Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 245
Offentligt
2156211_0001.png
Sjællands Universitetshospital, Roskilde
Sygehusvej 10
4000 Roskilde
Vedr. Radiologisk afdeling, beliggende på Ringsted Sygehus
Afgørelse om påbud til Radiologisk afdeling, aktuelt beliggende på
Ringsted Sygehus, Sjællands Universitetshospital, Roskilde.
Styrelsen for Patientsikkerhed har nu truffet endelig afgørelse i sagen med
sagsnr. 35-2011-2569.
Styrelsen har den 20. december 2019 partshørt Radiologisk afdeling,
beliggende på Ringsted Sygehus, over et afgørelsesudkast om påbud efter
sundhedsloven § 215 b, stk. 1.
Region Sjælland har på den baggrund den 20. januar 2020 afgivet høringssvar,
som er inddraget i afgørelsen.
Afgørelsen og den endelige tilsynsrapport er vedlagt. Som bilag til afgørelsen
er også vedlagt det endelige resumé til offentliggørelse. Det er dette resumé,
behandlingsstedet har pligt til at offentliggøre.
10. februar 2020
Sagsnr. 35-2011-2569/
Reference MIHJ
T +4572286622
E [email protected]
Med venlig hilsen
Mie Hindborg Johansen
Specialkonsulent
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 København S
Tlf. +45 7228 6600
Email [email protected]
www.stps.dk
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0002.png
Sjællands Universitetshospital, Roskilde
Sygehusvej 10
4000 Roskilde
Vedr. Radiologisk afdeling, beliggende på Ringsted Sygehus
AFGØRELSE
10. februar 2020
Sagsnr. 35-2011-2569/
Reference MIHJ
T +4572286622
E [email protected]
Styrelsen for Patientsikkerhed giver på baggrund af et tilsynsbesøg den 22.
november 2019 påbud til Radiologisk afdeling, aktuelt beliggende på
Ringsted Sygehus, Sjællands Universitetshospital, Roskilde, om:
1. at sikre tilstrækkelig instruktion af lægerne på Radiologisk afdeling,
aktuelt beliggende på Ringsted Sygehus, i patientsikre arbejdsgange,
samt sikre udarbejdelse og implementering af en tilstrækkelig instruks
for visitation af patienter, der undersøges for brystkræft og
implementering af instruksen for udførelse af mammografi og ultralyd,
fra den 10. februar 2020.
2. at sikre implementering af instruksen for ansvars- og
opgavefordelingen mellem Radiologisk afdeling og brystkirurgisk
afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling, begge aktuelt
beliggende på Ringsted Sygehus, i forbindelse med fælles patientforløb
fra den 10. februar 2020.
3. at sikre indhentelse af tilstrækkeligt informeret samtykke forud for
iværksættelse af udredning af patienter på Radiologisk afdeling,
aktuelt beliggende på Ringsted Sygehus, fra den 10. februar 2020.
Påbuddet kan ophæves, når Styrelsen for Patientsikkerhed ved et nyt
tilsynsbesøg har konstateret, at påbuddet er efterlevet.
Begrundelse
Styrelsen for Patientsikkerhed gennemførte den 22. november 2019 et varslet,
reaktivt tilsyn med Radiologisk afdeling, Ringsted Sygehus, NSR-Sygehuse, og
Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling, Sjællands
Universitetshospital, Roskilde.
Denne afgørelse omhandler den radiologiske afdeling. Under sagens
behandling har Region Sjælland oplyst, at Radiologisk afdeling, aktuelt
beliggende på Ringsted Sygehus, pr. 5. februar 2020 hører under den
administrative ledelse på Sjællands Universitetshospital, Roskilde. Afgørelsen
er derfor rettet til i overensstemmelse med dette.
Baggrunden for tilsynet var en række tilsynssager, klagesager og medieomtale.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0003.png
Styrelsen havde siden januar 2018 behandlet en organisatorisk tilsynssag
vedrørende Ringsted Sygehus. Gennem sagsbehandling af tilsynssagen fandt
styrelsen, at Radiologisk afdeling, Ringsted Sygehus, fra perioden 1. marts
2013 til 24. maj 2017 havde fraveget nogle af de faglige retningslinjer fra
Danish Breast Cancer Cooperative Group (DBCG) og undladt at foretage
klinisk mammografi hos en række kvinder, der var henvist til Ringsted Sygehus
med mistanke om brystkræft. Gennem korrespondance med Region Sjælland,
blev styrelsen blandt andet også opmærksom på, at regionens håndtering med
identifikation og genindkaldelse af kvinder, der havde fået en mangelfuld
brystundersøgelse, ikke var tilstrækkelig. Styrelsen vurderede desuden, at
Radiologisk afdeling blandt andet ikke havde sikret rettidig information af og
indhentelse af informeret samtykke fra patienter til videre udredning af
biopsiverificeret brystkræft.
