfattende smittespredning sidestil-
les med lande, hvor der blot er konstateret et enkelt sygdomstilfælde smittet i en kendt
smittekæde. Dermed er den ikke praktisk anvendelig i en risikobaseret testning af patien-
ter tilrejsende fra andre lande.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Orientering om samlenotat vedr. punktet på dagsordenen for det ekstraordinære rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 6. marts 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2158420_0006.png
Sagen har været forelagt skriftligt for Folketingets Europaudvalg den 11. februar 2020.
Side 6