Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 242
Offentligt
2155073_0001.png
Kære Magnus Heunicke
cc. sundhedspolitiske ordførere
En politisk retning for
udvikling af sundhedsvæsenet
Sundhedsvæsenet står over for en række udfordringer,
der kræver politisk handling fra regeringen. Blandt an-
det er der behov for at styrke kompetencer og kapacitet
i det samlede sundhedsvæsen i takt med, at antallet
af ældre og kronisk syge borgere samt borgere med
psykiske lidelser i de kommende år stiger markant. Og
der er behov for at udvikle sundhedsvæsenet, så bor-
gerne i højere grad oplever sammenhæng på tværs af
sektorer, herunder især mellem sygehus, kommunale
tilbud og almen praksis.
Regeringen har taget flere initiativer, som er positive
skridt i den rigtige retning.
Blandt andet er der indgået økonomiaftaler med
regioner og kommuner, der bl.a. tager højde for den
demografiske udvikling, og der er afsat yderligere mid-
ler på Finansloven til at give visse løft. Regeringen har
samtidig lavet en bred politisk aftale om at sætte ind
overfor rygning, ligesom der blandt andet er nedsat en
taskforce for rekruttering til sundhedsvæsenet.
Det samlede sundhedsvæsen venter fortsat med stor
interesse på regeringens udspil til en sundhedsaftale,
der skal sætte en politisk retning for udviklingen af
sundhedsvæsenet fremover.
Danske Regioner, KL, PLO, Yngre Læger, Overlægefor-
eningen, FOA, HK Kommunal og Sundhedskartellet
har alle en række anbefalinger, forventninger og krav
til en kommende udvikling af sundhedsvæsenet.
Afsættet for alle parter er, at udviklingen af sundheds-
væsenet skal ske ud fra en patient/borgercentreret
tilgang, hvor målet er at sikre et bæredygtigt, stærkt og
sammenhængende sundhedsvæsen, som opleves nært
for borgerne. Sundhedsvæsenet skal samtidig være en
attraktiv og sund arbejdsplads for de mange medarbej-
dere, der hører hjemme her.
1.
Behov for afklaring af sundhedsvæsenets udvik-
ling nu
Sundhedsvæsenet har været genstand for politiske
drøftelser igennem en årrække, uden at der er fundet
en samlet og holdbar løsning. Imens er udfordringerne
ikke blevet mindre.
Parterne anbefaler regeringen snarest at tage initiativ
til en afklaring af sundhedsvæsenets fremtidige udvik-
>>
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Materiale fra udvalgets høring om et sammenhængende sundhedsvæsen den 26/2-20
2155073_0002.png
ling, så vi kan komme i gang med at føre beslutninger-
ne ud i livet. Vi værdsætter, at regeringen lægger op til
en proces med høj grad af inddragelse. Vi står klar.
2.
National plan for det samlede sundhedsvæsen
Parterne er enige om, at der er brug for en ambitiøs,
national plan for det samlede sundhedsvæsen, som
indeholder Danmarks vision for det nære, specialise-
rede og sammenhængende sundhedsvæsen og tager
stilling til bl.a. opgaver, kvalitet, finansiering, kapacitet
og kompetencer i kommuner, almen praksis og sygehu-
se på en måde, der sikrer ensartet kvalitet og sammen-
hæng for borgerne/patienterne.
Parterne er endvidere enige om, at opgaver skal løses i
det nære sundhedsvæsen – i kommuner, almen prak-
sis, speciallægepraksis, fremskudte regionale funkti-
oner, via digitale løsninger, i eget hjem mv. – når det
mindst giver samme kvalitet for borgerne/patienterne
og er omkostningseffektivt. Det forudsætter, at der sik-
res de nødvendige kompetencer og opbygges kapacitet
i alle landets kommuner, ligesom der skal findes nye
og forpligtende samarbejdsformer mellem kommuner,
almen praksis og sygehuse.
3.
Sammenhæng på tværs af sektorer
Det skal besluttes nationalt, hvordan samarbejdet
på tværs af sektorerne skal organiseres på politisk,
strategisk og operationelt niveau. Fokus bør være på at
understøtte det faglige samarbejde på tværs af sekto-
rerne med henblik på at sikre sammenhængende og
trygge borger/patientforløb. Samtidig bør der bygges
videre på de mange gode samarbejdsløsninger, der
allerede eksisterer.
Finansieringen af fælles opgaveløsning på tværs af sek-
torer skal besluttes nationalt. Det er en forudsæt-ning for
bl.a. at skabe smidighed og ensartede tilbud på tværs af
strukturelle forskelle og dermed større lighed i sundhed.
Regeringen skal skabe mulighed i lovgivningen for at lave
samdrift, fælles ledelse og fælles økonomi samt data- og
videndeling på tværs af sektorer regionalt og lokalt.
4.
Kvalitetsstandarder
Nationale faglige standarder og kvalitetskrav er en for-
udsætning for at skabe større ensartethed og gennem-
sigtighed i ydelserne i det nære sundhedsvæsen set fra
borgernes perspektiv.
5.
Økonomi og finansieringsmodeller
Udviklingen af sundhedsvæsenet er tæt forbundet
med den tilhørende finansiering og økonomiske
rammer, og der er behov for, at der sættes en retning
for den fremtidige opgaveløsning i sundhedsvæsenet,
hvor der er taget højde for den nødvendige finansie-
ring til opgavens løsning, den demografiske udvikling
såvel som udvikling af kvalitet, kapacitet og kompe-
tencer. Det gælder både de opgaver, der skal løses i
kommuner og almen praksis såvel som de opgaver, der
fortsat skal løses på landets sygehuse.
Der er samtidig behov for at sikre nogle økonomiske
modeller, der muliggør et helhedssyn på sundhedsvæ-
senets samlede økonomi, og hvor den bedste løsning
for borgeren/patienten er i centrum. Uenighed om
finansiering og silotænkning må ikke spænde ben for
de gode løsninger.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose, formand for Danske Regioner
Jacob Bundsgaard, formand for KL
Christian Freitag, formand for PLO
Grete Christensen, formand for Sundhedskartellet
Lisbeth Lintz, formand for Overlægeforeningen
Helga Schultz, formand for Yngre Læger
Torben Klitmøller Hollmann, Sektorformand, FOA
Lene Roed, formand for HK Kommunal
2