Styrelsen vurderede derfor, at det reaktive tilsyn den 22. november 2019
primært skulle have fokus på patienter, der undersøges for brystkræft. Styrelsen
havde på den baggrund sammensat et sæt af målepunkter, der var målrettet
afdækning af specifikke patientsikkerhedsmæssige problemstillinger i relation
til disse patientgrupper. Målepunkterne er udvalgt ud fra hvilke minimumskrav,
der efter styrelsens opfattelse skal efterleves på steder som Radiologisk
afdeling, Ringsted Sygehus, og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og
Brystkirurgisk afdeling, Sjællands Universitetshospital, Roskilde, for at
understøtte, at behandling og pleje sker med den fornødne omhu og
samvittighedsfuldhed. Målepunkterne er opstillet i tilsynsrapporten, og der er i
den forbindelse anført de relevante vejledninger m.v. angivet i tilknytning til de
enkelte målepunkter i rapportens bilag.
Styrelsen anmodede den 8. november 2019 forud for tilsynsbesøget om
oplysninger om faktuelle forhold om organisering og ledelse på stedet, samt en
række instrukser. Styrelsen modtog dette materiale den 15. november 2019.
Styrelsen har ved afgørelsen benyttet de oplysninger, der blev indsendt forud
for tilsynsbesøget og de oplysninger, der fremkom ved tilsynsbesøget, og som
er anført i tilsynsrapporten.
Styrelsen har ligeledes benyttet de oplysninger, som Region Sjælland har
indsendt i partshøringssvar af 20. januar 2020.
Ved tilsynet blev styrelsen opmærksom på, at der var problemer med
instruktionen af lægerne i patientsikre arbejdsgange og med instrukser for
ansvars- og opgavefordelingen mellem den radiologiske afdeling og det
brystkirurgiske afsnit i forbindelse med fælles patientforløb og med indhentelse
af tilstrækkeligt informeret samtykke fra patienterne.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0004.png
For en detaljeret gennemgang af fundene ved tilsynsbesøget henvises til
tilsynsrapporten.
Instruktion af lægerne på Radiologisk afdeling i patientsikre arbejdsgange, samt
udarbejdelse og implementering af tilstrækkelige instrukser på området
Introduktion af nye læger på Radiologisk afdeling
Ved tilsynsbesøget blev det oplyst, at introduktion på sygehuset generelt
foregik ved at følge de dertil udarbejdede introduktionsprogrammer. Styrelsen
konstaterede, at der var en instruks for introduktion af nye medarbejdere, men
at den ikke indeholdt beskrivelse af forhold i relation til læger. I instruksen
fremgik en sætning, der indikerede, at der var en separat instruks herfor.
Ved interview med lægerne på afdelingen blev det oplyst, at det lægefaglige
personale blev introduceret af en kollega, og sparring fandt sted, når der kunne
findes tid til det, samt at der var kollegakontrol, men ikke et
introduktionsprogram rettet mod det lægefaglige personale.
Ved interview med ledelsen på Radiologisk afdeling fremgik det også, at der
ikke var en entydig sikring af introduktionen af lægerne og praksis for at påse,
at arbejdet udføres i overensstemmelse med de udarbejdede instrukser.
Ved tilsynet blev det oplyst, at der var 1,5 fastansatte speciallæger og 5,5
speciallægekonsulenter på Radiologisk afdeling, samt at afdelingen er normeret
til 6 speciallæger. Der blev således i betydeligt omfang anvendt eksterne
konsulenter til de lægelige opgaver.
Det fremgår af vejledning nr. 9001 af 20. november 2000 om udfærdigelse af
instrukser, at instrukser er et nødvendigt arbejdsredskab til styrkelse af
patientsikkerhed. Det skal overvejes, om der er et behov for instrukser, ved:
• procedurer hvor undladelse eller forkert udførelse umiddelbart kan medføre
alvorlig risiko for patient eller personale
• procedurer hvor ansvars- og kompetenceforholdet ikke er naturligt afgrænset
mellem de involverede sundhedspersoner
• procedurer, som ikke kan forventes at være alment kendt eller afviger
væsentligt fra, hvad der anvendes på andre tilsvarende afdelinger
Med procedurer menes de patientrelaterede arbejdsgange og -processer i
forbindelse med undersøgelse, behandling og pleje.
Instrukserne har til formål at sikre en ensartet og sikker patientbehandling samt
at forebygge tvivlssituationer hos personalet i forhold til behandling, hvor
undladelse eller forkert udførelse umiddelbart kan medføre alvorlig risiko for
patienten.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0005.png
Instrukser sikrer således klarhed om ansvars- og kompetencefordelingen for
den sundhedsfaglige behandling mellem alle ansatte personalegrupper, og
hvilke procedurer personalet skal følge for, at behandlingen kan ske med den
fornødne omhu og samvittighedsfuldhed.
Det er styrelsens vurdering, at den ovenfor beskrevne fremgangsmåde ved
introduktion af læger på afdelingen ikke er tilstrækkelig til sikring af en
forsvarlig varetagelse af patientbehandlingen på stedet.
Styrelsen har lagt vægt på, at den generelle instruks for introduktion af nye
medarbejdere indeholdt en forkert oplysning om, at der var et
introduktionsprogram for læger. Styrelsen konstaterede videre, at
behandlingsstedet generelt havde indrettet sig på en måde, hvor introduktion af
medarbejdere foregik i henhold til introduktionsprogrammer, men at der ikke
var et sådant program for lægerne på Radiologisk afdeling.
