Kort fortalt
Ændringer i sygehusbyggerierne
Konklusion
Samlet set har regionerne og Sundheds- og Ældreministeriet – henholdsvis som bygherrer og tilsynsmyn-
dighed – ikke på en tilfredsstillende måde sikret, at ændringer i sygehusbyggerierne er forenelige med
tilskuddenes formål og tilsagnsvilkårene.
Konsekvensen er, at ændringerne kan få uhensigtsmæssige
følger. Bl.a. kan det på sigt vise sig nødvendigt alligevel at
etablere de dele af sygehusbyggerierne, der er ændret.
Væsentligste resultater af undersøgelsen
• Regionerne har i flere tilfælde ikke på en tilfredsstillen-
de måde forholdt sig til, hvilke konsekvenser ændrin-
gerne i sygehusbyggerierne kan få for de færdige syge-
huse.
• Sundheds- og Ældreministeriet har i flere tilfælde ikke
ført et tilfredsstillende tilsyn med ændringerne i syge-
husbyggerierne.
Regionerne må gerne ændre i byggerierne, og årsagerne
hertil kan i mange tilfælde være velbegrundede. Når regio-
nerne ændrer i byggerierne eller tilføjer emner i besparel-
seskatalogerne, er det væsentligt, at de forholder sig til,
hvilke konsekvenser ændringerne kan få for de fremtidige
sygehuse, og sikrer, at sygehusene fortsat lever op til for-
målet og tilsagnsvilkårene. Regionerne er bygherrer og har
ansvaret for at sikre, at sygehusene bygges inden for formå-
let og tilsagnsvilkårene. Sundheds- og Ældreministeriet er
tilskudsgiver og har ansvaret for at føre tilsyn med regio-
nernes sygehusbyggerier.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om regionerne
som bygherrer og Sundheds- og Ældreministeriet som til-
synsmyndighed sikrer, at ændringer i sygehusbyggerierne
er forenelige med tilskuddenes formål og tilsagnsvilkår.
Baggrund og formål med undersøgelsen
Regionerne bygger 16 nye sygehuse, som har en central rol-
le i etableringen af en ny sygehusstruktur. Staten giver ca.
25 mia. kr. (2009-priser) i tilskud til sygehusbyggerierne
fra Kvalitetsfonden. Den samlede investeringsramme er på
ca. 42 mia. kr. (2009-priser). Formålet med de enkelte til-
skud fra Kvalitetsfonden er, at regionerne inden for en fast
økonomisk ramme bygger nye sygehuse, som er tidssvaren-
de, fuldt funktionsdygtige og kan rumme fremtidens kapa-
citetsbehov. Der findes herudover en række projektspeci-
fikke tilsagnsvilkår.
Statsrevisorerne udtaler
”Det kan være velbegrundet, når regionerne har ændret i
byggerierne af Danmarks 16 nye sygehuse. Undersøgelsen
viser desværre, at vi ikke kan være helt sikre på, at bespa-
relser og ændringer i byggerierne er foretaget på en måde,
så de nye sygehuse vil kunne leve op til formålet og hensig-
ten med byggerierne. Statsrevisorerne er ikke tilfredse med,
at hverken regionerne eller Sundheds- og Ældreministeriet
fuldt ud har forholdt sig til konsekvenserne af ændringerne
i sygehusbyggerierne”.
Sager, hvor Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn med ændringer er utilstrækkeligt
Region
Region Hovedstaden
Ændring
•
Reducerede ombygningsarbejder og renovering af Lersø-Komplekset på Nyt Hospital Bispebjerg.
•
ambulatorierum og
sengestuer etableres ikke på Nyt Hospital Nordsjælland.
•
Stråleterapi i kræftklyngen etableres ikke på DNV-Gødstrup.
•
Delvis ombygning af sengeetager gennemføres ikke på Regionshospitalet Viborg.
•
Projektjusteringer og besparelser, der kan være medvirkende til at reducere budgetoverskridelserne på
•
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital.
sengepladser i den fælles akutmodtagelse etableres ikke på Nyt Aalborg Universitetshospital.
Region Syddanmark
•
Basisproduktionen under Sygehusapotek Fyn etableres ikke på Nyt OUH.
Læs hele rapporten på
www.rigsrevisionen.dk.
Kontakt Rigsrevisionens
eller Statsrevisorernes sekretariatschef Gitte Korff på tlf. 33 37 59 85/