Styrelsen anser det som en skærpende omstændighed i relation hertil, at de
lægelige opgaver i betydeligt omfang blev varetaget af eksterne konsulenter.
Region Sjælland har i partshøringssvaret anført, at der er udarbejdet et
introduktionsprogram for læger, som også er vedlagt partshøringssvaret.
Afdelingsledelsen har gennemgået introduktionsprogrammet mundtligt med de
allerede ansatte speciallæger for at sikre, at der er godt kendskab til det nye
introduktionsprogram og et ensartet vidensniveau i lægegruppen. Regionen har
videre oplyst, at der følges op på lægernes faglige kompetencer ved at
gennemgå specifikke vanskelige patientforløb i plenum, ved gennemsyn af
notater ved afsnitsledelsen og ved spørgsmålsark til individuel besvarelse med
gennemgang i gruppen, samt tilstedeværelse af afsnitsleder ved udvalgte
kliniske situationer. Der er udarbejdet en intern kompetenceoversigt for de
enkelte lægers kompetenceniveau for de enkelte kliniske opgaver, som
opdateres og evalueres månedligt.
Styrelsen anerkender, at der er gjort tiltag med henblik på at sikre tilstrækkelig
introduktion af lægerne på behandlingsstedet.
Det er imidlertid styrelsens vurdering, at det ikke alene ved fremsendelse af
introduktionsprogrammet, den interne kompetenceoversigt og beskrivelsen af
implementeringen heraf er tilstrækkeligt godtgjort, at tiltagene er fuldstændigt
implementeret og har haft den nødvendige virkning i praksis af hensyn til
sikringen af patientsikre arbejdsgange.
Instruks for visitation af undersøgelser til mammografi, ultralyd og MR
mammae
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0006.png
Styrelsen konstaterede endvidere, at der var en instruks kaldet ”Visitation af
undersøgelser til mammografi, ultralyd og MR mammae”, men styrelsen
vurderede dog, at den var mangelfuld.
Styrelsen har lagt vægt på, at det fremgik heraf, at patienter, hos hvem der er
klinisk mistanke om kræft, skulle undersøges indenfor 6 hverdage.
Det fremgår imidlertid af ”Pakkeforløb for brystkræft – for fagfolk”,
Sundhedsstyrelsen, 2018, under punkt 4, tabel 1, at standardforløbstiden fra
henvisning er modtaget til første fremmøde på udredende afdeling er 6
kalenderdage. Tilsvarende fremgår det af punkt 6.1, i ”Pakkeforløb og
opfølgningsprogrammer – Begreber, forløbstider og monitorering – for
fagfolk”, Sundhedsstyrelsen, 2018, at standardforløbstiden, fra en henvisning er
modtaget, til patienten skal ses på den modtagende afdeling, er 6 kalenderdage.
De 6 kalenderdage kan forlænges, hvis særlige forhold gør sig gældende.
Styrelsen er opmærksom på, at forløbstiderne ikke er en egentlig rettighed, men
en faglig rettesnor med anbefalede forløbstider. Det er imidlertid styrelsens
vurdering, at en arbejdstilrettelæggelse, hvor personalet generelt er instrueret i
håndtering af visitation i sådanne situationer, som medfører en længere
forløbstid i forhold til det anførte i ovennævnte retningslinjer udgør en potentiel
risiko for patientsikkerheden.
Styrelsen har lagt vægt på, at en sådan arbejdstilrettelæggelse kan medføre
konsekvent fravigelse af den faglige retningslinje på området og deraf følgende
forsinkelse af udredningen af denne patientgruppe.
Af samme instruks fremgik, at for patienter, som er i kontrolforløb efter
operation for brystkræft, skal visiterende læge anføre, om det er med henblik på
klinisk mammografi og ultralyd eller med henblik på mammografi. Det fremgik
ved interviewet, at der ikke var en entydig praksis for valg af opfølgende
undersøgelser efter brystkræftoperation.
Styrelsen kan oplyse, at det fremgår af Danish Breast Cancer Cooperative
Groups (DBCG) retningslinjer om opfølgning, at der er forskellige anbefalinger
til, hvilken opfølgning, der skal indgå i kontrolforløb efter operation for
brystkræft. Det fremgår af tabel 2, side 3, i retningslinjen, at anbefalingen til
valg af undersøgelser i kontrolforløbet afhænger af patientens alder og hvilken
type indgreb, der var foretaget på patienten, fx om der var tale om en
mastektomi eller lumpektomi. I nogle tilfælde er anbefalingen således en
klinisk mammografi og i andre tilfælde en screeningsmammografi.
Det var styrelsens vurdering, at der på den radiologiske afdeling på tidspunktet
for tillsynsbesøget ikke var en tilstrækkelig instruks for valg af undersøgelser i
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0007.png
kontrolforløb for disse patienter, idet instruksen ikke nærmere præciserede
dette eller henviste til relevante retningslinjer.
Region Sjælland har i forbindelse med partshøringen indsendt en revideret
instruks for visitation af undersøgelser til mammografi, ultralyd og MR
mammae.
Styrelsen har ved gennemgang af den reviderede instruks konstateret, at der er
rettet op på de oven for beskrevne konstaterede fejl og mangler i instruksen.
Det er imidlertid styrelsens vurdering, at dette ikke i sig selv er tilstrækkeligt til
at fastslå, at der er rettet tilstrækkeligt op, idet det ved interview med lægerne
under tilsynsbesøget blev oplyst, at der ikke var en entydig praksis for, hvilke
undersøgelser, der blev valgt. Det udgør efter styrelsens opfattelse en potentiel
risiko for, at der ikke iværksættes de nødvendige og rettidige undersøgelser i
kontrolforløb hos patienter, der tidligere er opereret for brystkræft.
Af instruksen fremgik også, at patienter med genetisk disposition for brystkræft
blev indkaldt til ”regelmæssig klinisk mammografi efter retningslinjerne”. Det
var ikke nærmere anført i instruksen, hvilke retningslinjer, dette refererer til.
Styrelsen kan oplyse, at der aktuelt er to retningslinjer, der vedrører dette:
DBCG’s retningslinjer, kapitel 19 om arvelig cancer mammae – ovarii (sidst
opdateret 2. september 2016) og ”National Guideline for estimering af kvinders
risiko for mammacancer”, som er udarbejdet i regi af Dansk Selskab for
Medicinsk Genetik (DSMG). Det fremgår af sidstnævnte retningslinje, at denne
er gældende og erstatter afsnittet herom i DBCG’s retninglinjer, samt at den
forventes nationalt implementeret i løbet af 2019. Af både retningslinjerne fra
DBCG og DSMG fremgår anbefalinger for kontrol af patienter med genetisk
disposition, som er opdelt efter patienternes alder og indplacering i
risikogrupper. Der er anført, hvilken opfølgning, der anbefales for de
forskellige kombinationer af disse to faktorer, herunder blandt andet opfølgning
i form af klinisk mammografi og screeningsmammografi. I begge retningslinjer
er også anført forskellige tidsintervaller for, hvornår kontrollen skal foretages,
afhængig af kombinationen af de to faktorer.
Region Sjælland har som nævnt indsendt en revideret instruks.
Det er dog styrelsens vurdering, at den reviderede instruks ikke er entydig med
hensyn til valg af undersøgelse til kvinder med genetisk øget risiko for
brystkræft, idet teksten ikke er i overensstemmelse med det nu indsatte skema,
som indeholder de aktuelle anbefalinger fra DMCG/DBCG. Det fremgår
således fortsat af selve teksten, at der er tale om regelmæssig klinisk
mammografi, mens skemaet differentierer mellem forskellige patientgrupper i
forhold til, hvilket behov for opfølgning, der er.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0008.png
Det fremgik endvidere ikke ved interviewet med lægerne under tilsynsbesøget,
at der var en entydig praksis for undersøgelser af genetisk disponerede, som var
i overensstemmelse med de nævnte retningslinjer.
Det er på den baggrund styrelsens opfattelse, at instruksen på den radiologiske
afdeling ikke entydigt harmonerer med angivelserne i de to ovenfornævnte
retningslinjer fra hhv. DBCG og DSMG.
Det er hertil styrelsens vurdering, at den uklare angivelse i instruksen kan
medføre tvivl om, hvad praksis for kontrol af denne patientgruppe skal være på
afdelingen, og at instruksen derfor ikke på tilstrækkelig vis understøtter en
ensartet behandling af de enkelte patienter.
Instruks for udførelse af mammografi og ultralyd
Styrelsen konstaterede også, at der var en instruks kaldet ”Udførelse af
mammografi og ultralyd”, som styrelsen vurderede var mangelfuld i forhold til
angivelser om gravide eller ammende kvinder.
Følgende fremgik af instruksen ud for gravide eller ammende kvinder:
”Klinisk
mammografi. Kan ifølge DBCG primært undersøges med ultralyd, ved tegn på
malignitet også med mammografi.”
Det fremgik ved interview med lægerne, at der ikke var en entydig praksis for,
hvordan disse patientgrupper skulle undersøges.
Styrelsen kan oplyse, at det fremgår af DBCG’s retningslinjer, kapitel 2 om
diagnose, pkt. 2.4.2.1., om gravide/lakterende kvinder, at ultralyd er første og
ofte eneste undersøgelse. Evt. supplerende mammografi (ofte oblique
optagelse).
Det var styrelsens vurdering, at instruksen på den radiologiske afdeling på
tidspunktet for tilsynsbesøget ikke var tilstrækkeligt entydig, idet det ikke klart
fremgik, om der skulle foretages en klinisk mammografi eller om den primære
undersøgelse var ultralyd.
Region Sjælland har som bilag til partshøringssvaret vedlagt en revideret
instruks, hvor ovennævnte er rettet til.
Det er på den baggrund styrelsens vurdering, at der nu foreligger en
tilstrækkelig instruks for dette.
Regionen har i partshøringssvaret videre anført, at den samlede lægegruppe på
radiologisk afdeling den 9. december 2019 er undervist med gennemgang af
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0009.png
relevante lokale vejledninger, samt at det er planlagt at gennemgå relevante
lokale vejledninger på morgenmøder én gang ugentligt i første kvartal 2020.
Der er på den baggrund styrelsens vurdering, at selvom der er udarbejdet en
tilstrækkelig instruks, kan det ikke lægges til grund, at denne er tilstrækkeligt
implementeret, herunder at der er implementeret en entydig praksis for,
hvordan patientgrupperne undersøges. Se i øvrigt nedenfor om implementering
af instrukser.
Styrelsen har hertil lagt vægt på, at det lægelige personale under tilsynsbesøget
ikke kunne beskrive en klar og entydig praksis herfor, samt at regionen har
oplyst at implementeringen blandt andet er via morgenmøder i første kvartal
2020.
Implementering af instrukser og formelle krav til instrukser
I forhold til implementering af instrukser for mammografi/klinisk mammografi
og kræftpakkeforløb blev det ved interview oplyst, at lægerne ikke i alle
tilfælde havde kendskab til væsentlige dokumenter og den sidst reviderede
udgave af centrale instrukser for patientvisitation og udredning. Det gjaldt fx i
relation til instruksen ”Visitation af undersøgelser til mammografi, ultralyd og
MR mammae”. Lægerne oplyste, at de modtog mundtlig orientering om forhold
af betydning for deres arbejde.
Lægerne oplyste, at det var op til den enkelte læge selv at sikre kendskab til
instrukser, samarbejdsaftaler, relevante rapporter mv., og at dette var vanskeligt
at finde den fornødne tid til.
Styrelsen finder derfor anledning til at bemærke, at - ud over udarbejdelse af
instrukserne - har ledelsen på behandlingsstedet også ansvaret for:
• at instrukserne er kendt af personalet
• at instrukserne har en sådan udformning, omfang og placering, at de er
anvendelige i det daglige arbejde
• at nyansatte og vikarer introduceres til afdelingens instrukser
• at påse, at arbejdet udføres i overensstemmelse med de udarbejdede
instrukser.
Endelig skal styrelsen gøre opmærksom på, at der stilles visse formelle krav til
instrukserne. Det er således et krav, at instrukserne løbende opdateres, at
instruksen indeholder dato for ikrafttrædelse og for seneste ajourføring, og at
instruksen angiver, hvem der har udarbejdet instruksen og en præcisering af
den personalegruppe instruksen er rettet mod, jf. de principper der fremgår af
vejledning nr. 9001 af 20. november 2000 om udfærdigelse af instrukser.
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0010.png
Det er styrelsens vurdering, at der ikke på den radiologiske afdeling var sikret
overholdelse af de formelle krav til instrukser samt en tilstrækkelig
implementering af instrukserne.
Styrelsen har lagt vægt på, at det ved interview blev oplyst, at lægerne ikke i
alle tilfælde havde kendskab til væsentlige instrukser, at den enkelte selv skulle
sikre kendskab til instrukser, samt at orientering om forhold af betydning for
deres arbejde foregik mundtligt.
Styrelsen har endvidere lagt vægt på, at det også ved interview med ledelsen på
Radiologisk afdeling fremgik, at der ikke var en entydig sikring af
introduktionen og praksis for at påse at arbejdet udførtes i overensstemmelse
med instrukserne. I forhold til de enkelte instrukser henvises til afsnittene
ovenfor herom.
Instruks for ansvars- og opgavefordelingen mellem Radiologisk afdeling og
Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afsnit, begge aktuelt
beliggende på Ringsted Sygehus, Sjællands Universitetshospital, Roskilde, i
forbindelse med fælles patientforløb
Ved tilsynsbesøget konstaterede styrelsen, at der ikke var en instruks for
håndteringen af patienter, der overgik fra behandling på den radiologiske
afdeling til det brystkirurgiske afsnit.
Ved interview med ledelserne på henholdsvis den radiologiske afdeling og det
brystkirurgiske afsnit, blev det oplyst, at der var en fælles opfattelse af, hvordan
opgave- og ansvarsfordelingen var, men denne var ikke nedskrevet. Det blev
under tilsynsbesøget oplyst, at overblik over ”Patientforløb ved brystkræft – det
indledende forløb”, var under udarbejdelse og der blev udleveret den version,
der aktuelt blev arbejdet på. Den udleverede forløbsbeskrivelse indeholdt dog
ikke en beskrivelse af opgavefordelingen mellem de to afdelinger.
Som anført ovenfor under punktet om ”Instruktion af…”, fremgår det af
vejledning nr. 9001 af 20. november 2000 om udfærdigelse af instrukser, at
instrukser er et nødvendigt arbejdsredskab til styrkelse af patientsikkerhed,
samt hvornår det skal overvejes, om der er behov for instrukser.
Det er styrelsens opfattelse, at en patientsikker varetagelse af patienter, hvor der
er begrundet mistanke om eller er konstateret kræft, forudsætter klare
arbejdsgange og tydelighed i ansvarsfordelingen, særligt når denne går på tværs
af afdelinger.
Det er på den baggrund styrelsens vurdering, at det er en nødvendig
forudsætning for sikring af en forsvarlig varetagelse af disse patientgrupper, at
der på behandlingsstedet er klare og skriftlige instrukser for ansvars-, opgave-
Side 10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0011.png
og kompetencefordelingen herfor, samt at disse overholder de formelle krav, og
særligt, at instrukserne er implementeret hos det relevante personale.
Region Sjælland har i partshøringssvaret af 20. januar 2020 anført, at der er
udarbejdet en samarbejdsaftale, der beskriver ansvarsfordelingen mellem de to
afdelinger, samt at den er udgivet i det system, der bruges til sådanne
instrukser.
Regionen har vedlagt ”Samarbejdsaftale mellem Radiologisk afdeling,
Ringsted Sygehus og Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling, Sjællands
Universitetshospital”.
Styrelsen har gennemgået den indsendte samarbejdsaftale og vurderer på den
baggrund at der
er
sikret udarbejdelse af en instruks for ansvars- og
opgavefordelingen mellem Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit,
Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling, Sjællands Universitetshospital,
Roskilde, i forbindelse med fælles patientforløb.
Det er hertil styrelsens opfattelse, at den indsendte samarbejdsaftale indeholder
en beskrivelse af ansvars- og kompetenceforholdet, som stemmer overens med
de oplysninger der blev givet af det personale, der blev interviewet under
tilsynsbesøget.
Styrelsen forudsætter dog, at samarbejdsaftalen tilpasses i overensstemmelse
med den organisatoriske ændring, regionen har oplyst om, hvorefter den
radiologiske afdeling nu også ledelsesmæssigt henhører under Sjællands
Universitetshospital, Roskilde.
Styrelsen vurderer på den baggrund, at det kan lægges til grund, at instruksens
indhold er implementeret i et vist omfang på behandlingsstedet.
Region Sjælland har dog i partshøringssvaret anført, at vejledningen forventes
implementeret i alle relevante personalegrupper senest 15. februar 2020.
Styrelsen har på den baggrund ikke fundet grundlag for at fastslå, at instruksen
er tilstrækkeligt implementeret blandt alle relevante personalegrupper på
behandlingsstedet.
Det er styrelsens vurdering, at utilstrækkelig implementering af en instruks
herfor rummer en betydelig risiko for patientsikkerheden, idet instrukser herfor
har til formål at sikre en ensartet og sikker patientbehandling i relation til
overgang af patientansvar fra en afdeling til en anden.
Styrelsen har lagt vægt på, at der er tale om udredning og behandling for
potentielt livstruende sygdom.
Side 11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0012.png
Indhentelse af informeret samtykke forud for iværksættelse af udredning af
patienter
Ved tilsynsbesøget blev det ved journalgennemgange konstateret, at der ikke
blev journalført indhentelse af informeret samtykke fra patienter, der efter
screening blev visiteret til udredning i et kræftpakkeforløb. Det fremgik ikke
ved journalgennemgangene, at der i den forbindelse var oplyst om, at der var et
fund, der gav mistanke om kræft, samt at det var på denne baggrund, der blev
tilbudt udredning. Det var alene i relation til foretagelse af biopsierne, der blev
foretaget som led i den kliniske mammografi, at det var journalført, at der var
indhentet et informeret samtykke til undersøgelsen.
Ved interview herom fremgik det, at der ikke var en systematisk praksis for
indhentelse af informeret samtykke fra patienter, der blev visiteret til udredning
i kræftpakkeforløb efter der var konstateret fund ved en
screeningsundersøgelse. Det blev oplyst, at når der var fund på baggrund af
screeningsundersøgelsen blev patienten kontaktet af en sekretær på afdelingen
og oplyst om, at der var behov for udredning. Patienten modtog endvidere et
brev med indkaldelse til udredning. Det fremgik ikke af journalerne, at
patienten var informeret om, at udredningen var på baggrund af, at fundet gav
mistanke om kræft.
Ved interview med radiograferne og med ledelsen på stedet blev det oplyst, at
patienterne blev oplyst om, hvordan selve undersøgelserne foregik og hvad de
indebar, men i forhold til at der var tale om udredning for kræft, blev det
betragtet som forudsat, idet der var tale om et fund på baggrund af en screening
for netop brystkræft. Det blev oplyst, at radiograferne informerede patienterne
om de enkelte undersøgelser, der blev foretaget, men det fremgik ikke, at
patienten var informeret om, at undersøgelserne blev foretaget som led i
udredning for kræft. Det blev således omtalt som en slags stiltiende samtykke
til udredning for kræft, når patienten mødte frem til udredningen.
Det fremgår af sundhedsloven § 15, at ingen behandling må indledes eller
fortsættes uden patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af
lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov. Ved informeret samtykke
forstås et samtykke, der er givet på grundlag af fyldestgørende information fra
sundhedspersonens side, jf. § 16.
Det fremgår af sundhedslovens § 16, stk. 1, at patienten har ret til at få
information om sin helbredstilstand og om behandlingsmulighederne, herunder
om risiko for komplikationer og bivirkninger.
Det fremgår endvidere af sundhedslovens § 16, stk. 3-5, hvordan informationen
skal gives og hvad informationen nærmere skal vedrøre, herunder at hvis
patienten skønnes at være uvidende om forhold, der har betydning for
Side 12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0013.png
patientens stillingtagen, jf. § 15, skal sundhedspersonen særligt oplyse herom,
medmindre patienten har frabedt sig information, jf. stk. 2.
For at et samtykke kan tillægges betydning, skal patienten således forud for sin
stillingtagen have modtaget nødvendig og tilstrækkelig information om sin
helbredstilstand og behandlingen.
Det er styrelsens opfattelse, at det forhold, at patienterne er visiteret til
udredning efter fund ved en screeningsundersøgelse for brystkræft, ikke i sig
selv udgør tilstrækkelig information til patienterne om, at indikationen for
udredningen er mistanke om kræft.
Det er på den baggrund styrelsens vurdering, at det på Radiologisk afdeling
ikke på tilstrækkelig og konsekvent vis blev sikret, at patienterne var
indforstået med indikationen for udredningen i form af palpering og
røntgen/ultralydsundersøgelse forud for iværksættelse heraf.
I relation til biopsier fremgik det som nævnt af journalerne, at der var indhentet
informeret samtykke til foretagelse heraf.
På baggrund af de oplysninger, der fremkom ved interviews, har styrelsen
imidlertid lagt til grund, at angivelsen i journalerne af, at der var indhentet
informeret samtykke til biopsitagning, alene dækker over, at der er oplyst om,
hvordan undersøgelsen foretages og mulige risici og komplikationer herved,
men at det ikke i den forbindelse konsekvent er sikret, at patienterne er
informeret om, at indikationen for undersøgelsen er mistanken om kræft.
Det er på den baggrund styrelsens vurdering, at det ikke kan lægges til grund, at
Radiologisk afdeling konsekvent har sikret, at denne patientgruppe er
tilstrækkeligt informeret om indikationen for udredning forud for henholdsvis
palpering, røntgen- og/eller ultralydsundersøgelse og foretagelse af biopsier.
Region Sjælland har i partshøringssvaret anført, at de har revideret instruksen
for patientens samtykke til mammografiundersøgelse, så det fremgår at
formålet er at sikre samtykke for patienter, der indgår i kræftpakkeforløb.
Regionen har blandt andet også anført, at instruksen også er justeret i forhold
til, at hvis der ved granskning af mammografi findes mistanke om kræft,
kontaktes patienten telefonisk af sekretæren og informeres om
kræftpakkeudredning. Den givne information dokumenteres og der sendes altid
information om kræftpakkeudredning sammen med den bookede tid til
undersøgelse. Når patienten møder til klinisk mammografi i kræftpakkeforløb,
informerer lægen om undersøgelserne og dokumenterer den givne information
og accept i røntgensystemet.
Side 13
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0014.png
Styrelsen har gennemgået den reviderede instruks og anerkender, at der er gjort
tiltag for at forbedre instruksen.
Styrelsen skal dog samtidig bemærke, at der fremgår en uhensigtsmæssig
angivelse i forhold til stiltiende samtykke under punkt 3.1, da det kan fremstå
som en definition af stiltiende samtykke, som ikke er i overensstemmelse med
gældende regler. Styrelsen har dog også bemærket, at der er medsendt en
regional instruks for informeret samtykke til behandling, som indeholder en
retvisende beskrivelse af stiltiende samtykke.
Det er styrelsens vurdering, at høringssvaret, herunder fremsendelsen af en
revideret instruks for indhentelse af informeret samtykke til
mammografiundersøgelser ikke i sig selv udgør et tilstrækkeligt grundlag for at
fastslå, at der er implementeret en tilstrækkelig og relevant praksis for sikring
af, at der foreligger eller indhentes et tilstrækkeligt informeret samtykke forud
for behandlingen af patienterne på Radiologisk afdeling.
Konklusion
Styrelsen vurderer, at ovennævnte fejl og mangler samlet set udgør større
problemer af betydning for patientsikkerheden.
Styrelsen har desuden lagt vægt på, at der tidligere har været konstateret
problemer i relation til visitation og udredning af samt indhentelse af informeret
samtykke fra disse patientgrupper. På trods af den kommunikation, der var
herom forud for det aktuelle tilsynsbesøg, blev der ved tilsynsbesøget den 22.
november 2019 konstateret fejl og mangler i relation til håndteringen af den
samme patientgruppe. Styrelsen er opmærksom på, at der er tale om andre
problemstillinger end tidligere.
På baggrund af den anførte historik forud for tilsynsbesøget den 22. november
2019 og de konstaterede forhold under tilsynsbesøget den 22. november 2019,
er det styrelsens vurdering, at det ikke kan lægges til grund, at der
ledelsesmæssigt er sikret en forsvarlig arbejdstilrettelæggelse med klarhed i
forhold til såvel ansvars-, opgave og kompetencefordelingen, som på
tilstrækkelig vis understøtter en sikker og ensartet instruktion i den faglige
håndtering af patienterne.
Styrelsen for Patientsikkerhed påbyder på den baggrund Radiologisk afdeling,
aktuelt beliggende på Ringsted Sygehus, Sjællands Universitetshospital,
Roskilde, at sikre tilstrækkelig instruktion af lægerne på Radiologisk afdeling i
patientsikre arbejdsgange, samt sikre udarbejdelse og implementering af en
tilstrækkelig instruks for visitation af patienter, der undersøges for brystkræft
og implementering af instruksen for udførelse af mammografi og ultralyd, fra
den 10. februar 2020.
Styrelsen for Patientsikkerhed påbyder videre Radiologisk afdeling, aktuelt
beliggende på Ringsted Sygehus, Sjællands Universitetshospital, Roskilde, at
sikre implementering af instruksen for ansvars- og opgavefordelingen mellem
Side 14
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0015.png
Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og
Brystkirurgisk afdeling, begge aktuelt beliggende på Ringsted Sygehus,
Sjællands Universitetshospital, Roskilde, i forbindelse med fælles patientforløb
fra den 10. februar 2020.
Styrelsen for Patientsikkerhed påbyder endvidere Radiologisk afdeling, aktuelt
beliggende på Ringsted Sygehus, Sjællands Universitetshospital, Roskilde, at
sikre indhentelse af tilstrækkeligt informeret samtykke forud for iværksættelse
af udredning af patienter fra den 10. februar 2020.
Manglende efterlevelse af påbuddet straffes med bøde, jf. sundhedsloven § 272,
stk. 1, medmindre højere straf er fastsat i anden lovgivning.
Påbuddet kan ophæves, når Styrelsen for Patientsikkerhed ved et nyt
tilsynsbesøg har konstateret, at påbuddet er efterlevet.
Offentliggørelse
Styrelsen for Patientsikkerhed skal offentliggøre alle afgørelser efter
sundhedslovens § 215 b. Det følger af sundhedslovens § 215 b, stk. 2, 2. pkt. På
styrelsens hjemmeside og på
www.sundhed.dk
offentliggøres derfor et resumé
af det endelige påbud.
Vi gør opmærksom på, at det enkelte behandlingssted også skal offentliggøre
resuméet af påbuddet og tilsynsrapporten på behandlingsstedets egen
hjemmeside samt gøre påbud og tilsynsrapport umiddelbart tilgængelige på
selve behandlingsstedet. Det følger af § 2 i bekendtgørelse nr. 604 af 2. juni
2016 om offentliggørelse af påbud givet som led i Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn med sygehuse, klinikker og andre behandlingssteder og
§ 24 i bekendtgørelse nr. 976 af 27. juni 2018 om registrering af, underretning
om og tilsyn med offentlige og private behandlingssteder mv.
Klagevejledning
Man kan ikke klage over Styrelsen for Patientsikkerheds afgørelse og
sagsbehandling til nogen anden administrativ myndighed, jf. sundhedsloven §
215 b, stk. 2.
Med venlig hilsen
Mie Hindborg Johansen
Specialkonsulent, cand.jur.
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019 om sundhedsloven
§ 213.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører det overordnede tilsyn med sundhedsforholdene og den
sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet.
Stk. 2. Styrelsen for Patientsikkerhed gennemfører løbende tilsyn med udvalgte behandlingssteder
nævnt i § 213 c, stk. 1, ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for
patientsikkerheden.
Janne Lehmann Knudsen
Overlæge
Side 15
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds senest udstedte påbud til Radiologisk afdeling og Brystkirurgisk afsnit, Plastikkirurgisk og Brystkirurgisk afdeling på Ringsted Sygehus, fra sundheds- og ældreministeren
2156211_0016.png
§ 213 b.
Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder en tilsynsrapport efter tilsynsbesøg udført efter §
213, stk. 1 og 2, og en årlig sammenfatning af observationer og vurderinger som følge af tilsynet efter
§ 213, stk. 2.
§ 215 b.
Hvis de sundhedsmæssige forhold på et behandlingssted omfattet af tilsyn efter § 213, stk. 1
eller 2, kan bringe patientsikkerheden i fare, kan Styrelsen for Patientsikkerhed give påbud til disse,
hvori der opstilles sundhedsmæssige krav til den pågældende virksomhed, eller give påbud om
midlertidigt at indstille virksomheden helt eller delvis.
Stk. 2. Afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Styrelsen for
Patientsikkerhed offentliggør afgørelser truffet efter stk. 1.
§ 272.
Medmindre højere straf er fastsat i anden lovgivning, straffes med bøde den, som undlader at
efterkomme en forpligtelse efter § 202 a, stk. 1-4, § 202 b, stk.1, eller § 213 a, stk. 1, 2 pkt., § 213 c,
stk. 1, eller § 215 b, stk. 1, eller som overtræder regler, påbud eller forbud udstedt i medfør af § 220,
stk. 2, 3 og 7.
Side 16